Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-01-2018
Ik heb een infraroodcamera die ook 's nachts kan filmen - dit heb ik getest en het werkt wel binnenshuis. Als ik met de camera net buiten mijn deur wil filmen 's nachts echter, is er een dolle glans/weerspiegeling op mijn raam, waardoor ik werkelijk waar niks vanuit de camera kan zien. Ik heb geprobeerd de infraroodlampjes uit te schakelen (maar zo'n functie bestaat niet). Ik heb eveneens geprobeerd de kleine sensors waar de lampjes moeten zitten met plakband en wat kartonstukjes af te dekken maar dan krijg ik geen beeld meer in het donker (de infrarood is dus noodzakelijk om te zien).

Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij ook via mijn raam naar buiten 's nachts kan filmen? Camera buiten de deur of het raam zetten is geen optie, hij moet vanwege veiligheidsoverwegingen natuurlijk binnen zitten.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2uq0owk.png

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/fohead.png

http://www.amazon.com/Cam...ote-Control/dp/B0140OFWRM

Ik heb met kleine rode stippels de plekken zo ongeveer aangegeven waar de kleine infraroodsensortjes zitten. In een donkere omgeving branden ze aan, dat kun je niet zien in de amazonfoto.

De camera is dus een JOOAN A5 720P IP Camera Day/Night Wireless Video Monitoring Remote Control
mocht het relevant zijn.

Alvast bedankt,

De enige oplossing voor alle problemen is niet naar één oplossing te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Gaat niet lukken achter glas lees ik zo:
Het belangrijkste punt bij infrarood camera's is de manier en locatie dat ze worden geplaatst. Het is namelijk niet mogelijk om de camera achter glas te plaatsen. Dit komt omdat het infrarood licht weerkaats op het glas en zo enkel wit beeld zal geven. Hetzelfde effect hebben voorwerpen dicht voor de lens. De infrarood camera dient dus op een vrije plek te hangen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:10

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

aardebewoner schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 13:58:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij ook via mijn raam naar buiten 's nachts kan filmen? Camera buiten de deur of het raam zetten is geen optie, hij moet vanwege veiligheidsoverwegingen natuurlijk binnen zitten.
Niet.

Dat ding kan in het donker filmen door zelf IR licht te schijnen. Alleen dat weerkaatst nogal in glas (wat je dus gemerkt hebt).

Enige wat ik zo snel kan verzinnen is een losse IR lichtbron buiten plaatsen en de camera binnen houden (maar de IR verlichting afdekken / uitschakelen / model kopen zonder IR verlichting).

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 09-10-2015 14:13 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
Question Mark schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:03:
Gaat niet lukken achter glas lees ik zo:

[...]
Als ik dat wist, had ik hem niet gekocht. Ik voel me zo dom...
Orion84 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:03:
[...]

Niet.

Dat ding kan in het donker filmen door zelf IR licht te schijnen. Alleen dat weerkaatst nogal in glas (wat je dus gemerkt hebt).

Enige wat ik zo snel kan verzinnen is een losse IR lichtbron buiten plaatsen en de camera binnen houden (maar de IR verlichting afdekken / uitschakelen / model kopen zonder IR verlichting).
Dat is een heel goed idee, alleen als ik het IR-lampje buiten plaats kan hij gestolen/gevandaliseerd worden want ik woon net aan de stoep op de begane grond. Jammer.

Wat voor camera zou wel werken 's nachts die ik achter glas kan plaatsen? Infrarood dus niet...

