Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03:16
Bij sommige binnenkomende gesprekken zitten er zoveel schakelgeluiden (jitter?) dat een gesprek nauwelijks zo niet onmogelijk is. Als ik die nummers zelf bel zijn dan is de kwaliteit goed.

Als zoekrichting heb ik poorten en protocollen maar als iemand een andere denkrichting weet dan sta ik open voor suggestie.

Ik heb een VOIP account by Voipstunt en gebruik deze voor uitgaande gesprekken. Binnenkomende gesprekken gaan over de analoge lijn. Ik zit bij Telfort Glasvezel (was XMS glasvezel). Ik gebruik een Linksys SPA 3000 ATA achter een Linksys Cisco E4200 v1 router en een Genexis Core Avanced 200 modem. Ik reboot de SPA 3000 1-2 keer per dag omdat het bekend is dat de audiokwaliteit over verloop van tijd terugloopt.

Binnenkomende verbindingen die geen problemen geven:
  • KPN analoge lijn
  • Telfort Glasvezel (was XMS)
  • Mobiele nummers geven geen problemen; heb ik (nog) geen probleem mee gehad
Binnenkomende verbindingen die problemen geven:
  • KPN Glasvezel
  • KPN Internet Plus Bellen (ADSL)
  • Vonage (VOIP provider) vanuit de VS
Ik heb de nodige research gedaan maar zit nog met een aantal vragen over instellingen die mogelijk kunnen helpen en me wat meer inzicht kunnen geven in het werken met VOIP via ATA achter een router. Ik weet hoe ik poorten open op de router. Ik heb de SPA 3000 een vast IP adres gegeven, gateway adres van de router ingevuld en DNS servers van mijn provider gegeven. Verder heb ik instellingen gevolgd van http://www.grynx.com/inde...r-free-with-the-sipura/4/ .

Om de ATA te configureren kun je poorten voor de volgende protocollen: SIP, STUN en RTP. Voipstunt gebruikt de standaard poort voor STUN maar specificeert niet of dat voor TCP, UDP is of voor beiden. Weet iemand welk protocol(len) door de Voispstunt Stun server worden ondersteund? Voipstunt support pagina's geeft de volgende poorten op en ik vraag me bij welke protocollen ze horen:
UDP 5060
UDP 11113
UDP 10300 - 10311
UDP 6901 - 6920

De eerste poort is de standaard SIP poort maar van de rest weet ik niet bij welk protocol ze horen. Mogelijk zou dat voor RTP kunnen zijn maar ik kan het niet vinden op de Voipstunt support pagina's en op het web. De SPA 3000 heeft voor RTP de poort range 16384-16482 ingesteld staan maar dat is een arbitraire poort range gezien alle poorten boven 1024 gebruikt kunnen worden voor RTP.