Solid State Voltage Regulator aansturen met Arduino ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Toegegeven : Ik ben geen held in elektronica, en pruts ook maar wat aan ;)
Ik wil een 2000 watt verwarmingselement aansturen via een arduino. Of nog liever : indien mogelijk 'dimmen',
Nu begrijp ik dat die met een Solid State Relay Voltage Resistance Regulator geen probleem is. Echter wil ik niet aan een knop draaien, maar het dimlevel vanaf de arduino zelf regelen.
Ik kan nergens echt info vinden hoe dit simpel gedaan kan worden. Kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dimmen met een solid state relais kan niet.. alleen aan/uit schakelen
verder zijn ze prima aan te sturen met een arduino
- YouTube: solid state relais

enne.. dat specifieke ebay type is niet echt veilig.. wel goedkoop

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2015 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Het is een Voltage Regulator, niet een simpel relais ;)
Ik weet hoe ik een relais moet aansturen via arduino, daar gaat het niet om.

[ Voor 41% gewijzigd door Koffie op 08-10-2015 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den 150
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Buiten dan dat er Voltage Regulator in de titel staat wijst niets er op dat je daadwerkelijk het voltage kan regelen. Dit lijkt me een gewone solid state relais.

Omdat je AC schakelt kan je 50x per seconde wisselen, dus 25x aan & uit. Maar 1x per seconde is waarschijnlijk al meer dan voldoende om een "dimmend" effect te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Het is geen normaal relais. Hier een andere link : http://www.auberins.com/i...duct_info&products_id=332

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee dat laatste is iets heel anders dan je eerste linkje
heb die dingen hier liggen, dus het is aan/uit |:( (zoals den 150 al meld)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2015 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 17:58:
[...]

nee dat laatste is iets heel anders dan je eerste linkje
heb die dingen hier liggen, dus het is aan/uit |:(
Ik ook, en ze verschillen wel degelijk van het plaatje in de eerste link. Kijk nog eens goed?

Maar ik begin er een beetje moedeloos van te worden op deze manier. Ik wil NIET een normale SSR aansturen maar een zgn Solid State Voltage Regulator
Ik heb geen jarenlange ervaring met elektronica, maar weet wat een relais is en hoe deze aan te sturen met een arduino.

http://www.ebay.com/itm/S...84192?hash=item4ac08d9560

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 16:04
Als die aansturing gebeurd met een potmeter, en je die via een arduino wil regelen, dan kan je richting FET kijken, of een digitale potmeter via I2C

edit: Wel ffe kijken of je load resistief is, en de SSVR die ook aankan. Ratings kunnen nogal verschillen per type load.

[ Voor 29% gewijzigd door Wirehead op 08-10-2015 18:06 ]

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 18:02:
[...]

Ik ook, en ze verschillen wel degelijk van het plaatje in de eerste link. Kijk nog eens goed?
je hebt gelijk, dat is toch iets anders :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Is dus eigenlijk een dimmer module waarbij je een 2W potmeter moet gebruiken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Digitale potmeter lijkt mij dan het handigste. Weet niet of die een beetje makkelijk te vinden zijn van 470k en op die eBay pagina staat ook niets over de spanning op de regelpennen :/

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het meest simpele om temperatuur goed te regelen is een gewone SSD en een temperatuur sensor.

De sensor meet de temp van de spiraal of zijn omgeving en kan je met een Arduino een punt aangeven waarbij het element moet inschakelen en uitschakelen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Wirehead schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 18:04:
Als die aansturing gebeurd met een potmeter, en je die via een arduino wil regelen, dan kan je richting FET kijken, of een digitale potmeter via I2C

edit: Wel ffe kijken of je load resistief is, en de SSVR die ook aankan. Ratings kunnen nogal verschillen per type load.
Even opgezocht wat dat is, ik ga er even vanuit dat het zo is. Het is gewoon een simpel verwarmingselement van een inmaakpan ;)

Mijn portugees is nogal .. euh .. niet, maar ik gok dat hier precies gebeurd wat ik wil : YouTube: Ardbir Homebrew Aumotation - Part#1 - Hardware

Hier zie je dezelfde Voltage Regulator : YouTube: Open ArdBir all in one board KIT [Single Vessel BIAB controller] maar daar zit dus het aansturen van die potmeter op het boardje. Ik heb al naar het design zitten kijken, maar is te ingewikkeld voor mij om chocolade van te maken.
memphis schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 19:10:
Het meest simpele om temperatuur goed te regelen is een gewone SSD en een temperatuur sensor.

De sensor meet de temp van de spiraal of zijn omgeving en kan je met een Arduino een punt aangeven waarbij het element moet inschakelen en uitschakelen.
Dat snap ik, maar dat is niet wat ik vraag ;)
Door juist het vermogen te verlagen op bepaalde moment wil ik uitschieters voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
Afbeeldingslocatie: http://www.fotek.com.hk/solid/SSR-4.files/image004.gif
470k - 1/4 watt

Zoveel stroom zal er dus niet doorlopen als dat voldoet..

Een digitale pot lijkt me het interessantst. Daarna op je Arduino een regeling met hysteresis uitschrijven. (bvb 1 graad te weinig: volledig vermogen - 0,5 graad te weinig: 3/4 vermogen,...). En als hysteresis bvb 0,1 graad aanhouden om met weinig vermogen bij te stoken tot +0,1 graad van je target.