[ Voor 60% gewijzigd door aardebewoner op 09-10-2015 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Een camera die lichtsterk genoeg is om met het aanwezige omgevingslicht te kunnen filmen. Maar tenzij je een flinke lantaarnpaal vlak voor je huis hebt staan wordt dat al snel redelijk prijzig.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
Orion84 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:13:
Een camera die lichtsterk genoeg is om met het aanwezige omgevingslicht te kunnen filmen. Maar tenzij je een flinke lantaarnpaal vlak voor je huis hebt staan wordt dat al snel redelijk prijzig.
Ik begrijp het nu. Ik zocht zojuist op infraroodlamp en ik kreeg bijv dit:

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41bMPQcCtDL._SX425_.jpg

Maar als ik het goed begrijp, moet ook dit buiten hangen, anders weerspiegelt hij gewoon op het glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nou (en dat bedenk ik me net pas), je zou het met zo'n lamp natuurlijk kunnen proberen om hem een stukje bij de camera vandaan achter het glas te plaatsen. Liefst strak op het glas / afgeschermd zodat reflecties niet alsnog richting camera gaan.

Op zich laat glas namelijk IR wel door (tenzij je speciaal glas hebt met allerlei coatings om juist IR tegen te houden ivm. warmteisolatie).

Dat zou je zelfs kunnen testen door een kokertje of zo te maken, wat je tussen het glas en je huidige camera plaatst. Waarbij dat kokertje qua diameter om de camera lens heen valt, maar nog binnen de ring van IR ledjes. Op die manier voorkom je dat de reflectie van de IR ledjes rechtstreeks in de cameralens terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Heb je geen verdieping boven de ophangplek van de camara?

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Infra rood is warmte, als je goeie isolerende ruiten heb dan ...

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
Orion84 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:19:
Nou (en dat bedenk ik me net pas), je zou het met zo'n lamp natuurlijk kunnen proberen om hem een stukje bij de camera vandaan achter het glas te plaatsen. Liefst strak op het glas / afgeschermd zodat reflecties niet alsnog richting camera gaan.

Op zich laat glas namelijk IR wel door (tenzij je speciaal glas hebt met allerlei coatings om juist IR tegen te houden ivm. warmteisolatie).

Dat zou je zelfs kunnen testen door een kokertje of zo te maken, wat je tussen het glas en je huidige camera plaatst. Waarbij dat kokertje qua diameter om de camera lens heen valt, maar nog binnen de ring van IR ledjes. Op die manier voorkom je dat de reflectie van de IR ledjes rechtstreeks in de cameralens terecht komt.
Hoe heet zo'n kokertje dan en zijn ze waar dan ook beschikbaar op de markt? Of moet het dus in elkaar geknutseld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
Read schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:20:
Heb je geen verdieping boven de ophangplek van de camara?
Geen verdieping maar wel een soort afdakje buiten, en natuurlijk het dakje binnen.
Fish schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:23:
Infra rood is warmte, als je goeie isolerende ruiten heb dan ...
Daar kan het vast wel aan liggen, ik woon in een koud klimaat dus is het mogelijk dat de ruiten warmteisolerend zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door aardebewoner op 09-10-2015 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:57
aardebewoner schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:26:
[...]

Hoe heet zo'n kokertje dan en zijn ze waar dan ook beschikbaar op de markt? Of moet het dus in elkaar geknutseld worden?
WC rol en tape om te testen? Hetzelfde effect als je handen op het glas houden om in een verlichte kamer toch naar buiten te kunnen kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door Teddy op 09-10-2015 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dan nog, Naast dat het raam isolerend is heeft het raam heeft zelf ook nog eens warmte (ik neem aan dat het binnen warm is ;) ) en dat staat dus letterlijk tussen tussen de camera en het beeld in

e.g.

Afbeeldingslocatie: http://www.groot-waterland.nl/wp-content/uploads/2015/01/warmtebeeld.jpg.

En dit is dan van buiten genomen op de buitenste ruit

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 09-10-2015 15:07 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
Teddy schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:02:
[...]

WC rol en tape om te testen? Hetzelfde effect als je handen op het glas houden om in een verlichte kamer toch naar buiten te kunnen kijken.
Ik zal het testen en hier de resultaten proberen te posten.
Het is hier niet weer donker buiten tot een uur of 18.30 dus dat wordt wachten.

ik weet alleen niet of die tunnelvormige koker dus qua diameter toe moet nemen naarmate hij van de lens afstaat of juist krapper.en kleiner. Enige ideën daarover om mij wat giswerk te sparen?

