Upgrade i5 860 systeem max 500 euro

Pagina: 1
Acties:

• Yuri024
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-03-2025
Goedemorgen,

Mijn pc is nu al 4,5 jaar en wellicht is er een update nodig.
Ik gebruik deze pc als allrounder(office,games,corel paint).
Vooral bij corelpaint merk ik dat het systeem erg traag aan het worden is.
Vorig jaar heb ik wel een ssd erin gezet, dit leverde natuurlijk veel tijdswinst op bij het opstarten.
Wellicht hebben jullie enkele tips?
Qua games speel ik meestal Total War, en later dit jaar wil ik graag StarWars BF spelen.

I7 860 2,8 GHz Lynnfield 45nm
MSI P55-GD55 (MS-7589)
GeForce GTX460 1023 MB
4 gb DDR3 665 MHz
Samsung SSD 840 EVO 250GB
Western Digital WD20EFRX 2TB

Budget €300-500
2e hands is een optie

Verwijderd

Yuri024 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 07:54:

Budget €300-500
2e hands is een optie
Welk geheugen en voeding heb je precies?

En welke CPU koeler?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2015 08:32 ]

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:09
Ik zou als de voeding en cooling genoeg is de cpu eens een flinke overclock geven. 4GB extra ram en een r9 280x en gaan met de banaan

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:25
(jarig!)
De videokaart is ook niet meer v.d tijd. Idd even 2e hands kijken want dit haal je niet met zo'n budget. Voeding is even,handig om te weten want die lijkt mij ook niet nieuwe meer.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
Ik weet niet wat coralpaint Is, maar als je battlefront wilt gaan spelen ben ik bang dat nog je cpu, nog je gpu dat gaat trekken. Ik zou als ik jou was kijken naar een i5 4460, een 2e stick ram van 4 gig,(ervan uitgaande dat je nu 1 stick ram hebt). Dat kost zo'n 250 euro. Met het rest van het budget kan er een gpu of gpu en graka gekocht worden.

• Yuri024
Als ik het zo leesis het misschien verstandiger om meer budget te maken voor een echte upgrade, of wellicht een nieuw systeem. Ik was misschien iets te optimisch over mijn huidige systeem 8)7
Maar ik zal eerst de kast eens open schroeven om te kijken wat voor voeding er in zit.
In ieder geval bedankt voor de reacties.

Volgens Speccy heb ik vier geheugenslots, waarvan twee gebruikt.
Kan ik daar gewoon dan 2 x 4 gig inzetten? Hieronder even een copy/paste

Geheugenslots
Totaal geheugenslots 4
Gebruikte geheugenslots 2
Vrije geheugenslots 2
Geheugen
Type DDR3
Grootte 4096 MBytes
Kanalen # Dual
DRAM Frequentie 668,3 MHZ
CAS# Latency (CL) 9 klokken
RAS# naar CAS# vertraging (tRCD) 9 klokken
RAS# Precharge (tRP) 9 klokken
Cyclustijd (tRAS) 24 klokken
Command Rate (CR) 1T

Verwijderd

Zo raar is je huidige CPU niet hoor, als je hem overklok naar zo'n 4,2GHz zonder hyperthreading is die vergelijkbaar met een pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed.

Weet je de CPU koeler en voeding al?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:54
4,2GHz doe je wel niet zomaar op een Core i7 860 hoor, dan wordt die behoorlijk heet en heb je spanningen nodig die ik niet zou gebruiken voor een 24/7 overklok, in mijn ervaring had ik vanaf 190MHz baseclock steeds vrij veel extra spanning nodig om de boel stabiel te houden, en heb toch meerdere Lynnfield processors gehad (meerdere systemen, nooit stukken gehad hoor :)). Ik heb de mijne nu een stuk conservatiever staan, omdat ik wel hyperthreading aan heb, omdat ik eigenlijk niet meer nodig heb en om mijn systeem toch wat stil te houden. Mijn signature is outdated, draai momenteel 3,5GHz zonder turbo en met hyperthreading, nu de zomer voorbij is kan de kloksnelheid misschien weer wat hoger, mijn pc kamer werd behoorlijk heet. En om hyperthreading af te zetten, dat krijg ik niet over mijn hart, waarom heb ik dan een i7 :p.

