Tweedehands telefoon waterschade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo111
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 21:03
Hallo,

Mijn zusje heeft 3 dagen geleden via marktplaats een tweedehands iPhone 5 gekocht. Sinds vandaag wordt het beeld steeds paarser en waziger en lijkt er vocht onder het scherm omhoog te komen. Voor de zekerheid toch maar even met de oude eigenaar contact opgenomen en die zegt dat hij van niks weet en dat hij niks met ons te maken wil hebben en dat we naar de kloten kunnen lopen.

De vorige eigenaar heeft tijdens de verkoop gezegd dat de telefoon nog in goede staat was en dat er niks mee was. De telefoon leek tijdens aankoop ook gewoon goed te werken en op de account van de man op marktplaats was ook niks verdachts te zien. De telefoon is voor een bedrag van 200 euro na mijn idee ook niet verdacht.

Is het mogelijk om op een of andere manier alsnog verhaal te kunnen halen bij de oude eigenaar en hem (gedeeltelijk) voor de kosten te kunnen laten opdraaien. het zou natuurlijk mooi zijn als we het zouden kunnen uitpraten maar daar staat de man niet open voor.

Brambo111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De enige manier om verhaal te halen als de verkoper zelf niet mee wil werken, is om een rechtszaak tegen hem aan te spannen. Maar dat lijkt me eerlijk gezegd nogal wat moeite hiervoor. Heeft je zusje een rechtsbijstandsverzekering?

Verder zou je eens kunnen zoeken naar manieren om een iPhone met vochtschade weer droog te krijgen. Uitzetten en op een warme plek in een bak droge rijst leggen is het eerste wat in mij opkomt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Orion84 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 14:59:
De enige manier om verhaal te halen als de verkoper zelf niet mee wil werken, is om een rechtszaak tegen hem aan te spannen. Maar dat lijkt me eerlijk gezegd nogal wat moeite hiervoor. Heeft je zusje een rechtsbijstandsverzekering?

Verder zou je eens kunnen zoeken naar manieren om een iPhone met vochtschade weer droog te krijgen. Uitzetten en op een warme plek in een bak droge rijst leggen is het eerste wat in mij opkomt.
Een rechtzaak is duurder dan een telefoon. Als koper moet je ook vooronderzoek doen. Denk niet dat een rechtzaak de oplossing is want er is ook een kans dat je verlies. Vochtschade kan in sommige gevallen hersteld worden. Er zijn naar mijn weten genoeg experts of hobbyisten die gratis onderzoek doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:18
Je kunt dit ook vooraf bij aankoop controleren.
https://support.apple.com/nl-nl/HT204104
De volgende keer dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
Doordat je onderzoek hebt gedaan en daarbij niets geconstateerd sta je erg zwak. (als je geen onderzoek doet trouwens ook). Als verkoper zou ik ook zeggen, je hebt 'm werkend gezien. Wat daarna gebeurd is eigen risico. Het zogenoemde garantie tot de deur.

En verder:
Als u niet zeker weet of een vloeistof een probleem met een apparaat veroorzaakt, zelfs als u een rode vloeistofschade-indicator ziet, neemt u contact op met AppleCare of een erkende iPhone-serviceprovider voor hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:55
Met alle respect, maar een fatsoenlijke Iphone 5 kan echt wel meer opbrengen dan €200,- Refurbished kosten ze meer dan het dubbele link
En stiekem weten we ook wel dat iets kopen via marktplaats een beetje tricky kan zijn en zeker met dit soort zaken.
Uiteraard is vertrouwen hebben leuk, maar domweg afgaan op een uitspraak van "er is niks mis mee" is natuurlijk niet handig. Je geeft aan dat de telefoon voor de verkoop gecontroleerd is. Heb je de telefoon aan gehad? Goed gecontroleerd op zichtbare beschadigingen? Als er toen niets te zien was en je akkoord ging is de reactie van de vorige eigenaar natuurlijk ook te begrijpen.
Wellicht dat er echt niets mee aan de hand was en dat het echt een gevalletje waterschade is. Heeft zusje in de stromende regen staan bellen of appen?
Terug naar het probleem, in een bak rijst leggen. Zelf goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 13:15
Sparkiee schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 15:33:
Met alle respect, maar een fatsoenlijke Iphone 5 kan echt wel meer opbrengen dan €200,-
Op marktplaats worden anders ontzetten veel iPhones 5 aangeboden voor die prijs. Kan me niet voorstellen dat het grote aanbod allemaal verzorgd word door mensen met minder goede bedoelingen.
http://www.marktplaats.nl...ne+5+16gb&categoryId=1953

