Nieuwe magnetron met voorkeur voor goede 'user interface'.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Mijn magnetron zei vanavond 'poef'. Hij was vroegtijdig afgeslagen en toen ik hem opnieuw wou starten klonk er inderdaad een plof en ging de display ook uit. Ik vraag me af of het te repareren is (geplofte elco of zoiets). Ik wil ook best een nieuwe kopen maar ik ben altijd erg tevreden en 'onder de indruk' geweest van de goed ontworpen 'user interface' ;) van het ding. Erg prettig en efficiënt in het gebruik en met goede mogelijkheden. Ook bij dergelijke apparaten kan de bediening handig of minder handig zijn.

Geen draaiknoppen maar cijfertoetsen met duidelijke grote cijfers met goed contrast en een viercijferige LED-display erboven en een handvol andere knoppen ernaast.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/WxzJsnGfbitNjKeH1TQVVSQ0/full.jpg

Als ik wat ga kijken bij webshops zie ik een soortgelijke bediening niet echt wat ik jammer vind. Veel draaiknoppen met veel kleinere opdruk ernaast en allerlei pictogrammetjes met onduidelijke betekenis. Dit ding was heerlijk simpel en kon je 2, en met Quick Defrost als eerste (vast op halve sterkte) zelfs 3 aparte stappen met verschillende sterkte (1-9, 0 was 'kookwekker') laten doorlopen. Simpel en toch fexibel en veelzijdig.

Zijn er mensen die een dergelijke bediening 'herkennen' en momenteel verkrijgbare magnetrons weten met een vergelijkbaar overzichtelijk bedieningspaneel?

Ik zoek in principe een pure magnetron. Eventueel met infrarood-lamp grill maar hij moet onder een kastunit met plank eronder passen en als er teveel ruimte boven moet blijven voor de afvalwarmte dan gaat dat ook niet lukken. Daarom zal hete-lucht oven waarschijnlijk zeker niet lukken tenzij het ding alle afvalwarmte er aan de linkerkant uit gooit en hij niet hoger is dan 32,5cm.

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 08-10-2015 23:37 . Reden: V&A weggeëdit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit heeft niets in het Shopping Forum te zoeken. Boodschappenlijstjes uberhaupt nergens, V&A vragen om tweedehands ook niet. Schopje naar Algemene Zaken in ieder geval.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Deze tekst die helemaal bovenaan stond was bij later editen weggevallen:

Aankoopadvies kan in principe voor alle apparatuur neem ik aan. En ik neem aan hier want een betere plek zie ik er zo gauw niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Samsung?

Die "gekke" Koreanen bouwen, buiten containerschepen en kranen, ook nog wel wat andere dingen. Qua elektronica leveren ze onder andere óók écht (goede) magnetron/ovens.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik ben bang dat je niet meer objectief kan kijken naar je eigen magnetron en daardoor ook niet meer naar nieuwe magnetrons en dat het daardoor een beetje een moeilijke zoektocht wordt.

1-9,0 = kookwekker is niet makkelijk, dat is een vreselijk onhandig iets wat enkel makkelijk is geworden sinds je het weet, voor een niet ingewijdde is het een ramp.

Je hebt wel zoals dragoncry al aangeeft wat horeca apparaten met grote duidelijke knoppen (zodat iedereen die ervoor staat snapt wat er bedoelt wordt), maar veelal zie je dit ook weer terug in de prijs.

Alleen de echte magic-number apparaten (combo 1 is x, combo 2 is y) die zijn aan het uitsterven omdat dat gewoon geen handige dingen zijn, stel je eens voor dat je nieuwe magnetron 5-7,3 als kookwekker heeft denk je echt serieus dat je dat in de 1e week vaak goed doet? Nope, want het is een ander magic number dan je gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Gomez12 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 23:36:
Ik ben bang dat je niet meer objectief kan kijken naar je eigen magnetron en daardoor ook niet meer naar nieuwe magnetrons en dat het daardoor een beetje een moeilijke zoektocht wordt.
Grote cijfers en simpele tekst lijkt me redelijk objectief en ik spreek natuurlijk uit eigen ervaring/optiek, maar dat is de enige ervaring/optiek die voor mij relevant is. :)
1-9,0 = kookwekker is niet makkelijk, dat is een vreselijk onhandig iets wat enkel makkelijk is geworden sinds je het weet, voor een niet ingewijdde is het een ramp.
0%-90% vermogen in tien stappen waarbij 0% dus niet verwarmt en alleen na de ingestelde tijd de piepjes laat horen. 'Kookwekker' dus. Simpel en heel veel gebruikt.
Je hebt wel zoals dragoncry al aangeeft wat horeca apparaten met grote duidelijke knoppen (zodat iedereen die ervoor staat snapt wat er bedoelt wordt), maar veelal zie je dit ook weer terug in de prijs.
Spreek je jezelf wat tegen lijkt het. De UI kan dus inderdaad meer of minder overzichtelijk zijn.
Alleen de echte magic-number apparaten (combo 1 is x, combo 2 is y) die zijn aan het uitsterven omdat dat gewoon geen handige dingen zijn, stel je eens voor dat je nieuwe magnetron 5-7,3 als kookwekker heeft denk je echt serieus dat je dat in de 1e week vaak goed doet? Nope, want het is een ander magic number dan je gewend bent.
Als je 'programma's' bedoelt die onder een nummertje zitten die je uit je hoofd moet leren ben ik het helemaal met je eens maar dat is hier niet het geval.