***UPDATE ***

Ik heb een klein kokertje gebouwd uit een wc-rol en wat plakband. Maar ik sta nu voor een hele helse karwei. Hoe moet ik dat kokertje bevestigen aan de camera zonder met plakband ook de IR-sensortjes af te dekken???

Hier een kleine foto:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2wdtshi.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/1z3zcdt.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door aardebewoner op 09-10-2015 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Probeer het eerst (als het straks donker is) eens uit door het zelf vast te houden of zo, dan kan je daarna een iets nettere en permanentere constructie knutselen. Maar gewoon een paar smalle stukjes doorzichtige tape werkt misschien al perfect?

Dat kokertje hoeft ook maar zo lang te zijn als de afstand tussen de camera en het raam, dus als je hem dicht op het glas zet, dan heb je misschien maar een kokertje van een paar centimeter lang nodig.
Fish schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:06:
Dan nog, Naast dat het raam isolerend is heeft het raam heeft zelf ook nog eens warmte (ik neem aan dat het binnen warm is ;) ) en dat staat dus letterlijk tussen tussen de camera en het beeld in

e.g.

[afbeelding].

En dit is dan van buiten genomen op de buitenste ruit
Wat dat vooral laat zien is dat glas dus prima warmte doorlaat. Glas straalt echt niet van zichzelf zoveel IR uit dat je daarmee een webcam kan verblinden (anders waren die IR camera's voor dit soort warmte beelden ook niet zo duur ;)).

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 09-10-2015 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
Orion84 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 16:16:
Probeer het eerst (als het straks donker is) eens uit door het zelf vast te houden of zo, dan kan je daarna een iets nettere en permanentere constructie knutselen. Maar gewoon een paar smalle stukjes doorzichtige tape werkt misschien al perfect?

Dat kokertje hoeft ook maar zo lang te zijn als de afstand tussen de camera en het raam, dus als je hem dicht op het glas zet, dan heb je misschien maar een kokertje van een paar centimeter lang nodig.

[...]

Wat dat vooral laat zien is dat glas dus prima warmte doorlaat. Glas straalt echt niet van zichzelf zoveel IR uit dat je daarmee een webcam kan verblinden (anders waren die IR camera's voor dit soort warmte beelden ook niet zo duur ;)).
Hij schijnt al 2,5 cm diep te zijn (inschatting).

Ik heb hem geprobeerd in het donker (waarbij de IR-lampjes nodig zijn dus) en tot dusver lukt het wel qua beeld, maar moet dus inderdaad ook op het glas testen zodra het donker wordt.

Misschien is het een idee dat kokertje juist aan het raam vast te maken ipv de camera.

Ik heb geëxperimenteerd met een soort van staanderconstructie, uit karton uiteraard:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2l8vwnq.jpg

Het blijft allemaal erg amateuristisch, maar ja, het kan ook niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Met die constructie blokkeer je natuurlijk al het licht van de IR ledjes. Je zal het zo moeten fixen dat de ledjes met zo min mogelijk obstakels naar buiten kunnen schijnen, maar de lens wel is afgeschermd van de reflectie in het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
Orion84 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 16:51:
Met die constructie blokkeer je natuurlijk al het licht van de IR ledjes. Je zal het zo moeten fixen dat de ledjes met zo min mogelijk obstakels naar buiten kunnen schijnen, maar de lens wel is afgeschermd van de reflectie in het glas.
*Inderdaad dat merkte ik ook pas achteraf dus weer bezig gaatjes te prikken in die plakbandlaag eromheen.

Dan kan ik enkel aan lijm denken maar dat heb ik niet aan huis en ik wil al helemaal geen lijm op mijn camera smeren, dus bij voorkeur aan het raam.

