Upgrade Windows 10 faalt; RAID-controller?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aluarth
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-02 19:32
Hallo,

Ik probeer al enige dagen Windows 7 Pro te upgraden naar Windows 10 Pro. Normaal zou je zeggen: appeltje-eitje. Upgrade tool downloaden, runnen en hatseflatse: klaar. Helaas.

Even een situatieschets: pc heeft twee schijven, staan in RAID1. Tijdens de installatie van Windows 7 pro moest ik al een extra driver voor de RAID-controller opgeven, anders zag hij de schijven niet (die je dan kunt selecteren om Windows op te installeren). Windows 7 draait nu prima, geen problemen.

Nu krijg ik tijdens de upgrade naar Windows 10 de volgende foutmelding: 0xC1900101 - 0x20017. De installatie is muslukt in de fase SAFE_OS met een fout tijdens de BOOT-bewerking.

Hartstikke jammer, dus maar Googlen. Alle non-Microsoft-services uitzetten (clean boot dus), geen internet gebruiken tijdens installatie, upgraden vanaf ISO: niks werkt, steeds dezelfde foutmelding.

Ik heb geprobeerd te booten vanaf de ISO en als je dan een 'schone' installatie van Windows 10 wilt doen (dus geen upgrade), dan ziet hij ook de schijven weer niet. Moet je weer een extra driver toevoegen. Helaas is een schone installatie geen optie, want geen geldige Windows 10 key (alleen vanaf upgrade Windows 7).

Hopelijk snappen jullie het nog, maar ik denk dus dat het probleem erin zit dat Windows 10 de schijven niet herkent zonder de extra driver. Hoe los ik dit op tijdens de upgrade? Uitdaging of onmogelijk?

Ik dank u alvast hartelijk voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03
Even een situatieschets: pc heeft twee schijven, staan in RAID1
Handig als je dan even meldt welke controller/chipset/moederbord het betreft. Is er misschien een nieuwere Windows 7 driver beschikbaar? Mogelijk dat Windows 10 deze dan wel mee kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het is waarschijnlijk een probleem met je RAID: brakke hardware raid of slechte FakeRAID. Software RAID binnen windows zelf had wel gewerkt of een dure high-end RAID controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aluarth
Nielson schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 23:18:
[...]
Handig als je dan even meldt welke controller/chipset/moederbord het betreft. Is er misschien een nieuwere Windows 7 driver beschikbaar? Mogelijk dat Windows 10 deze dan wel mee kan nemen.
Goedemorgen, hartelijk dank voor je reactie. RAID-controller is de Areca ARC1200. Moederbord is de ASUS P8B WS. Ik heb Windows 7 geïnstalleerd met de nieuwste driver van de website van Areca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aluarth
Goeiemiddag,

Heb het probleem op weten te lossen. Heb eerst de RAID-controller uit de pc gehaald en de twee schijven op het moederbord aangesloten. Die twee schijven in RAID1 gezet, Windows 7 geïnstalleerd en update naar Windows 10 gedaan. Daarna de RAID-controller weer in de pc gezet, schijven daar weer aangeknoopt, direct Windows 10 geïnstalleerd (driver opgegeven tijdens installatie) en voila: een geactiveerde Windows 10. Blijkt dus dat je Windows 10 eerst een keer geïnstalleerd moet hebben, zodat je licentiekey omgezet wordt naar een Windows 10-key.

Dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:19
Waarom gebruik je eigenlijk RAID1? Performance van raid1 is ruk en echt safe ben je er ook niet mee (in de zin van RAID is geen backup, als er datacorruptie optreed zal dit ook naar je mirror weggeschreven worden).
RAID is alleen bedoeld voor recundancy (daar staat de R in RAID ook voor) zodat de machine door kan blijven draaien in het geval van een disk faillure.
Pagina: 1