Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen snelheid glasvezel

Pagina: 1
Acties:

• jseub
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-08 08:12
Hey Tweakers :)

Sinds een tijdje hebben we op m'n werk een glasvezelverbinding gekregen, ipv een adsl-lijntje.

Het probleem is alleen nu dat de glas-verbinding bijna even traag is als de adsl... We hebben niet het snelste glas-abonnement, maar iets meer hadden we wel verwacht (abbo = 100/100). Het probleem is tevens dat onze audio-stream (die 24/7 draait) zeer vaak kort begint te haperen.

Resultaten test: (speedtest.net)
Ping: 9ms
Download: 9.91Mbps
Upload: 8.69Mbps

De 'setup'
De glasverbinding komt binnen in de (soort van) meterkast beneden in het gebouw.. Vanuit daar gaat er een cat5e kabel naar de serverruimte 40 meter verderop. Dit komt vervolgens binnen in een patchpanel en gaat daar de Experiabox. Vanuit de experiabox gaat er vervolgens een kabel naar onze main-router (Draytek Vigor2910), vervolgens is de rest van het netwerk verbonden etc. Overigens komt de ADSL-verbinding nog als backup binnen op de Draytek. Overigens staan de beide modems (beide Experiabox) niet in bridge-modus.

Het probleem is dat het internet dus vrij traag is en de audio-stream niet echt lekker werkt :S

(Sorry overigens als m'n topic start onduidelijk is, ben er niet zo'n held in 8)7 )

[ Voor 3% gewijzigd door jseub op 10-10-2015 12:58 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En wat heb je zelf allemaal al uitgezocht en uitgeprobeerd om de oorzaak van dat probleem te vinden? Kristallen bollen zijn zeldzaam tegenwoordig, dus je zal toch echt zelf aan de slag moeten om de oorzaak te zoeken.

Wat mogelijke onderzoeksstappen:
- Weet je zeker dat de draytek je internet niet nog gewoon over de ADSL verbinding routeert? Check de dual-WAN instellingen of koppel die DSL uplink eens los
- Worden alle verbindingen minstens als 100mbit gedetecteerd, of valt er ergens een poortje terug naar 10mbit?
- Hang eens een testsysteem rechtstreeks aan de experiabox van de glas verbinding
- Hang de experiabox eens met een kort (betrouwbaar) kabeltje aan de glasaansluiting (en een testsysteem rechtstreeks aan de experiabox)

PS: je test neem ik aan vanaf een bekabeld systeem, niet via WiFi?

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 10-10-2015 13:05 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• jseub
Orion84 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 13:02:
- Weet je zeker dat de draytek je internet niet nog gewoon over de ADSL verbinding routeert? Check de dual-WAN instellingen of koppel die DSL uplink eens los
In de Draytek staat ingesteld dat hij de DSL niet mag gebruiken tenzij de glas-verbinding down is, dit geeft hij ook aan in z'n statusmenu. Tevens hebben we ook al de dsl-lijn fysiek eruit gehaald, had geen effect.
- Worden alle verbindingen minstens als 100mbit gedetecteerd, of valt er ergens een poortje terug naar 10mbit?
Ja, op enkele pc's na, maar ik neem aan dat dat geen invloed mag hebben op de rest van het netwerk.
- Hang eens een testsysteem rechtstreeks aan de experiabox van de glas verbinding
Nog niet gedaan.
- Hang de experiabox eens met een kort (betrouwbaar) kabeltje aan de glasaansluiting (en een testsysteem rechtstreeks aan de experiabox)
Tevens nog niet gedaan. Het probleem is onder andere dat we het niet kunnen permiteren om geen verbinding te hebben. Zoals ik al aangaf draait er 24/7 een audio-stream, deze audio-stream wordt gebruikt om zowel eens stream-server met meer capaciteit te voorzien en een FM-zender van signaal te voorzien.. Daarom is dat testen een beetje moeilijk.
PS: je test neem ik aan vanaf een bekabeld systeem, niet via WiFi?
Uiteraard :)

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-11 00:22
- Heb je de meest recente firmware draaien in de Vigor ?
- Staat er in de Vigor iets van QoS / Bandwidth Management ingesteld die de snelheid knijpt ?
- Zo'n Vigor 2910 model is 100Mbit op LAN en WAN, dat is met een glas-abbo van 100/100 tegen de limiet.
- Check hoe de defense settings staan in "Firewall > Dos Defense". Staat daar veel enabled, dan kun je ook haperingen ervaren, of je moet de Treshold iets opschroeven.
(Ik had zelf een Vigor 2950 en dat hielp wel met livestreams en haperingen.)

