Windows 10 komt niet uit slaapstand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-10-2022
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleempje..

Onlangs heb ik een tweedehands Asus T300 Chi gekocht met daarop Windows 10. Een topding, ik kamp echter met een irritant probleempje en dat is dat het beeldscherm zwart blijft bij het ontwaken van Windows 10 uit slaapstand.

Na wat googlen ben ik er dus achter gekomen dat dit zeer waarschijnlijk te maken moet hebben met Windows 10, maar de oplossing is mij nog onduidelijk. Het probleem in het kort: Na het in slaapstand brengen of dichtklappen van de latop is het noodzakelijk de computer helemaal opnieuw op te starten wil ik weer beeld krijgen. De pc ontwaakt wel, maar het scherm blijft zwart.

Ik geloof dat het met de drivers te maken moet hebben. Het rare is ook dat hij het soms prima doet, maar merendeel niet. Hij kan bijv na een nachtje slapen prima uit slaapstand komen??

Ik heb vrij weinig verstand van computers, dus als iemand mij in eenvoudige taal stapje voor stapje zou kunnen uitleggen hoe ik dit probleem evt zou kunnen verhelpen, graag ;)

Mijn dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
De standaard driver die met Windows 10 komt kan problemen geven. Als je in device manager de properties opvraagt van de videkaart dan kan je in de tabblad driver kiezen voor update. Wanneer je de driver zoekt op internet zal er waarschijnlijk een update zijn. Installeer de update en probeer het nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Er schijnt een Intel(R) HD Graphics 5300 in te zitten, maar als ik automatisch laat zoeken naar nieuwe drivers op het internet wordt er geen beter of nieuwer stuurprogramma gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Probeer het eens voor Audio Input / Stereo Mix?

Klinkt niet logisch, maar er komen wel posts voorbij op het Microsoft forum dat dit een fix zou kunnen zijn.

Windows 10 is overigens up-to-date? Dus alle updates zijn geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat komt omdat je bij Intel moet gaan zoeken voor een update. MS heeft niet alles en het nieuwste. Kijk maar eens hier of als je niet zo veel moeite wilt doen kan je ook gelijk de driver update detectie uitvoeren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Squ1zZy schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 10:25:
Probeer het eens voor Audio Input / Stereo Mix?

Klinkt niet logisch, maar er komen wel posts voorbij op het Microsoft forum dat dit een fix zou kunnen zijn.

Windows 10 is overigens up-to-date? Dus alle updates zijn geinstalleerd?
De Stereo Mix zie ik niet staan. Ik heb wel los gezocht voor de luidsprekers en de microfoon, maar daar was niks nieuws voor.

Windows heeft nog wel wat updates gevonden, maar die zijn allemaal voor Office 2013. Deze is de computer nu aan het installeren.
Hero of Time schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 10:26:
Dat komt omdat je bij Intel moet gaan zoeken voor een update. MS heeft niet alles en het nieuwste. Kijk maar eens hier of als je niet zo veel moeite wilt doen kan je ook gelijk de driver update detectie uitvoeren.
Ik heb de Driver update Detectie gedownload en geïnstalleerd. Met scannen vindt het 3 dingen: software voor bluetooth, wireless software and drivers en bij Graphics geeft ie het volgende aan:

A customized computer manufacturerdriver is installed on your computer. The Intel Driver Update Utility is not able to update the driver. Installing a generic Intel driver instead of the customized computer manufacturer driver may cause technical issues. Contact your computer manufacturer for the latest driver for your computer.

Is dit laatste niet interessant? Zodra m'n Windows update geinstalleerd is, ga ik eerst die 2 Intel dingen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Je moet het wel in de driver hoek zoeken in ieder geval. Keep us posted :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Probleem doet zich nog steeds voor helaas.

Windows updates succesvol geïnstalleerd, maar bij de updates via die Intel utility kan ik in eerste instantie het hele installatie menu doorlopen, maar na installeren staat er vervolgens 'failed'. Dit is bij beide het geval.

What next?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:05
Kijk eens of er een BIOS update beschikbaar is voor je tablet;

Bij een vriend van me verhielp dit een vergelijkbaar probleem dat zich enkel met Windows 10 voordeed. Op de Gigabyte website stond er ook bij "Update CPU microcode for win10 support with Pentium AE".

