• Ronayke03
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11-2023
Gisterenavond heb ik voor de allereerste keer een desktop in elkaar gezet. De onderdelen zijn als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 6700K Boxed€ 385,89€ 385,89
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO€ 193,95€ 193,95
1Asus STRIX-GTX980TI-DC3OC-6GD5-GAMING€ 749,95€ 749,95
2WD Green WD30EZRX€ 98,49€ 196,98
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,95€ 104,95
1Dell U3415W Zwart€ 802,-€ 802,-
1be quiet! Dark Rock 3€ 58,95€ 58,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4A2666C15€ 238,90€ 238,90
1Corsair AX860i€ 216,-€ 216,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 164,95€ 164,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.112,52

Echter, het systeem heeft maar een uurtje gedraaid zonder problemen. Tijdens het installeren van software, kreeg ik een bluescreen :'( . Sindsdien heb ik alleen maar problemen.
Ik ondervind geen problemen wanneer ik in het BIOS zit.

Het volgende heb ik al geprobeerd (al het onderstaande verbeterde de situatie niet):
- Windows 8.1 Pro 64x opnieuw installeren => bluescreens tijdens installatie (nooit tijdens ingeven licentiecode).
- Samsung EVO SSD geformatteerd via BIOS.
- BIOS update naar de laatste versie: 1001.
- CMOS reset
- Windows proberen te installeren op een HDD terwijl SSD niet gekoppeld is.
- Anti-surge afgelegd in BIOS. (op dit forum al als 'oplossing' gezien bij iemand anders)
- 3 RAM modules verwijderd. Enkele RAM module in slot 3 (van links naar rechts). Ook andere RAM modules geprobeerd.
- Alle apparaten verwijdert die niet essentieel zijn. Verwijderd: twee HDD, videokaart. (Momenteel is dus het volgende aangesloten op moederbord: SSD, 1 RAM module in slot 3, USB 2/3 en audio van frontpanel behuizing, Twee ventilators van behuizing (op CHA_FAN2 en CHA_FAN4).

Opmerkingen die ik raar vind:
- Mijn geheugen is standaard 2666 MHz. Echter ziet het BIOS dit maar standaard als 2133 MHz...?
- Tijdens het uurtje dat het goed werkte: het BIOS ziet beide HDD en de SDD. Echter, in windows zelf was er geen HDD zichtbaar, alleen de SSD.
- De bovenste PCIE slot heeft een zeer zwak retentieklipje. Maakt niet uit volgens mij, want videokaart zit er niet in. Andere retentieklipjes zijn veel harder.
- Het moederbord geeft veel '99' weer als Q-code. In de handleiding wordt dit omschreven als 'Super IO Initialization'.
- In het BIOS wordt de processor niet warmer dan 32°C. Dus volgens mij zijn er geen overheating issues.
- Op hetzelfde forum die hierboven vermeld is, wordt gezegd dat het DDR4 RAM geheugen niet compatibel zou kunnen zijn. Maar dit lijkt mij onwaarschijnlijk omdat het RAM geheugen supported is door het moederbord (het is te vinden in de handleiding).

Bluescreens die verschijnen (tot nu toe):
- IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
- KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
- PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
- WORKER_THREAD_RETURNED_AT_BAD_IRQL (Ntfs.sys)
- KERNEL_AUTO_BOOST_INVALID_LOCK_RELEASE

Verder: tijdens het builden heb ik altijd gewerkt op een antistatische mat in combinatie met een antistatische band aan mijn arm.

Iemand nog een idee om dit probleem op te lossen? Of is dit moederbord kapot? Of is de processor het probleem? (deze kan ik natuurlijk niet controleren...)

[ Voor 2% gewijzigd door Ronayke03 op 10-10-2015 09:53 . Reden: Verschillende soorten bluescreens vermeld + antistatische maatregelen ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik zie niet dat je het moederbord+cpu+mem(met SSD eventueel) los geprobeerd hebt dus uit de kast?
- Niet neerleggen op de zak waar hij in zat gewoon op je bureau ofzo.
Dus puur het minimale aansluiten om te kijken of het dan wel werkt.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Ronayke03
prutser001 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 09:40:
Ik zie niet dat je het moederbord+cpu+mem(met SSD eventueel) los geprobeerd hebt dus uit de kast?
- Niet neerleggen op de zak waar hij in zat gewoon op je bureau ofzo.
Dus puur het minimale aansluiten om te kijken of het dan wel werkt.
Dit is nu mijn build in de kast: moederbord, CPU, CPU koeler met CPU_FAN aangesloten, 1 RAM module in slot 4 (van links naar rechts), SSD aangesloten op SATA poort. ATX power en CPU power. Een toetsenbord (Logitech G15 rev), muis (Logitech G700s) en scherm via HDMI (Dell U3415W).