470K is trouwens niet zó kritisch..

edit: Is gewoon een triac schakeling - je zou in principe een kaku dimmer kunnen gebruiken en de boel aan iets als domoticz koppelen :P - heb je ineens graphs en het hele zootje erbij :) (weet wel niet of er zo direct 2kW dimmers zijn... )

[ Voor 19% gewijzigd door Wirehead op 08-10-2015 20:59 ]

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

memphis schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 19:10:

SSR zeker ;)
Koffie schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 19:19:
[...]

Even opgezocht wat dat is, ik ga er even vanuit dat het zo is. Het is gewoon een simpel verwarmingselement van een inmaakpan ;)

Mijn portugees is nogal .. euh .. niet, maar ik gok dat hier precies gebeurd wat ik wil : YouTube: Ardbir Homebrew Aumotation - Part#1 - Hardware

Hier zie je dezelfde Voltage Regulator : YouTube: Open ArdBir all in one board KIT [Single Vessel BIAB controller] maar daar zit dus het aansturen van die potmeter op het boardje. Ik heb al naar het design zitten kijken, maar is te ingewikkeld voor mij om chocolade van te maken.

[...]

Dat snap ik, maar dat is niet wat ik vraag ;)
Door juist het vermogen te verlagen op bepaalde moment wil ik uitschieters voorkomen.
Op software PID regelaar zoeken.

[ Voor 56% gewijzigd door Damic op 08-10-2015 21:01 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Het is idd de bedoeling om een PID library te gebruiken. Ik wil daarbij ook kijken of ik niet zelf kan bepalen wanneer ik gebruik wil maken van een beetje verwarmen of vol gas.
Als ik van 55 graden naar 72 graden moet, mag dag best vol gas. Als ik vervolgens een half uur lang 72 graden aan moet houden mag dat een stuk rustiger. En als er een uur lang gekookt moet worden mag dat ook wel voluit.

Ik ga me eens inlezen op digitale potmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:30
Volgens mij kun je veel beter een gewone SSR gebruiken, en de load snel aan/uit schakelen om dat "dimmen" te bereiken. Een soort slome vorm van PWM: Time Proportional Output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Tom-Z schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:24:
Volgens mij kun je veel beter een gewone SSR gebruiken, en de load snel aan/uit schakelen om dat "dimmen" te bereiken. Een soort slome vorm van PWM: Time Proportional Output.
Dank voor de tip, ga me daar ook even op inlezen. Sous Vide verschilt technisch eigenlijk niet bar veel van bier brouwen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op wisselspanning wil je een fase aansnijding zoals een ecte dimmer.

http://electronics.stacke...o-230v-light-bulb-dimming

Hier een Arduino als middenpunt van een dimmer waar de fase 0-doorgang gedetecteerd wordt en daarme via de arduino de fase aansnijding bepaald.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Die dimmer die je hebt kan je (met het nodige uitzoekwerk) wel digitaal aansturen, maar is daar eigenlijk niet voor gemaakt, de sturing is voorzien voor een potmeter en je weet niet hoe en wat dat gebeurt. Ik lees uit je reacties dat je daar niet echt naar op zoek bent.
memphis schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 23:19:
Op wisselspanning wil je een fase aansnijding zoals een ecte dimmer.

http://electronics.stacke...o-230v-light-bulb-dimming

Hier een Arduino als middenpunt van een dimmer waar de fase 0-doorgang gedetecteerd wordt en daarme via de arduino de fase aansnijding bepaald.
Die dimmer van Koffie doet fase aansnijding, maar je vergeet dat hij geen lamp wil aansturen. Er is geen enkele reden waarom je de nadelen van fase-aansnijding zou aanvaarden want je hebt er geen voordelen van.
Tom-Z schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:24:
Helemaal goed, al zou ik 'snel' niet gebruiken. Verwarmen is een (relatief zeer) traag proces, waarbij je heel rustig kan sturen.
Een normale SSR zal een nuldoorgangsdetectie hebben, dus telkens een halve sinus wel of niet doorlaten, daarmee heb je maximaal 100 aan of uit momenten per seconde (maar dan moet je synchroniseren met de netfrequentie). Dat is veel meer dan nodig, maar belangerijkste is dat door die nuldoorgangsdetectie er enerzijds veel minder storing op het net komt en anderzijds de SSR altijd op het perfecte moment inschakelt (minder warmteverlies).

Ga gewoon traag PWM'en, een dimcylcus per 5 seconden is zeer waarschijnlijk meer dan genoeg. Waarschijnlijk is een PID regelaar ook niet perse nodig, afhankelijk van je exacte toepassing, vaak kom je met een P regeling toe (hoe dichter bij de gewenste temperatuur, hoe meer je de PWM dutycycle omlaag schroeft). Die link over time proportional output helpt je vast op weg.
Wil je PID gebruiken, heb ik hier nog een interessante link voor je: http://www.vandelogt.nl/nl_regelen_pid.php

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
Hangt er van af welk volume Koffie wil verwarmen. Hier heb ik een koivijver met verwarming: waarde wordt 1x per minuut gechecked (en gestuurd), en dat is voldoende om binnen 0,2 graad te blijven met een on/off sturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:25
Koop een goede dimmer en zet de fixed op 50%. Dan heb je twee manieren om je kachel aan te zetten. 2000 Watt, en 1000 Watt. Dat kan gewoon met relais, wat erg veilig is.
Koude start doe je met 2000 Watt, want lekker snel.
Warm houden doe je met 1000 Watt, omdat je system wellicht nooit stabiel kan worden als je alleen kan kiezen uit 0 en 2000 Watt. En dan blijf je continu 2000 Watt in en uitschakelen met een relatieve korte interval, met alle knipperen lampen en thermische stress als nadelig gevolg.
Pagina: 1