Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerTopper
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-08 11:53
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik vind het leuk om te gamen, maar dit is alleen een 'opstartsysteem'. Lichte games op hogere settings en de wat zwaardere games op lagere settings.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een maximumprijs, maar het is de bedoeling dat ik onderdelen vraag voor mijn verjaardag. Ik word 15, dus bedenk maar wat binnen de 'price range' valt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog niks aan componenten, maar HDD en RAM wil ik proberen tweedehands te kopen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderaan vind je een lijstje met componenten die ik heb samengesteld. Dit is de eerste PC die ik zelf bouw, daarom kan het zijn dat er dingen missen, neem het me niet kwalijk :P

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals gezegd, dit is mijn eerste PC. Ik heb er geen to weinig verstand van en hoewel ik goede verhalen hoor over Intel vind ik het ook niet erg om AMD te gebruiken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt. Ik vind het leuk als er dingen bij zitten die licht geven (denk aan: muis, behuizing, toetsenbord)

Ga je overklokken?
Ik heb niet echt een beeld van wat dit is, dus uitleg is altijd welkom ;). Nou heb ik wel gehoord dat AMD goed is om over te klokken, dat is een beetje de reden dat ik deze processor heb gekozen (twijfel vooral niet om tips te delen :) )

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop vooral dat jullie me advies en tips kunnen geven over de componenten die ik heb gekozen. Ook zou het fijn zijn als er iemand uitleg kan geven (Op mijn niveau, dus niet teveel technische begrippen om te beginnen ;) )
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 70,95€ 70,95
1MSI A78M-E45€ 59,95€ 59,95
1Asus GTX750TI-PH-2GD5€ 125,95€ 125,95
1Samsung SpinPoint M8 HN-M500MBB, 500GB€ 41,50€ 41,50
1Sharkoon VG4-W Blauw€ 32,-€ 32,-
1CM Storm Octane - Gaming Gear Combo€ 42,89€ 42,89
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
1Eminent Xline Powerline Adapter€ 24,95€ 24,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,14

Vriendelijke groeten,
TweakerTopper (of Ivo, hoe je me wilt noemen)

[ Voor 7% gewijzigd door TweakerTopper op 09-10-2015 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren
TweakerTopper schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:40:
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een maximumprijs, maar het is de bedoeling dat ik onderdelen vraag voor mijn verjaardag. Ik word 15, dus bedenk maar wat binnen de 'price range' valt.
Voor mijn beeldvorming, wat is de pricerange van een 15-jarige tegenwoordig? Toen ik 15 was, betaalde men nog met de gulden ;).

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 09-10-2015 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-09 23:51
Hier ben ik ook wel even nieuwsgierig naar :p kunnen we hieruit begrijpen dat de pricerange ~400 euro is zonder RAM en HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerTopper
br00ky schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:42:
[...]

Voor mijn beeldvorming, wat is de pricerange van een 15-jarige tegenwoordig? Toen ik 15 was, betaalde men nog met de gulden ;).
Dat verschilt natuurlijk per familielid :P. Ik ga uit van gemiddeld 50 euro per onderdeel. De videokaart springt er wel uit, die zet ik wel op mijn lijstje maar die zal er waarschijnlijk niet komen (ik zal daarom ook geld vragen)
Hier is overigens een calculator van gulden naar euro ;) :http://www.liesbos.nl/algemeen/euroconv.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerTopper
msmeenge schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:43:
Hier ben ik ook wel even nieuwsgierig naar :p kunnen we hieruit begrijpen dat de pricerange ~400 euro is zonder RAM en HDD?
Jep, ik heb wel een HDD in het lijstje gezet, zodat (mocht ik niks vinden) er toch geheugen in zit. Een viend van mij heeft nog 2GB DDR3 geheugen liggen dus dat kan er sowieso in, maar ik heb liever eigen componenten er in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren
TweakerTopper schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:46:
[...]
Ik ga uit van gemiddeld 50 euro per onderdeel.
Dan kom je rond de 350 uit (immers minimaal 7 onderdelen: cpu, mobo, ram, opslag, videokaart, voeding, case). Dat is natuurlijk niet zoveel... Niets is onmogelijk, maar dan zit je wel met de bare minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09 10:45
Je mist nog een voeding. De Antec VPF 450 is een prima keuze. Verder heb je qua cpu,mobo en gpu redelijk gebalanceerd gekozen.

De kast ziet er natuurlijk fancy uit maar qua koelprestaties, bouwkwaliteit en geluidsdemping is het geen beste keuze.
Ook kan ik zelf dit toetsenbord afraden, ik heb hem zelf een uur of twee onder mijn vingers gehad en ik ergerde me kapot aan de kleine backspace en de hoek waarin toetsen geplaats zijn. Het voelde alsof deze naar achteren gekanteld zijn en typen/hardcore gamen vond ik niet fijn. Heb na twee uur een oud standaard acer tobo er aan gehangen en deze ligt er nog steeds.
Een alternatief is het CM Storm Octane combo setje. deze kost 42 euro voor toetsenbord en muis.