Time - aantal min/sec - (optioneel Power - vermogen 0-9 anders 100%) - Start.

Tweetraps:

Time - aantal min/sec - (optioneel Power - vermogen 0-9 anders 100%) - Time - aantal min/sec - (optioneel Power - vermogen 0-9 anders 100%) - Start.

Drietraps:

Quick Defrost - aantal min/sec - Time - aantal min/sec - (optioneel Power - vermogen 0-9 anders 100%) - Time - aantal min/sec - (optioneel Power - vermogen 0-9 anders 100%) - Start.

Dat zijn de mogelijkheden en daarmee kun je aardig veel doen. Tijdsduur kun je ingeven met 1 tot 4 cijfers. 88 seconden kan bijv. ook. Scheelt weer een toets vergeleken met 130. ;) Of 555 i.p.v. 600. Drie keer dezelfde toets is sneller dan 6 en 0. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
CaptJackSparrow schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 23:59:
[...]
0%-90% vermogen in tien stappen waarbij 0% dus niet verwarmt en alleen na de ingestelde tijd de piepjes laat horen. 'Kookwekker' dus. Simpel en heel veel gebruikt.
Ah, dan zijn het minder magic numbers dan ik dacht. Ik dacht 1-9 voor tijd x en dan een 0 voor de functie kookwekker (en bijv een 1 voor functie x en 2 voor functie y etc)

Maar de tijd zit er dus nog los van, dan wordt het al een stuk logischer zoals je het nu beschrijft.
My bad...
[...]
Spreek je jezelf wat tegen lijkt het. De UI kan dus inderdaad meer of minder overzichtelijk zijn.
Wederom, ik ging uit van magic number combinaties waar de 0 voor functie x stond en de 1 voor functie y etc voorafgegaan door 1-9 voor tijd bij kookwekker of 1-9 voor vermogen bij functie magnetron etc.

Maar dan zou je idd wel goed uit moeten kunnen komen met een horeca-apparaat. Je kan dan bijv wel eens bij de Macro of de Sligro naar binnen lopen, die willen zo af en toe ook wel eens magnetrons hebben specifiek voor bars/kantines etc waar elke dag een andere vrijwilliger staat die direct in 1 oogopslag moet zien hoe de magnetron werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Ik gebruik alleen die tweetraps functie met vermogensinstelling erg veel. Die kookwekker functie ook dus dat moet in elk geval allebei wel mogeljk zijn. Weet niet of die dingen dan weer zo simpel zijn dat ze dat niet kunnen. Maar die horecarichting is zeker een nuttige tip. Ik had niet direct aan die hoek gedacht. :)

[ Voor 8% gewijzigd door CaptJackSparrow op 09-10-2015 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kookwekker daar pak ik altijd mijn mobiel voor. Samsung magnetrons ben ik heek tevreden over. Mooi uiterlijk, 'stenen' binnenkant en een draaiknop met meerdere fucties (soort ipod ;) ))

Die knoppen met cijfertjes zijn een beetje ouderwets nu. Tweetrapsfucties met vermogen heeft elke magnetron, die vermogen 0 voor kookwekker is wel een leuke voor een keukenapparaat.

[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 09-10-2015 08:09 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-08 14:30

Theo

moederbord

Ik heb thuis de Sharp R239 (eens via Marktplaats aangeschaft) welke soortgelijke interface heeft. Ding heft 4 knoppen (startm stop, defrost en power) , een draaiwieltje voor eventuele tijd en vermogen instellen en een 4 cijferig display.