Je ene opmerking of er verbindingen op 10Mbit terugvallen vindt ik "interessant".
Hoe en wat ? Vertel...

[ Voor 26% gewijzigd door EverLast2002 op 10-10-2015 13:42 . Reden: toevoeging ]

• jseub
EverLast2002 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 13:36:
- Heb je de meest recente firmware draaien in de Vigor ?
Jup :)
- Staat er in de Vigor iets van QoS / Bandwidth Management ingesteld die de snelheid knijpt ?
Nee. (voor de zekerheid even gechecked)
- Zo'n Vigor 2910 model is 100Mbit op LAN en WAN, dat is met een glas-abbo van 100/100 tegen de limiet.
Snap ik, hij is ook niet echt bepaald nieuw meer :P . Maar dat kan toch niet zo'n grote invloed hebben? (op een slechte verbinding en haperingen).
- Check hoe de defense settings staan in "Firewall > Dos Defense". Staat daar veel enabled, dan kun je ook haperingen ervaren, of je moet de Treshold iets opschroeven.
(Ik had zelf een Vigor 2950 en dat hielp wel met livestreams en haperingen.)
Defense settings staan allemaal uit.
Je ene opmerking of er verbindingen op 10Mbit terugvallen vindt ik "interessant".
Hoe en wat ? Vertel...
Misschien begreep ik de vraag niet helemaal goed, ik doelde erop dat er een paar apparaten (printer, enkele pc) alleen maar 10Mbit aankunnen ;)

• EverLast2002
- Welk ADSL abbo had je eerst, en welke snelheid haalde je daarmee ?
- kun je rechtstreeks op de Experiabox (waar glas op binnenkomt) een laptop aansluiten en dan testen hoe de snelheid is ?

• jseub
EverLast2002 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 14:00:
- Welk ADSL abbo had je eerst, en welke snelheid haalde je daarmee ?
Ehm, goede vraag, ik denk het snelst mogelijke op de locatie, maar wat dat was.. En exacte snelheden heb ik niet, maar het lag lager dan dit. Upload helemaal uiteraard (<1Mbit).
- kun je rechtstreeks op de Experiabox (waar glas op binnenkomt) een laptop aansluiten en dan testen hoe de snelheid is ?
Kan ik doen, alleen niet nu, misschien morgen, maar ga ik zeker checken :)

• EverLast2002
Je zou voor jezelf moeten uitzoeken waar in het traject het eventueel misgaat. Zo dicht mogelijk bij de bron beginnen met testen en van daaruit verder.
Ik kan me niet voorstellen dat er destijds met ADSL en nu met glas nooit een test is uitgevoerd of de beloofde snelheid wel werd gehaald.
Is het een zakelijke of een consumenten aansluiting ?

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Je geeft zelf het antwoord al. Een Vigor 2910 komt uit het jaar kruik en komt over het algemeen niet boven 10/10 mbit. Dat er een 100 mbit poort op zit, betekent niet dat 100 mbit NAT mogelijk is. De snelheidslimiet van de banden op mijn auto is 210 km/h, maar mijn auto komt niet boven de 170 km/h :)

Zet als test eens een Vigor 2820 neer (gratis te verkrijgen op marktplaats). Dan zul je zien dat je snelheid stijgt naar 20/20 mbit. Wil je de volle snelheid benutten en ook ADSL als failover houden, dan adviseer ik je een Draytek 2860. Die doet zo'n 400 mbit over NAT.

Overigens kun je ook je publieke IP adres op de Draytek instellen. Zo'n Experiabox heeft een /30 subnetje en kan dus door de user zelf worden geconfigureerd voor bridged mode. Een IP adres hoger dan het adres van je Experiabox IP adres is het vrije IP adres.

[ Voor 39% gewijzigd door Trommelrem op 10-10-2015 14:15 ]

• EverLast2002
Een Vigor 2910 doet gemiddeld met glas zo'n 27-28Mbps. Inderdaad is het een ouder model, zoals ik al aangaf een bottleneck die je zo snel mogelijk wil vervangen.
Misschien kan de TS eens de infrastructuur onder de loep nemen en kijken of eea geupgrade dan wel vervangen moet worden.

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 15:50
Tja, smallnetbuilder zegt het volgende over die Draytek:

• No Gigabit LAN
• Not fast enough for fiber or other high B/W connections

Routing throughput shows the limitations of the older Samsung processor with only 28 Mbps WAN to LAN, LAN to WAN and Total Simultaneous throughput and only 40 Simultaneous Sessions

Whatever

• Trommelrem
28 Mbps Kan alleen in een lab worden gehaald. In de praktijk kom je niet boven de 10 Mbit. Dat komt omdat er vaak meer dan een NAT verbinding open staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 10-10-2015 14:43 ]

• jseub
EverLast2002 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 14:10:
Is het een zakelijke of een consumenten aansluiting ?
Voor zover ik weet een consumenten aansluiting.