Maar dit resulteert in dezelfde problemen...

Dit is volgens mij hetzelfde als uit de kast halen?

PS: tijdens het builden heb ik altijd gewerkt op een antistatische mat in combinatie met een antistatische band aan mijn arm.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronayke03 op 10-10-2015 10:01 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Kan zijn dat de kast misschien ergens sluiting veroorzaakt ofzo, je weet maar nooit.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Ronayke03
prutser001 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 10:06:
Kan zijn dat de kast misschien ergens sluiting veroorzaakt ofzo, je weet maar nooit.
Zojuist geprobeerd: geen oplossing... ;(

Intussen heb ik ook gepost op overclock.net

[ Voor 19% gewijzigd door Ronayke03 op 10-10-2015 13:46 ]

• Bilderbeek
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-09-2025
Je geeft aan dat je geheugen snelheid niet klopt volgens de BIOS. Geheugen dat op verkeerde timings draait levert direct allerlei problemen op natuurlijk.

Heb je al geprobeerd om XMP aan te zetten zodat je moederbord ook daadwerkelijk de juiste instellingen pakt voor het geheugen? Kijk ook eens bij dit filmpje voor hoe dat ongeveer zou moeten gaan. YouTube: How to Build the ULTIMATE 4K Gaming PC Build Guide Anders wordt het RMA'en...

• Ronayke03
Bilderbeek schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 09:30:
Je geeft aan dat je geheugen snelheid niet klopt volgens de BIOS. Geheugen dat op verkeerde timings draait levert direct allerlei problemen op natuurlijk.

Heb je al geprobeerd om XMP aan te zetten zodat je moederbord ook daadwerkelijk de juiste instellingen pakt voor het geheugen? Kijk ook eens bij dit filmpje voor hoe dat ongeveer zou moeten gaan. YouTube: How to Build the ULTIMATE 4K Gaming PC Build Guide Anders wordt het RMA'en...
Ik heb het RAM geheugen op 2666 MHz laten draaien, maar dit gaf dezelfde problemen.
Wel heb ik dat (voor zover ik mij herinner) gedaan in 'advanced mode'. Dus ik weet niet of de timings veranderd waren... dit gebeurt wel als je XMP verandert?? :?
De voltage liet ik op auto staan en ging naar 1.312 V als ik mij goed herinner.
Maar wat dan sowieso raar is dat ik voor een uurtje geen problemen ondervond in Windows (het geheugen stond toen op 2133 MHz). Normaal zou je toch onmiddellijk problemen ondervinden? Alsook kwamen de bluescreen steeds sneller en sneller!

Een paar minuten geleden heb ik RMA aangevraagd en mijn geld teruggevraagd. Straks verstuur ik het pakket opnieuw. Hopelijk krijg ik daar mijn geld terug, aangezien er een zwak retentieklipje is op de bovenste PCIE lane (dit was al zo bij het uitpakken!).

Nu heb ik ook hetzelfde moederbord gekocht bij de retailer waar ik het RAM geheugen en de processor heb gekocht. Mochten er weer problemen optreden, dan kan ik deze drie tezamen terugsturen en laten testen!

• Bilderbeek
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-09-2025
DDR-4 draait standaard op 2133 en dat is ook de (in beginsel) enige ondersteunde snelheid. RAM op 2666 is eigenlijk overgeklokt. Door XMP aan te zetten, past het moederbord van alles aan zodat je geheugen draait op de (afwijkende) specificaties van het geheugen. Enkel aanpassen met "advanced" mode heeft niet hetzelfde effect. Dat kan ook tot gevolg hebben dat het geheugen met andere timings draait.

Verkeerde geheugentimings kan alle door jou genoemde problemen veroorzaken (behalve de hard-disk issue, maar dat kan geheel ongerelateerd zijn). Ik zie nu ook dat je een enkel staafje ram in het derde slot hebt gedaan (dus de tweede zwarte slot, als ik het goed begrijp). De eerste slot die je moet gebruiken is echter de eerste grijze slot (van links naar rechts, gekeken vanaf de pci-e poorten naar boven, dus de A2-slot, als je de manual bekijkt).

Maar goed, misschien is het mobo wel niet goed en werkt het straks allemaal prima. Vergeet echter niet XMP aan te zetten dan, want anders blijft je geheugen draaien op 2133.

• Ronayke03
Bilderbeek schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 15:04:
DDR-4 draait standaard op 2133 en dat is ook de (in beginsel) enige ondersteunde snelheid. RAM op 2666 is eigenlijk overgeklokt. Door XMP aan te zetten, past het moederbord van alles aan zodat je geheugen draait op de (afwijkende) specificaties van het geheugen. Enkel aanpassen met "advanced" mode heeft niet hetzelfde effect. Dat kan ook tot gevolg hebben dat het geheugen met andere timings draait.

