Klopt de Radeon kan ook EMBM en nog behoorlijk snel, lees sneller dan GFIII.
Achja dat verhaal van die Nature Demo op een Radeon begin ik aardig ziek te worden. Toch nog even een redelijke gedetaileerde uitleg.
Toen de Radeon nog in ontwikkeling was heeft het R&D team behoorlijk lang met Microsofties aan tafel gezeten over het wat hoe en waarom van bepaalde aspecten van DirectX 8. Toen ATi een goed beeld had van deze, volgens microsoft, zo goed als 100% zeker eind lijst zijn ze een hoop van de functies gaan inbakken.
Maar heee wat is dat van het een op andere moment toen er voor de Radeon geen verandering meer mogelijk was werden de versies van Pixel Shaders veranderd, dat is heel simpel gezegd want eigenlijk is de hele specificatie van het woord Pixel Shader overboord gegaan en iets anders verzonnen. Als je leest Pixel Shader 0.5 en 1.1 dan denk je dat dat wel enigzinds backwards compatible zou zijn, maar de naam verbergd dat het hele systeem veranderd is. Neemt niet weg dat de Radeon Pixel Shaders hele leuke dingen kunnen laten zien, helaas helemaal voor nix, of toch niet..?
aan de eind van de horizon gloort nog een klein sprankje hoop, er is namelijk een gerucht dat DX 9 ook de manier van de Radeon ondersteund, zou een kleine moeite zijn maar ik vrees dat het dan al te laat is en dat we dan al aan de volgende generatie kaarten toe zijn, welke dit dus al niet meer gebruiken.
Nog even waar het op neer komt in het verschil tussen beiden, de pixel shaders zijn niet programeerbaar op de Radeon, en aangezien de programmeurs van spellen behoorlijk lui zijn hebben ze geen zin om wat meer moeite te doen en code te schrijven voor deze niet programeerbare Shaders, jammer maar helaas, ATi heeft gegokt en helaas verloren. Was beter geweest voor iedereen als ze gewoon beide versies erin hadden gedaan, maar een vreemd stemmetje in mijn hoofd zegt dat daar een duistere *kuch nVidia kuch* reden voor is.
Breek je nek voorzichtig