En ik heb inderdaad wel het vermoeden dat de Draytek een bottleneck is. Had zelf alleen niet zo snel kunnen vinden welke snelheden deze geschikt was. Ik ga morgen is uitsluiten of dat echt het probleem is en dan eventueel een andere router testen. Maakt het nog uit of de Experiabox niet in bridge-modus staat?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:21

lier

MikroTik nerd

jseub schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 16:21:
En ik heb inderdaad wel het vermoeden dat de Draytek een bottleneck is. Had zelf alleen niet zo snel kunnen vinden welke snelheden deze geschikt was. Ik ga morgen is uitsluiten of dat echt het probleem is en dan eventueel een andere router testen.
Met Google had je er toch best uit kunnen komen!?
Maakt het nog uit of de Experiabox niet in bridge-modus staat?
Waarvoor?
Volgens mij wil je de Experiabox zo min mogelijk laten doen. Daarom inderdaad deze in bridge (heb je de Experiabox überhaupt nodig?) zetten en het NAT-ten door je nieuwe router laten uitvoeren.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Trommelrem
De Experiabox is helaas nodig voor het omzetten van het signaal van de glasaansluiting naar Ethernet. Wel kun je er een PPPoE compatible glasrouter op zetten, zoals de Draytek 2132 met glasvezel zodat je de Experiabox kunt weggooien. De 2132 haalt wel de 100 mbit van het glasvezel.

Ook kun je het derde IP adres van je /30 subnetje instellen, met het tweede IP adres als gateway. Dan is de Experiabox automatisch in bridge mode en heb je ook support van de provider.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

jseub schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 13:26:
[...]
Tevens nog niet gedaan. Het probleem is onder andere dat we het niet kunnen permiteren om geen verbinding te hebben. Zoals ik al aangaf draait er 24/7 een audio-stream, deze audio-stream wordt gebruikt om zowel eens stream-server met meer capaciteit te voorzien en een FM-zender van signaal te voorzien.. Daarom is dat testen een beetje moeilijk.
Je kan de vigor toch gewoon gebruiken om via DSL internet te blijven routeren, terwijl jij ondertussen met zo min mogelijk potentiële bottlenecks de glasverbinding test?
Trommelrem schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 16:32:
De Experiabox is helaas nodig voor het omzetten van het signaal van de glasaansluiting naar Ethernet. Wel kun je er een PPPoE compatible glasrouter op zetten, zoals de Draytek 2132 met glasvezel zodat je de Experiabox kunt weggooien. De 2132 haalt wel de 100 mbit van het glasvezel.

Ook kun je het derde IP adres van je /30 subnetje instellen, met het tweede IP adres als gateway. Dan is de Experiabox automatisch in bridge mode en heb je ook support van de provider.
Die experiabox heeft helemaal geen glas poort toch? Ik lees in de TS dat glas al in de meterkast wordt omgezet naar Ethernet en dan via 40m cat5e naar de experiabox loopt.

Maar volgens mij waren we er al wel uit dat die Vigor gewoon niet snel genoeg kan routeren en NATten voor een 100mbit verbinding. Kan geen kwaad om nog even direct op de experiabox te testen of de lijn verder wel gewoon presteert zoals hij hoort en daarna op zoek naar een nieuwe router.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:53

WoBBeL

*zwaai*

Niet eens alles gelezen hier, maar de Vigor 2910 kan deze snelheid niet aan :P

[edit]

Zo gelezen, was iemand die deze conclusie al had getrokken. De Vigor 2820 kun je gebruiken, maar komt bij mij thuis niet hoger dan 10 Mbyte/s op een 100/100 Mbit/s verbinding. Als je dan toch geld uit moet geven ga voor een 2860 of 2925.

[ Voor 62% gewijzigd door WoBBeL op 11-10-2015 12:54 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:19
Twee routers is helemall niet handig.
Gewoon die experiabox houden want die kan de snelheid wel aan en die draytek vervangen door een switch.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• EverLast2002
Trommelrem schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 16:32:
Kun je dit eens toelichten...hoe kom je aan een /30 subnet ?
Ik heb ook een glas consumentenaansluiting, met een /22 subnet.

[ Voor 8% gewijzigd door EverLast2002 op 11-10-2015 15:50 . Reden: toevoeging ]

• jseub
Wow, had niet zo snel zo veel reacties verwacht :)

Anyway, de Draytek gaat dus sowieso de deur uit. Helaas was ik vandaag niet in staat om dat dingen te testen, dus dat moet nog even wachten.