Verkeerde geheugentimings kan alle door jou genoemde problemen veroorzaken (behalve de hard-disk issue, maar dat kan geheel ongerelateerd zijn). Ik zie nu ook dat je een enkel staafje ram in het derde slot hebt gedaan (dus de tweede zwarte slot, als ik het goed begrijp). De eerste slot die je moet gebruiken is echter de eerste grijze slot (van links naar rechts, gekeken vanaf de pci-e poorten naar boven, dus de A2-slot, als je de manual bekijkt).

Maar goed, misschien is het mobo wel niet goed en werkt het straks allemaal prima. Vergeet echter niet XMP aan te zetten dan, want anders blijft je geheugen draaien op 2133.
Bedankt voor deze heldere uitleg! _/-\o_

Ik zal dit nu niet meer uittesten, aangezien alles uit elkaar is (ook processor, koelpaste enzo). Ook is de hele papierwinkel voor het retourneren van het (hopelijk) defect bord al gebeurd...
Alsook heb ik een nieuw gekocht bij een andere winkel. Dinsdag of woensdag moet deze geleverd worden. Dan hou ik je op de hoogte of ik nog problemen ondervind!

• Ronayke03
Deze namiddag hetzelfde moederbord gekregen, maar een nieuw.
Onmiddellijk alles aan de kant gedaan en het systeem terug in elkaar gestoken.

Heb het geheugen op XMP profile 1 gezet toen ik eerste keer in BIOS kwam. Ook heb ik ineens het BIOS geupdate naar versie 902, omdat dit op het overclock.net forum werd aangeraden ipv de nieuwste versie (1001) ivm adaptive vCore.
Dan snel Windows geïnstalleerd. Geen problemen ondervonden! :*)

Maar bij het installeren van Asus AI Suite, ging alles eerst goed. Tot ik voor de eerste keer het programma opstartte: een bluescreen! (Iets over 'handling memory').
Systeem opnieuw laten opstarten en geen problemen meer.
Tot bij de volgende herstart: terug een bluescreen. Dit wanneer ik een muisklik deed. Nog een andere keer wanneer ik iets wou typen (na het windows login scherm).
Heb sowieso problemen met Gaming software van Logitech. Soms start die correct op, soms niet!
Zoals op het overclock.net forum ook al werd gezegd: Asus AI Suite heeft problemen met USB te controleren ofzo.

Nu ben ik al een viertal uur aan het werken op de desktop. Alles loopt vloeiend, geen bluescreens meer (fingers crossed!!!).

Wel nog een bluescreen gehad toen ik via Asus AI Suite automatisch mijn processor aan het overclocken was. Dit gebeurde bij 4.4 GHz. Echter, bij 4.3 GHz loopt hij stabiel. Helaas is dit een beetje laag als ik andere 6700K overclocks zie. Temperaturen: idle tussen 40-45°C. Stressed (Furmark CPU): 75°C met een maximum van 1.474V. Videokaart is idle 55°C en stressed 82°C. (bij een kamertemperatuur van 21°C)

Nu zit ik te denken dat het vorig moederbord misschien niet defect was (al zegt de winkel waarvan ik het gekocht heb van wel (voor zover ik Duits begrijp)). Dit omdat ik niet in staat was om windows te installeren op BIOS versie 1001 (door de adaptive vCore bug). En hoogstwaarschijnlijk ook door het verkeerd instellen van het RAM geheugen.

Dus conclusie, als je met hetzelfde probleem zit als ik (zie startpost), probeer het volgende:
1. Zet de snelheid van je RAM geheugen correct door XMP aan te zetten.
2. Gebruik BIOS versie 902 ipv 1001.
3. Gebruik eerst zo weinig mogelijk USB apparaten.

Bluescreens, again!
Ik had de gehele installatie van windows/drivers/software gedaan met mijn logitech G700s muis aangesloten via USB kabel. Geen enkele problemen ondervonden. Echter, ik wou draadloos gaan, dus plugde ik de kleine USB receiver in een USB poort. Instantaan een bluescreen!!! :(
Iedere keer als ik desktop nu opstart, zit de kans er dik in dat er een bluescreen verschijnt wanneer ik mijn muis beweeg na het inloggen 8)7 .
Voorlopige oplossing: Asus AI Suite gedeïnstalleerd. Logitech Gaming software uitgeschakeld bij het booten. Manueel de Logitech Gaming software opstarten nadat ik een minuutje in windows ben. :F Draadloze receiver werkt nu ook...

[ Voor 17% gewijzigd door Ronayke03 op 14-10-2015 21:28 ]

Pagina: 1