Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 16:00
vraagje,

Ik heb momenteel 1 ubuntumachine met 1 raidz1 en 1x raidz2 pools, waarbij een aantal mappen op de raidZ2 pool gebackupt moeten worden naar een externe schijf die aan mijn router vast hangt.
De externe schijf is gedeeld via SMB (kan helaas geen rsync oid gebruiken) en is met FSTAB gemount in ubuntu naar de map /external/backup. Hier kan de user op lezen en schrijven. Dit gaat allemaal prima.

Nu heb ik Bacula geïnstalleerd, geconfigureerd naar wat ik zou willen.
Bij het starten van de Job, geeft hij aan dat hij gaat starten, maar uiteindelijk gebeurd er niks.

Log vanuit Bacula-Web
code:
1
2
3
4
5
Time    Event
2015-10-09 14:36:49 centraalpunt-dir JobId 8: No prior Full backup Job record found.
2015-10-09 14:36:49 centraalpunt-dir JobId 8: No prior or suitable Full backup found in catalog. Doing FULL backup.
2015-10-09 14:36:51 centraalpunt-dir JobId 8: Start Backup JobId 8, Job=backupdrive.2015-10-09_14.36.49_07
2015-10-09 14:36:51 centraalpunt-dir JobId 8: Using Device "FileStorage"

Ik heb even geen idee waar ik naar moet zoeken.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
Waarom gebruik je hier Bacula voor? Iets met een mug en een olifant.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
idd ingewikkeld'maar de machine draait headless met webmin als beheer.

Wat zijn de andere opties dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Ik maak mijn back-ups met rsnapshot omdat dat past bij wat ik wil van mijn back-up. Afhankelijk van wat je allemaal wilt, kun je diverse tools inzetten om je doel te bereiken.
Een kort rijtje linux tools:
cp
rsync
rsnapshot

De eerste is een domme kopie. De tweede voegt een enorme hoeveelheid opties toe aan de kopie. De derde maakt het mogelijk om meerdere restore points in een full/incremental chain bij te houden en heeft een lieve config file om het meeste denk werk voor je te doen. http://how-to.linuxcareer...remental-backups-on-linux Dit kun je ook zelf klussen met rsync en hardlinks. http://www.mikerubel.org/computers/rsync_snapshots/
Ik zie dat je ZFS gebruikt als filesystem. Hierdoor kun je ook native ZFS snapshots gebruiken als back-up. https://docs.oracle.com/c...l/821-1448/recover-3.html Dit werkt per volume ipv map dus voor jou misschien minder interessant.
Uiteindelijk is een bash script de basis van je back-up. Deze laat je door crontab op een mooi moment starten en klaar ben je. Je back-up target is voor jou een SMB mount. Dat werkt prima met de meeste gescripte oplossingen. Er zijn vast meer oplossingen dan ik hier noem en ieder heeft zijn eigen favoriete tooltjes.

Maar zoals ook al genoemd aan het begin: wat wil je van je back-up? Wil je één kopie van je data en deze dagelijks bijwerken? Wil je een viertal kopieën die eens per week bijgewerkt worden? Mogen back-ups onderling van elkaar afhankelijk zijn? (noodzakelijk bij incremental back-ups)
Bedenk je hoe vaak je een back-up wilt maken en hoe lang je elke back-up wilt bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
hans_lenze schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:41:
Maar zoals ook al genoemd aan het begin: wat wil je van je back-up? Wil je één kopie van je data en deze dagelijks bijwerken? Wil je een viertal kopieën die eens per week bijgewerkt worden? Mogen back-ups onderling van elkaar afhankelijk zijn? (noodzakelijk bij incremental back-ups)
Bedenk je hoe vaak je een back-up wilt maken en hoe lang je elke back-up wilt bewaren.
ah daar had ik nog niet eens over nagedacht. Ik ben er nu gewoon vanuit gegaan om een kopie te maken van de huidige data. Een beetje zoals het commando: rsync -av --delete /dir1 /backupdir
Hiermee kijkt rsync of er aanpassingen zijn gedaan aan bestanden. Zijn ze in dir1 niet meer, dan verwijderd hij ook dat bestand in /backupdir. Opzich fout gevoelig, daar ik/mijn vrouw bepaald wat er op de backup blijft. Lijkt me handig, maar of het verstandig is weet ik niet.