De opmerkingen over bridge-modus etc.. ik neem aan dat ik hiervoor de provider moet bellen? Kon zelf niet echt iets terugvinden in de settings van de Experiabox.
Ben(V) schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 15:31:
Twee routers is helemall niet handig.
Gewoon die experiabox houden want die kan de snelheid wel aan en die draytek vervangen door een switch.
Helaas zijn de mogelijkheden qua settings in de experiabox niet uitgebreid genoeg, en het beheer is tevens (naar mijn mening tenminste) vreselijk. We hebben ook niet alles wat een Draytek oid bied nodig, maar een experiabox is wel erg beperkt helaas ;(

• Trommelrem
EverLast2002 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 15:41:
[...]

Kun je dit eens toelichten...hoe kom je aan een /30 subnet ?
Ik heb ook een glas consumentenaansluiting, met een /22 subnet.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen bij RIPE? Met een /22 subnet zou ik iedere computer thuis een publiek IP adres geven. Overigens kan dit ook met Draytek. In de 28xx modellen heet het Routed Subnet, in de 2960/3900 heet dit gewoon routing. Ik heb ooit thuis een /28 gehad en toen heb ik ook iedere device een publiek IP adres gegeven.

Of heb je een /22 voor een datacenter?

/30 subnet is wat Experiaboxen standaard uitrollen. 1e IP = netwerk, 2e IP is Experiabox/gateway, 3e IP is vrij, 4e IP is broadcast.

[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 11-10-2015 18:44 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:19
jseub schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 17:34:
Wow, had niet zo snel zo veel reacties verwacht :)

Anyway, de Draytek gaat dus sowieso de deur uit. Helaas was ik vandaag niet in staat om dat dingen te testen, dus dat moet nog even wachten.

De opmerkingen over bridge-modus etc.. ik neem aan dat ik hiervoor de provider moet bellen? Kon zelf niet echt iets terugvinden in de settings van de Experiabox.

[...]

Helaas zijn de mogelijkheden qua settings in de experiabox niet uitgebreid genoeg, en het beheer is tevens (naar mijn mening tenminste) vreselijk. We hebben ook niet alles wat een Draytek oid bied nodig, maar een experiabox is wel erg beperkt helaas ;(
Beetje onzin argument.
Als je iets aan de routering wilt doen met die draytek router zul je dat ook in die experiabox moeten regelen, want je hebt nu twee routers achter elkaar.

Wat zou je dan volgens jouw niet met die experiabox kunnen doen?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jseub
Ben(V) schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 19:53:
[...]
Beetje onzin argument.
Als je iets aan de routering wilt doen met die draytek router zul je dat ook in die experiabox moeten regelen, want je hebt nu twee routers achter elkaar.

Wat zou je dan volgens jouw niet met die experiabox kunnen doen?
De Draytek staat op dit moment in de DMZ van de Experiabox, port forwarding wordt dus door de draytek geregeld. Onder andere QoS is tevens iets wat ik niet kan terugvinden in de Experiabox. Ook kan ik enkel de range van de DHCP aanpassen, en that's it. (of bek ik nou zo gek dat ik dit niet kan terugvinden.. 8)7 )

[ Voor 4% gewijzigd door jseub op 11-10-2015 20:04 ]

• jermain
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-02 08:50
Doe een Speedtest rechtstreeks op de Experiabox, als dan nog de snelheid laag is, haal dan is de UTP kabel van 40 meter er tussen uit en test is met een UTP kabel van 0,5/1 meter tussen het glasvezelkatje (NT) en Experiabox, waarschijnlijk is je probleem dan weg. :*)

Het is namelijk zo dat vaak een te lange UTP kabel tussen Glasvezelkasje (NT) & Experiabox een snelheid probleem of Instabiele verbinding veroorzaakt !! :9~

[ Voor 34% gewijzigd door jermain op 11-10-2015 20:06 ]

• jseub
jermain schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:04:
Doe een Speedtest rechtstreeks op de Experiabox, als dan nog de snelheid laag is, haal dan is de UTP kabel van 40 meter er tussen uit en test is met een UTP kabel van 0,5/1 meter tussen het glasvezelkatje (NT) en Experiabox, waarschijnlijk is je probleem dan weg. :*)

Het Is namelijk zo dat vaak een te lange UTP kabel tussen Glasvezelkasje (NT) & Experiabox een snelheid probleem of Instabiele verbinding veroorzaakt !! :9~
Ik hoop eerlijk gezegd niet dat dat het probleem is, en mocht het wel een probleem zijn heb ik wel echt een probleem.. Maarja, eerst is testen.