Gebruik is erg simpel.
Doe voedsel in magnetron en:
- druk Defrost voor 1 minuut 30%
- Druk start voor 1 minuut 100%. Tijd kan on the fly worden bijgesteld met draaiwiel.
- Draai draaiwiel voor gewenste tijd. Druk op vermogen om vermogen te selecteren (tussen 100 en 10%). Druk start.

Een combinatieprogramma instellen (bijv 1 min 100%, 5 min 50% en daarna 25 min 10%) gaat op dezelfde manier door de laatste stap een paar keer te herhalen zonder de startknop in te drukken.

Ding kent echter niet de optie 0% vermogen..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-08 22:03
Vanavond heb ik mijn nieuwe combimagnetron aangesloten. Uit de vele aangeboden modellen kon ik niet goed wijs worden wat nou een handige zou zijn. Ik heb eerst getwijfeld tussen de wat luxere combi's van Sharp, Panasonic en Whirlpool, maar ik ben uiteindelijk voor een minder luxe model gegaan van Inventum, omdat deze goede reviews kreeg, omdat het een Nederlands merk is en omdat ik mij afvroeg of ik de luxe, zoals losse bakplaten en extra sensoren zou missen.

Mijn eerste indruk is dat het qua afwerking netjes is, maar niet zo oerdegelijk als mijn oude Sharp (de nieuwe Sharps trouwens ook niet). Qua bediening lijkt mij de combi intuïtief werken. Voor de timer moet je 2 maal de klok knop indrukken (1 maal is het instellen van de tijd). Dit werkt handig, maar kon iets beter. Ik weet niet hoe het met de solo magnetrons zit van Inventum, maar mogelijk is het representatief. Er zit ook een +30 seconden knop op wat erg handig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Het is onder andere boeiend en ook ontluisterend als je je eens een beetje in dit soort materie verdiept. Ik ben o.a. naar een winkelcentrum geweest en heb bij BCC en MediaMarkt rondgekeken in de hoop dat dit wat meerwaarde zou hebben boven rondstruinen op het internet. Valt zwaar tegen. Je kunt niets in werking zien en het personeel weet er minder vanaf dan ikzelf. Veel wat simpelere apparaten van verschillende merken zijn functioneel identiek als je de handleidingen even doorbladert maar ook de bedroevende kwaliteit van de meeste handleidingen laat zich blijken. Ik vermoed dat ze allemaal hetzelfde controllerchipje gebruiken waar die functionaliteit door gedicteerd wordt.

Het is opvallend dat bij magnetrons voor de horeca, waar praktisch gebruik en efficiënte functionaliteit belangrijk gevonden worden, vaak cijfertoetsen gebruikt worden i.p.v. draaiknoppen. Voor de consumentenmodellen lijkt die rationele functionaliteit het veld te moeten ruimen voor allemaal marketing 'features' die de klant moeten overtuigen het apparaat te kopen maar die de klant waarschijnlijk niet of nauwelijks zal gebruiken en voor 'design' die ook weer ten koste gaat van de functionaliteit. De fabrikant lijkt niet meer te kijken/luisteren naar wat de consument wil (nog wel in de horeca) en keuze wordt niet meer geboden.

Ik heb me ondertussen ook gerealiseerd dat die draaiknoppen blijkbaar in stapjes van minstens 5 of ook zelfs 10 seconden werken terwijl ik wel degelijk soms ook enkele seconden gebruik en dus bij voorkeur ook die functionaliteit wil hebben. Het apparaat dat ik tot op heden gevonden heb dat nog het meest in de buurt komt van mijn wensen is de Sharp R-15AT. Ook gericht op de horeca maar met laagste prijs van €489 nogal stevig aan de prijs voor een solo-magnetron die bij privé-gebruik geen geld staat te verdienen zoals in de horeca. Ik had als grens zo'n €200 in mijn hoofd waarvoor je de meeste consumenten solo's en zelfs genoeg combi's kunt kopen.

Wat ik ook niet uit de specificaties of gebruiksaanwijzing kan halen is of de lagere vermogens nu nog altijd worden bereikt door de magnetronantenne aan en uit te schakelen en de aan-periode relatief steeds korter te maken en de uit-periode steeds langer of dat de antenne ook daadwerkelijk minder vermogen kan uitstralen. Die oude was slechts 500W maar daar was prima mee te werken. Als ik in de tweede kookfase 20-30% gebruikte om bijv. pasta tegen de kook aan te kunnen houden dan was dat dus effectief maar 100-150W. De meeste apparaten met maar 3-5 vermogensinstellingen hebben als laagste stand een (veel) hogere waarde dan dat voorzover ik gezien heb. Zijn die dan wel geschikt voor 'koken' of eigenlijk meer/uitsluitend bedoeld voor opwarmen (of grotere hoeveelheden)?

