Hoe Logitec Z-5500 goed te koppelen aan televisie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 346367

Topicstarter
Ha tweakers van het goede leven,

Gisteren heb ik van een vriend een televisie overgekocht (pricewatch: Samsung LE32B530). Tevens heb ik deze fijne speakerset van Logitech (pricewatch: Logitech Z-5500 Digital). Ik heb verder geen home theater of iets dergelijks. Nu ben ik van plan om mijn boxen op te hangen en deze zowel te gebruiken voor mijn pc als televisie. Nu vraag ik me af of een optische kabel hiervoor voldoende is? Ik lees op internet meerdere antwoorden die niet allemaal op hetzelfde neerkomen.

Het lijkt erop dat deze televisie dolby surround ondersteund, maar ik lees ook dat het gebruik van een optische kabel ervoor zorgt dat het resultaat stereo is. Verder lees ik in sommige antwoorden dat dolby surround wel kan, maar dat je dan ook een home theater moet gebruiken (zie bijv. ook pagina 9 van de tv-manual: http://downloadcenter.sam...N68-01893J_00Eng_0331.pdf). Ik lees echter op andere fora dat deze speakerset een ingebouwde amplifier heeft, waardoor deze op zichzelf als home theater functioneert. Veel antwoorden voor een leek op dit gebied!

Kort samengevat wil dus ik weten of het gebruik van alleen een optische kabel direct vanuit de optische uitgang van de speakerset naar de optische ingang van mijn televisie ervoor zorgt dat ik dolby surround realiseer, of dat hier meer voor nodig is.

Achterkant tv: http://www.mupload.nl/img/x9hekr6j3ph.jpg
Achterkant speakerset: http://www.mupload.nl/img/0vwscsqbn5x.jpg

Dank alvast voor jullie tijd!

Brandon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Je hebt alle mogelijke opties al genoemd wat er kan gebeuren als je de TV met optische kabel op de Z-5500 aansluit: of alleen stereo, of surround. Waar dat laatste dan wel weer opgesplitst kan worden in of je alleen Dolby Digital krijgt of ook DTS. De enige manier om er achter te komen is testen. Of iemand kennen met dezelfde TV.

Welke apparatuur ga je allemaal aansluiten? Sommige bronnen hebben bijvoorbeeld sowieso geen DTS (digitale TV) waardoor dat al geen issue hoeft te zijn. Maar nogmaals, om het zeker te weten moet je testen. En die optische kabels zal klje voor 99,9% toch nodig hebben. Is het niet voor tussen de TV en de Z-5500 is het wel tussen de Z-5500 en de bron.

De Z-5500 is in principe een Home Cinema aangezien je de speakers, voorversterker en eindersterker in één hebt. Dus over die aanschaf hoef je niet te twijfelen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor je antwoord. Het enige waar ik gebruik van zal maken is de Z-5500, de televisie en Chromecast. Ik heb momenteel alleen coax kabel die de Z-5500 verbind met mijn pc. Ik hoop dus dat wanneer ik hier ook een optische kabel in steek en deze direct verbind met de pc er surround geluid uit de boxen komt. Ik neem aan dat ik in ieder geval makkelijk kan switchen op de controller van de Z-5500 (bij 'input').

In het geval dat er alleen stereo vanaf de tv komt kan ik denk ik nog op de controller kiezen voor '2x stereo' bij 'effect'. Omdat die optische kabel relatief prijzig zijn leek het me een goed idee om zeker te weten wat resultaat zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Als je geen externe bronnen hebt is er eigenlijk helemaal geen probleem. Als in, het probleem kan wel zijn dat de TV geen surround door geeft, maar er is geen oplossing om het op te lossen als je bronnen niet direct op de Z-5500 aan kan sluiten.

Verder heb je het bij het correcte eind: via de "input" kan je schakelen tussen de verschillende bronnen en mocht er slechts stereo uit de TV komen heb je opties als Dolby Pro Logic om er een soort van 5.1 sausje van te maken. Met "2X stereo" maak je er meerkanaals stereo van. Beide opties waarmee toch alle speakers geluid geven.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mooi! Dank, en even als laatste check:

https://www.praxis.nl/ger...ptisch-2m-verguld/5281907

Dit lijkt me dan wat er bedoeld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Jeps, al zou ik hem bij een andere webshop bestellen. Scheelt je de helft van het geld

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Pagina: 1