• jermain
jseub schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:06:
[...]

Ik hoop eerlijk gezegd niet dat dat het probleem is, en mocht het wel een probleem zijn heb ik wel echt een probleem.. Maarja, eerst is testen.
AIs dit wel het probleem oplost, kan je altijd de UTP kabel weg doen en 40 Meter glasvezelkabel neer leggen.

zien: http://nl.hardware.info/f...luiting-verlengen.276952/ _/-\o_

• EverLast2002
Trommelrem schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:43:
[...]

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen bij RIPE? Met een /22 subnet zou ik iedere computer thuis een publiek IP adres geven. Overigens kan dit ook met Draytek. In de 28xx modellen heet het Routed Subnet, in de 2960/3900 heet dit gewoon routing. Ik heb ooit thuis een /28 gehad en toen heb ik ook iedere device een publiek IP adres gegeven.

Of heb je een /22 voor een datacenter?

/30 subnet is wat Experiaboxen standaard uitrollen. 1e IP = netwerk, 2e IP is Experiabox/gateway, 3e IP is vrij, 4e IP is broadcast.
Ik zit bij Caiway met een alles-in-1 glas abonnement. Caiway geeft mij 1 publiek IP adres waar ik het mee moet doen. Die /22 staat weergegeven in mijn pfSense consolescherm.
In die range deelt Caiway adressen uit en dan 1 per aansluiting/woonadres, ga ik vanuit.

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-10 21:42

magneet

Magnetic enhanced

Gebruik je uberhaupt de telefonie via de experiabox? Anders dan ding er gewoon uittiefen en alleen je nieuwe fanstoenlijke router gebruiken.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

• jseub
magneet schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:18:
Gebruik je uberhaupt de telefonie via de experiabox? Anders dan ding er gewoon uittiefen en alleen je nieuwe fanstoenlijke router gebruiken.
Telefonie gaat allemaal via VoIP, dus geen experiabox bij nodig :)

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-10 21:42

magneet

Magnetic enhanced

jseub schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:42:
[...]

Telefonie gaat allemaal via VoIP, dus geen experiabox bij nodig :)
Doe jezelf dan een plezier en trek dan dat kreng er tussenuit uit en gebruik alleen je eigen nieuwe snellere router. Voor configuratie zie netwerkje.com

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

• jseub
magneet schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 21:51:
[...]
Doe jezelf dan een plezier en trek dan dat kreng er tussenuit uit en gebruik alleen je eigen nieuwe snellere router. Voor configuratie zie netwerkje.com
Als dat is dat helemaal top :)

Zou deze: pricewatch: MikroTik RB2011UiAS-RM geschikt zijn om de Experiabox te kunnen overslaan en om de snelheid aan te kunnen (volgens de specs volgens mij wel toch)?

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
Trommelrem schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:43:
[...]
Dan mag RIPE wat mij betreft de partij die dit doet heel erg hard aan pakken...
Op deze wijze verbrand je 3 IP's met slechts 1 bruikbaar voor de klant en IPv4 is al niet te dik gezaaid... 8)7 8)7 8)7

Een /29 ( 8 IP's ) zou wat mij betreft het kleinst toegestane blok mogen zijn...

[ Voor 8% gewijzigd door Plopeye op 12-10-2015 08:03 ]

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:42
jseub schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 22:13:
[...]

Als dat is dat helemaal top :)

Zou deze: pricewatch: MikroTik RB2011UiAS-RM geschikt zijn om de Experiabox te kunnen overslaan en om de snelheid aan te kunnen (volgens de specs volgens mij wel toch)?
Ga nu eerst maar eens alle schakels uit testen, dus ook die netwerkkabel van 40 meter, voordat je nieuwe apparatuur aan gaat schaffen die mogelijk het probleem helemaal niet verhelpt.

Waarom zou je QoS eigenlijk willen doen op een particuliere 100 mbit up-down verbinding? 8)7

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
QoS zou in dit geval handig zijn om zijn stream te beschermen en voorrang te verlenen boven andere zaken. In dit geval ook Voip.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Plopeye schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 08:01:
[...]

Dan mag RIPE wat mij betreft de partij die dit doet heel erg hard aan pakken...
Op deze wijze verbrand je 3 IP's met slechts 1 bruikbaar voor de klant en IPv4 is al niet te dik gezaaid... 8)7 8)7 8)7

Een /29 ( 8 IP's ) zou wat mij betreft het kleinst toegestane blok mogen zijn...
doe dan unnumbered of /31's :)

• jseub
Oilman schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 08:04:
[...]
Ga nu eerst maar eens alle schakels uit testen, dus ook die netwerkkabel van 40 meter, voordat je nieuwe apparatuur aan gaat schaffen die mogelijk het probleem helemaal niet verhelpt.

