MSI GTX 980Ti Gaming 6G Temperatuur

Pagina: 1
Acties:

• samety
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-11-2023
Beste mensen,

Ik heb een vraag voor de mensen met een MSI GTX 980Ti Gaming 6G (of mensen die er bekend mee zijn). Ik vraag mij af of de temperaturen van mijn GTX 980Ti onder load wel normaal zijn. Tijdens het spelen van games met een 60fps cap (dus max 60fps) schommelt het temperatuur tussen 66 en 69, dit is keurig! Echter bij games die niet zo'n cap hebben krijg ik het idee dat het temperatuur te hoog is, namelijk richting de 79 t/m 82.

Nu het wat kouder is buiten en ik een side intake fan hebt geplaatst (tegenover de videokaart) wordt het max 76 a 77 graden Celsius. Alsnog aan de hoge kant krijg ik het idee, ik lees namelijk op verschillende fora dat mensen gemiddeld rond de 69 graden Celsius zitten. Op andere fora lees ik weer dat mensen rond de 80 zitten (maar daarbij is het onduidelijk of het om de reference model gaat).

sidenote: Ik heb mijn core wel met 100Mhz overgeklokt, de core Voltage daarentegen niet. De memory heb ik met 300Mhz overgeklokt. Echter denk ik niet dat het hierdoor komt. Mijn oude videokaart MSI GTX 970 Gaming 4g, werd met een core overklok van 250Mhz en memory overklok van 500Mhz in dezelfde systeemkast nooit warmer dan 69 Graden Celsius (dus zelfde MSI koeler).

Omdat ik overal verschillende temperaturen lees, wil ik het aan mijn mede-tweakers vragen. Wie of wie heeft hetzelfde videokaart en/of is bekend met deze videokaart en kan mij vertellen of dit normaal is?

Met vriendelijke groeten!!!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
Wat gebeurd er als je googled op 980ti reviews/benchmarks? Wat zeggen die?

82 graden is niet vreemd voor een 980ti.

En een 970 kan je niet vergelijken met een 980ti.

[ Voor 41% gewijzigd door legendareN op 09-10-2015 00:04 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:20

D4NG3R

kiwi

:)

82c is een prima temperatuur. Heck, pas na 95c zou ik mij zorgen gaan maken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• samety
@legendareN

Ik heb uiteraard mijn huiswerk gedaan voordat ik hier een topic ben gestart. Ik heb zeker wel 8 verschillende review erover gelezen. Sommigen komen niet hoger dan de 69 graden Celsius. Anderen zitten ook rond de 77 graden Celsius.

Weer andere reviews zitten op de 83, maar hier gaat het dan om de reference model GTX 980Ti. En die van mij hoort een stuk koeler te zijn dan de reference (dat is die nu ook met de side fans 77).

Maar alsnog kreeg ik het dat die van mij een tikkeltje hoger zat kwa temperatuur.

Normaal doe ik geen moeite om een temperatuur rond de 80 graden, maar ik begin dan de fans wel te horen, en hier stoor ik me wel aan.

Bedankt voor de reacties, mijn temperatuur is wellicht normaal afgaande op de reacties hierboven, maar ik vroeg mij toch de ervaringen van mijn mede-tweakers af.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:36
Je temoeratuur is heel normaal, helemaal met zo'n grote kaart. Ik heb mijn gtx970 ook gebios mod en die draait full load tussen de 75-80 graden op 1496Mhz maar niet jn de beste case helaas!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-01 22:15
MSI afterburner kan voor dit soort kaarten de fan speeds aan passen als je het echt te hoog vind. Houd er trouwens rekening mee dat deze kaart de fans uit zet onder de 60°C.

Dat terzijde, deze temps zijn niet iets om je zorgen om te maken. Zonder een FPS cap is je GPU eigenlijk non-stop bezig, dus dan zal hij flink warmer worden.

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:19

BiLo

PSN: toiletcleaner

Je kan altijd nog de cooler opnieuw plaatsen met verse pasta?

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Verwijderd

Deze temperaturen zijn heel normaal. Met MSI Afterburner kun je een custom fan selecteren waar mee de kaart koeler word echter vind ik deze reference kaarten dan te veel lawaai maken maar als je een headset gebruikt lost dat al deels het probleem op .

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:46

Deathchant

Don't intend. Do!

