Herstelpunt maken in Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-03-2024
Hoi,

Is het mogelijk om binnen Windows 10 een herstelpunt te maken.

Stel, ik heb 15 laptops die elke dag aan klanten worden uitgeleend zodat die daar gebruik van kunnen maken voor 1 dag. Ik wil dan zeg maar zodra ze hem weer ingeleverd hebben einde van de dag dat ik een herstelpunt terug kan zetten van die ochtend zodat de volgende dag de laptop weer gewoon volledig clean is zoals die geinstalleerd was ipv hem elke keer opnieuw moeten imagen.

Kan dit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:08
Daar bestaat wel software voor, bijvoorbeeld Deep Freeze van Faronics. Na een reboot is de pc dan weer terug in de oude staat.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
Maar dit is niet mogelijk binnen Windows? Ik meen me te herinneren dat we vroeger iets van "Systeemherstel" ingebakken hadden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:22

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
supra_indo schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:47:
Is het mogelijk om binnen Windows 10 een herstelpunt te maken.
Deze tutorial is voor Windows 7, maar werkt ook voor Windows 10. Zie ook [url="[url=\"https://www.windowscorner.nl/windows10/workshops/2015/waarom-en-hoe-je-systeemherstel-in-windows-10-inschakelt.php\"]Hier[/url] vind je een tutorial voor Windows 10."]deze[/url] informatie, op het laatste plaatje zie je 'Maken' staan. Daarmee kan je een herstelpunt maken.

Je moet er alleen wel rekening mee houden, dat bij het terug zetten wel alle instellingen en programma's gereset worden. Maar dat 'user' bestanden gewoon behouden blijven. Dus ik denk niet dat dit handig is voor jou toepassing.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 09-10-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
rens-br schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:11:
[...]

Deze tutorial is voor Windows 7, maar werkt ook voorWindows 10. Zie ook [url="[url=\"https://www.windowscorner.nl/windows10/workshops/2015/waarom-en-hoe-je-systeemherstel-in-windows-10-inschakelt.php\"]Hier[/url] vind je een tutorial voor Windows 10."]deze[/url] informatie, op het laatste plaatje zie je 'Maken' staan. Daarmee kan je een herstelpunt maken.

Je moet er alleen wel rekening mee houden, dat bij het terug zetten wel alle instellingen en programma's gereset worden. Maar dat 'user' bestanden gewoon behouden blijven. Dus ik denk niet dat dit handig is voor jou toepassing.
Het is juist de bedoeling dat de laptops dan terug worden gezet naar hoe ze waren voordat de gebruikers er gebruik van maakten. Dus de profielen moeten ook volledig clean zijn... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

supra_indo schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:15:
[...]
Het is juist de bedoeling dat de laptops dan terug worden gezet naar hoe ze waren voordat de gebruikers er gebruik van maakten. Dus de profielen moeten ook volledig clean zijn... 8)
Dat dacht ik al. Maar dan ben jij niet op zoek naar Systeemherstel. Dat is namelijk precies wat ik beschreven heb in mijn post.

Je zou eventueel gebruik kunnen maken van 'De pc opnieuw instellen' functie in Windows 10:
Bij opnieuw instellen kunt u kiezen of u uw bestanden wilt behouden of verwijderen, waarna Windows opnieuw wordt geïnstalleerd. Ga naar Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Deze pc opnieuw instellen > Aan de slag en kies een optie.
Ik denk alleen als je dit elke dag moet doen bij 15 laptops dit erg veel tijd in beslag gaat nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wimboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
rens-br schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:18:
[...]

Dat dacht ik al. Maar dan ben jij niet op zoek naar Systeemherstel. Dat is namelijk precies wat ik beschreven heb in mijn post.

Je zou eventueel gebruik kunnen maken van 'De pc opnieuw instellen' functie in Windows 10:

[...]

Ik denk alleen als je dit elke dag moet doen bij 25 laptops dit erg veel tijd in beslag gaat nemen.
Niet mijn verantwoordelijkheid :) ... thnx voor je info ik ga dit na het weekend testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
Kan je hier iets over uitleggen wat het precies is? Ik wil niet elke keer reimagen... puur terug naar het moment van begin van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

supra_indo schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:21:
[...]
Niet mijn verantwoordelijkheid :) ... thnx voor je info ik ga dit na het weekend testen!
Eventueel kun je ook een image backup maken en deze elke keer terug zetten. Als al je 15 laptops hetzelfde zijn heb je ook maar één image nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
supra_indo schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:22:
[...]

