Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Notebook/netbook/tablet voor ouders

Pagina: 1
Acties:

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:36
Wat ga je met je laptop doen?
Mijn ouders hebben een vaste PC die in een kantoorruimte staat. De computer draait op Windows 10 en hierop werken ze eigenlijk alleen met office en internet. Naast deze PC willen ze graag in de woonkamer gebruik kunnen maken van een notebook/netbook/tablet, zodat ze voor snelle dingen (beetje surfen, de mail lezen, foto's bekijken) niet naar het kantoor hoeven maar gezellig bij elkaar kunnen blijven.
Ze hebben een Samsung Galaxy Tab 2 en (op mijn afraden aangeschaft) een Empire 2-in-1 10" Windows 8.1 tablet (Intel® Atom™ Processor Z3735G. Over beide zijn ze niet tevreden. De samsung werkt niet soepel en bij de empire werkt voor de helft van de tijd het toetsenbord/muis niet, is bepaalde software niet te installeren. Ze zijn niet tevreden en willen het liefst iets anders dat handzaam is.

Kortom: alleen surfen, mailen en foto's bekijken op windows (bij voorkeur 10). Met toetsenbord en muis al dan niet eraf te halen.

Wat is je budget?
Mjin vader heeft dit onder ogen gekregen (uit de krant): reviews: Netbook Round-up: Vier laptops vanaf 200 euro vergeleken

Ik neem dat dus als uitgansbudget ergens tussen de 200 en 300 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet van toepassing. Het is bedoeld voor aan tafel in de woonkamer of op de bank. Accuduur is wat minder van belang, aangezien stopcontacten altijd binnen handbereik zijn.
Qua afmetingen moet het niet te klein zijn, 10 inch is een minimum. Daarnaast had ik zelf bedacht dat minimaal 2GB geheugen ook wel wenselijk is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik mijn ouders moet adviseren. Het moet in ieder geval soepel (blijven) lopen, opslagruimte is niet van belang.

Waar kan ik dan het beste voor kiezen? Een kleine notebook/netbook met een flash schijf of met een kleine ssd-schijf? Of kan ik beter voor een tablet-notebook kiezen? Wat betreft de opslag, is het niet de bedoeling dat ze daar veel bestanden op op gaan slaan. Dat kan nu bij de Empire ook niet (heeft slechts 16GB). Als ze bestanden willen openen en bewerken, wil ik dat mogelijk maken via het netwerk en een externe schijf.

Is dit bijvoorbeeld wat?
pricewatch: Asus Transformer Book T100TA-DK002H Zwart
De review van tweakers is goed. Is zo'n netbook te updaten naar windows 10?

Of is dit dan (hoewel iets duurder) een betere optie:
pricewatch: Asus Transformer Book Flip TP200SA-FV0110TS

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:28

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Het is duidelijk dat de de kleine laptop topics wat minder sexy zijn, dat er zo weinig op gereageerd wordt ;) . Zelf kijk ik ook naar een pricewatch: Asus Transformer Book Flip TP200SA-FV0110TS. Je hebt je verhaal duidelijk goed voorbereid. Complimenten. De TP200 is een tikje minder zuinig, maar ook als tablet te gebruiken (convertible).

Wel heb ik twee vragen:
  1. Je hebt het erover dat je ouders soms wat software installeren. Daar ik verder alleen maar basisgebruik hoor (beetje browsen), over welke software hebben we het dan?
  2. Als de laptop eigenlijk alleen maar voor thuis op bank bedoeld is, dan ligt de weg open voor een heleboel laptops van een andere grootte (en ook een iets ander budget). Het lastige is dat er een gat zit tussen de laptops van een budget tot circa 380 euro en laptops van boven de 600 Euro.
Misschien moet je je ouders nog iets meer doorvragen over het budget. Leg je jezelf vast aan de 200-300 euro, dan kom je in goedkope laptopjes terecht die qua configuratie in de buurt van high end smartphones komen. Leuk voor mobiel gebruik, als je toch geen uitdagende taken aanpakt. Voor thuis op de bank is een wat groter apparaat toch wel zo comfortabel. Voor een budget van rond 600-700 zou genoeg te vinden zijn. Voor minder wordt het wat minder spannend, maar bijvoorbeeld de pricewatch: Asus F554LA-XX1437H van tegen de 500 euro levert je een laptop met een i3, een 128GB SSD en 4GB geheugen. nog steeds geen spannend apparaat in tweaker ogen, maar een wereld van verschil met de laptops in het 200-300 Euro segment.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• bazzemans
Bedankt voor je reactie en het compliment. Wil ook vooral voorkomen dat ik het commentaar krijg dat ik het niet heb voorbereid. Snap hoe irritant dat is.