Hoe kan iedereen nou altijd zomaar zeggen dat 82c toch wel een prima temperatuur is? Volgens mij beginnen veel kaarten bij 84c al terug te klokken.
Een kaart met aftermarket-cooler mag je van verwachten dat ze beter presteren dat de referentiecooler van nvidia. Dus nee, ik zou 82c voor een kaart met zo'n goeie koeler als MSI niet accepteren. Het kan uiteraard dat je airflow in je kast slecht is. Zorg dat warme lucht z.s.m. uit je kast geblazen wordt en creeer hiermee dan onderdruk ipv overdruk (overdruk is meer intake dan exhaust fans). Als je op 75-77c komt met een redelijke tot goeie airflow, zou ik me geen zorgen maken, maar als je ondanks dat toch over de 80c heen gaat, dan zou ik persoonlijk wel de kaart terugsturen.

Het wil nog wel eens voorkomen dat men net ietsje teveel koelpasta heeft gebruikt op de core, en dat het re-installen van de koeler soelaas biedt, maar dan verlies je je garantie. Vroeger heb ik het met de Gainward 6800GT GS wel eens meegemaakt dat de schroeven een kwartslag steviger aangedraaid moesten worden om 4 graden verschil te merken (fabrieksfoutje). Maar ik betwijfel of het dit is tegenwoordig...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• samety
Bedankt voor alle reactie's allemaal. Ik ga nog een paar dagen gamen. Mocht die echt rond de 80 hangen dan zal ik de aanbeveling van deathchant volgen en het kaart terugsturen. Over de airflow maak ik me geen zorgen btw, ik heb er best veel fans in zitten, en deze hielden mijn oude gtx 970 msi ruim onder de 69 graden onder full load.

Thanks again voor alle reacties.

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-01 09:04
Mijn 980 Ti van Gigabyte is met witcher 3 full load altijd rond de 80-84 graden, het bizaren is dat zelfs met 4 fans die van 400 rpm naar 800 rpm zijn gegaan, niets heeft gedaan voor de temps, hij blijft rond dat. Kaart fan speed is 35%, hoger dan dat is een pokke herrie :)

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

• samety
Ooh dat is wel heftig @jinShepard. Terwijl de koeler van gigabyte een van de betere hoort te zijn. Die van mij begint pas herrie te maken bij een fanspeed van 60% (MSÜ gaming 6g versie). En de temperaturen worden niet hoger dan 77 (al heb ik het met Witcher 3 niet geprobeerd).

Maar uitgaande van alle reactie's denk ik dus dat temperatuur tussen de 75 - 84, dus normaal is, afhankelijk van je systeemkast en koeler. Toch lijkt mij alles boven de 75 graden te hoog voor een aftermarket koeler.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
is helemaal geen gekke temperatuur en heeft geen enkel effect op de prestaties, enige resultaat is dat de fans iets harder gaan draaien. De 980ti is gewoon een kaart met erg veel vermogen, temperatuur en energieverbruik horen daar simpelweg bij. Mijn advies, hou het gewoon in de gaten je hoeft je nu nergens zorgen om te maken.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• samety
@aminam, bedankt voor je reactie. Volgens mij heb je gelijk en hoor ik me geen zorgen te maken. Normaal is het ook niet echt iets waar je je druk om maakt, maar voor een product waar je bijna 800 Euro voor hebt betaald let je op alle kleine details.In zo'n geval zou zelfs de kleinste afwijkingen een reden zijn voor RMA. Echter leid ik uit (bijna) alle reacties hierboven af dat het normaal is. Dus maak ik me ook geen zorgen meer.

Thanks voor alle input!

+ Bij een temperatuur rond de 84 begint de GPU wel terug te throttlen (zo warm is het bij niet geworden gelukkig). Maar een hoge temperatuur heeft wel degelijk een groot nadeel. Dus boven de 80 zou mij echt zorgen baren.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Bij 84c gaan weinig GPU's throttlen, dat gebeurt pas rond de 100c. vanaf 92c.

Heck, met de betere reviews zit de 980Ti gewoon rond de 83c:
http://www.anandtech.com/...orce-gtx-980-ti-review/16

[ Voor 55% gewijzigd door D4NG3R op 10-10-2015 20:58 ]

• Deathchant
  • Laatst online: 19:46

Deathchant

Don't intend. Do!