Laten we zeggen dat 3,8GHz zeker wel haalbaar is (met goede koeler, geen standaard Intel boxed koeler!!!) en zoals gezegd wel goed genoeg is voor alle games in combinatie met een midrange videokaart. Tweedehands is een optie, dus ik zou een HD7950, HD7970, R9 280 of R9 280X zoeken. Met 8GB geheugen erbij kom je zeker een jaar verder voor in totaal ongeveer €200, kun je nu meer sparen.
Yuri024 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 16:59:
Kan ik daar gewoon dan 2 x 4 gig inzetten?
Ja dat kan, maar je moet wel al je geheugen op dezelfde snelheid zetten, in dit geval 1333MHz (of 665MHz hang er vanaf welke notatie je moederbord verkiest). Je kunt zonder problemen sneller geheugen kopen en dat trager zetten, met dezelfde timings etc. Moest je wel problemen hebben, kun je ook de huidige 2x4GB er uit halen, 8GB is eigenlijk ook voldoende voor gaming als je daarnaast niet teveel dingen multitaskt (bv geen 40 Chrome tabs open houden tijdens het gamen).

Als je gaat overklokken, moet je er ook mee rekening houden dat je het geheugen mee overklokt, aangezien je processor geen vrije multiplier heeft. Je kunt het geheugen dan weer wel wat trager laten gaan door de multiplier daarvan omlaag te zetten, zodat het weer binnen specificaties valt. Geheugen overklokken is af te raden, komt de stabiliteit van je systeem niet ten goede. Dit is de gids waar ik mijn overkloks op Lynnfield processors op heb gebaseerd: http://www.techreaction.n...clocking-guide-lynnfield/.

[ Voor 14% gewijzigd door MacPoedel op 10-10-2015 19:19 ]

Verwijderd

MacPoedel schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 19:09:
4,2GHz doe je wel niet zomaar op een Core i7 860 hoor, dan wordt die behoorlijk heet en heb je spanningen nodig die ik niet zou gebruiken voor een 24/7 overklok,
Ik zei ook niet dat 4,2GHz haalbaar is, alleen dat die op 4,2GHz zonder HT vergelijkbaar presteert als een nieuwe Skylake i5 6400. Overigens is het afhankelijk van de CPU, een enkele kan 4,2GHz stabiel halen met een redelijke Vcore ~1,4V en goede koeler. Een redelijk aantal zal wel 4GHz halen en 3,8GHz moet meestal wel te doen zijn.
in mijn ervaring had ik vanaf 190MHz baseclock steeds vrij veel extra spanning nodig om de boel stabiel te houden, en heb toch meerdere Lynnfield processors gehad (meerdere systemen, nooit stukken gehad hoor :)).
Dat is afhankelijk van je moederbord, niet van de CPU en staat sowieso los van de Vcore. Voor het halen van een hoge baseclock zijn andere instellingen van toepassing en de meeste fatsoenlijke moederborden moeten 190 zonder problemen kunnen halen.

• Yuri024
Beste Tweakers,

Ik heb nu inmiddels 2*4 gig Ram bijgeplaatst. Dit levert aardige winst op met foto's bewerken. Nu wilde ik hier voorlopig mee stoppen.
Maar nu kan ik via via een GTX 960 op de kop tikken voor weinig geld.
Nu is mijn vraag; Kan ik deze gewoon erbij zetten?
Groet Bas

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Erbij zetten als in: je huidige GPU behouden en de GTX 960 ernaast zetten? Dat zou ik niet doen. Gewoon je oude eruit halen en de GTX 960 erin zetten. Driver installeren en done :)

Verwijderd

Yuri024 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:34:
Nu is mijn vraag; Kan ik deze gewoon erbij zetten?
Je hebt nog steeds niet aangegeven welke voeding je hebt.

• Yuri024
Ik heb ook echt geen flauw idee hoe ik kan zien hoe groot hoe die voeding is.
En ik wilde de andere videokaart er idd eerst eruit halen ;-)

Verwijderd

Hoe groot die is is ook niet interessant. ;)

Merk en type is de vraag en dat staat wel op de voeding zelf.

• Yuri024
Ik heb de kast nog half open. Ik zal straks gelijk even kijken en jullie de specs doorgeven.
In ieder geval bedankt voor de snelle reacties

• Yuri024
Goedemorgen Tweakers,

Ik heb de voeding even eruit geschroefd;

FSP Group inc.
FSP600-80EPN 600W

CPU koeler
Intel DTC-DAA01

[ Voor 13% gewijzigd door Yuri024 op 16-03-2016 09:05 ]

Pagina: 1