Dunnere lasers: meer gegevens op cd?

Pagina: 1
Acties:

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op het volgende artikel kun je lezen over een laser die 1000x kleiner is dan een mensenhaar.

http://www.subject.nl/artikel.php?id=258

Er staat ook bij dat je zo meer gegevens op een cd kunt zetten. Hoeveel zou dat dan wel niet zijn? Of denk eens aan de DVD`s, die ook al 16 GB kunnen hebben, aan twee kanten... zou je dan over een paar maanden cd`s kunnen branden met een inhoud van 3 gig ofzo?

En wat zijn nog meer mogelijkheden van zo`n laser?

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:17
Ik zou maar niet per ongeluk tegen de tafel aan stoten want dan is je cd mislukt :), of ze moeten een heel goed anti-shock systeem hebben.

/edit
Maar in princype zou je met dunnere lasers dus veel meer data kwijt kunnen op een cd, omdat de spoortjes veel dunner zijn.

Verwijderd

er zal hier zeker meer data op een cd kunnen, maar ik zie dit niet binnen afzienbare tijd gebeuren. De laser is er maar de rest (cd's, software nauwkeurige aansturing) moet nog wel ontwikkeld worden. In iedergeval ziet het er wel veelbelovend uit.

• saintinel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-04-2025
Een probleempje(nu nog althans) qua tijd.
Ik ga toch echt geen 10min wachten tot ik m'n laser kan gebruiken, en daarbij komt ook nog eens of de hitte wel hoog genoeg is om een cd te branden.... (nog niets over gelezen)

• AceRimmer
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 21:01

AceRimmer

What a guy...

Ha die Saintinel !
Is de hitte juist niet veel hoger ?
Meer intensiteit op kleiner oppervlak ?

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Technisch moet het wel haalbaar zijn denk ik...
Het is goedkoop, en dat is algemeen bekend, dus kun je er niet veel geld voor vragen als fabrikant: weinig winst. Al kun je het wel op dhet productie proces schuiven ofzo, whatever: het is een stap voorwaarts! :)

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
denk wel dat zo'n dunne laser voldoende vermogen moet kunnen leveren om een putje te schrijven op die cd.

hij mag dan wel heel dun zijn, het vermogen van dit soort lasers is zeer beperkt, immers hij wordt opgewekt op een p-n-junctie van twee nano-wires: die zijn erg dun en de stroom die je daar doorheen voert is beperkt.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het heeft niets te maken met de dikte van de laser bundel. Maar alles met de golflengte van het gebruikte licht. De golflengte bepaalt het kleinste ding wat je nog kan zien. Met een blauwe laser kan je meer schrijven dan met een rode.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

kben net afgestudeerd op lasertechniek, en de term "dunne laser"kijg ik een beetje jeuk van :)

In het algemeen kun je stellen dat hoe korter de golflengte van het licht hoe kleinere spot je kunt maken, en de kwaliteir van je focus lens in ook best wel belangrijk.

De truuk die ik bij philips gezien heb is dat ze nu bezig zijn met blauwe-laserdiodes, die hebben een kortere golflengte dan roode waardoor er een kleine spot gemaakt kan worden.

En hoe kleiner je spot hoe meer vermogen je per mm/2 hebt. dus dat branden zou ook makkelijker gaan.

Verwijderd

Komt er dus wel op neer dat een pinpeutig krasje ervoor kan zorgen dat je gelijk honderden mb's kwijt kan zijn....hmmm das ook niet alles :(

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
De golflengte bepaalt inderdaad ook de spotgrootte.

Het werkt ook andersom: met een optische microscoop (dus werkend met zichtbaar licht) heb je een maximale resulotie die golflengte-afhankelijk is. Ik geloof iets in de orde van 1/2*golflengte (ik kan er naast zitten, maar niet ver, er zijn formules om dit uit te rekenen).
Met röntgen kan je bv. veel kleinere details bekijken. Met elektronen nog kleinere details (elektronen zou je ook als golf kunnen beschouwen, maar dat terzijde).

Met een e-beam apparaat (elektronenbundel)kan je details schrijven van enkele nanometers (een nanometer is 1/1000 micrometer, 0.001 micron). E-beam apparaten worden o.a. gebruikt om maskers voor lithografische toepassingen te maken.
Pagina: 1