Wat er overigens door het hoofd van een ontwerper gaat bij Sharp als die besluit om op een knop de tekst "Select Time" en "Select Power" in kleine letters op twee regels te zetten en er vooral een volstrekt onduidelijk pictogrammetje bij te proppen i.p.v. lekker groot en duidelijk TIME en POWER ontgaat mij ten ene male. En die START-knop lijkt ook nergens op.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/XpBo8vXvOLvkdcSwKYMWgChD/full.png

Wat moet dat pictogram bij Select Time nou voorstellen? Het lijkt nog het meest op een handje met uitgestoken vinger om ons er op te wijzen dat wij onze vinger moeten gebruiken bij het indrukken van de toets i.p.v. onze teen of neus. 8)7 Ik zie geen enkele relatie tot het begrip tijdsduur.

Wat mij betreft verdienden die mensen bij MultiTech een Oscar én een Nobelprijs voor industrieel ontwerp. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:04

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom ga je dan naar de BCC? Ga naar een keukenzaak (en dan niet de standaard Mandemakers). Bijvoorbeeld Budgetplan in Ridderkerk. De verkopers lopen boven, de techneuten beneden. Ik heb daar al tig vragen gesteld (over vriezers, koelkasten, ovens, etc), en kreeg altijd een gedegen, onderbouwd antwoord.

Dit soort zaken zullen er toch wel meer zijn? Bemmel en Kroon? (Geen ervaring mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-08 22:03
Hetzelfde pad heb ik ongeveer bewandeld. Ik ben uiteindelijk op de matige consumenten reviews afgegaan. De Inventum waar ik het over had heeft geen seconden instelling voor het koken, bij een kort programma gaat het in stappen van 5 seconden. Heb je ook gekeken naar Panasonic? De magnetrons van Panasonic vond ik er ook goed uitzien qua specs. Misschien is dat iets voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik herken je probleem, die draaiknoppen zijn een waardeloze UI in de keuken. De combi's van Sharp hebben een paneel met alleen toetsen en zijn per seconde instelbaar.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Wat ik me ook gerealiseerd heb is dat je met zo'n draaiknop altijd op het display moet kijken om te zien hoeveel tijd je ingesteld hebt. Als ik Time-333-Start intikte (met piepjes als 'positive feedback') wist ik dat het ding 3,5 minuut ging werken en hoefde ik helemaal niet te zien wat er op die display staat. Ik hoefde er dus ook niet zo voor te staan dat ik die display goed kon aflezen wat met zo'n draaiwiel dus wel zal moeten.

Ik zit momenteel ook te kijken naar een Panasonic apparaat (vreselijk 'moderne' website, weer puur 'mobiel', daar zit je dan met je 24" monitor). Wat ze daar 'invertertechnologie' noemen schijnt volgens een dame in een YT-video te betekenen dat de antenne inderdaad op een lager vermogen uitstraalt. Ook met de (redelijke) handleiding gedownload ben ik er nog niet achter of het ding in het lage bereik per seconde instelbaar is en ook niet of de heel interessant lijkende 'Panacrunch' pan die in de handleiding uitgebreid besproken wordt en waarvoor blijkbaar specifiek ondersteuning is ingebouwd en die ook in het plaatje met nummertjes waarin de onderdelen benoemd worden vrolijk staat afgebeeld er nu bijgeleverd wordt of niet. Lees bij Amazon wel positieve reacties daarover maar goedkoop vindt men hem niet.

Webshop gebeld maar die weet ook niet of het ding erbij zit. |:(

De moeite die je moet doen om dat soort simpele dingen te weten te komen is werkelijk verbijsterend. En dit moet dan het informatietijdperk zijn met het internet? De fabrikanten (en webshops) begrijpen er nog veel te vaak geen bal van hoe ze dat prachtige medium moeten gebruiken en dat ze op hun websites de informatie moeten zetten die de mensen die die site bezoeken daadwerkelijk willen weten en niet vooral wat zij aan ons kwijt willen.

