Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Het diafragma omrekenen is alleen relevant voor de scherptediepte, niet voor de hoeveelheid licht die doorgelaten wordt. Het uitleggen van deze punten is wellicht interessant voor in een review, we kunnen dat niet in ieder nieuwsbericht herhalen. Suggesties voor een betere methode zijn echter welkom.
Omrekenen naar kleinbeeldequivalent is prima en en duidelijk voor in principe iedereen. Vreemd genoeg wordt dit niet voor systeemcamera's (met en zonder spiegel) gedaan... Zie de genoemde 15-45 M-lens die genoemd wordt.Xtuv schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 14:53:
Jullie hebben gelijk wat brandpunt betreft, maar het is de keuze van de redactie om bij compactcamera's het bereik in kleinbeeldequivalent op te geven. Zouden we dat niet doen, dan zou het voor de niet-cameranerds compleet onduidelijk zijn waar het bereik mee te vergelijken is. Of we moeten bij ieder artikel over een compactcamera het verhaal dubbel zo lang maken om uit te leggen hoe de vork precies in de steel zit. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat de meeste andere publicaties dezelfde fout bewust maken.
Scherptediepte is toch ook iets wat je in het beeld ziet, net zoals beeldhoek. De hoeveelheid licht die uiteindelijk op de sensor terecht komt is wel degelijk anders. Vandaar dat een kleinere sensor ook meer ruis geeft bij dezelfde instellingen (diafragma, sluitertijd, iso). Je hoeft het ook niet te herhalen in een nieuwsbericht. Je kunt toch simpelweg dat het de lens in kleinbeeldequivalent bijvoorbeeld 24-100mm f/8 is terwijl de lens in werkelijkheid 6-25mm f/2 is. Het ene wel omrekenen en het andere niet, schept juist de verwarring en teleurstelling.Het diafragma omrekenen is alleen relevant voor de scherptediepte, niet voor de hoeveelheid licht die doorgelaten wordt. Het uitleggen van deze punten is wellicht interessant voor in een review, we kunnen dat niet in ieder nieuwsbericht herhalen. Suggesties voor een betere methode zijn echter welkom.
Ik ben het er zeker bij compactcamera's mee eens om het kleinbeeld-equivalent te benoemen in plaats van de echte millimeters. Zelfs bij SLR's met APS-C formaat is dat nuttig: 18-70mm zegt an sich vrij weinig. Maar doe dan wat meestal bij nerd-sites voor compact-camera's wordt gedaan: geef aan dat het niet de echte millimeters zijn, noem het bijvoorbeeld 28-105mm-equivalent (of zoiets, verzin een leuke bewoording).Xtuv schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 14:53:
Jullie hebben gelijk wat brandpunt betreft, maar het is de keuze van de redactie om bij compactcamera's het bereik in kleinbeeldequivalent op te geven. Zouden we dat niet doen, dan zou het voor de niet-cameranerds compleet onduidelijk zijn waar het bereik mee te vergelijken is. Of we moeten bij ieder artikel over een compactcamera het verhaal dubbel zo lang maken om uit te leggen hoe de vork precies in de steel zit. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat de meeste andere publicaties dezelfde fout bewust maken.
Het diafragma omrekenen is alleen relevant voor de scherptediepte, niet voor de hoeveelheid licht die doorgelaten wordt. Het uitleggen van deze punten is wellicht interessant voor in een review, we kunnen dat niet in ieder nieuwsbericht herhalen. Suggesties voor een betere methode zijn echter welkom.
Voorbeeld van een site die het zo doet:
http://www.dpreview.com/a...e-compacts-2014-roundup/2
http://www.dpreview.com/a...e-compacts-2014-roundup/3The G7 X also sports a 24-100mm f/1.8-2.8 equivalent optical zoom with image stabilization
24-120mm equiv. F1.8-5.7 lens
24-120mm equivalent F1.8-5.7 optically stabilized lens
Wat ik denk dat de reden is dat dit nieuws-item deze reacties triggered: het gaat om 'serieuze' camera's met een serieuze maat sensor, waarbij de verwarring kan ontstaan: een 2mm lens kan niet op kleinbeeld-formaat, 10mm lens wel. Zet er bij dat het om de 35mm-equivalent millimeters gaat, dan kunnen de echte nerds de rest zelf wel afleiden.
[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 08-10-2015 15:37 ]
@UC: Ik ben bekend met het equivalence-verhaal. Wat uiteindelijke beeldkwaliteit klopt het inderdaad, maar optisch gezien blijft een f/1.8-objectief ook een f/1.8-objectief; je krijgt de sluitertijden die daar bij horen.