Op de T300 Chi support pagina zie ik ook een "Update Intel GOP Driver" BIOS beschikbaar, dit gaat over de Intel Graphics Output Protocol, welke kan zorgen voor freezes zoals deze.

https://www.asus.com/2-in...00_Chi/HelpDesk_Download/

Om alleen de BIOS files te zien; OS op Other zetten. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Als ik die BIOS 207 Update Intel GOP Driver download, krijg ik enkel een 207 bestandje tussen mijn downloads?? Als ik daarop klik, vraagt de computer mij met welk programma ik dit wil openen. Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
jvdw89 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 14:24:
Als ik die BIOS 207 Update Intel GOP Driver download, krijg ik enkel een 207 bestandje tussen mijn downloads?? Als ik daarop klik, vraagt de computer mij met welk programma ik dit wil openen. Wat doe ik verkeerd?
Je hebt de Windows BIOS Flash Utility nodig. Staat onder BIOS Utilities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Squ1zZy schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 15:40:
[...]

Je hebt de Windows BIOS Flash Utility nodig. Staat onder BIOS Utilities.
Hmm, wanneer ik dat probeer te installeren, geeft ie aan dat het alleen door Asus Notebook wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
jvdw89 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 15:47:
[...]

Hmm, wanneer ik dat probeer te installeren, geeft ie aan dat het alleen door Asus Notebook wordt ondersteund.
Heb je gekeken of het een oude versie BIOS was die er nu op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Squ1zZy schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 16:01:
[...]

Heb je gekeken of het een oude versie BIOS was die er nu op staat?
Ik zal vast dom overkomen nu haha..

Waar op mijn computer kan ik dat vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
jvdw89 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 16:06:
[...]

Ik zal vast dom overkomen nu haha..

Waar op mijn computer kan ik dat vinden?
Vaak in de BIOS zelf of tijdens de POST.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Ik heb het even opgezocht via Command Prompt en daar lees ik dat het BIOS 206 betreft wat erop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Intel driver verwijderen en dan de intel driver installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Heb de driver nu verwijderd. Welke driver heb ik nu precies nodig dan? Heb je misschien een linkje? :)

En moet ik nog iets doen met dat BIOS-verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Als de BIOS de laatste versie is niet. Vraag me alleen af of je de versie kan zien vanuit een prompt in Windows, maar goed :)

De link staat hierboven ergens dacht ik voor de drivers. Anders op asus.com even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Squ1zZy schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 21:39:
Als de BIOS de laatste versie is niet. Vraag me alleen af of je de versie kan zien vanuit een prompt in Windows, maar goed :)

De link staat hierboven ergens dacht ik voor de drivers. Anders op asus.com even kijken.
Ja dat is mogelijk (opgezocht hoe het moest via Google), maar het is dus niet de laatste versie. Het installeren van die BIOS Utility lukt dus alleen niet doordat ie aangeeft alleen notebooks te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Oke even een update:

Intel driver verwijderd en via de Asus site onder 'VGA' de Intel graphics driver geinstalleerd. Probleem is nog altijd niet verholpen.

Ik heb dus nog steeds jullie hulp nodig.

Ik zou graag de BIOS updaten, maar hoe doe ik dit als ik de BIOS utility niet kan installeren? Wanneer ikk dat dus probeer, krijg ik de melding dat het alleen door Asus notebooks wordt ondersteund.

Bij voorbaat dank,
Jurrien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Ik heb gister weer een complete systeemherstel gedaan, maar kan iemand mij verklaren waarom hij het telkens eerst een hele dag goed doet qua uit slaapstand komen? Zonder verdere programma's te installeren vertoont de pc uit het niets opeens het probleem opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
jvdw89 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 07:59:
Ik heb gister weer een complete systeemherstel gedaan, maar kan iemand mij verklaren waarom hij het telkens eerst een hele dag goed doet qua uit slaapstand komen? Zonder verdere programma's te installeren vertoont de pc uit het niets opeens het probleem opnieuw.
Windows Update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Dat ie dat automatisch doet bedoel je? En dat dat ervoor zou kunnen zorgen dat ie problemen geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
jvdw89 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:43:
[...]

Dat ie dat automatisch doet bedoel je? En dat dat ervoor zou kunnen zorgen dat ie problemen geeft?
Wordt automatisch gedaan standaard. En ja, zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Ik ken geen mogelijkheid om automatisch updaten uit te zetten op mijn PC. Als ik kijk onder geavanceerde opties bij Windows update vind ik alleen de opties automatisch (aanbevolen) en melding om opnieuw opstarten te plannen. Is dat normaal? Kan ik dit nog via een andere weg aanpassen?

Mvg,

Jurrien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:34

BeyondThunder

Lost Lightning

For what it's worth...
Ik heb hetzelfde probleem op een redelijk nieuwe HP EliteBook 840 G1.
Voor mij een showstopper dus weer terug gegaan naar Win7.
Ik heb me er echter wel in verdiept en in de HP fora gevonden dat je een hele specifieke oude graphics driver moet installeren voor de 840 G1.
Ik heb dit alleen nog niet toegepast.
Mijn advies is dan ook dat je het moet blijven zoeken in de graphics driver hoek.
Pagina: 1