Antwoord op je vragen:
1. Eigenlijk installeren ze niks. Als office draait en ze kunnen surfen is het voldoende. Op de Empire echter geprobeerd wat via de Windows Store wat te downloaden en installeren maar dat werkte gewoonweg niet. Als melding dat de windowsversie niet toereikend is. Zoiets wil ik dus in geen geval. Bij die Empire werkt overigens altijd wel iets niet: installeren, het toetsenbord, de muis of het scherm werkt niet. In willekeurige onaanwijsbare volgorde. Het is (mho) gewoon bagger.
2. De grootte is inderdaad wat minder een issue. Mijn moeder wilde toch wel graag 'iets' groter dan de Empire (10 inch). Ik ben zelf geneigd te beginnen bij 11 inch.

Ik heb mijn ouders gesproken over het budget. Het moet niet te veel kosten. Als ik uit kan leggen waarom ze beter een bepaalde keuze kunnen maken, weet ik zeker dat ze er wel in meegaan. Alleen dan denk ik dat ze echt niet meer dan 400 euro uit willen geven (dat is al meer dan hun desktop). De Asus die je voorstelt is bijvoorbeeld een prima laptop voor de specificaties, de prijs en passend bij wat mijn ouders er mee zouden doen (meer dan voldoende).

Als ik de prijs iets opvoer dan zit een SSD/Flash groter dan 32GB er niet in (m.u.v. Medion). Is SSD een voordeel t.o.v. Flash?

pricewatch: Medion Akoya P2213T (30018127)
64GB SSD heeft en 500GB hdd
Full HD "IPS"
Intel Celeron N2940
Ben dan alleen bang tegen dezelfde beperkingen aan te lopen als bij de Empire. Hoewel bij de Medion het scherm wel vast te zetten is, blijft het een B-merk.

pricewatch: HP Stream 13-c070nd
Intel Celeron N2840
32GB SSD
13,3"

pricewatch: Acer Aspire R3-131T-C97H
Intel Celeron N3050
32GB SSD

pricewatch: Asus Transformer Book Flip TP200SA-FV0110TS
Intel Celeron N3050
32GB Flash
IPS

pricewatch: Asus Transformer Flip TP200
Intel Celeron N3050
32GB Flash
IPS

pricewatch: Asus Transformer Book T200TA-CP003H Zilver
Intel Atom Z3775
32GB Flash
IPS

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:28

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

In antwoord op je vragen:

tussen Flash en SSD is tegenwoordig weinig verschil meer, beiden zijn gebaseerd op dezelfde onderliggende techniek. Ik moest trouwens ook even opzoeken. Verschil is er nog wel in de geavanceerdheid van de controller die het geheugen aanstuurt. Dit kan betekenen dat een SSD een wat betere performance en wat meer veiligheidsprotocollen heeft. Het heeft dus ook met de prijsstelling van je hardware te maken. Je krijgt wat je betaald.

Over die Asus Transformer Book Flip TP200SA lees ik positieve kritieken v.w.b prijs prestatie. Al is de versie die vaak is getest met 4GB RAM en 64 GB opslag. In het Nederlandse taalgebied is alleen de 2GB/32GB versie te krijgen. Die is dan ook wat goedkoper. Als je ouders niet zoveel multitasken moet het niet zo'n punt zijn. De bouw is in ieder geval degelijk.

Over de andere opties kan ik niet zo heel veel zeggen. Voor huiskamer gebruik zou het niet zo'n punt moeten zijn, maar als je ouders zich al aan een apparaat hebben geirriteerd, ligt de drempel misschien lager om dat ook aan een ander te doen.

