Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrasman
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-07 10:59
We zijn met een review bezig voor Android Marshmellow hier op de redactie. Een onderdeel van dat nieuwe mobiele OS is natuurlijk App Permissions, ofwel machtigingen. In Android M geef je aan in apps of je deze wilt machtigingen om bijvoorbeeld je microfoon te gebruiken, of je locatie wilt delen. Dat gebeurt dus per stuk. Zo kun je aangeven dat je wel je locatie wilt delen, maar een app niet voor de microfoon wilt machtigen.

De vraag daarbij die wij stellen is of met name oudere apps, die niet op Marshmellow zijn ingesteld, crashen wanneer je een machtiging niet afgeeft. Zo kun je je wellicht voorstellen dat een app blijft proberen om de microfoon aan te spreken en daarin blijft hangen.

Zelf hebben we nog geen apps kunnen betrappen op crashes. Dus ik dacht laat ik de community eens inschakelen :)

Hebben jullie ervaringen met (oudere) apps die crashen door App Permissions? Zo ja, welke, hoe en wanneer? Alvast bedankt! _/-\o_

Andrasman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd waarom jullie deze vraag stellen? Zijn er ergens geluiden geweest dat dit het geval was of heb je het zelf meegemaakt of...?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrasman
Dat is omdat bijvoorbeeld bij App Ops - een soort van eerdere poging hiertoe - apps nog wel crashten. Is in principe logisch, omdat een app verwacht iets terug te krijgen en dat niet krijgt, kort gezegd. Als het goed is zou dat niet meer zo moeten zijn, doordat Android M wel data verstuurt naar een app, maar dat deze data 'nep' is. We zijn benieuwd of iemand alsnog problemen ervaart hiermee.

Andrasman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb op MIUI al langer (jaren) een rechtenmanager, en jullie zouden Here Maps eens kunnen proberen. Die wil nog wel eens crashen wanneer je hem bepaalde rechten ontzegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrasman
Dank je, gaan we doen :)

Andrasman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jullie reviewen neem ik aan de stable release, maar wellicht treden zulke zaken wel op met een van de preview versies of is het een combinatie van gebruikte Android M en app versie build? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Is het niet zo het geval dat als een app gebouwd is met de API voor MarshMellow dat die het oude process volgt?

Maar:

Met Hangouts, als iemand mij belt (dus via Hangouts zelf, over data), en ik heb Hangouts nog geen toegang gegeven voor de microfoon, dan krijg ik die popup, ik zeg 'ja, je mag', maar dan hangt Hangouts :(

[ Voor 49% gewijzigd door Snake op 09-10-2015 10:35 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrasman
@CptChaos App Ops was vanaf versie 4.3 al, dus een soort voorloper van App Permissions. We hebben tot nu toe geen crashes, behalve Here Maps, @DennusB. Wel alleen als we de machtiging van opslagruimte intrekken. De rest van de machtigingen levert zoals het zou moeten zijn geen problemen op. We zijn overigens inderdaad met de stable versie bezig :)

@Snake Dat zou dus niet mogen gebeuren bij Marshmallow. Maar draai je de (stabiele versie van) Marshmallow?

Andrasman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Owww, beetje late reply, een @ geeft dus geen notification ;-)

Ik draai de Factory Image voor de Nexus 5. Op een Nexus 5. Clean flash.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrasman
Oké bedankt voor de info!

Andrasman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Op mijn OPO zit ook al sinds de release een app persmissie manager. (Android 4.4 CM11 en verder)

Wat ik heb gemerkt dat de veel gebruikte app 'Wifi Analyzer' bij elke scan je locatie opvraagt. Als je dit weigert dan werkt de app niet meer. De app crasht niet, maar er worden geen resultaten meer weergegeven.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 12-10-2015 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mehari72
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-07 12:49
Oh? doet'ie bij mij niet?
Staat ook niet bij de permissions voor Wifi analyzer.
Dit voor de Jiayu S3 met 4.4.4 en 5.1 extreme rom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Mehari72 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:20:
Oh? doet'ie bij mij niet?
Staat ook niet bij de permissions voor Wifi analyzer.
Dit voor de Jiayu S3 met 4.4.4 en 5.1 extreme rom.
Ik heb een screenshot gemaakt van de persmissie manager van WifiAnalyzer:
WifiAnalyzer

Maar als ik ga kijken naar de rechten die vermeld staan in de Play Store:
Versie 3.9.8-L heeft toegang tot:

Foto's/media/bestanden
•de inhoud van je USB-opslag aanpassen of verwijderen
•de inhoud van je USB-opslag lezen

Opslag
•de inhoud van je USB-opslag aanpassen of verwijderen
•de inhoud van je USB-opslag lezen

Informatie over wifi-verbinding
•wifi-verbindingen weergeven

Overig
•wifi-verbinding maken en verbreken
•voorkomen dat apparaat overschakelt naar slaapmodus
•volledige netwerktoegang
•netwerkverbindingen weergeven
•snelkoppelingen installeren
Staat daar inderdaad ook geen locatie tussen. Erg vreemd allemaal. Ga de app vanavond eens opnieuw installeren, eens kijken of dat iets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrasman
Apart verhaal inderdaad, bedankt voor het delen.