En ik ga naar BCC en Mediamarkt omdat die in de buurt zitten en ik, als ik er adequaat geholpen zou zijn, het ding er ook zou kopen ook als ik hem 10-15% of zoiets goedkoper bij een webshop zou kunnen bestellen. Het kunstje dat mensen flikken door zich in fysieke winkels uitgebreid te laten voorlichten en het artikel dan bij de goedkoopste webshop bestellen wil ik niet aan meedoen. Als over 10 jaar die winkels allemaal weg zijn en je haast nergens meer de producten fysiek kunt beoordelen en je er 100km voor moet reizen dan kijkt men terug en zegt men: "Ja maar dit hebben we niet gewild". Ja, dan had je tien jaar geleden maar die paar euri meer moeten uitgeven om dat in stand te houden.

Ik heb me ook al af zitten vragen of er winkels in de buurt zijn met deskundiger personeel waar spul evt. ook werkend staat maar daar ben ik nog niet achter. Let je niet op als je er niet naar op zoek bent. Wil ik dus wel ook het prijspeil eerst weten voor ik er naartoe ga i.v.m. bovenstaande. Als het op een niveau is dat ik desnoods met een beetje koehandel tot een acceptabele prijs kom dan wil ik er best heen. ;) Maar als ik bijv. 300 betaal i.p.v. 200 dan modder ik nog wel even door. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Gisteravond besloot ik voor het eerst eens te kijken wat voor relevante informatie ik zou kunnen halen uit klantenervaringen bij webshops. Ik begon dus maar bij de Amerikaanse Amazon. Tot mijn stomme verbazing blijken daar hopen magnetrons te staan met het type bedieningspaneel met cijfertoetsen dat ik prefereer. Misschien wel de meerderheid daar is van dat type. :?

Om de een of andere reden hebben de fabrikanten het in hun hoofd gehaald dat 'de Europese markt' liever draaiknoppen heeft dan die toetsbediening. Nu die niet meer aangeboden worden op de consumentenmarkt zullen ze er ook geen vraag meer naar kunnen waarnemen en zal deze naar mijn mening volstrekt foute gedachte dus niet gecorrigeerd worden en wel eens heel lang als een soort self fulfilling prophecy voort kunnen blijven bestaan. |:(

Als je dus net als ik wel graag dat alternatief wilt zien moet je dus vooral de bekende merken een signaaltje sturen door ze te bellen en/of te mailen om die wens kenbaar te maken.

Ik weet nu ook dat de 'Inverter' technologie inderdaad een 'dimmer' is voor de magnetronbuis en het constant uitgestraalde vermogen kan verminderen i.p.v. door aan/uitschakelen van het volle vermogen. Het schijnt een technologie te zijn die in de vroegere fase wat van eigenaar verwisseld zou zijn en uiteindelijk bij Panasonic is terechtgekomen die het serieus opgepakt heeft. Na wat kinderziekten zou het nu in principe betrouwbaar werken. Het is een Pulse Width Modulation zoals al heel lang voor andere toepassingen in gebruik is. Ze zouden het ook licentiëren aan GE maar de rest van de fabrikanten gebruikt het dus niet. Lijkt wel interessant en mijn focus ligt voorlopig dus op Panasonic. Die hebben ook een stoomsensor waarmee ze kunnen waarnemen of het voedsel heet is. Daar maken de automatische programma's gebruik van. De Panacrunch pan die warm wordt door magnetronstraling en het voedsel ook van onderen kan verwarmen lijkt ook een zinvolle toevoeging.

Wat me eigenlijk verbaast is dat er nog geen magnetronovens zijn met de touchscreen-technologie die we nu toch al jaren in mobiele devices gebruiken. Kostprijs daarvan is tegenwoordig toch behoorlijk gedaald. Zet er een 4 à 5 inch schermpje in en wat slimme firm-/software en plotseling kunnen de mogelijkheden met behoud van gebruiksvriendelijkheid aanzienlijk uitgebreid worden bijv. met programma's die je zelf kunt maken en met een zelfgemaakte naam kunt opslaan. Ook informatie van een paar sensoren zou getoond kunnen worden.

In maart en september schijnen nieuwe producten in deze categorie op de markt te komen. Zal je net zien als ik nu een apparaat met draaiknop koop dat volgend voorjaar de nieuwe generatie met die touchscreens op de markt komt. Het is voorspelbaar dát die apparaten er binnen afzienbare tijd zullen komen lijkt me. Het is gewoon de logische ontwikkeling.