Waarom zou je QoS eigenlijk willen doen op een particuliere 100 mbit up-down verbinding? 8)7
Het was ook niet de bedoeling om direct die router aan te schaffen zonder ook maar iets te testen ;)

Verder weet ik niet 100% zeker dat het een consumentenverbinding is, onze adsl was dat altijd wel, maar we zijn een stichting. :)
Frogmen schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:14:
QoS zou in dit geval handig zijn om zijn stream te beschermen en voorrang te verlenen boven andere zaken. In dit geval ook Voip.
Inderdaad, dat plus enkele downloads die prioriteit hebben.

• Oilman
Maar je komt van een ADSL verbinding af, je trekt een glasvezel verbinding echt niet zo maar dicht. Ik neem toch aan dat alle gebruikers (wat er zoals ik het begrijp weinig zijn) toch snappen dat ze geen torrents met veel verbindingen aan moeten zetten?

Zorg eerst dat 't eenvoudig werkt voor je het onnodig complex gaat maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Oilman op 12-10-2015 13:09 ]

• jseub
Oilman schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:55:
Maar je komt van een ADSL verbinding af, je trekt een glasvezel verbinding echt niet zo maar dicht. Ik neem toch aan dat alle gebruikers (wat er zoals ik het begrijp weinig zijn) toch snappen dat ze geen torrents met veel verbindingen aan moeten zetten?
Tuurlijk trek je een glasvezel verbinding niet zomaar dicht, maar waarom het risico lopen, als we zo min mogelijk risico willen hebben (stilte op zender is soort van paniek ;) ). Verder hebben we veel problemen gehad met VoIP, de andere kant was niet te horen of andersom, of het haperde enorm etcetera.

Daarnaast wordt er elk uur een audio-file geupload van een uur, belangrijke downloads gedaan, zijn er vaak meerdere FTP-verbindingen actief etc.. Daarnaast, ik wil nooit denken 'de gebruiker snapt toch wel dat het niet slim is' ;)

• jseub
Net even een testje gedaan, m'n laptop bekabeld aangesloten op de experiabox in de server-/patchruimte :

Resultaten test: (speedtest.net)
Ping: 21ms
Download: 71.02Mbps
Upload: 35.45Mbps

Het is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de verbinding via de Draytek, maar toch ook weer niet helemaal waar ik op gehoopt had.. :(

• EverLast2002
Dat zijn niet echt waardes die bij een 100/100 Glas horen. Is de glasvezelaansluiting destijds goed gelast en naderhand doorgemeten ? Welke ExperiaBox versie heb je daar staan ?

• jseub
Om nog even uit te sluiten dat die 40 mtr (wat een schattig is) roet in het eten gooit de resultaten van een test direct bij de FTU:

Ping: 21ms
Download: 71.22Mbps
Upload: 36.60Mbps

Deze resultaten verschillen nauwelijks met de resultaten uit de serverruimte, dus ik neem aan dat dit er niets mee te maken heeft :) .
EverLast2002 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 20:56:
Dat zijn niet echt waardes die bij een 100/100 Glas horen. Is de glasvezelaansluiting destijds goed gelast en naderhand doorgemeten ? Welke ExperiaBox versie heb je daar staan ?
Of hij goed gelast is en of de verbinding naderhand is doorgemeten.. werkelijk geen idee 8)7 (ik was er niet bij). Esperiabox is versie 9 (ZTE H368N).

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:43

Zenix

BOE!

Kijk anders eens bij netwerkje.com en koop fatsoenlijke router of gebruik pfsense, dan kan de experiabox weg. Die mikrotik is goede optie. Kijk ook eens in het KPN glasvezel topic

[ Voor 31% gewijzigd door Zenix op 12-10-2015 21:24 ]

• jseub
Zenix schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 21:21:
Kijk anders eens bij netwerkje.com en koop fatsoenlijke router of gebruik pfsense, dan kan de experiabox weg. Die mikrotik zou kunnen zie ook KPN glas topic.
Het is sowieso al de bedoeling om de experiabox ertussenuit te halen een goede fatsoenlijke router neer te zetten. Alleen denk ik dat er meer speelt.. Direct bij de aansluiting zou de experiabox toch de juiste snelheid moeten geven? 8)7

• Zenix

Zenix

BOE!

jseub schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 21:24:
[...]

