Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ziggo biedt geen volwaardige internet aansluiting meer

Pagina: 1
Acties:

• grunnsat
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 01:02
Het oude Ziggo was (heel langzaam) bezig met de invoering van IPv6 op basis van dual stack. Je hield dus je global IPv4 adres op de WAN poort van je router, en je kreeg er een global IPv6 netwerk voor je LAN bij. Prima, zo hoort het.

Het nieuwe Ziggo heeft echter bedacht op IPv6 in te voeren op basis van DS-Lite. Daarbij heeft je router alleen nog een IPv6 adres, en wordt het IPv4 verkeer binnen Ziggo getunneld over IPv6. Dat mag, op zich geen probleem. Echter het IPv4 adres van je router dat daarbij gebuikt wordt is een private adres, dus van hetzelfde type dat je op je LAN gebruikt, en dus niet vanaf het internet toegankelijk. Het IPv4 verkeer is hierbij gebaseerd op carrier grade NAT.

Je hebt dus nu twee mogelijkheden bij Ziggo:
  1. Je blijft draaien zoals je altijd deed, dus met een global IPv4 adres, maar zonder de mogelijkheid van IPv6. Dat kun je nu geen volwaardige internet aansluiting meer noemen.
  2. Je krijgt IPv6, maar je global IPv4 adres vervalt en wordt vervangen door een private IPv4 adres, Je bent via IPv4 niet meer toegankelijk vanaf het internet. Dit kun je ook geen volwaardige internet aansluiting noemen.
Conclusie: van het nieuwe Ziggo krijg je geen volwaardige internet aansluiting meer.

Dit is dus een tamelijk debiele methode om IPv6 in te voeren. Waarom dit gebeurd, ik heb geen idee. Nu kan ik dat zelf wel proberen na te vragen, maar dat heeft geen zin. Je krijgt toch geen antwoord.

Als de redactie dit nu eens gaat navragen, dan blijk Gradus Vos meestal veel meer te kunnen vertellen dan dat je als klant te weten kunt komen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En heb je ook een bron? Dit is wel zorgwekkend. IPv6 wil ik wel, maar niet door mijn IPv4-adres te verliezen!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik zag het hier ook. http://ziggo-gebruikers.n...hp?p=498073&postcount=159

We gaan Gradus eens bellen hoe het zit. :)

• grunnsat
Ik vermoed dat Liberty Global, de moedermaatschappij van Ziggo, op deze wijze IPv4 adressen wil vrijspelen om elders in Europa te gebruiken. Bij andere dochtermatschappijen zullen ze tekort hebben.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:06

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
grunnsat schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 12:30:
Conclusie: van het nieuwe Ziggo krijg je geen volwaardige internet aansluiting meer.

Dit is dus een tamelijk debiele methode om IPv6 in te voeren. Waarom dit gebeurd, ik heb geen idee. Nu kan ik dat zelf wel proberen na te vragen, maar dat heeft geen zin. Je krijgt toch geen antwoord.

Als de redactie dit nu eens gaat navragen, dan blijk Gradus Vos meestal veel meer te kunnen vertellen dan dat je als klant te weten kunt komen.
[off-topic, want dit is GR.. maar]

Hoezo is dit een debiele manier? IPv4 raakt op, dus moet er IPv6 ingevoert worden. Aangezien IPv4 schaars is is het logisch dat je dat dan gaat NATten dat is een gevolg van de schaarste aan IPv4 adressen. Net zoals elke mobiele provider in Nederland al het verkeer altijd geNAT heeft.

Het lijkt mij persoonlijk alleen maar goed om standaard IPv6 te gaan gebruiken en IPv4 uit te faseren/minder aantrekkelijk te maken om te gebruiken.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:09
Kees schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 15:01:
[...]

Hoezo is dit een debiele manier? IPv4 raakt op, dus moet er IPv6 ingevoert worden. Aangezien IPv4 schaars is is het logisch dat je dat dan gaat NATten dat is een gevolg van de schaarste aan IPv4 adressen. Net zoals elke mobiele provider in Nederland al het verkeer altijd geNAT heeft.

Het lijkt mij persoonlijk alleen maar goed om standaard IPv6 te gaan gebruiken en IPv4 uit te faseren/minder aantrekkelijk te maken om te gebruiken.
Als de communicatie maar duidelijk is. En daar ontbreekt het zoals gewoonlijk bij Ziggo weer aan.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:07

F.West98

Alweer 16 jaar hier

[...]