Als het even kan, trek een kabel. Powerline werkt wel maar zal nooit gelijk staan aan bekabeld internet.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerTopper
shadvet schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:53:
Je mist nog een voeding. De Antec VPF 450 is een prima keuze. Verder heb je qua cpu,mobo en gpu redelijk gebalanceerd gekozen.

De kast ziet er natuurlijk fancy uit maar qua koelprestaties, bouwkwaliteit en geluidsdemping is het geen beste keuze.
Ook kan ik zelf dit toetsenbord afraden, ik heb hem zelf een uur of twee onder mijn vingers gehad en ik ergerde me kapot aan de kleine backspace en de hoek waarin toetsen geplaats zijn. Het voelde alsof deze naar achteren gekanteld zijn en typen/hardcore gamen vond ik niet fijn. Heb na twee uur een oud standaard acer tobo er aan gehangen en deze ligt er nog steeds.
Een alternatief is het CM Storm Octane combo setje. deze kost 42 euro voor toetsenbord en muis.

Als het even kan, trek een kabel. Powerline werkt wel maar zal nooit gelijk staan aan bekabeld internet.
Beste shadvet,
Bedankt voor je advies. Helaas is een kabel niet mogelijk (voor mij wel, voor mijn vader niet. Helaas, ik woon nog niet op mezelf ;) ) en daarom kwam ik uit op powerline. Ik vrees dat dit voorlopig de beste oplossing is.
Groet,
Ivo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laviolette
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-08 09:41
TweakerTopper schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:46:
[...]

Dat verschilt natuurlijk per familielid :P. Ik ga uit van gemiddeld 50 euro per onderdeel. De videokaart springt er wel uit, die zet ik wel op mijn lijstje maar die zal er waarschijnlijk niet komen (ik zal daarom ook geld vragen)
Hier is overigens een calculator van gulden naar euro ;) :http://www.liesbos.nl/algemeen/euroconv.htm
Is het niet gewoon een idee om van iedereen geld te vragen en dan na je verjaardag je budget te bepalen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 10:33
Hoppa en dan kom ik met mijn (voor sommige) vervelende opmerking: Waarom niet 2e hands?
Nieuw krijg je echt bizar weinig voor dit budget, is het niet mogelijk voor jou om hier op vraag&aanbod een leuk systeem samen te stellen of misschien wel in zijn geheel te kopen?
Je krijgt namelijk veel meer prestaties voor hetzelfde geld. Let wel op dat er garantie / facturatie aanwezig is en dat het niet om een tweaker gaat die zich vandaag heeft aangemeld en iets verkoopt wat te mooi om waar te zijn ( gelukkig heel weinig aanwezig hier dus de kans dat je een leuk systeem samenstelt is zeer groot ).

Zelf regelmatig via vraag en aanbod iets gekocht,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerTopper
laviolette schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:01:
[...]

Is het niet gewoon een idee om van iedereen geld te vragen en dan na je verjaardag je budget te bepalen? 8)7
Beste laviolette,
Dat doe ik eigenlijk ieder jaar al, ik ben min of meer verplicht iets anders te vragen dan geld ;p. Op zich is het een goed idee, daarom probeer ik het ook een beetje te combineren.
Groet,
Ivo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laviolette
  • Laatst online: 26-08 09:41
TweakerTopper schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:05:
[...]

Beste laviolette,
Dat doe ik eigenlijk ieder jaar al, ik ben min of meer verplicht iets anders te vragen dan geld ;p. Op zich is het een goed idee, daarom probeer ik het ook een beetje te combineren.
Groet,
Ivo
Haha oké, dan is het duidelijk ;)
Is je budget volledig afhankelijk van wat je krijgt op je verjaardag? Of heb je bijvoorbeeld ook nog spaargeld om te besteden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerTopper
laviolette schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:09:
[...]

Haha oké, dan is het duidelijk ;)
Is je budget volledig afhankelijk van wat je krijgt op je verjaardag? Of heb je bijvoorbeeld ook nog spaargeld om te besteden?
Niet echt, maar ik krijg een (hele) oude PC van een vriend van mij, ik denk dat ik daarvan uit ga beginnen. Alles wat ik te kort kom na mijn verjaardag probeer ik ergens anders te regelen. Als dat niet lukt is het nog maar een jaartje wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:39

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Ik heb even snel een budget lijstje boven water gehaald, met een intel processor. de pentium zou je kunnen vervangen door een I3, of later zelfs door een i5 of i7.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 65,95€ 65,95
1MSI H81M-P33€ 37,99€ 37,99
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 45,95€ 45,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 38,95€ 38,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 40,95€ 40,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 279,74

Dan kan je nog een videokaart van V&A er bij pakken.

De CPU is overklokbaar, is heel eenvoudig, gewoon in de bios te doen.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chotto Toire
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-08 20:36
Even tussendoor: het moederbord dat je op het moment in je lijst hebt staan is al een tijdje niet meer leverbaar. pricewatch: Gigabyte F2A88XM-D3H is een goed alternatief, hoewel net iets duurder.