Ik ga nu dus even een beetje werk maken van de optie om het ding voor een acceptabel bedragje te (laten) repareren dan wel tijdelijk een tweedehandsje op de kop te tikken om te kunnen gebruiken terwijl ik dan rustig de ogen open kan houden voor een nieuwe die optimaal bij mijn wensen aansluit. Als de Panasonic die ik wel interessant vind er met cijfertoetsen was geweest had ik die al besteld. Ook met draaiknop biedt het ding weer aardig wat extra mogelijkheden vergeleken met mijn oude apparaat die toch wel dusdanig aantrekkelijk zijn dat ik eventueel wel over die 'tekortkoming' kan heenstappen. Ik zie nog wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Hmm... Ding vandaag even opengeschroefd en bekeken. Zekering was zwart. Verder niet echt veel te zien. Wat smurrie op een condensator op de control print maar dat ziet er oud uit. Zit netjes een grote sticker met schema aan de binnenkant van de kap geplakt. Op printplaat achter bedieningspaneel en display, en op groot IC daarop staat Daewoo. Magnetronbuis is van Toshiba. Wat foto's gemaakt. Zekering was wat lastig verkrijgbaar (250V-8A-T). Lokale reparateur had er nog maar eentje. Dan nog maar een van 6,3A erbij. Die eerst proberen. Had bescheiden hoop dat die zekering het enige zou zijn. Zo ja dan moest die lichte zekering niet gelijk doorbranden. Input is 980W. Moet kunnen. Als het werkt kan die zwaardere erin.

Stroom erop. Piep! Display licht op. Tijd instellen. Check! Klein programma. Eerst 9 seconden op Power 0 en dan 3 seconden vol. START! Die 9 seconden deed ie het. Toen sloeg ie aan en een halve seconde later deed de zekering 'FLITS'! Er is dus helaas meer aan de hand. Grote condensator? Magnetronbuis zelf? Control-print werkt wel. Bij vermogen gaat het mis. Die reparateur gaf wat info. Kan evt. zelf wat gaan meten. Hij heeft er wel véél meer verstand van dan ik. Morgen misschien maar even vragen of hij e.e.a. kan doormeten en wat dat me kost en wat ik evt. aan onderdelen kwijt zou zijn. Het moet wel realistisch blijven natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/cfa1Hn9vy0dVEwt6lEs1nNUa/medium.jpg

Hier nog iemand die er verstand van heeft? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-08 14:30

Theo

moederbord

Het lijkt mij dat de condensator defect is. Een magnetronbuis welke aan het eind van z'n levensduur is straalt minder vermogen uit. Deze zal niet meer vermogen op gaan nemen (rendement gaat omlaag)

Wat je ook kunt doen (indien je erbij kunt komen) is de HV transormator loskoppelen en dan een programma draaien. De maggnetronbuis zal dan niet werken, maar mogelijk dat de fan motor of tray motor voor een kortsluiting zorgt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Je hebt toeval, wonderen, en daarna komt denk ik wat ik vanmiddag meemaakte. :P

Reparateur had niet echt interesse om het ding na te kijken maar ik kon via hem wel onderdelen bestellen. Mocht het de magnetronbuis zijn die in dat geringe vermogen van 500W volgens hem niet meer gemaakt worden dan kon ik wel tegen iets van 45 euri aankijken zei hij.

Dat deed mij besluiten eerst even een alternatief verder te exploreren waar ik gisteren al een belletje aan gewaagd had. De kringloopwinkel! Die hadden diverse magnetrons staan en ze zouden er €17,50 voor vragen. Als ik iets heb waarmee ik voorlopig weer uit de voeten kan dan is tenminste de druk van de ketel en kan ik rustig eens naar een nieuw apparaat gaan uitkijken en wachten tot de nieuwe lichting volgend voorjaar uitkomt met wie weet wat voor positieve ontwikkelingen. Ik ben er door mijn research wel achtergekomen dat een nieuw apparaat voldoende extra mogelijkheden kan bieden die ik verwacht wel degelijk nuttig te gebruiken dat ik tot de conclusie ben gekomen dat ik best een nieuwe wil hebben. Maar onder druk van de afwezigheid van een huidig exemplaar terwijl ik het ding gewoonlijk dagelijks gebruik kun je niet lekker rustig die keuze maken als elk apparaat in principe minstens één hinderlijke tekortkoming heeft. Die domme draaiknop. :X

Op naar de kringloopwinkel dus. Loop ik naar binnen... eerste wat ik zie is een koelkast die 2,5 meter van de buitendeur staat... met daar bovenop... je gelooft het niet... van alle vele honderden tot duizenden modellen die er de afgelopen decennia gemaakt zijn... of ik mijn eigen keuken binnenliep... EXACT hetzelfde model als mijn ouwe trouwe MultiTech. <3

Ik was even met stomheid geslagen met uw welnemen. 7(8)7 NIET te geloven toch? Wat is de kans daarop? :?