Het is sowieso al de bedoeling om de experiabox ertussenuit te halen een goede fatsoenlijke router neer te zetten. Alleen denk ik dat er meer speelt.. Direct bij de aansluiting zou de experiabox toch de juiste snelheid moeten geven? 8)7
Even andere router tussen doen kan helaas niet bij KPN vereist wel beetje getweak.

Ja, maar welke speedtest servers heb je gebruikt? Ik zou die in Dronten gebruiken. Kan je laptop een glas verbinding goed draaien? Was er verder niks anders aangesloten op de experiabox?

Als het zo blijft neem dan contact op met KPN. Gebruik trouwens niet de rode kabel bij de FTU, die is niet goed volgens monteur.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 12-10-2015 21:30 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
jermain schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:04:

Het is namelijk zo dat vaak een te lange UTP kabel tussen Glasvezelkasje (NT) & Experiabox een snelheid probleem of Instabiele verbinding veroorzaakt !! :9~
En waarom zou een utp kabel, mits netjes geknepen en niet mishandeld, van 40 meter een probleem kunnen zijn?
Je weet dat je, compleet volgens de specificaties, er gerust een nette utp kabel van 100 m tussen mag hangen?
En het dan ook nog hoort te werken? En je zelfs Gigabit snelheid zou moeten kunnen halen met Cat 5e?

Abort, Retry, Quake ???

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:51
jseub schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 21:24:
[...]

Je zou toch wel verwachten dat ze bij een 100/100 verbinding een router meeleveren die dat ook trekt.. Deze resultaten zijn echt om te huilen. Ter vergelijk (niet kpn maar ook een consumenten lijn):
Ping: 2ms
Down: 95Mbit
Up: 95Mbit
Zoiets zou ik in jouw situatie toch ook verwachten

Roomba E5 te koop

• jseub
Zenix schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 21:29:
[...]
Even andere router tussen doen kan helaas niet bij KPN vereist wel beetje getweak.

Ja, maar welke speedtest servers heb je gebruikt? Ik zou die in Dronten gebruiken. Kan je laptop een glas verbinding goed draaien? Was er verder niks anders aangesloten op de experiabox?

Als het zo blijft neem dan contact op met KPN. Gebruik trouwens niet de rode kabel bij de FTU, die is niet goed volgens monteur.
Dat 'even een andere router' niet kan wist ik al, maar dat maakt niet uit.

Ik gebruik speedtest.net, welke verbind met een server in Apeldoorn. Laptop heeft een Gbit NIC, en was verbonden met een cat6 kabel welke bij mij thuis perfect werkt. Bij de test in de meterkast was alleen m'n laptop verbonden, d'r is verder ook niet zoveel te verbinden in de meterkast :P
aZuL2001 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 21:33:
En waarom zou een utp kabel, mits netjes geknepen en niet mishandeld, van 40 meter een probleem kunnen zijn?
Ik weet natuurlijk niet wat er verder met die kabel is gebeurd ooit, het zijn twee kabels die van de meterkast naar de serverruimte lopen, en daar uitkomen op een patchpanel. De ene kabel wordt gebruikt voor een Ziggo-verbinding, en de ander voor de glas. En daarnaast, zelfde 'slechte' resultaten zonder die kabel.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-11 07:40
Direct op de Esperia geen goed resultaat -> bel KPN en laat ze dat eerst oplossen. Tot die tijd, zo weinig mogelijk (niets) aanpassen

• jermain
aZuL2001 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 21:33:
[...]

Je weet dat je, compleet volgens de specificaties, er gerust een nette utp kabel van 100 m tussen mag hangen?
En het dan ook nog hoort te werken? En je zelfs Gigabit snelheid zou moeten kunnen halen met Cat 5e?
Ik weet wel dat een UTP kabel 100 meter mag zijn, maar geloof me genoeg mensen gezien waar het probleem opgelost is door een korte UTP kabel, dus vandaar deze tip, meten is weten dus waarom niet testen met een korte kabel ? :9

+ van kpn mag er geen lange kabel Tussen NT en Experiabox, vraag maar aan de monteurs O-)

• SMSfreakie
  • Niet online
jermain schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:04:
[...]

Ik weet wel dat een UTP kabel 100 meter mag zijn, maar geloof me genoeg mensen gezien waar het probleem opgelost is door een korte UTP kabel, dus vandaar deze tip, meten is weten dus waarom niet testen met een korte kabel ? :9

+ van kpn mag er geen lange kabel Tussen NT en Experiabox, vraag maar aan de monteurs O-)
Waarom zou er geen lange kabel tussen kunnen... ;)

404 Signature not found

• jermain
SMSfreakie schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:30:
[...]