[ Voor 10% gewijzigd door aardebewoner op 09-10-2015 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aardebewoner
Tot dusver de knutseloplossing:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2dazipu.jpg

Ik zal het vanavond uittesten.

Estetica is bij mij niet zo heel belangrijk; hij zal trouwens in het donker staan, maar wel functionaliteit.

[ Voor 45% gewijzigd door aardebewoner op 09-10-2015 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
Dames en Heren,

Ik heb het probleem opgelost. Ik plaats mijn werkwijze hieronder, om op die manier andere mensen in de toekomst te kunnen helpen, die met hetzelfde vraagstuk zitten van hoe een IR-camera te laten filmen als hij achter een glas moet zitten.

Omdat het buiten nog niet (helemaal) donker was, gebruikte ik een plaat glas vanuit de koelkast. Het was veel vallen en opstaan, ik moest telkens weer andere standen van de camera(lens) zowel als de plaatsing daarvan in verhouding tot het glas en ook het licht in de achtergrond experimenteren.

Eerst ging ik nog vanuit dat het kokeridee de enige mogelijke was. Door wat te klungelen dus met die koker, kon ik al spoedig een relatief gedetailleerd beeld (maar nog steeds donker en troebel) bewerkstelligen. Het principe daarachter was dat de koker de IP-sensors niet zou blokkeren maar wel de doffe glans op het glas die voor het overmatig felle wit op het beeld zorgde. Maar ik was niet tevreden met het eindresultaat want het koker zorgde voor een soort tunnelvisie-beeld, je kreeg de verticale en horizontale hoekvergroting niet zoals een camera dat moet doen.

Dus ik dacht, wat als ik nou met een zaklamp zou experimenteren. Eergisteren had ik nog wel lichtelijk met de zaklamp gesleuteld maar ook toen mocht het niet baten. Dus ik wilde verschillende standen met de zaklamp achter het glas uitproberen.

De eerste stand alleen al was een treffer. Ik bescheen die hele zwarte kring van het apparaat zowel voor als achter met de zaklantaarn. De zaklantaarn was niet naar buiten gericht en dus op het glas maar juist parallel met het glas en loodrecht met de camera(lens). Hij lag horizontaal.

Vervolgens ging de camera vanzelf van nachtmodus (IR) naar dagmodus overschakelen. Ik wist al dat er iets heel goeds aan de gang was, nu moest ik nog het beeld bekijken voor de bevestiging. Ik bekeek de camerabeelden live en zag dat de achtergrond (wat dus buiten zou zijn) goed te zien was, maar er was alsnog sprake van een beperkte beeld oftewel tunnelvisie. De lens scheen als het ware zichzelf ook mede op te nemen, dus ik zag een witte cirkel om de lens heen waar er een soort wasser zit.

Ik duwde de camera een centimeter dichterbij het glas, en de tunnelvisie scheen ietwat te verdwijnen (het kokervormig gezichtsveld werd dus groter). Ik bracht de camera in nog meer loodrechte stand en bracht hem tot aan bijna 1 cm afstand van het glas (zoals hij bij mij raam normaal zou zitten).

Het resultaat: Ik kon dus heel goed vanuit de camera door het glas zien (dus wat achter mijn raam zou zijn gericht naar buiten).

De zaklantaarn is dus de oplossing maar het is belangrijk om hierbij te melden, zoals mijn latere standpogingen met de zaklantaarn hebben uitgewezen, de straalrichting van de lantaarn is erg belangrijk en hij moet werkelijk fel op de cameralensruimte schijnen. In mijn geval moest dat dus ietwat schuin naar beneden aangezien de zaklantaarn hoger zat dan de cameralens.

De verlichting van de achtergrond was niet helemaal pikzwart maar wel goed donker, waarbij de camera normaal gesproken wel nachtmodus nodig zou hebben (en dat ook deed), en door middel van de zaklamp verdween die behoefte.