Ding was behoorlijk smerig maar daar keek ik even doorheen. Gevraagd hem even te kunnen testen. Beker water werd in een halve minuut al lekker lauw. VERKOCHT! Schade... 15 euries. Mee naar huis. Vaatdoekje, spuitfles 'universele ontvetter' en wat elleboogvet en het ding kan er weer prima mee door. Zowel het aanzuigrooster als het uitblaasrooster waren goed smerig. Dat deed mij vermoeden dat het deels vuil is dat tijdens stilstaan neergeslagen is. Ook de display blijft een beetje 'mistig' na schoonmaken van de buitenkant. Lijkt aan de binnenkant te zitten. Deze zaken doen mij vermoeden dat ie in een huis heeft gestaan waar zwaar gerookt werd. Toen ik even aan de uitblaaslucht rook meende ik daar een vage bevestiging van te ruiken. Ik heb eens een Roland midi-expander overgenomen waarvan de tabakswalm je tegemoet kwam als je de gebruiksaanwijzing opensloeg en waarvan de buitenkant vóór schoonmaken ook die kenmerkende geur had. Nog heel lang kon ik die geur ruiken als ik mijn neus bij het gleufje voor de uitbreidingskaarten hield. Dat kwam uit het inwendige. Die troep dringt echt overal in door.

De kap is niet helemaal gaaf maar het toeval wil... :+

Toen ie weer schoon was was het ook etenstijd dus meteen maar even een van mijn routines afgewerkt met een pastagerecht waarvoor vlees ontdooid wordt en de pasta gekookt wordt in de magnetron. Het resultaat was zoals ik gewend ben met de gebruikte tijden. *O* oOo d:)b

De rust is dus voorlopig weer even teruggekeerd aan het magnetronfront. Ik ga mijn ogen openhouden voor een leuk apparaat. Ik heb nu weer de tijd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 770437

Hoi Cpt JackSparrow,

nog even een vraagje, een beetje laat er achteraan. Ik heb zo'n zelfde Multitech op de kop getikt maar zonder handleiding en kan die nergens vinden op ;het internet :'( . Hij zal wel te oud zijn Heb jij toevallig een handleiding ervan?
Ik krijg bijv de klok niet ingesteld , vast een trucje voor maar kwam er nog niet achter. :?

Hoor het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
CLOCK - Tijd invoeren (3 of 4 cijfers, 12 uurs notatie) - START.
Om 15:30 geeft ie dus 3:30 aan. AM/PM kent ie niet. ;)

De rest heb ik in feite al eerder beschreven. Mogelijkheid van twee stappen evt. vooraf gegaan door een derde QUICK DEFROST stap (wat POWER - 5 impliceert). Het is zo simpel dat je verder eigenlijk geen handleiding nodig hebt. Meer valt er niet van te weten. Ik moet wel ergens een handleiding hebben maar die ligt niet echt voor het grijpen. Als ik hem tegenkom laat ik het wel weten. Als je meer wilt weten vraag je maar alhoewel er dus eigenlijk niet echt meer valt te weten.

Toen ik zag dat er weer leven zat in dit topic hoopte ik even dat iemand een geschikt model voor me wist. :+ Ik heb pas nog even gekeken of er nieuwe modellen zijn die met een cijferpaneel werken i.p.v. een draaiknop. Het is zó handig dat je niet op een display hoeft te kijken waarvoor ik ook wat voorover moet buigen. De piepjes maken dat je blindelings de invoer kunt doen en START, het loopt.

Gebruik ook vooral de tijdsduren met dezelfde cijfers. Voor rijst gebruik ik bijv. na het opgieten van een afgepaste hoeveelheid kokend water uit de waterkoker met het bakje op de keukenweegschaal:

TIME - 222 - TIME - 666 - POWER - 2 - START. Totale tijd 8 minuten en 88 seconden oftewel 9 min en 28 seconden. Een kleine 2,5 minuut op vol vermogen om het water weer aan de kook te brengen na de afkoeling door de rijst en het bakje en dan het lagere (20%) vermogen om het tegen de kook aan te houden. Eventueel 777 als ik wat langer wil of 333 als de hoeveelheid wat groter is, eventueel gecombineerd met power op 3. Lekker snelle invoer.

Wat had je er hiervoor voor een ben ik benieuwd? Heb je deze bewust gekozen vanwege de UI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Previously... ;)

Hele oude magnetron deed eind 2015 'Poef!'

