Problemen met Asus Zenbook en webshop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:22
Ik heb sinds april 2014 een Asus Ultrabook Zenbook UX301LA-C4006H 13.3", 4500U, 256GB (zwart) van €1.500,-, aangeschaft bij 4 Launch. Deze gebruik ik zakelijk.

Binnen een half jaar na aanschaf is deze 2x weggeweest vanwege een niet-werkende aansluiting van laptop -> beamer, met zo'n verloopstukje. Moederbord vervangen bij de eerste keer, bij terugkomst bleek de toetsenbordverlichting defect en bleef de muisaanwijzer hangen na aanzetten laptop, dus weer (tweede keer) weg.

In november de Asus weer ontvangen en toen bleek het eerste probleem (aansluiting via verloop op beamer) nog steeds niet te werken, ik heb dat nodig voor mijn werk. Dus weer wekenlang (derde keer) zonder laptop van €1.500,-. Weer moederbord vervangen.

In februari 2015 is de laptop weer op RMA geweest omdat de touchpad niet werkte, die bleek bij controle door mijzelf uitgezet, een blunder van formaat. Uit coulance hebben ze geen onderzoekskosten gerekend, netjes dus van 4Launch.

Nu is de Asus voor de vijfde keer op RMA omdat de bodemplaat na al dat repareren niet meer lekker aansluit. Daarnaast is er een USB poort kapot.

Samenvattend ben ik een vrij kostbaar ding maanden kwijt geweest.

Ik heb 4Launch gemaild dat ik het wel gezegend vind en in gesprek wil om tot een oplossing te komen. Ik gebruik de laptop zakelijk (heb een verhuurbedrijf) en kan nu dus weer wekenlang niet op de zaak werken, facturen uitprinten etc. Knap irritant.

Reactie van 4Launch op mijn vraag om middels een gesprek samen tot een oplossing te komen: "Bedankt voor uw bericht. Aangezien het hier een garantie procedure betreft zijn wij in de afhandeling gebonden aan de opties die de fabrikant ons biedt. Wij zullen echter doorgeven aan Asus dat u geen reparatie meer wenst. In hoeverre zij hieraan kunnen tegemoetkomen is onbekend aangezien dit toestel inmiddels niet meer in productie is. Wellicht is het dus simpelweg niet meer mogelijk om u van een nieuw toestel te voorzien. Zodra wij antwoord hebben van de fabrikant zullen wij u hierover per mail informeren."

Om eerlijk te zijn vind ik dit niet ok. Ik verwacht na zoveel trammelant dat zij dit gewoon netjes met mij oplossen zonder het van de fabrikant af te laten hangen en dat ik na 4 reparaties toch wel enig recht van spreken heb. Het mag geen argument zijn, maar ik heb al duizenden €'s uitgegeven omdat ik het een prima zaak vind, maar hoe dat aangepakt bevalt me niet.

Delen jullie mijn mening? Advies hoe dit aan te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:33
Heb je de laptop nou in April 2015 of 2014 gekocht?
Verder als je hem zakelijk hebt aangeschaft ben je overgeleverd aan de voorwaarden van 4Launch. Zelf vind ik zeker dat je rechten hebt maar zie die maar te krijgen.

Mocht je hem als consument hebben gekocht kan je hem onder de non conformiteit terug naar 4Launch sturen. Laat het iig niet aan Asus liggen want daar heb je niks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
April 2014, dus anderhalf jaar in bezit. Ik wist niet dat je als zakelijke klant geen recht tot ontbinden koopovereenkomst hebt. Iets om rekening mee te houden in de toekomst.

[ Voor 113% gewijzigd door partyondude op 08-10-2015 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:33
Toen ik nog in een winkel werkte raadde ik aan ZZPers ook altijd aan om een laptop Prive aan te schaffen en die op de zaak te zetten. Is zover ik weet geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Ik heb ook een eenmanszaak, naast m'n baan, Maar als ik jou goed begrijp moet ik maar hopen op een fatsoenlijke oplossing vanuit 4Launch, die zich op dit moment verschuilen achter Asus?