Andrasman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenety
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 13:36
rens-br schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:53:
[...]

Ik heb een screenshot gemaakt van de persmissie manager van WifiAnalyzer:
Vreemd, in de App permissions van Marshmallow zelf staat ook alleen Storage als permissie.

Marshmallow permissie's:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WQ5nqbp.jpg

En die van Permission Explorer:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0YlcQ2D.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Zenety op 14-10-2015 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

rens-br schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:53:
Ga de app vanavond eens opnieuw installeren, eens kijken of dat iets veranderd.
Andrasman schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:06:
Apart verhaal inderdaad, bedankt voor het delen.
Zenety schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:19:
Vreemd, in de App permissions van Marshmallow zelf staat ook alleen Storage als permissie.

Marshmallow permissie's:
[afbeelding]

En die van Permission Explorer:
[afbeelding]
Bedankt voor het delen. Ik heb de app gisteren even opnieuw geinstalleerd en meteen vroeg de app weer op een locatie. Ik neem aan dat we allemaal dezelfde versie installeren? Deze uit de store, toch?

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 14-10-2015 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenety
rens-br schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:29:
[...]

[...]

[...]

Bedankt voor het delen. Ik heb de app gisteren even opnieuw geinstalleerd en meteen vroeg de app weer op een locatie. Ik neem aan dat we allemaal dezelfde versie installeren? Deze uit de store, toch?
Klopt. Versie 3.9.8-L geeft mijn telefoon aan. Dat is wel heel erg vreemd, zou er dan of iets in de permissie manager van Cyanogen zitten of versieverschil tussen 6.0 and 4.4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Zenety schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:35:
[...]
Klopt. Versie 3.9.8-L geeft mijn telefoon aan. Dat is wel heel erg vreemd, zou er dan of iets in de permissie manager van Cyanogen zitten of versieverschil tussen 6.0 and 4.4?
Dat geeft mijn telefoon inderdaad ook aan. Ik draai trouwens Android 5.1.1, dus één versie ouder.

Heb nog even een screenshot gemaakt van de bewuste melding:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/SLMUO7SE7qpJha7rtyK7kGYW/medium.png

Heb inmiddels ook in het OPO topic gevraagd of er meer users zijn met dezelfde combinate als ik: rens-br in "[OnePlus One] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 14-10-2015 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenety
rens-br schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:39:
[...]

Dat geeft mijn telefoon inderdaad ook aan. Ik draai trouwens Android 5.1.1, dus één versie ouder.

Heb nog even een screenshot gemaakt van de bewuste melding:
[afbeelding]

Heb inmiddels ook in het OPO topic gevraagd of er meer users zijn met dezelfde combinate als ik: rens-br in "[OnePlus One] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Net even aan mijn vriendin gevraagd of ze het ook wilde testen. En inderdaad ze krijgt precies dezelfde melding. Vraag me nou echt af of daadwerkelijk de locatie word opgevraagd. Ik ga maar eens even kijken met logcat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Zenety schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:47:
[...]
Net even aan mijn vriendin gevraagd of ze het ook wilde testen. En inderdaad ze krijgt precies dezelfde melding. Vraag me nou echt af of daadwerkelijk de locatie word opgevraagd. Ik ga maar eens even kijken met logcat.
Ben benieuwd wat daar uit komt! Ik heb even in mijn locatielog gekeken en zag dat Wifi Analyzer daar in ieder geval niet tussen komt te staan. Dus de locatie lijkt hij in ieder geval niet op te vragen:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/LBwA7hx043WgLWnubNh74a75/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenety
rens-br schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:56:
[...]

Ben benieuwd wat daar uit komt! Ik heb even in mijn locatielog gekeken en zag dat Wifi Analyzer daar in ieder geval niet tussen komt te staan. Dus de locatie lijkt hij in ieder geval niet op te vragen:
[afbeelding]
Logcat geeft in ieder geval geen locatie opvraag aan. Denk toch dat het een bugje is in de Privacy Guard van Cyanogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Zenety schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:08:
[...]
Logcat geeft in ieder geval geen locatie opvraag aan. Denk toch dat het een bugje is in de Privacy Guard van Cyanogen.
Dat zal dan inderdaad wel een bug zijn. Wie weet wordt dit opgelost met CM13 (Android 6).
Pagina: 1