Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp/Informatie voor Point to Point WiFi

Pagina: 1
Acties:

• Denny233
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-08 22:59
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar goede betaalbare Point to Point apparatuur.
De situatie is als volgt:

Pand A naar Pand B is hemelsbreed zo'n beetje 1 KM.
Tussen de beide locaties zitten een aantal bomen en er hangen ook Hoogspanningskabels tussen (weet niet of dit stralingsproblemen geeft). Verder is het vrij zicht.
De snelheid die op Pand B ontvangen moet worden zou ideaal zijn met minimaal 5MB/s (40Mbits)

Waarom wil ik dit realiseren? Op pand B is helaas alleen ADSL aanwezig wat zo'n beetje aan het einde van een hele lange lijn zit. De snelheid die daar ongeveer gehaald kan worden is 250/300 kb/s (2-3Mbits)

Ik zoek dus een stabiele redelijk betaalbaar Point to Point WiFi (tot max van 300 euro) wat deze omstandigheden kan overbruggen en de snelheid stabiel kan houden.
Heb zelf al wat rondgekeken op wifishop.nl bijvoorbeeld maar zo heel bekend met de apparatuur ben ik niet.
Ik dacht misschien hebben onze tweaker vrienden wat meer kennis hierin en kunnen jullie mij adviseren of wat aanraden.

Alvast bedankt.

Denny233

Verwijderd

Hier heb je iets heel moois:

https://www.interprojekt....nadishg-5hacd-p-1745.html

Dat zijn ex BTW prijzen. Dus totaal 280 euro + 14 verzend dacht het. Dat werkt gegarandeerd.

Kan ook voor de helft goedkoper:

https://www.interprojekt....tg-5hpnd-hgr2-p-1497.html

Maar als je geen ervaring hebt in het instellen van een Mikrotik, dan zou ik er niet aan beginnen. Of je vraagt mij in DM om hulp. Ik heb een MTCWE certificaat.

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:21
Ik heb zelf ervaring met pricewatch: Ubiquiti Rocket M5 AC dat werkt prima. Je hebt er nog wel een antenne voor nodig. Gezien je eis verder niet voor maximale snelheid is zou je uit de voeten kunnen met bv pricewatch: Ubiquiti Sector M5 17dbi Antenne

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Ubiquiti Nanostation Loco M5 is voor 1km volgens mij al voldoende. Daar zit een geintegreerde antenne bij in.

Incl beugeltje ben je voor een eurotje of 90 per kant klaar.

Configgen is net ff iets simpeler dan een Mikrotik. Een Mikrotik kan dan wel weer een stuk meer, maar t is de vraag of je dat nodig hebt.

Die boom.... als die echt de line-of-sight in de weg staat kan dat wel een issue worden.

Je opmerking is wat tegenstrijdig: "Er zitten een paar bomen tussen maar verder vrij zicht"

Kun je de panden onderling wel of niet zien? Zo nee, dan heb je kans dat t 's winters nog wel lukt maar met bladeren een probleem wordt.

Goede verbinding = LOS vereist. Liefst de hele freshnell zone obstakelvrij. Geen LOS? Dan moet je de lucht om eroverheen te stralen of alternatieven bedenken

• Denny233
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-08 22:59
Bedankt voor de info tot dusver, we gaan even uitvogelen hoe het met het zicht zit. Er zijn eventueel meerde punten waar op Pand B de antenne kan hangen. Dus we gaan even kijken.

Ubiquiti was inderdaad een merk die ik voorbij zag komen. Lijkt mij dan inderdaad een goede kandidaat.
Anders moet de kettingzaag maar gesmeerd worden! :D

Verwijderd

Let op: Nu is het nog "zomer"/ "herfst".. Dus er zitten nog wat blaadjes aan de bomen. Als je straks in de winter een LOS gaat doen, is er kans dat je gewoon een LOS hebt (je kan de andere kant zien), want de takken op zo'n afstand zie je echt niet.

Maar als je dat nu wel doet, kan het wel meevallen.
Pagina: 1