Er zijn niet echt veel wijzigingen in de te backuppen dir, belangrijkste is dat die data veilig is.
Naast een externe hdd (welke nu via mn router loopt, maar ik nog aan wil passen door hem aan te sluiten op een RPI2 met raspbian en rsync), wil ik zodra de linuxbak van mn vader klaar is, een offsite encrypted backup daar te plaatsen. Just in case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Doe eens "bconsole status" en dan kijken waar hij op blijft hangen. Kijk ook of er eventueel messages zijn. Hij gaat niet zomaar een job starten die niet bestaat.
Ik draai zelf bacula op mn home server om mn data te backuppen. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
root@centraalpunt:/# bconsole status
Copyright (C) 2000-2012 Free Software Foundation Europe e.V.

Version: 5.2.6 (21 February 2012) x86_64-pc-linux-gnu ubuntu 14.04

Usage: bconsole [-s] [-c config_file] [-d debug_level]
       -D <dir>    select a Director
       -l          list Directors defined
       -c <file>   set configuration file to file
       -d <nn>     set debug level to <nn>
       -dt         print timestamp in debug output
       -n          no conio
       -s          no signals
       -u <nn>     set command execution timeout to <nn> seconds
       -t          test - read configuration and exit
       -?          print this message.

Dat krijg ik. ongeacht welke parameter.

code:
1
2
3
root@centraalpunt:/# bconsole
Connecting to Director localhost:port
1000 OK: centraalpunt-dir Version: 5.2.6 (21 February 2012)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
maomanna schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 21:00:
[...]

zodra de linuxbak van mn vader klaar is, een offsite encrypted backup daar te plaatsen. Just in case.
Dan zou ik helemaal gaan kijken naar iets op basis van rsync. Die kan over een ssh tunnel zijn ding doen waardoor al het verkeer over WAN/internet direct versleuteld is en slechts één binnenkomende (custom) poort nodig heeft.

Bacula is briljant als je vanuit een hondertal verschillende servers en applicaties diverse back-ups bij elkaar wilt krijgen (databases, mailstores, files en log dumps) en deze met verschillende retentie op verschillende media wilt opslaan. Bijvoorbeeld alle mail back-uppen naar schijf en eens per week naar tape, eens per kwartaal naar een andere tape en eens per jaar naar nog weer een andere tape.

Zelf ben ik op zoek naar een back-up a la Apple TimeMachine. Set en forget, eens per x tijd een back-up tot de schijf vol is. Daarna steeds de oudste back-up weggooien en een nieuwe er bij schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Neh, ik word niet blij van een RPi. De netwerk snelheid is echt dramatisch dankzij de USB2 netwerk kaart.

Rsnapshot draait op mijn Synology NAS VM en stuurt zijn back-ups naar een USB schijf die bij familie aan een andere Synology NAS hangt. (Back-up van familie is andersom ingericht. Naar een USB schijf aan mijn NAS).

Voordelen: Synology (of XPenology) biedt net wat meer functionaliteit zoals mobiele apps, transcoding en een foto album. Ik kan er meer opslag mee aanbieden en de snelheid ligt wat hoger.
Nadeel: hij is duuder en vreet meer stroom.

Mijn eigen XPenology NAS is een VM op een Microserver. Zo kan ik er nog een stukje speeltuin naast draaien in andere VMs.
Ik heb nog geen mooie manier gevonden om van tevoren een inschatting te maken hoe groot de incremental back-up gaat worden en precies zoveel oude back-ups weg te gooien. Nu houd ik standaard 50GB vrij op de USB schijf zodat de incremental er waarschijnlijk wel in gaat passen. Eens in de zoveel tijd moet er een keer een grotere back-up over en dan faalt de hele boel tot ik handmatig ingrijp en meer restore points opruim om ruimte te maken voor de nieuwe back-up.

Shares zoals documenten en foto's gaan elke nacht 'over'. Shares met minder belangrijke data eens per week (ook worden daar minder versies van bewaard).

Pagina: 1