Lekker is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dat je die laptop voor werk gebruikt is leuk en aardig maar voor 4Launch natuurlijk niet echt relevant. Je hebt het ding voor een consumentenprijs gekocht en zo te zien geen extra garantie afgesloten om binnen 24 uur weer aan de slag te kunnen (zoals dat bij de zakelijke laptops van Dell bijvoorbeeld gebruikelijk is). Je hebt dan gewoon recht op dezelfde garantie als een consument, oftewel: je laptop moet binnen X weken gerepareerd zijn.

Waar je wel moeilijk over kan doen is dat je na 3 RMA's (die ene keer die jouw schuld is telt niet mee ;)) nog steeds met een slecht product zit dat nu alweer terug moet, maar of je veel kans maakt om daarmee een nieuwe laptop te krijgen of de koop te kunnen ontbinden weet ik niet. Je hebt namelijk verschillende redenen gehad voor deze RMA's waarbij deze laatste totaal ongerelateerd lijkt aan de eerste twee.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als eenmanszaak bestel ik alles gewoon op prive naam om eventueel gedoe met garantie te voorkomen. boekhoudkundig maakt dit voor een eenmanszaak niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Hoe zit het dan met het aftrekken van de BTW?

Maar los van deze (prima) opmerkingen, wat zou ik richting 4Launch kunnen doen? Ik ben bang dat ik de laptop straks (is op RMA sinds 19-9) gewoon voor de 5e keer gerepareerd terugkrijg en daarmee de kous afgedaan is. Daar heb ik niet zoveel zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:42
NMe schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 21:12:
Dat je die laptop voor werk gebruikt is leuk en aardig maar voor 4Launch natuurlijk niet echt relevant. Je hebt het ding voor een consumentenprijs gekocht en zo te zien geen extra garantie afgesloten om binnen 24 uur weer aan de slag te kunnen (zoals dat bij de zakelijke laptops van Dell bijvoorbeeld gebruikelijk is). Je hebt dan gewoon recht op dezelfde garantie als een consument, oftewel: je laptop moet binnen X weken gerepareerd zijn.

Waar je wel moeilijk over kan doen is dat je na 3 RMA's (die ene keer die jouw schuld is telt niet mee ;)) nog steeds met een slecht product zit dat nu alweer terug moet, maar of je veel kans maakt om daarmee een nieuwe laptop te krijgen of de koop te kunnen ontbinden weet ik niet. Je hebt namelijk verschillende redenen gehad voor deze RMA's waarbij deze laatste totaal ongerelateerd lijkt aan de eerste twee.
De prijs van de laptop maakt volgens mij niet zoveel uit deze zal normaliter niet echt verschillen als je hem als consument koopt, of dat de factuur op de zaak staat (tenzij er natuurlijk extra garanties c.q. een SLA afgesloten wordt, of wanneer je in bulk koopt als bedrijf met de bijbehorende kortingen). De ten naam stelling van de factuur is voor zover ik weet doorslaggevend om te bepalen of het een consumentenkoop betreft met de bijbehorende bescherming of dat het een zakelijke koop betreft waarbij je minder rechten hebt.

Ik zie dit nog niet direct duidelijk naar voren komen uit de posts van TS, daar een als consument gekochte laptop natuurlijk best zakelijk kan gebruiken.

@TS, ik denk dat het belangrijk is om vast te stellen of de laptop daarwerkelijk gezien kan worden als zakelijke aankoop, of dat het een consumentenkoop is voor het geven van advies, daar de rechten die je hebt in beide gevallen kunnen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

partyondude schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 19:29:
Ik heb 4Launch gemaild dat ik het wel gezegend vind en in gesprek wil om tot een oplossing te komen. Ik gebruik de laptop zakelijk (heb een verhuurbedrijf) en kan nu dus weer wekenlang niet op de zaak werken, facturen uitprinten etc. Knap irritant.
Dat is irrelevant: jij hoort dat af te vangen met een SLA of te zorgen dat je niet afhankelijk bent van die laptop; valt onder bedrijfsvoering. Als 'ie gestolen wordt, of crasht etc dan heb je net zo goed een probleem.