Het is heel erg onhandig. Bijvoorbeeld mijn server heeft een IP-whitelist voor RDP, maar kan nog geen IPv6 aan. Als ik dan IPv6 heb, dan moet ik dus om via IPv4 bij mijn server te komen het whitelisten voor bijna alle Ziggo-klanten. Ik heb thuis ook een VPN draaien, maar daar kom ik dus zonder een IPv6-verbinding (en die heb je op onbeveiligde wifi-spots echt nog niet/nauwelijks) niet meer op. En zo zijn er nog wel meer dingen.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• grunnsat
[...]

IPv4 raakt niet op, IPv4 is op. Maar dat dit moment zou komen weten we al 20 jaar. Zo'n 9(!!) jaar geleden kwam Windows Vista op de markt, dat had IPv6 al standaard geactiveerd en als voorkeursprotocol. En wat hebben de ISP's de afgelopen 10 jaar gedaan op het gebied van IPv6? Niets, ze zaten op hun luie reet toe te kijken, met als roemrijke uitzondering XS4ALL. Het gevolg van al die lamlendigheid is dat veel apparatuur nog niet beschikt over een IPv6 stack, want iedereen zat op iedereen te wachten met IPv6. Waarom zul je het inbouwen als niemand het gebruikt nietwaar?

Ik heb dus apparatuur dei alleen via IPv4 toegankelijk is, en om daar vanaf het internet bij te kunnen komen heb ik op mijn router een global IPv4 adres nodig, en geen private adres. Bij sommige ISP's kunnen klanten geen global IPv4 adres meer krijgen. Dat hebben de ISP's aan zichzelf te danken, dan hadden ze maar eerder IPv6 moeten activeren. Als iedereen 5 jaar geleden IPv6 had gehad, dan was dit probleem nooit ontstaan, dan waren veel meer websites nu ook toegankelijk via IPv6, en had veel meer apparatuur ook een IPv6 stack gehad. Er is steeds voor gewaarschuwd, maar iedereen stak z'n kop in het zand.

Overigens is de IPv6 opzet van thuisgebruikers nog lang niet uitgerijpt. Heb je er wel eens over nagedacht waar de DNS entries van al je IPv6 adressen moeten komen, en hoe je die invoert? Ook daar heeft XS4ALL een workaround voor bedacht, maar Ziggo heeft nog niets.

Kortom, de puinzooi die iedereen met een beetje verstand kon zien aankomen gaat nu ontstaan.

Verwijderd

Maar is een deel van die puinzooi niet je apparatuur die geen IPv6 slikt? Ik ben niet heel tech savvy, maar dat zou je probleem toch oplossen?

• grunnsat
Ja natuurlijk, maar de fabrikanten van die apparatuur hebben geen IPv6 stack ingebouwd, omdat niemand IPv6 gebruikte. Dat schreef ik ook, de afgelopen 10 jaar heeft iedereen op iedereen zitten te wachten. Fabrikante willen geen cent te veel uitgeven bij de ontwikkeling van hun product, en als de consument nog geen IPv6 gebruikt, dan bouwen we dat niet in.

Hoeveel TV's hebben IPv6? Hoeveel BluRay spelers? Ik heb een Minix mediaspeler op Android. Android heeft IPv6, mijn Minix niet?!? En zo kun je wel door blijven gaan. Iedereen denkt aan wat nu nodig is, niet wat over een paar jaar nodig is. De visie rijkt zo ver als het puntje van de neus.

Overigens, stel ik heb een apparaat op IPv6, hoe benader ik dat vanf het internet? Stel ik heb bij Dyndns het domein grunnsat.org geregistreerd met het IPv4 adres van mijn router (dus de klassieke methode). Dan kan ik bijvoorbeeld met portforwarding poort 80 laten doorverwijzen naar een web server.

Met IPv6 moet ik het IPv6 adres van die server ergens registreren, en als ik meer apparatuur heb, alle IPv6 adressen van die apparatuur. Hoe doe ik dat, en zeker als Ziggo ook nog eens dynamische IPv6 adressen uitdeelt? Daar is nog niet eens iets voor bedacht!

[ Voor 31% gewijzigd door grunnsat op 12-10-2015 15:19 ]

Pagina: 1