Headset na ~28 maanden kapot, garantie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-07 18:15
Situatie:
Ergens in de buurt van mei 2013 (bon onvindbaar, transactienummer wel kunnen achterhalen) een pricewatch: Roccat Kave online gekocht bij een zeer goed beoordeelde webwinkel X. Goed bekend staand merk van electronica, goed bekend staande winkel, prima prijs, leek mij een goede deal.
Deze headset is heb ik de afgelopen bijna tweeenhalf jaar met veel plezier gebruikt, maar toen ik drie weken geleden de headset van mijn hoofd nam, brak de linker aanslag van de headset waardoor de linker oorschelp nu vrij naar links kan draaien en de headset niet meer bruikbaar is.

Paar foto's, alleemaal klikbaar, excuus voor brakke fotocamerakwaliteit.
De headset aan zijn ophanghaak:
1
Halve zoom op barst in plastic:
2
Zoom op barst in plastic:
3

Omdat deze schade ontstaan zonder dat ik als gebruiker iets heel geks deed (headset afdoen, lijkt mij een normaal gebruikersscenario?) en het product nog maar ~28 maanden oud was, waar webwinkel X 24 maanden garantie bood, heb ik maar contact op genomen met de webwinkel. In een mailtje naar hun service-afdeling heb ik kort uitgelegd hoe de schade is ontstaan en beroep gedaan op hun coulance, waarbij ik refereerde naar de goede naam van Roccat en de goede naam van winkel X.

De volgende dag een mailtje terug met de mededeling dat men contact zou leggen met Roccat. Nu, drie weken later eindelijk uitslag:
Beste <naam>,

Wij hebben van alles geprobeerd bij onze leverancier en de fabrikant echter kunnen niets meer voor u betekenen.

Dit aangezien het product buiten de garantie is en het om fysieke schade gaat.

Met vriendelijke groet,

<naam>

Service afdeling

<winkel X>
Nu mijn vraag aan julie: in hoeverre mag ik coulance/garantie van Roccat/winkel X of verwachten? De schade lijkt mij geen gebruikersschade, ik ben altijd erg voorzichtig met de headset omgegaan, eerder een ontwerp- of fabricagefout. Verder lijkt mij dat de verwachte levensduur van dit product op 5-10 jaar ligt, dus dan is 28 maanden toch ook wel erg kort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:38
Dat lijkt mij een zwak punt. Niet zozeer als fabricage / ontwerp fout maar gewoon een zwak punt bij vallen oid.
Als de headset op die schelp valt komt daar best veel kracht op te staan.

Of het garantie is? Ik zou zelf ook nee zeggen. Gezien de schade en de plek lijkt het meer op val schade.

Edit:
De verwachte levensduur van een headset is ook echt geen 10 jaar.

[ Voor 11% gewijzigd door .Maarten op 08-10-2015 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

eiPionezero schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 17:19:

Nu mijn vraag aan julie: in hoeverre mag ik coulance/garantie van Roccat/winkel X of verwachten? De schade lijkt mij geen gebruikersschade, ik ben altijd erg voorzichtig met de headset omgegaan, eerder een ontwerp- of fabricagefout. Verder lijkt mij dat de verwachte levensduur van dit product op 5-10 jaar ligt, dus dan is 28 maanden toch ook wel erg kort?
Niets; de aanname dat een dergelijk produkt 5 tot 10 jaar mee moet gaan, is in mijn ogen als abusievelijke waarheid gepost. Als voorbeeld kan je op http://www.radartv.nl/uit...levensduur-van-apparaten/ wat tabellen vinden omtrent wat een schappelijke/wettelijke termijn is omtrent garantie.

Verder is er op internet goed te vinden dat Roccat op een aantal produkten 1 jaar garantie verleent en op bepaalde specials 2 jaar. Zelfs met het conformiteitsbeginsel, is 28 maanden dus dik 4 maanden over de garantietermijn.

Daarnaast, maar dat is een aanname van mij en mogelijk ook ingecalculeerd door Roccat; als je sommige YT-vids ziet hoe gamers omgaan met hun keyboard, muis, headset tijdens competitief gamen (of rage quit), kan ik me ook voorstellen dat bepaalde produkten geen lang leven beschoren zijn.

Ja, ik gun je alle goeds om garantie te claimen dus adviseer jou om direct contact te zoeken met Roccat via http://www.roccat.org/en-NL/Support/Support-Form/ en het verhaal nog eens uit te leggen. Sowieso vind ik het al netjes dat de webwinkel moeite gedaan lijkt te hebben "ondanks dat ze dat niet lijken te hoeven".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik vrees inderdaad dat dit onder 'normale slijtage' valt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:21

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je product valt buiten de garantietermijn, en vertoont gebruiksschade. Dan is het toch logisch dat ze garantie weigeren?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:54
Lijkt me ook niet heel moeilijk om dat onderdeel te kopen en zelf te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:11
Het is geen dure headset, dus ik ben ook van mening dat 24 maanden garantie genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

Mooie gelegenheid om weer eens te kijken naar iets nieuws :) Je hebt deze de afgelopen 28 maanden waarschijnlijk met veel plezier elke dag gebruikt, dus in verhouding heeft hij toch zeker zijn geld wel opgebracht :) Jammer dat ze niks kunnen betekenen maar kan me voorstellen dat ze ook niet even uit eigen zak een nieuwe opsturen als de fabrikant zelf niks kan betekenen.

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 17:30:
[...]wat tabellen vinden omtrent wat een schappelijke/wettelijke termijn is omtrent garantie.
Er zijn geen wettelijke termijnen vastgesteld, daarom zal dat altijd wel een gevecht blijven.

Wat dit geval betreft: wat mij betreft terecht dat de webwinkel hier niks mee doet. Ik zou zeggen haal desuperlijm tevoorschijn of koop een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

tinzarian schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 17:44:
[...]

Er zijn geen wettelijke termijnen vastgesteld, daarom zal dat altijd wel een gevecht blijven.
Check & aangepast ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-07 18:15
Well, de boodschap is duidelijk :p

Een kosteloze vervanging had ik ook niet per se verwacht, wel gehoopt op een tegemoetkoming. Altijd voorzichtig met omgegaan met de headset, geen fanatieke gamer en daardoor ook relatief weinig uren gebruikt, dus dan is het nogal karig als zo'n ding defect raakt.

Ik zal eens contact leggen met Roccat, hopelijk kunnen zij mij iig een nieuw scharnier toesturen zodat ik de Kave kan repareren.

80 euro mag dan niet onder high-end vallen, voor een student is het alsnog een grote aankoop :'(

Dank voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:00

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Probeer bij de fabrikant anders een vervangend onderdeel te bestellen? Soms wil dat nog wel eens lukken.

Een andere optie is om op b.v. Marktplaats een tweedehands exemplaar op de kop te tikken en daar het bewuste onderdeel vanaf halen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Pagina: 1