Verwijderd
De sluitertijden worden 'gered' door de hogere gain op de sensor.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2015 17:11 ]
Die discussie hebben we vaak genoeg gevoerd in F&V en heeft daarom een eigen topic gekregen. Uiteindelijk zijn we er uit gekomen en hebben we conclusies kunnen trekken en mythes de wereld uit kunnen helpen.Xtuv schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 16:01:
@MBV: Daar heb je gelijk in, equivalent toegevoegd.
@UC: Ik ben bekend met het equivalence-verhaal. Wat uiteindelijke beeldkwaliteit klopt het inderdaad, maar optisch gezien blijft een f/1.8-objectief ook een f/1.8-objectief; je krijgt de sluitertijden die daar bij horen.
Ondanks de correctie misschien toch nog eens leuk leesvoer: http://gathering.tweakers...ist_messages/1396175/last
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Maar ik ben ook geen voorstander van het 'omrekenen' van het f-getal, omdat de lichtopbrengst niet wijzigt door toepassing op een camera met een kleinere sensor. En feitelijk gezien verandert je scherptediepte óók niet, alleen lijkt dat zo door de kleinere beeldhoek die de uiteindelijke foto bevat:
Stel je een vlak voor van vlak voor je tot 1 km in de verte. Met een 24mm lens op een ff-sensor kun je nét het hele vlak op je sensor vangen, waarbij scherpgesteld is op de minimale scherpstelafstand (stel 0,1 meter). De scherptediepte is dus heel groot (verlopend van 0,1 naar 1.000 meter).
Nu doe je dezelfde lens op een cropsensor. Je beeldhoek is 1,6x zo klein, en je beeld dus ook. Je vangt 1,6x zo weinig van het vlak op je sensor, maar je houdt hetzelfde middelpunt. De scherpstelafstand blijft hetzelfde (0,1 meter). Je zult dan zien dat je scherptediepte kleiner lijkt te zijn (namelijk de voorgrond is niet scherp meer, en de achtergrond minder onscherp dan eerst) maar dat komt omdat je nu slechts het deel van -laten we zeggen- 20 meter tot 800 meter van het vlak op de foto hebt.
Daarom is zowel het omrekenen van de brandpuntsafstand als het f-getal feitelijk onjuist (maar wel begrijpelijk als je het hebt over het uiteindelijke beeld), waarbij het omrekenen van het f-getal dus ook nog eens impliceert dat je lichtopbrengst verandert wat niet zo is.
Nogmaals; geen zin in een discussie hier maar ik wil je wel even duidelijk maken dat ik jouw standpunt en (zeer beperkte) argumentatie niet zonder een betere onderbouwing accepteer. En dat er dus naar mijn mening weinig mis is met het artikel op de FP.
Het zou leuker zijn als Woutoud dat zou zeggen: "Ik lieg altijd!"
Bedankt voor de verbetering van het artikel
Verwijderd
Hoewel het feitelijk fout is om van een 28-100mm lens te spreken (zonder het woord 'equivalent' of '35mm eq.' toe te voegen) is het voor het nieuwsbericht ook handig uit te gaan van de bestaande kennis bij de massa en dan is 35mm kleinbeeld de beste referentie. Immers, zonder rekenwerk weet iedereen dan waar het over gaat.
Veel ruimte om in een nieuwsbericht te vertellen hoe het feitelijk zit is er niet en dat zou bovendien ook erg afleiden van het feitelijke nieuws (en mogelijk zelfs voor verwarring zorgen). Het noemen van de werkelijke brandpuntsafstanden kan zeker van meerwaarde zijn (zeker bij de gangbare brandpuntsafstanden), maar voor een compactcamera zou dat alweer een twijfelgeval zijn (4mm zegt vrijwel niemand wat). Ook de f-waarden omrekenen gaat voor een nieuwsbericht denk ik wat ver en draagt ook niet bij aan de leesbaarheid (want dat vereist uitleg).
In een review is daar veel meer ruimte voor en is de informatie ook echt relevant. Mede naar aanleiding van deze feedback wordt dat nu steeds consequenter toegepast.
Ook die invalshoek hebben we als ik mij niet vergis uitgebreid besproken en zal érgens tussen de vele pagina's verscholen liggenIcephase schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 17:29:
Je hebt gelijk, dat klinkt vreselijk arrogant. Ook ik ga geen discussie voeren, maar ook ik heb gelijk. Dat is namelijk gebaseerd op natuurkundige eigenschappen van lensen en lichtinval op een plat vlak en die is met een fullframe hetzelfde als met een compactcamera.
Nogmaals; geen zin in een discussie hier maar ik wil je wel even duidelijk maken dat ik jouw standpunt en (zeer beperkte) argumentatie niet zonder een betere onderbouwing accepteer. En dat er dus naar mijn mening weinig mis is met het artikel op de FP.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8