Nieuw desktop scherm

Pagina: 1
Acties:

• dustyrick
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-12-2025
Hallo,

Na een aantal jaren gamen op wat oudere beeldschermen ben ik van plan om een nieuw schermpje aan te schaffen. Nou voelt het als zoeken naar een spelt in een hooiberg, want de keuze die je deze dagen heb is enorm.

Het scherm zal voornamelijk gebruikt worden voor gaming en wat internet browsing.
De games variëren nogal van Battlefield tot WoW en LoL en COD..

Ik ben dus op zoek naar een nieuw desktop scherm. Zelf twijfel ik nog tussen 24 en 27 inch. Uiteraard minimaal full hd en liever geen gloss scherm.

Het budget is rond de 250 euro en zelf zat ik te denken aan 1 van deze 3 schermen?

BenQ RL2455HM Zwart
pricewatch: BenQ RL2455HM Zwart
Iiyama GE2488HS-B1 Zwart
pricewatch: Iiyama GE2488HS-B1 Zwart
BenQ RL2755HM Zwart
pricewatch: BenQ RL2755HM Zwart

Of kan ik betere een ander beeldscherm kiezen?

Alvast bedankt!

• timal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-11-2025

timal

hey

Alle schermen die je aanhaalt hebben een TN paneel, TN panelen staan erom bekend dat ze een niet al te beste kleurenweergave hebben en daarbij komt dat de kijkhoeken niet geweldig zijn. IPS en A-MVA zijn daar beter in (voor alle eigenschappen van verschillende panelen moet je zelf even zoeken).
Waarom had je eigenlijk bovenstaande drie schermen gekozen als ik vragen mag?

Ik zit momenteel met volle tevredenheid achter een Dell U2412M (240 euro), maar die heeft wel 1200 ipv 1080 pixels in de hoogte, dat heeft voor gamen niet echt voordelen, eerder nadelen.

En blik in de Pricewatch levert mij de volgende schermen op die redelijk populair schijnen te zijn:
Een Iiyama ProLite X2483 met een A-MVA paneel van 1920*1080 pixels op 24".
Een LG 25UM57P die er ook interessant uitziet. 2560*1080 pixels, dus 21:9 (in games extra wijd zicht) en een IPS paneel.

Maar dit zijn pas een paar modellen die ik hier even opsom, het beste is om zelf even reviews te lezen van specifieke modellen.

In ieder geval succes

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:57
21:9 begint een beetje het nieuwe 4k te worden voor gamers. op YouTube kan je wat filmpjes vinden van games in 21:9 en 16:9. met 21:9 mis je boven iets aan beeld. maar dat krijg je dubbel terug aan de zijkanten.
Alleen de 25 inc vind ik net iets te klein(hoogte van +-19 inc).

pricewatch: LG 29UM57-P Zwart

iets boven de 250 euro. maar wel veel meer scherm.
Welk scherm heb je nu?

je kan eventueel ook pricewatch: Iiyama ProLite GB2488HSU-B1 Zwart
ja het is een TN. maar wel 144hz. en dat bied ook pre 144 fps een voordeel.

[ Voor 23% gewijzigd door loki504 op 08-10-2015 19:42 ]

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-02 20:55
Wat ook nog een optie is, is de pricewatch: LG 29UM67

Dit is ongeveer hetzelfde als de LG29UM57-P als hierboven, alleen dan wel met Freesync, een wat luxere uitstraling, en wanneer Freesync aanstaat, 75Hz. Moet je natuurlijk wel een AMD kaart hebben. (Al lees ik wel mensen die Freesync op de monitor aanzetten met een Nvidia kaart en alsnog 75Hz hebben, alleen dan dus zonder Freesync).

21:9 is zeker een aanrader voor WoW, veel meer ruimte voor je UI. Zelfs op 1080p.

Ter vergelijking, kijk ook even naar de volgende site:
http://displaywars.com/24-inch-16x9-vs-29-inch-21x9

http://displaywars.com/27-inch-16x9-vs-29-inch-21x9

En voor de 25" 21:9 die eerder gelinkt was:
http://displaywars.com/24-inch-16x9-vs-25-inch-21x9

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:10
timal schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 19:21:
Ik zit momenteel met volle tevredenheid achter een Dell U2412M (240 euro), maar die heeft wel 1200 ipv 1080 pixels in de hoogte, dat heeft voor gamen niet echt voordelen, eerder nadelen.
Interessant dat je die 120 pixels extra hoogte ten opzichte van FullHD meer nadelig noemt. Heb er hier zelf 2 staan (waarbij dan met games 1 gebruikt wordt) en zie toch echt veel voordelen. Met name bij games als League of Ledgens, World of Warcraft etc waarbij je onderin vrij veel statische content hebt. Ik kwam van 1440*900 af en mistte daarbij heel vaak verticaal speelruimte. Maar ook bij racing en FPS het gemak van nét iets verder vooruit kunnen kijken.
En ja ach, je moet er alleen voor zorgen dat het er niet voor zorgt dat je GPU net op z'n tenen moet lopen. Met een oudje kan dat wel een beetje nadelig zijn.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mee eens. Ik heb zelf geen 21:9, dus kan het niet vergelijken, maar heb zelf juist 16:10 bewust gekomen (ook een U2412M) vanwege de vierkantere verhouding.

Voor shooters zou ik zeker wel 21:9 willen proberen, maar voor strategie, mmos, mobas, etc, ben ik erg skeptisch over het voordeel van een breder scherm.

• timal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-11-2025

timal

hey

ShitHappens schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 01:20:
[...]

Interessant dat je die 120 pixels extra hoogte ten opzichte van FullHD meer nadelig noemt. Heb er hier zelf 2 staan (waarbij dan met games 1 gebruikt wordt) en zie toch echt veel voordelen. Met name bij games als League of Ledgens, World of Warcraft etc waarbij je onderin vrij veel statische content hebt. Ik kwam van 1440*900 af en mistte daarbij heel vaak verticaal speelruimte. Maar ook bij racing en FPS het gemak van nét iets verder vooruit kunnen kijken.
Ik had de 120 pixels extra ten opzichte van FullHD inderdaad voornamelijk gekozen voor het lezen van documenten, programmeren, etc. De meeste games die ik speelde zijn vrij "horizontaal georiënteerd", dus ik had niet het gevoel dat het de meerprijs waard was om te gamen.

Goed dat je even aanhaalt dat het in sommige gevallen dus juist wél voordeel biedt, hier had ik nog niet aan gedacht.
Dus inderdaad net wat Sissors zegt.
Pagina: 1