• Dedun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11-2024
Ha allen,

Ik ga zeer binnenkort op vakantie naar Peru en zoek een camera die ik op deze vakantie kan gebruiken. Mijn plan is een camera te kopen en deze direct na de vakantie weer door te verkopen. Ik zoek dan ook een relatief nieuw/goed gereviewed model zodat ik deze makkelijk kan doorverkopen, als dit een 100euro verlies oplevert maakt mij dit niet veel uit.

Wat is mijn budget? Ong. 600 euro
Wat voor camera zoek ik? Een camera die op de automaat erg mooie en detailrijke foto's kan schieten van voornamelijk landschappen en grotere objecten. Daarbij zoek ik een camera die ook goed met mindere licht omstandigheden kan omgaan.
Is video belangrijk Een goede videofunctie is ook wenselijk.
Waarom niet huren? Zoekend naar huuropties kwam ik wat kosten minimaal op het aankoopbedrag van de camera terecht.
Andere wensen Snel foto's delen met bv een android app zou mij erg handig lijken.

Als iemand mij een goede richting op kan wijzen ben ik erg geholpen, zelf keek ik naar de Panasonic's FZ300 en FZ1000, maar een speciale voorkeur voor merken heb ik niet.

Ter aanvulling, mijn vorige aankoop was een Panasonic DMC-TZ20 waarbij de foto's voor mij niet afdoende details bevatten, bij mindere lichtomstandigheden zonder flits totaal niet meer presteerde, hoeveel ik ook aan de iso of belichtingsinstellingen zat en waarbij ik ingezoomd nauwelijks mooie foto's kon maken. Eea heeft natuurlijk ook te maken met mijn beperkte vaardigheden :-)

[ Voor 14% gewijzigd door Dedun op 09-10-2015 15:11 ]

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Dedun schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:50:
Ik zoek dan ook een relatief nieuw/goed gereviewed model zodat ik deze makkelijk kan doorverkopen, als dit een 100euro verlies oplevert maakt mij dit niet veel uit.
Ik denk niet dat dat haalbaar is met een compact camera.
Wat is mijn budget? Ong. 600 euro
Wat voor camera zoek ik? Een camera die op de automaat erg mooie en detailrijke foto's kan schieten van voornamelijk landschappen en grotere objecten. Daarbij zoek ik een camera die ook goed met mindere licht omstandigheden kan omgaan.
Is video belangrijk Een goede videofunctie is ook wenselijk.
Waarom niet huren? Zoekend naar huuropties kwam ik wat kosten minimaal op het aankoopbedrag van de camera terecht.
Andere wensen Snel foto's delen met bv een android app zou mij erg handig lijken.

Als iemand mij een goede richting op kan wijzen ben ik erg geholpen, zelf keek ik naar de Panasonic's FZ300 en FZ1000, maar een speciale voorkeur voor merken heb ik niet.

Ter aanvulling, mijn vorige aankoop was een Panasonic DMC-TZ20 waarbij de foto's voor mij niet afdoende details bevatten, bij mindere lichtomstandigheden zonder flits totaal niet meer presteerde, hoeveel ik ook aan de iso of belichtingsinstellingen zat en waarbij ik ingezoomd nauwelijks mooie foto's kon maken. Eea heeft natuurlijk ook te maken met mijn beperkte vaardigheden :-)
Als je een camera wilt die iets beter presteert op hogere iso's dan moet je niet naar een camera als een FZ300 gaan kijken, maar echt naar camera's met een grotere sensor, zoals de FZ1000.of de RX10 m1

Uit je verhaal kan ik opmaken dat je opzoek bent naar een allround superzoom (of SLR kit) waarbij je voornamelijk zoombereik, betere iso-performance en een 'goede' videofunctie prefereert. In dat geval zou een camera als een FZ1000 of RX10 m1 een optie kunnen zijn. Echter geef je ook aan dat je zo'n camera voornamelijk op de automatische stand wilt gebruiken, dit is toch wel iets om af te raden, deze camera's bieden veel meer dan dat.

Heel toevallig heb ik zelf recentelijk de overstap gemaakt van een TZ6 naar een FZ1000, hieronder zal ik wat ervaringen met de FZ1000 opsommen:
ISO: De ISO-performance zijn bij de FZ1000 zeker acceptabeler dan bij een Travelzoom.

Lens: Een zoombereik van 25-400 mm is meegenomen, maar houd er rekening mee dat je alleen bij 25 mm een maximale diafragmagrootte van f2.8 zal hebben en dat inzoomen best wel langzaam gaat. Verwacht verder ook niet dat de zoomlens de kwaliteit heeft van een set professioneel SLR-glas.

Gewicht en size: De FZ1000 is zeker niet de kleinste en lichtste camera. Een entrylevel DSLR is in veel gevallen lichter en compacter, maar de grootte is voor mij niet zo'n probleem, dan heb ik in ieder geval geen last van een zwevende pink.

Gebruiksgemak: De FZ1000 is een camera met zeer veel instelmogelijkheden, dus als je alleen maar op volautomatisch wilt schieten zou dat nog weleens een struikelblok kunnen zijn.

Toch wil ik nog 1 ding echt benadrukken: Je gaat niet spontaan betere foto's maken met een duurdere camera. Als je echt betere foto's wilt maken dan zal je aan je vaardigheden zelf moeten gaan werken.

• Dedun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11-2024
Bedankt voor je antwoord, de grootte maakt mij niet veel uit. Een tasje dat om mijn schouder hangt kan ik wel hebben, en het gewicht went denk ik wel. Het gaat me er gewoon om dat ik in mindere omstandigheden nog steeds redelijk goede foto's kan maken die ik bij thuiskomst niet direct weggooi. Ik las dat de FZ1000 en FZ300 beide redelijk goede auto mode settings hadden, wat mij overigens niet zal tegenhouden om toch zelf ook te experimenteren met de instellingen

Nog een vraag, wat is het verschil tussen de FZ1000 en bv een nikon 1 j5 met een redelijke zoomlens?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt redelijke prestatie eisen, dan zou ik vooral wegblijven van de superzooms want die lenzen hebben niet die scherpte. Kijk eens naar de prosumer compacts Panasonic LX7 of de nieuwere LX100 de sony RX100, Canon G serie. Deze hebben misschien minder zoom maar wel een grotere sensor en betere lens waardoor je nog voldoende ruimte hebt om in de nabewerking een uitsnede te maken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.