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo111
Bedankt voor de reacties,
Orion84 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 14:59:
Mijn zusje is minderjarig dus geen rechtsbijstandverzekering, mijn ouders hebben er wel een al denk ik niet dat het het waard is om er zo veel tijd in te gaan steken.
jeroen3 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 15:04:
Je kunt dit ook vooraf bij aankoop controleren.
https://support.apple.com/nl-nl/HT204104
De volgende keer dan...
Bedankt, ik wist niet dat het zo makkelijk te controleren was.

Ik ben zelf niet bij de aankoop geweest. Ik hoorde aan het eind van de dag dat mijn zusje een nieuwe telefoon had gekocht. Ik heb na het telefoongesprek met de vorige eigenaar pas gekeken naar zijn marktplaats account.
Sparkiee schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 15:33:
Met alle respect, maar een fatsoenlijke Iphone 5 kan echt wel meer opbrengen dan €200,- Refurbished kosten ze meer dan het dubbele link
En stiekem weten we ook wel dat iets kopen via marktplaats een beetje tricky kan zijn en zeker met dit soort zaken.
Uiteraard is vertrouwen hebben leuk, maar domweg afgaan op een uitspraak van "er is niks mis mee" is natuurlijk niet handig. Je geeft aan dat de telefoon voor de verkoop gecontroleerd is. Heb je de telefoon aan gehad? Goed gecontroleerd op zichtbare beschadigingen? Als er toen niets te zien was en je akkoord ging is de reactie van de vorige eigenaar natuurlijk ook te begrijpen.
Wellicht dat er echt niets mee aan de hand was en dat het echt een gevalletje waterschade is. Heeft zusje in de stromende regen staan bellen of appen?
Terug naar het probleem, in een bak rijst leggen. Zelf goede ervaringen mee.
Ik vind zoals ChojinZ aangeeft voldoende iphones voor 200 euro. En je hebt helemaal gelijk dat het tricky is om iets op marktplaats te kopen. Daarom zijn mijn zusje en vader de iphone ook komen ophalen. Ze hebben hem aan en werkend gezien met simkaart erin. Van de buitenkant is geen schade te zien. Ze heeft gezegd niet in de regen de telefoon gebruikt te hebben en daar geloof ik haar op.

Het wordt waarschijnlijk eerst met een bak rijst proberen al het vocht eruit te halen en als dit niet lukt laten we hem maken. Jammer dat de verkoper geen tijd wou nemen om er überhaupt over te praten. We hebben hem niet beschuldigd en alleen de vraag gesteld of hij hier ook al last van had. Een juridisch gevecht gaan we maar niet aan. De kosten zijn daar gewoon te hoog voor en de kans te verliezen is erg groot omdat het zijn woord tegen die van mijn zusje/ vader is.

Brambo111

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

De bak met rijst oplossing, die ik overigens vaak succesvol heb toegepast, is een mythe.
http://www.theverge.com/2...ually-save-your-wet-phone

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Je zusje heeft toevallig de waterschade niet zelf veroorzaakt en uit angst verzwegen?

Lijkt mij stug dat het vocht pas na 3 dagen eruit begint te kruipen. Misschien ook de reden dat de verkoper pissig reageert: die denkt dat jullie hem willen laten dokken voor de schade waar hij niks mee te maken heeft.