Waarom zou er geen lange kabel tussen kunnen... ;)
Ik zeg niet dat het niet kan, maar 9 van de 10 wordt de storing opgelost door een korte kabel ;)
kpn zegt niet voor niets dat er een korte kabel tussen moet 8)7

• jseub
jermain schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 23:03:
[...]

Ik zeg niet dat het niet kan, maar 9 van de 10 wordt de storing opgelost door een korte kabel ;)
kpn zegt niet voor niets dat er een korte kabel tussen moet 8)7
Bij de 'installatie' zei de monteur tegen me: "Ja da's geen probleem." ;)

Maar zoals ook eerder vermeld lost ook een korte kabel het probleem niet op.

• Oilman
Heb je nu al contact met KPN opgenomen?

• jseub
Oilman schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:57:
Heb je nu al contact met KPN opgenomen?
Heb ik vanochtend gedaan :)

Ze hebben de lijn doorgemeten (en daardoor stond ik een half uur in de wacht :? ), en volgens de medewerker van de helpdesk is de lijn in orde.

Wel vertelde ze me dat de snelheden die ik aangaf te halen ver boven het pakket lagen, want ik had een adsl-pakket en geen 'snel internet' pakket. Dus tot zover de KPN klantenservice. Ik heb vervolgens m'n collega even lastiggevallen met de vraag of dit klopt, en die is dat nu aan het uitzoeken. Als dit het geval is zou er dus op dat punt helemaal geen probleem zijn |:( .

• jseub
Nieuwe router geïnstalleerd en alles werkt weer :)

De grootste issue was dus de router. Snelheid is nog niet wat ik zou willen maar dat ligt dus (waarschijnlijk) aan het abonnement/KPN. Thx voor alle reacties ^^

• EverLast2002
jseub schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 21:06:
Nieuwe router geïnstalleerd en alles werkt weer :)

De grootste issue was dus de router. Snelheid is nog niet wat ik zou willen maar dat ligt dus (waarschijnlijk) aan het abonnement/KPN. Thx voor alle reacties ^^
Het kan aan mij liggen, maar nu snap ik het even niet meer....
Je begon je topic dat jullie op glas overgestapt zijn, en in je laatste reactie met KPN een lijntest gedaan en praat je over een ADSL-pakket :?
En als je glas afneemt dan krijg je volgens mij een gegarandeerde snelheid, 100/100 in jouw geval. Althans dat is bij mijn ISP het geval.
Je schrijft dat de snelheid na de router omwisseling nog niet naar je zin is, wat is die snelheid nu dan ?
Eigenlijk is je probleem maar deels opgelost ?

• jseub
EverLast2002 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 22:39:
[...]

Het kan aan mij liggen, maar nu snap ik het even niet meer....
Je begon je topic dat jullie op glas overgestapt zijn, en in je laatste reactie met KPN een lijntest gedaan en praat je over een ADSL-pakket :?
En als je glas afneemt dan krijg je volgens mij een gegarandeerde snelheid, 100/100 in jouw geval. Althans dat is bij mijn ISP het geval.
Je schrijft dat de snelheid na de router omwisseling nog niet naar je zin is, wat is die snelheid nu dan ?
Eigenlijk is je probleem maar deels opgelost ?
We hebben op dit moment zowel een glas-pakket als een adsl-pakket. Maar de klantenservice heeft (voor zover ik het begreep) een test gedaan op de glaslijn, deze was volgens hun in orde. Daarop vroeg ik waardoor het dan kon dat ik geen 100/100 haalde. Hierna kwam de medewerkster met een vaag verhaal dat we een langzamer pakket hadden en dat we maar een 'upgrade' moesten doen naar 100/100. De snelheid die ik nu haal lag volgens hun ook eigenlijk veel te hoog :?

De snelheden die nu gehaald worden liggen rond de 70Mbit/s, zowel up als down, al verschilt up een beetje. M'n collega is nu aan het uitzoeken wat voor abonnement we hebben, en wat we nou zouden moeten krijgen. Ik (en hij ook) was in de veronderstelling dat dit gewoon 100/100 was.. Of ons pakket is 'niet goed', of KPN zit alsnog fout.

Mocht je het niet meer snappen... geeft niet, ik ook niet helemaal meer 8)7

• Zenix

Zenix

BOE!

Zou mij niet verbazen dat jullie een 60/6 pakket hebben via de glasvezel, wat synchroon kan zijn bij glas, dat zit meest in de buurt van 70Mbit. Kan ook zijn dat KPN er een verkeerd profiel heeft ingezet.
Pagina: 1