Persoonlijk vind ik de processor en het moederbord uit het lijstje van Johan8711 hierboven ook een heel goeie keuze voor een goedkope gaming computer. De prestaties daarvan zijn zeer goed vergelijkbaar en een handig verschil is dat die setup een stuk makkelijker te upgraden is. De socket van dat moederbord wordt namelijk ook voor verschillende high-end Intel processors gebruikt. Stel dus dat je over drie jaar begint te denken aan een toch wat krachtiger computer, dan kun je voor je 18e verjaardag natuurlijk geld vragen voor een stevige processor zoals een i3 of een i5, zonder dat je ook je moederbord hoeft te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerTopper
Johan9711 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:25:
Ik heb even snel een budget lijstje boven water gehaald, met een intel processor. de pentium zou je kunnen vervangen door een I3, of later zelfs door een i5 of i7.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 65,95€ 65,95
1MSI H81M-P33€ 37,99€ 37,99
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 45,95€ 45,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 38,95€ 38,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 40,95€ 40,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 279,74

Dan kan je nog een videokaart van V&A er bij pakken.

De CPU is overklokbaar, is heel eenvoudig, gewoon in de bios te doen.
Beste Johan9711,

Bedankt voor je lijstje. wel even een vraagje: Is die pentium goed genoeg voor (mainstream) gamen? En kan ik die processor ook nog vervangen voor een AMD o.i.d.?
Alvast bedankt,
Ivo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervu
  • Laatst online: 08-09 18:19
TweakerTopper schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 12:38:
Is die pentium goed genoeg voor (mainstream) gamen?
Alvast bedankt,
Ivo
Pentium is waarschijnlijk genoeg voor de meeste niet cpu intensieve spellen maar wil je bijvoorbeel minecraft gaan spelen met wat mods dan zul je een krachtigere cpu nodig hebben.
En kan ik die processor ook nog vervangen voor een AMD o.i.d.?
Je kunt deze alleen vervangen voor een Intel cpu uit de zelfde serie, anders pas deze niet en moet je ook nog een nieuw moederbord kopen. Dit heeft te maken met het type socket dat gebruikt word. Bij deze is dat de 1150 socket, dus alle processoren met deze socket kun je hier in prikken.

Voor je kast zou ik voor deze kiezen http://tweakers.net/pricewatch/368150/zalman-z1.html
Ik heb deze kast ook zelf en ben er zeer tevreden over.

Muis en toetsenbord is zeer persoonsgebonden maar ik gebruik zelf dit http://tweakers.net/price...or-gaming-gear-combo.html
Lekker goedkoop maar toch vind ik het zeer fijn typen en de muis is ook lekker groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:39

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

TweakerTopper schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 12:38:
[...]

Beste Johan9711,

Bedankt voor je lijstje. wel even een vraagje: Is die pentium goed genoeg voor (mainstream) gamen? En kan ik die processor ook nog vervangen voor een AMD o.i.d.?
Alvast bedankt,
Ivo
Zoals je hier ziet is de pentium gewoon beter bij veel CPU intensieve games dan de AMD, simpelweg vanwege de prima single core performance van Intel. Ik begreep onlangs dat er games waren die niet starten op een dual core (ik weet het atm alleen van FC4, is wel een workaround voor beschikbaar). Als je geen FC4 speelt is de pentium gewoon aan te raden voor mainstream gaming. Zolang je qua GPU niet veel hoger gaat dan een r9 280 zal je cpu geen bottleneck vormen.

AMD is zoals hier boven genoemd dan geen optie meer, maar ik zie niet waarom je dat dan nog nodig gaat hebben.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerTopper
Hallo allen,
Ten eerste bedankt voor al jullie reacties en tips.
Daarna heb ik nog een (waarschijnlijk amateuristische) vraag: Hoe werkt het als je geen ingangen voor USB poorten en dergelijke meer over hebt aan de voorkant in je case?
Bij voorbaat dank ;)
Ivo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan stop je ze aan de achterkant in het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 09:38
Johan9711 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 13:45:
[...]

Zoals je hier ziet is de pentium gewoon beter bij veel CPU intensieve games dan de AMD, simpelweg vanwege de prima single core performance van Intel. Ik begreep onlangs dat er games waren die niet starten op een dual core (ik weet het atm alleen van FC4, is wel een workaround voor beschikbaar). Als je geen FC4 speelt is de pentium gewoon aan te raden voor mainstream gaming. Zolang je qua GPU niet veel hoger gaat dan een r9 280 zal je cpu geen bottleneck vormen.

AMD is zoals hier boven genoemd dan geen optie meer, maar ik zie niet waarom je dat dan nog nodig gaat hebben.
Mooie link, dat is de basis voor dit soort replies _/-\o_ !

Jammer dat het zo is, had graag gezien dat AMD nog een kans had. Het is ook nog eens een veel betere keuze om de G3258 te kopen omdat je dan zonder moederbord te vervangen kan upgraden naar een i5 en je zo een goede midrange game pc hebt.
Pagina: 1