Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 23:59
Hallo,

Ik wil een 'draagbare' speaker maken met een bleutooth versterker op 12V.
De apparatuur heb ik inmiddels werkend, maar die accu (10x 1,2V 3000mAh NiMH batterijen) wil ik niet steeds moeten vervangen of los opladen.

Ik wil hiervoor dan een 12V 1,5A adapter voor gebruiken. Wellicht dat ik nog een lichtere kan vinden, maar ik neem aan dat dit ook geschikt is.

Nu heb ik wel eens vaker in het verleden batterijen op een dergelijke manier opgeladen wat wel eens resulteerde in een ontplofde batterij (maar dan was de lader te zwaar) als je er niet bij blijft.

Ik wil voor het opladen dus een soort beveiliging inbouwen, maar ik kan niet echt iets vinden wat geschikt lijkt. Veelal solar laad beveiligers voor systemen op zonenegie, maar ik gebruik dus een adapter.

Zijn die ook geschikt? of kan ik gewoon veilig een adapter gebruiken (bij voorkeur met een lager amperage) zonder dat ik een timer moet zetten zodat de batterijen niet overladen?

Edit:
Als ik beter een geschikte Acculader kan kopen voor dit doel (daar zit alles al ingebouwd neem ik aan) dan is dat ook geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door BLACKfm op 09-10-2015 10:18 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
http://www.eevblog.com/20...attery-charging-tutorial/

EEVblog heeft een video gemaakt over het laden van LION/LIPO batterijen.
Hij legt uit hoe dit werkt, tevens is te zien bij het zoeken naar de laad controller chip dat er ook genoeg verkrijgbaar is voor NIMH. Het is dus maar net hoe ver je wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kan je niet beter een speciale acculader gebruiken? Mijn 7.2v nimhs laad ik op via smartmode van de lader, die variable voltage en amp gaat verhogen tot hij maximale laadsnelheid haalt. Kost wel wat, maar heb je wel de zekerheid dat alles goed gaat (hebben veelal ingebouwde beveiliging).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Daarmee ga je het niet redden. Dat werkt alleen tegen reverse voltage (en zelfs daarvoor heb ik liever een mosfet, minder dissipatie).

Wat je eigenlijk wil hebben is een constante stroom/overcurrent bescherming en een timer. Dat moet toch wel te doen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je een laadstroom van 1/10e (of lager) van de capaciteit neemt zullen Nixx accu's niet kapot gaan.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
NiMH laden is wat lastig, overladen vinden ze niet leuk en detecteren dat ze wel zijn is lastig.

Sowieso is 12V niet genoeg om 10x 1.2V NiMH in serie op te laden.
Zie: http://batteryuniversity....ging_nickel_metal_hydride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

NiMh is helemaal niet lastig laden, een constante stroom er doorheen en gaan.

Vol-detectie lastig? Welnee, Bij snelladen werkt een delta-piek detectie prima maar een ouderwetse temperatuursensor ook. En nogmaals bij langzaam laden is er geen overlading.

Een IC waarmee ik al eens een reflex lader heb gemaakt: http://www.bucek.name/pdf/tea1100.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door memphis op 10-10-2015 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
memphis, heb je die link bekeken?

Bij langzaam laden krijg je een memory effect, vol detectie bij snelladen is een tempsensor niet snel genoeg voor.
En overladen waar je dan mee bezig bent is slecht voor een NiMH accu.

NiMH zijn best lastige batterijen om goed te laden en lang mee te laten gaan.
Een laadchip zoals je in je link geeft helpt je daarbij enorm, die de subtiele veranderingen vind en signalen afgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Memory effect hebben ze allemaal. NiCad het meeste, NiMh stukken minder en Lithium nog minder. De huidige NiMh accu's hebben minder geheugen effect dan men doet denken.
Wat betreft de temperatuur, daar zijn genoeg (gereedschap) laders op gebaseerd en werkt prima. Veel computer laders hebben vaak de optie om alsnog de temp te meten als extra veiligheid hoewel een valse piekdetectie veel vaker voor komt dan geen piek detectie

Pagina: 1