Tips voor nieuw moederbord + nieuwe cpu.

Pagina: 1
Acties:

• Daan54
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 11:31
Beste Tweakers,

Ik ben wat aan het rondkijken voor een nieuwe cpu en moederbord. Ik ga er niet op gamen maar gebruik de pc voornamelijk voor videobewerking. Nu ben ik geheel nieuw in de wereld van de AMD moederborden en CPU's, maar ik zie dat die behoorlijk scherp geprijst zijn en op het oog best goed specs hebben.

Ik heb een laag budget, maar ook geen hoge eisen. Het feit dat ik met mijn huidige setup (E5300 cpu + 8Gb DDR3) vind dat videobewerking / rendering al aardig gaat, zal al wel genoeg zeggen misschien ;) Al zal dat wel voornamelijk met mijn geheugen te maken hebben, of misschien ben ik gewoon niet beter gewend. Ik denk dat bijna iedere cpu tegenwoordig minstens 50% sneller zal zijn. Ik weet dat videobewerking alles opeet wat je het voert, maar ik hoef dus niet het beste van het beste ;)

Dus mijn vraag is:
- Wat zouden jullie aanraden voor een bedrag onder de 100 euro (moederbord + cpu.. AMD of intel) met als doel videobewerking.
- Kan ik mijn voeding e.d. gewoon overdragen naar een AMD bord als ik daarvoor kies? Waar moet ik anders op letten bij AMD?

[ Voor 4% gewijzigd door Daan54 op 08-10-2015 17:25 ]

DG

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) blijft lastig :X. Schop naar CAA.

Waar we echter altijd mee beginnen, wat zou jíj doen, specifieker dan wat losse merken e.d.?

• Daan54
Ah excuus, dat forum had ik over het hoofd gezien.

Wat zou ik doen? Sinds de wereld van AMD wat meer voor mij open is gegaan, is er een hoop keuze bij gekomen. Ik weet ook niet of er specifieke moederborden of cpu's zijn die een voordeel bieden ten opzichte van videobewerking, zoals special features e.d.

Ik zit momenteel het meeste richting AMD te leunen, enkel gezien de prijzen. Ik lees alleen dat ze over het algemeen wel wat trager zijn dan Intel, ook al hebben ze vergelijkbare specs.
Hier - http://nl.hardware.info/r...u-cyberlink-powerdirector komen de de Pentium's en Celeron's wel beter uit de test dan AMD. Al staat niet iedere cpu daar vermeld natuurlijk.

DG

Verwijderd

Welk moederbord heb je, misschien kan er wel een gebruikte quadcore in.

• Daan54
Ik heb een Gigabyte OEM moederbord die niet te upgraden valt qua cpu. Ik heb zelf een q8300 liggen die er niet op wil draaien. Upgraden naar naar een ander Socket 775 1333Mhz moederbord is lastig. Niet veel aanbod, en het aanbod wat er nog is is prijzig. Ik denk ook niet dat het qua verbruik / prestaties opweegt tegen een goedkoper modern moederbord & cpu.

Mijn grootste twijfel op dit moment, als het gaat om video-bewerking, is dat iedereen aanraad om minstens een Quad Core te nemen, terwijl in verschillende online tests de Intel G3258 Dual Core niet veel verschilt met enkele goedkopere AMD Quad-cores. En zeker als het om andere zaken gaat, is de G3258 toch best snel.

Dus ik zit op het moment in een tweesplitsing tussen de G3258 of een goedekopere AMD Quad Core cpu.

[ Voor 8% gewijzigd door Daan54 op 09-10-2015 19:27 ]

DG

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:24
in jou geval zeker een g3258. met als belangrijkste reden de mogelijkheid tot upgrade naar een i5/i7. als je iedere maand 10 euro appart legt kan je over 2 jaar een i5 of een i7 2de hands kopen. met AMD ga je investeren in een systeem wat niet meer officieel ondersteunt word.

• SantaMuerte
  • Laatst online: 22:58
Je weet wel zeker dat de G3258 zo gaat werken op je moederbord? Wat staat er qua ondersteunde processors op de lijst op de site van Gigabyte?
Met de typenummers die op het moederbord staan moet dit te achterhalen zijn, misschien dat de q8300 ook wel werkt na een biosupgrade.
Pagina: 1