Graag gedaan,

aardebewoner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Kun je dan niet gewoon de automatische ir modus uitzetten dan ?
Je gebruikt zo dus helemaal geen ir

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
Fish schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 12:20:
Kun je dan niet gewoon de automatische ir modus uitzetten dan ?
Je gebruikt zo dus helemaal geen ir
Op mijn model camera niet maar sommigen zullen die functionaliteit vast wel hebben. Maar dan zul je alsnog de zaklantaarn nodig hebben lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Waarvoor? De enige functie die de zaklantaarn vervult is de dag/nacht sensor foppen waardoor hij niet in IR mode gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
En dan doe je al die moeite wordt er toch ingebroken je ziet de boef ook nog maar je hebt niets aan die beelden want je hebt illegaal de straat continu gefilmd. Bedenk wel je omgeving heeft ook recht op privacy en je mag alleen eigen grond continu filmen en dan moet je ook nog een bordje plaatsen dat je het doet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Frogmen schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:17:
En dan doe je al die moeite wordt er toch ingebroken je ziet de boef ook nog maar je hebt niets aan die beelden want je hebt illegaal de straat continu gefilmd. Bedenk wel je omgeving heeft ook recht op privacy en je mag alleen eigen grond continu filmen en dan moet je ook nog een bordje plaatsen dat je het doet.
Zo werkt het niet. De politie is gebonden aan bepaalde regels omtrent het verzamelen van bewijsmateriaal, maar jij als particulier niet. Heimelijk de openbare ruimte filmen is inderdaad niet toegestaan, maar als je het toch doet is dat gewoon bruikbaar als bewijs. Alleen kan de dief (of een ander die je toevallig gefilmd hebt en er achterkomt) je daarna aanklagen voor inbreuk op privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Nee helaas het is niet bruikbaar als bewijs dat de politie het wel gebruikt in hun onderzoek is iets anders maar als het het enige bewijs is heb je dikke pech. Overigens is de kans klein dat je een goede herkenning krijgt met deze goedkope camera's. Het ligt dus iets genuanceerder.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:08

Croga

The Unreasonable Man

Frogmen schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:57:
Nee helaas het is niet bruikbaar als bewijs dat de politie het wel gebruikt in hun onderzoek is iets anders maar als het het enige bewijs is heb je dikke pech.
Ofwel: Het is zeker wel nuttig. Als de politie het kan gebruiken in onderzoek dan heb je al meer dan wanneer je niet gefilmd zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Frogmen schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:57:
Nee helaas het is niet bruikbaar als bewijs dat de politie het wel gebruikt in hun onderzoek is iets anders maar als het het enige bewijs is heb je dikke pech. Overigens is de kans klein dat je een goede herkenning krijgt met deze goedkope camera's. Het ligt dus iets genuanceerder.
http://blog.iusmentis.com...och-bruikbaar-als-bewijs/

Waarbij ik mijn reactie dus wel enigszins moet nuanceren, dat de bruikbaarheid dus wel beperkt is tot civiele procedures (of in elk geval, daar gaat dat artikel over). In hoeverre de politie een "ingezonden" filmpje als bewijs mag opvoeren in een strafzaak, terwijl dat filmpje illegaal is opgenomen, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Maar goed, we gaan nu wel behoorlijk off-topic. Laten we ons in dit topic even richten op het technische aspect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Klopt helemaal, wat in een geval als deze ook belangrijk is, zet hem aan en ga zelf even voor dief spelen en kijk of de beelden bruikbaar zijn. Uit ervaring kan ik vertellen dat dat niet meevalt en dat vaak juist een samenspel van meerdere camera's resultaat geeft. Overzicht voor wat er gebeurt samen met dichtbij voor de herkenning. (lees bv pinhole camera van de intercom). Deze laatste wordt nog wel eens vergeten om op te nemen maar is zeer bruikbaar.
@TS je zou misschien ook een combi kunnen maken met verlichting die schakelt met een bewegingsmelder.

[ Voor 10% gewijzigd door Frogmen op 12-10-2015 12:47 ]

Pagina: 1