Als je dus voortgang wilt, dan kun je dit deel beter achterwege laten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als consument word je als zwakkere partij in een overeenkomst beschouwd. Daarom zijn de rechten van consumenten meer beschermd. Van een zakelijke partij wordt verwacht dat ze goed afspraken kunnen maken over verwachtingen en verplichtingen met bijbehorende onderhandeling van kosten.

Als ZZPer val je meestal alsnog onder consumentenrecht. Ook omdat je op die schaal vaak die capaciteiten voor onderhandeling en kennis (nog) niet hebt. En dat blijkt wel als je van de toren gaat blazen dat je juist zakelijk meer verwacht terwijl je bij het staan op zakelijke strepen juist minder rechten hebt :+

Ik zou inzetten op de al veelvuldige problemen en vragen om een oplossing. De kans is er dat na je verhaal zakelijk eerder gezegd wordt jammer dan. Het achteraf gooien op toch "ja maar ZZP dus consumentenrecht" kan ook een dikke vinger opleveren. Je opstelling zou ik daarom richten op constructief naar een gulden middenweg werken en dan hopen op meer.

En zoals altijd: als je het spelletje wil spelen, zorg de volgende keer dat je vóóraf de spelregels kent. Zeker als je zakelijk grotere ambities hebt, is dit een goede les hoe je ook in andere situaties naast werken aan je baten ook je risico's moet beperken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Dennism schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 23:12:
[...]

De prijs van de laptop maakt volgens mij niet zoveel uit deze zal normaliter niet echt verschillen als je hem als consument koopt, of dat de factuur op de zaak staat (tenzij er natuurlijk extra garanties c.q. een SLA afgesloten wordt, of wanneer je in bulk koopt als bedrijf met de bijbehorende kortingen). De ten naam stelling van de factuur is voor zover ik weet doorslaggevend om te bepalen of het een consumentenkoop betreft met de bijbehorende bescherming of dat het een zakelijke koop betreft waarbij je minder rechten hebt.

Ik zie dit nog niet direct duidelijk naar voren komen uit de posts van TS, daar een als consument gekochte laptop natuurlijk best zakelijk kan gebruiken.

@TS, ik denk dat het belangrijk is om vast te stellen of de laptop daarwerkelijk gezien kan worden als zakelijke aankoop, of dat het een consumentenkoop is voor het geven van advies, daar de rechten die je hebt in beide gevallen kunnen verschillen.
De laptop is aangeschaft op de bedrijfsnaam. Ik wist inderdaad niet dat je als zakelijke koper andere rechten hebt, een wijze les.

@Floppus: tot op heden heb ik m.i. echt netjes met 4Launch gemaild, zonder direct eisen te stellen en te roepen dat ik op van alles en nog wat recht heb. Wel heb ik benadrukt dat het lastig is dat ik er nu niet mee op de zaak kan werken. Volgende keer maar goed nadenken om iets privé of zakelijk aan te schaffen :/

Blijft dat ik het gewoon knap matig vind dat zo'n product zoveel gezeik oplevert. Ik hoop dus dat 4Launch en Asus daar iets mee gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Zenbook is gerepareerd naar 4Launch verstuurd, maar bleek na controle daar nog steeds kapot. Is nu dus voor de zesde keer weg.

Ik vind het onderhand knap belachelijk worden. Ze doen dus ook niets met mijn opmerking een andere oplossing te verlangen aangezien zes keer RMA in anderhalf jaar tijd m.i. nergens meer op slaat.

EDIT:

Net een mailtje gehad van 4Launch, de Zenbook wordt ingenomen en ik mag voor een zeer acceptabel bedrag een nieuwe laptop uit komen zoeken d:)b

[ Voor 19% gewijzigd door partyondude op 27-10-2015 12:49 ]

Pagina: 1