Over de Asus Transformer Book T200TA-CP003H Zilver: De Atom is iets langzamer geklokt, vier cores, meer features, maar zouden je ouder dat verschil merken? Zelf zou ik voor de single core performance van de Celeron gaan.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:35

P_Tingen

omdat het KAN

Een vriend van mij zocht laatst voor zijn dochter een niet al te dure tablet. Mijn eigen dochter heeft de Asus T100. Die bevalt goed, maar de bouwkwaliteit is - laten we het positief houden - in lijn met de prijs. Ik heb de ervaringen daarvan vergeleken met de Peaq tablet. Peaq is het eigen merk van de MediaMarkt. Op papier zag de Peaq er eigenlijk best goed uit:
  • Beeldscherm: 11,6 inch (1920 x 1080)
  • Processor: Intel Celeron N2840
  • Werkgeheugen: 2 GB
  • Opslag: 64 GB SSD
  • Grafische kaart: Intel HD Graphics 4400
De reviews van de Peaq laptops hier op Tweakers en bij de buren was goed, maar dat zijn laptops en dit tablets. De consumentenbond was wel enthousiast over deze Peaq en heeft hem in april tot beste koop gebombardeerd.

... en gaat over tot de orde van de dag

• bazzemans
Inmiddels de keuze gemaakt voor de Asus Transformer Book Flip TP200SA. De Peaq nog even bekeken maar ben toch niet zo'n voorstander van het los kunnen maken van het scherm. Zodra ik weet hoe het bevalt, zal ik het even laten weten.

[ Voor 14% gewijzigd door bazzemans op 15-10-2015 18:50 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 22:57
Sorry voor de kick maar hoe bevalt deze? Ik ben momenteel ook op zoek naar "iets" voor mijn ouders maar ik heb geen flauw idee of ik voor een laptop, tablet of iets tussenin moet gaan. Mijn gevoel zegt tablet omdat ze dat gemakkelijk in de zetel kunnen gebruiken en dat het misschien iets intuïtiever werkt. Maar de TP200SA of gelijkaardig lijkt mij ook wel iets.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:18
D-Three schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 21:49:
Sorry voor de kick maar hoe bevalt deze? Ik ben momenteel ook op zoek naar "iets" voor mijn ouders maar ik heb geen flauw idee of ik voor een laptop, tablet of iets tussenin moet gaan. Mijn gevoel zegt tablet omdat ze dat gemakkelijk in de zetel kunnen gebruiken en dat het misschien iets intuïtiever werkt. Maar de TP200SA of gelijkaardig lijkt mij ook wel iets.
Bij mijn ouders leek het simpel, ze vonden een tablet ideaal.

Problemen begonnen toen ze af en toe wilden typen of bankzaken regelen, ze kochten zo'n veel te duur samsung dock voor die tablet (die zelf een samsung is).

Ook dat beviel niet, uiteindelijk een 2de hands laptop gekocht voor het typwerk.

Ik zou er rekening mee houden, desnoods laat ze een tablet even gebruiken, mijn ouders kregen die kans niet (aangezien ik geen tablet had en niet nodig heb) en wat ideaal leek, bleek het op sommige vlakken net niet te zijn.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 22:57
Bedankt voor jouw mening maar ik zie mijn ouders nog niet snel internetbankieren. :) Ze beseffen amper wat internet eigenlijk is en hebben totaal geen ervaring met computers, laat staan met mailen en surfen. Toch verkies ik een tablet/convertible/laptop met Windows. Gemakkelijk ondersteuning voor externe devices en zo kan ik wat controle proberen uit te oefenen d.m.v. een account met beperkte rechten :)

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:18
Ben ik mee eens, echter als je ouders echt alleen gaan internetten, is een Chromebook niet slimmer?

Chrome OS update zichzelf en uit ervaring heel snel dus ze zullen niet eens last van hebben, daarnaast is het een veel veiliger OS (net als Linux) en ook daar kun je dingen beperken.

Nadeel kan zijn dat niet elke printer mee zal willen werken, maar verder zou ik eerder daarvoor gaan, Chrome OS is veel lichter en heel geschikt voor mensen die (bij wijze van) 99% van de tijd alles online doen.
Pagina: 1