Maar ook best mogelijk dat de verkoper uit zijn nek lult.

[ Voor 42% gewijzigd door Mandrake466 op 08-10-2015 16:25 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:47
Mandrake466 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 16:20:
[...]

Je zusje heeft toevallig de waterschade niet zelf veroorzaakt en uit angst verzwegen?

Lijkt mij stug dat het vocht pas na 3 dagen eruit begint te kruipen. Misschien ook de reden dat de verkoper pissig reageert: die denkt dat jullie hem willen laten dokken voor de schade waar hij niks mee te maken heeft.

Eens met dit. Misschien had ze het niet door, vochtige tas, etc. Water komt er niet na drie dagen ineens uit zetten, dat had je echt al veel eerder gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij 2e hands verkoop is het wat mij betreft altijd garantie tot de deur. Iemand kan prima het toestel/apparaat uittesten maar zodra de koop akkoord is dan ga ik ook geen toestel meer terugnemen. Nu is dit een lastige situatie maar aantoonbaar maken dat je het zelf niet veroorzaakt hebt lukt niet dus heeft het ook weinig zin om nog coulance bij de verkoper te zoeken als hij dit weigert.

Ik zou je verlies nemen, dit is het risico van 2e hands aankopen. Daarom koop ik alleen als ik het echt vertrouw en iemand goede reviews heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo111
Mandrake466 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 16:20:
[...]

Ze zegt dat ze van niks weet en dat geloof ik dan ook. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat er op een manier water in is gekomen zonder dat ze er stil bij heeft gestaan en het daarom niet tegen me zegt.

Ik snap dat de verkoper hier niet op zit te wachten maar toen we vroegen of hij eerder last van een paars scherm heeft gehad reageerde hij extreem fel wat op mij verdacht en asociaal overkomt.

Het wordt dus inderdaad verlies nemen en voortaan toch maar niet meer van marktplaats kopen. *knip* beschuldigingen van oplichting vereisen bewijs van intentie.
it0 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 16:14:
De bak met rijst oplossing, die ik overigens vaak succesvol heb toegepast, is een mythe.
http://www.theverge.com/2...ually-save-your-wet-phone
Toch maar gewoon proberen en zien of het helpt. Kwaad kan het volgens mij niet en anders alsnog (laten) maken.

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 08-10-2015 16:49 ]

Brambo111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-10 21:25
Niet toevallig een inboedelverzekering of kostbaarheden buitenhuis verzekering die dit dekt?

Even eerlijk vertellen dat haar toestel waterschade heeft opgelopen en kijken of hun nog iets kunnen betekenen.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

brambo111 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 16:10:
Bedankt voor de reacties,

[...]

Mijn zusje is minderjarig dus geen rechtsbijstandverzekering, mijn ouders hebben er wel een al denk ik niet dat het het waard is om er zo veel tijd in te gaan steken.
Als die verzekering van je ouders denkt dat je een zaak hebt, maar het ook teveel moeite vindt voor het bedrag is er best een kans dat ze gewoon uitkeren. Dus even contact opnemen kan sowieso geen kwaad :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo111
@gambieter
was niet de bedoeling om de verkoper te beschuldigen. Nu ik het terug lees snap ik dat het zo overkomt. won't happen again.
JeroenF schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 16:48:
Niet toevallig een inboedelverzekering of kostbaarheden buitenhuis verzekering die dit dekt?

Even eerlijk vertellen dat haar toestel waterschade heeft opgelopen en kijken of hun nog iets kunnen betekenen.
Daar ga ik zo maar eens even voor bellen al zal daar ook wel een eigen risico aanzitten waarvan ik bang ben dat deze hoger is dat de reparatiekosten.