Bleek dat modellen met invoer d.m.v. cijfertoetsen, zoals dat oude apparaat had, niet meer in Nederland/Europa(?) te krijgen waren. Alles had draaiknoppen of knopjes voor 10 minuten/1 minuut/10 seconden die je diverse keren moet indrukken en je o.a. niet korter dan 10 sec. kunt instellen wat ik toch ook wel gebruik. Gek genoeg zijn die in de VS nog wel prima verkrijgbaar.

Na opties bekeken te hebben ook maar even bij een kringloopwinkel binnengewandeld waar, wonder boven wonder, exact hetzelfde model stond dat ik had waardoor ik voorlopig uit de brand was en ik sindsdien gewoon op de oude voet heb kunnen doorgaan. Maar dat ding is natuurlijk ook op leeftijd en ik hield zo nu en dan mijn ogen toch wel even gericht op een mogelijke vervanger.

Fast forward naar afgelopen zondag...

Toen ik zag dat iBood een magnetron op de site had staan keek ik uit nieuwsgierigheid even naar het ding. Krijg nou wat. Het ding heeft een numeriek toetsenbordje. Hmm...

Even de handleiding bekeken en ja hoor. Het ding had een digitale invoer van de kooktijd op de manier die ik verre te prefereren vind boven die vermaledijde draaiknoppen. En wat bleek. Het merk had nog enkele andere modellen met soortgelijke userinterface. Die bij iBood was een wat grotere combi terwijl mijn voorkeur uit gaat naar een solo magnetron dus die liet ik maar lopen en ik begon serieus dat solomodel te bekijken als vervanger van mijn huidige tweedehandsje. :P

Na nog wat verder verkend te hebben kwam ik tot de conclusie dat er misschien nog één merk horecamagnetrons is die momenteel een model biedt dat ik ook zou willen hebben maar dan was ik wel gelijk ruim het dubbele kwijt aan de aanschafprijs. Die had overigens wel de lekker duidelijke UI met grote knoppen/cijfers en zonder overbodige toetsjes voor diverse zg. 'programma's' die meer verkoopargument moeten zijn dan dat je er echt heel veel aan hebt, maar om daar nou zo veel extra voor uit te geven vond ik toch wat te ver gaan. Ook omdat ik ooit nog wel eens een exemplaar zou willen hebben dat meer kan als die ook met een handiger UI komt en dat doe je dan makkelijker als je daarmee een goedkopere magnetron vervangt.

Het is dus de gewone consumentenmagnetron geworden die momenteel ook nog eens in de aanbieding was van €149 voor €129 dus daar kon ik me geen buil aan vallen. Die staat nu dus te glanzen op de aanrecht en ik zal me even moeten leren aan te passen aan een magnetron met 900 Watt vermogen waar de oude (nieuw) 500 Watt was en misschien wat power verloren had over de jaren. Ik ga voorlopig maar uit van dubbel vermogen als vuistregel bij het bepalen van de kooktijden. Dat de knopjes wat (te) klein zijn heb ik al gemerkt toen ik meteen de allereerste keer met 'echt' gebruik met de snelle functie 2 min. kooktijd wou gebruiken door op de '2' te drukken waarna het ding direct begint... om te zien dat ik blijkbaar de '5' ingedrukt had want er begonnen 5 min. af te tellen. Ik zal me daar aan moeten aanpassen en iets nauwkeuriger moeten mikken. :/

Mochten er nog meer mensen zijn die dit topic indertijd gevolgd hebben en ook interesse hebben in zo'n model dan zal ik de spanning niet langer opvoeren en verklappen dat het om de WMO 625 SL van Whirlpool gaat. :)

pricewatch: Whirlpool MWO 625 SL

Het feit dat ie (nog) maar bij één leverancier te koop is deed me ook maar besluiten dat het verstandig was niet te lang te wachten want voordat je het weet is het model eruit en dan is het maar afwachten of er iets soortgelijks voor in de plaats komt.

Als mensen een combi willen dan maakt Whirlpool dus nog enkele andere modellen die ook zo'n cijferinvoer ondersteunen. En dat horecamodel was een CaterChef van Emga.

Als iemand toch nog een alternatief zou weten dat beduidend beter is dan ben ik benieuwd. Hij kan desnoods voorlopig nog terug. ;)

Paar linkjes voor de liefhebbers:

WMO 625 SL (op Belgische site, staat niet (meer?) op NL site).
Gebruiksaanwijzing.
Data Sheet.

CaterChef Horecamodel. Vond ik hier het goedkoopst voor €303,41.

Doe er evt. je voordeel mee. Ik kan voorlopig weer voort. :*)
Pagina: 1