Kan je hier iets over uitleggen wat het precies is? Ik wil niet elke keer reimagen... puur terug naar het moment van begin van de dag
Wimboot is eigenlijk bedoeld voor devices met zeer weinig opslagruimte. Je kunt de technieken echter gebruiken om (snel) images terug te zetten, omdat het basis image onaangetast blijft. Wimboot is de gecomprimeerde variant van VHD-boot. VHD-boot zou je ook kunnen toepassen met differencing-VHD's.

Je zou natuurlijk ook Windows Embedded kunnen gebruiken. Daar zit een overlaydriver in waardoor wijzigingen niet op de schijf maar in het RAM geheugen worden opgeslagen. Na een herstart zijn de wijzigingen weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
rens-br schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:23:
[...]

Eventueel kun je ook een image backup maken en deze elke keer terug zetten. Als al je 15 laptops hetzelfde zijn heb je ook maar één image nodig.
Voor deze klant hebben we geen distributie server waar bijv SCCM op draait... en om 15 x een usb of dvd of externe hdd te koppelen lijkt me niet wat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

supra_indo schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:25:
[...]Voor deze klant hebben we geen distributie server waar bijv SCCM op draait... en om 15 x een usb of dvd of externe hdd te koppelen lijkt me niet wat :P
Dat wordt dan lastig inderdaad. Want dan vallen ook alle 'snapshot' programma's weg. Als je op je probleem zoekt, kom je vaak op 'snapshot' programmas uit: Clonezilla, Acronis True Image, Drive Snapshot, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
Maar de pc opnieuw instellen functie in Windows 10, dit is alleen voor system files? Profiel gebeurt niks mee... das jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

supra_indo schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:29:
Maar de pc opnieuw instellen functie in Windows 10, dit is alleen voor system files? Profiel gebeurt niks mee... das jammer
Hoe bedoel je?

Zoals ook in mijn link te lezen valt. Als je kiest voor 'Alles verwijderen' is ook echt alles eraf:
Alles verwijderen

Hiermee worden Windows 10 en alle toepassingen die bij de pc werden geleverd, opnieuw geïnstalleerd. Het volgende wordt verwijderd:
  • Persoonlijke bestanden
  • Wijzigingen die u in instellingen hebt doorgevoerd
  • Toepassingen en stuurprogramma's die u hebt geïnstalleerd
Als u van plan bent om uw pc weg te geven, te recyclen of te verkopen, gebruikt u deze optie en kiest u voor volledig wissen van het schijfstation. Dit kan twee uur in beslag nemen, maar het is dan moeilijker voor andere personen om bestanden die u hebt verwijderd, te herstellen.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 09-10-2015 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
rens-br schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:32:
[...]

Hoe bedoel je?

Als je kiest voor 'Alles verwijderen' is ook echt alles eraf:

[...]
Als dit daadwerkelijk de functie is... dan is dit toch hetzelfde als een image terug zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

supra_indo schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:35:
[...]
Als dit daadwerkelijk de functie is... dan is dit toch hetzelfde als een image terug zetten?
Geen idee. Heb de functie nog nooit gebruikt. Dit zou je zelf even moeten kijken. Maar het voordeel in ieder geval is dat je niet met usb-sticks hoeft te klooien.

En mocht de optie beschikbaar zijn. Kun je deze ook nog de optie 'Fabrieksinstellingen terug zetten' proberen:
Fabrieksinstellingen terugzetten
Hiermee worden de versie van Windows en eventuele toepassingen die bij uw pc werden geleverd, opnieuw geïnstalleerd. Het volgende wordt verwijderd:
  • Persoonlijke bestanden
  • Wijzigingen die u in instellingen hebt doorgevoerd
  • Toepassingen en stuurprogramma's die u hebt geïnstalleerd
Deze optie is niet op alle pc's beschikbaar.

[ Voor 42% gewijzigd door rens-br op 09-10-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:21

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Dat is vrijwel hetzelfde, alleen wordt er dan een kaal image teruggezet, doorgaans ook zonder drivers en andere software. Ook moet je dan opnieuw een account aanmaken. Het is feitelijk een reinstall

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
Ik ga nu een laptop voorzien van Windows 10 en dit testen. Results post ik als ik klaar ben
Pagina: 1