D4NG3R schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:52:

Dit zijn reference kaarten he ;) Een aftermarket cooler, zoals die op de MSI moet toch echt minstens een graad of 6 koeler zijn dan de gewone nvidia blowstyle fan....

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Deathchant schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 21:03:
[...]

Dit zijn reference kaarten he ;) Een aftermarket cooler, zoals die op de MSI moet toch echt minstens een graad of 6 koeler zijn dan de gewone nvidia blowstyle fan....
Dat maakt geen drol uit voor de temperatuur waar deze begint met throttlen. :w

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Airflow kan echt heel erg bepalend zijn voor de temperatuur. Al geprobeerd in een andere slot te steken? Mijn 290X daalde echt met 8 graden toen ik hem in het 2e slot had. In het 1e slot bleef de warme lucht gewoon bij de kaart hangen en werd het niet goed uit de case geblazen.

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
++

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-01 09:04
Hmm ik zal is gaan kijken of het verplaatsen zal helpen voor mijzelf, zoals ik zei, ik vond het nogal raar dat er amper tot geen verschil was tussen 4 fans 50% meer rpm en mijn temps.

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Verwijderd

D4NG3R schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:52:

Dat is niet helemaal waar want velen gaan trottlen vanaf 65-70 graden maar dat gaat om de maximale boostklok dus geen standaard kloks. Mijn reference klokt van1304 naar 1215 of met standaard fan profiel en begint vanaf 65 graden met stapjes van 10 mhz te trottlen.

Edit

Zie ik zelfs terug in je eigen link ook. Dit is te voorkomen met een custom fanprofiel of een andere koeler.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2015 10:58 ]

• OMD
  • Laatst online: 08:39

OMD

samety schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 05:18:
Bedankt voor alle reactie's allemaal. Ik ga nog een paar dagen gamen. Mocht die echt rond de 80 hangen dan zal ik de aanbeveling van deathchant volgen en het kaart terugsturen. Over de airflow maak ik me geen zorgen btw, ik heb er best veel fans in zitten, en deze hielden mijn oude gtx 970 msi ruim onder de 69 graden onder full load.

Thanks again voor alle reacties.
Houd er ook rekening mee dat je 970 geen 300 watt TDP maar 148watt. De koeler heeft dus veel minder werk nodig om de warmte af te voeren.

Mijn MSI loop op 65% fanspeed zo rond de 73 graden. Laat ik hem op 70% lopen dan komt hij net aan op 70 graden. Je kast is een erg belangrijke factor voor het afvoeren van de warmte. Ik gebruik een AIR 540 en die staan bekend om zn ( geluidsproductie :+ ) airflow prestaties.

Bij 83 graden grijpt de kaart zelf in, je hoeft je nergens druk om te maken.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Thermometer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-01 15:14

Thermometer

Whoop Whoop!

Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 08:54:
Deze temperaturen zijn heel normaal. Met MSI Afterburner kun je een custom fan selecteren waar mee de kaart koeler word echter vind ik deze reference kaarten dan te veel lawaai maken maar als je een headset gebruikt lost dat al deels het probleem op .
Dit is precies mijn ervaring. Ik heb zelf dezelfde 980Ti Gaming van MSI en tijdens heavy gaming met top clock speed (bij mij 1366.9MHz) zit de temperatuur rond de 77 graden. Ik heb een default fan curve, waarbij de fan maximaal op 70% van z'n max RPM draait.

Ik zou aanraden als je die temperatuur een probleem vind, eerst de fan curve aan te passen in MSI Afterburner. Ik verwacht dat als je hem sneller harder laat draaien, dat de temps een stuk lager gaan liggen. Nadeel is wel zoals gezegd het geluid, mocht je dat irritant vinden.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 10:56:
[...]

Dat is niet helemaal waar want velen gaan trottlen vanaf 65-70 graden maar dat gaat om de maximale boostklok dus geen standaard kloks. Mijn reference klokt van1304 naar 1215 of met standaard fan profiel en begint vanaf 65 graden met stapjes van 10 mhz te trottlen.

Edit

Zie ik zelfs terug in je eigen link ook. Dit is te voorkomen met een custom fanprofiel of een andere koeler.
Leuk, maar de boost clock is juist voor dat doeleinde bedoeld. Zolang je niet onder de baseclock komt valt het niet echt throttlen te noemen.

Ook precies daarmee adverteren ze: http://www.geforce.com/ha...gy/gpu-boost-2/technology

Pagina: 1