Windows 10 spontaan in slaapstand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb een probleem met de slaapstand in Win10. In tegenstelling tot iedereen hier gaat mijn laptop vanzelf in slaapstand. Overal heb ik deze functie uitgeschakeld, hyberfil en pagefil zijn ook uitgeschakeld.

Het lijkt wel aan de hardware te liggen, aangezien ik dit al bij 3 verse installs van Win10 heb.
De eerste keer was de upgrade vanuit een bestaande installatie van Win8.1, de tweede was een upgrade vanuit een maagelijke Win8.1, de laatste keer is direct een Win10 install. Bij alle drie de opties treedt het probleem op.
Bij alle installaties doe ik de partities op de SSD verwijderen en laat ik Windows zelf nieuwe partities aanmaken.

Soms gaat het een paar dagen goed, maar zodra mijn laptop weer opnieuw opgestart wordt valt het systeem na een minuutje of wat (tussen de 1 en 5 min meestal) toch weer in slaapstand of standby of iets dergelijks.
Als ik daarna de muis beweeg of de powerbutton indruk is het systeem binnen 3 seconden weer gebruiksklaar, maar het toch wel vervelend. Vooral als er iets op de achtergrond draait met weinig resources.

Als ik de laptop een video laat omcoderen (=zware belasting) blijft het systeem draaien.
Het maakt niet uit als de laptop op stroom of op batterij functioneert, het probleem blijft.

Exacte specs: Dell XPS 17 L702x uit januari 2013, OCZ Agility 3 (men zegt hierover dat de SSD problemen geeft, heeft altijd probleemloos gewerkt en SMART ziet er perfect uit), 8GB RAM=getest op fouten. Verder heb ik geen randapparatuur behalve een Logitech M505 muisje zonder Logitech software.
Laptop draait echt perfect, laatste drivers en updates geïnstalleerd.

Heeft iemand nog enig idee wat ik zou kunnen proberen tegen dit toch wel vervelende probleem? Geintjes over groene stroom en Poetin die op afstand mijn laptop uitschakelt tegen het overbelasten van zijn kerncentrales kan ik wel waarderen, maar hoeven dit topic niet te overstromen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Dit gebeurt wanneer je niets doet? Dus na 1-5 minuten gaat de machine slapen alleen in idle mode?

Heb je toevallig een screensaver ingesteld? Zo ja, staat die op "blank"? Zo ja, verander die eens naar "none".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kijk eens in je event log.

Dan zie je zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kIF280O.png

Hier heb ik zelf het systeem in sleep gezet.

[ Voor 46% gewijzigd door Ramon op 10-10-2015 10:56 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Ramon schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 10:50:
Kijk eens in je event log.

Dan zie je zoiets:

[afbeelding]

Hier heb ik zelf het systeem in sleep gezet.
Je plaatje doet het niet en de gameboy in je onderschrift is al verkocht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Squ1zZy schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 10:55:
[...]

Je plaatje doet het niet en de gameboy in je onderschrift is al verkocht :P
Aangepast. doet ie het nu wel?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Ramon schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 10:59:
[...]

Aangepast. doet ie het nu wel?
Yes sir! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Zal straks een checken, eerst wat offline bezigheden vandaag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

Check je BIOS eens. Wellicht dat daar een setting zoals 'suspend to RAM' in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Even eventlogs gecheckt, staat inderdaad dat Kernel Power het systeem afsluit omdat het inactief is. Echter heb ik nergens ingesteld dat dit mag/kan gebeuren...
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/t9jhb4br3/image.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Bartjezz schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 14:54:
Even eventlogs gecheckt, staat inderdaad dat Kernel Power het systeem afsluit omdat het inactief is. Echter heb ik nergens ingesteld dat dit mag/kan gebeuren...
[afbeelding]
Screensaver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Screensaver staat uit, Bios gechecked, alles staat goed.
Het vreemde is, na het opstarten om de BIOS te checken blijft het systeem aan... Het enige dat ik heb gedaan is de powerbutton ingedrukt, windows opgestart en het schermpje van Whatpulse weggeklikt, daarna heeft het systeem een uur idle staan draaien zonder naar slaapstand te gaan. Er draaien standaard helemaal geen programma's op de achtergrond als windows start.

Update:
Om het verhaal nog vreemder te maken:
Gisteravond de laptop in slaapstand gezet, vervolgens vanmorgen de laptop weer uit slaapstand gehaald (let op dat het systeem gisteren zonder problemen idle bleef draaien) en het gezeur begint weer... Minuutje idle = slaapstand. In de eventlogs is weer te zien dat Kernel Power het commando geeft om te gaan slapen.

[ Voor 30% gewijzigd door Bartjezz op 11-10-2015 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Na nog een reboot blijft het systeem wel aan, begin hier een patroon te ontwaren :P
Verse reboot = systeem blijft aan bij idle
Na slaapstand = systeem in slaapstand bij idle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chills
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 19:33
Ik heb eens lopen Googlen op de term "Dell XPS 17 sleep windows 10" en er zijn veel problemen met deze laptop en Windows 10. Veel mensen hebben het probleem dat de laptop in sleepmode gaat en er niet meer uit komt. Dit is niet exact jouw probleem, maar zal er wellicht mee te maken hebben.

Oplossing zou kunnen zijn om Windows 7/8 drivers in compatibiliteitsmodus te installeren:
http://en.community.dell..../t/19647259?pi239031352=2
http://www.tenforums.com/...ome-out-sleep-mode-6.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Heb van alles geprobeerd, maar niets helpt... Laptop blijft in slaapstand gaan na handmatig 1x in slaapstand zetten. Dan zal ik maar moeten leven met het feit dat of mijn laptop steeds uitvalt, of ik altijd volledig moet afsluiten en opstarten. Allen dank voor de hulp!
Pagina: 1