Brambo111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

brambo111 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 16:46:

Toch maar gewoon proberen en zien of het helpt. Kwaad kan het volgens mij niet en anders alsnog (laten) maken.
Als je het artikel leest dan weet je wanneer en waarom rijst niet/wel werkt en waarom silica wel zou helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:59

BaRF

bijna kerst

Heb je de foto's van de advertenties niet ergens in je cache, misschien is daar dat handige rode merkje wel te zien van de vochtschade :P

Anyways, soms lost het zichzelf inderdaad op als je hem gewoon een lange tijd laat liggen :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 12:10
Als rijst een fabeltje is, ik heb ook wel eens gehoord om de stofzuiger te gebruiken om het eventuele vocht te verwijderen.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaaaan
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-10 10:57
Als je zusje minderjarig is kun je dan de koop niet laten ontbinden omdat ze niet "bevoegd" was om dat bedrag uit te geven?

Of is dit in overleg gegaan met ouders die toestemming hebben gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan alleen als het abnormaal is in de huidige tijd dat iemand van haar leeftijd (tiener?) zelf een telefoon koopt. En dat is het niet echt.

Voor de rest is bewijslast hier sowieso een probleem, daar ga je niet uit komen. Natuurlijk mag je niet een telefoon verkopen als in goede staat als je wéét dat er schade aan is of water in zit. Dat is gewoon conformiteitsbeginsel.

Andersom is het wat raar dat het blijkbaar dusdanige waterschade is dat er echt vocht in zit en zich toch pas dagen na aankoop openbaart. Dan weegt toch ook het zelf in de hand hebben gehad en niets geconstateerd hebben mee.

100% uitsluitsel in deze zaak is moeilijk, maar om de geringe kans op een oplossing af te dwingen zal ver gegaan moeten worden. De moeite waarschijnlijk niet waard.
Wat sommigen hier zeggen "garantie tot aan de deur" is uiteraard ook niet correct. De koper moet kunnen vertrouwen op uitspraken van de verkoper. Je zal dus altijd voorzichtig moeten zijn dat je wel een goed beeld van de werkelijkheid geeft. "Altijd van een oud vrouwtje geweest" is natuurlijk een begrip geworden, maar in realiteit komt een verkoper daar niet mee weg als het niet de waarheid is en problemen doen zich voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
Ze heeft het ding toch niet laten liggen in een badkamer waar er heel veel stoom hing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:55
ChojinZ schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 15:39:
[...]

Op marktplaats worden anders ontzetten veel iPhones 5 aangeboden voor die prijs. Kan me niet voorstellen dat het grote aanbod allemaal verzorgd word door mensen met minder goede bedoelingen.
http://www.marktplaats.nl...ne+5+16gb&categoryId=1953
Dat heb ik ook niet gezegd. MIjn ervaring is dat een Iphone 5 meer op kan brengen dan €200,- Wat ik wil aangeven is dat je goed op moet letten als je duur spul relatief goedkoop kunt kopen. Het is niet zo dat er iets mis mee moet zijn, maar het kan wel. Uiteraard zijn er ook genoeg goede aanbiedingen op internet te vinden die wel in orde zijn, zoals je zelf aangeeft. Maar je moet er niet klakkeloos van uit gaan dat het altijd klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Je moet sowieso altijd opletten bij telefoons en zeker bij iPhones, omdat die nog lang 'n bepaalde waarde houden. Andere merken zakken veel sneller in prijs. Maar €200 voor een iPhone 5 is natuurlijk ook weer niet zó goedkoop, zeker rond de tijd, dat een nieuwe iPhone uitkomt. Veel mensen verkopen dan n.l. hun 'oude', dan kan het best zijn, dat iemand 'n paar tientjes van de prijs afhaalt, om op te vallen tussen het massale aanbod en zo wat sneller te kunnen verkopen.

Maar gezien de oorverdovende stilte van de kant van TS rijst toch het vermoeden, dat het zusje de waterschade zelf veroorzaakt heeft, maar 'vergeten' is, dat op te biechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo111
Sorry,

Nadat de telefoon gemaakt is ben ik compleet vergeten te reageren. Het scherm bleek gewoon defect te zijn en er was geen waterschade. Na het scherm vervangen te hebben deed de telefoon het weer.

Brambo111

Pagina: 1