De huidige situatie: Mijn huidige pc is ca. 5 jaar oud en heeft soms wat vage problemen waarbij harde schijven uitvallen en niet meer herkend worden. Na uitschakelen en de schijf op een andere poort aan te sluiten start de boel vaak wel weer op, soms is Windows installeren dan wel een must. Om deze reden heb ik kabels, voeding, kast en geheugen vervangen, nieuwe harde schijven erin, probleem blijft bestaan. Soms gaat het maanden goed, dan is het weer een paar keer raak achter elkaar.
Om die reden wil ik dus nu het moederbord + processor vervangen. Vooral omdat mijn gevoel de schuld geeft aan het moederbord. Dit is een MSI P55-CD53 (MS-7586) Huidige processor een i5.
Sinds kort heeft de game Cities: Skylines mijn aandacht getrokken. Even geprobeerd te spelen maar dit huidige systeem heeft er behoorlijk veel moeite mee. Daar geef ik de grafische kaart de schuld van, dat is een NVIDIA GeForce GTS 250
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals de titel al aangeeft een allround systeem voor Photoshop CS6, Lightroom CS6, PTGui voor fotobewerking en Cities: Skylines. Daarnaast licht office gebruik, browsen ed. Fotobewerking is een hobby van me, maar een beetje snelheid is wel fijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Pc is een cadeautje van mijn vriend, voorlopig budget is €600. In elkaar zetten doe ik zelf, Win 7 is aanwezig. De bedoeling is de nieuwe pc te voorzien van Win10. Mocht er een goede reden zijn kan het bugdet verhoogd worden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Daarnaast blijft de DVD brander in de kast zitten en vraag ik mij af of het geheugen mee kan naar de nieuwe pc. Dit zijn 4 Corsair reepjes van 4GB PC3-10700H (667 MHz) per stuk.
Toestenbord en muis gaan ook mee.[/i]
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord en processor, grafische kaart, zeer waarschijnlijk geheugen, kaartlezer. Ik heb hiervoor 2 opzetjes gemaakt.
Haswell
en deze gebaseerd op Skylake
De volgende grafische kaarten kunnen in mijn ogen een optie zijn, maar ik heb geen idee of ik hier een juiste keuze mee maak.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Lichte voorkeur voor MSI en Gigabyte, waarom weet ik eigenlijk niet. Geen AMD processor graag wegens slechte ervaringen in het verleden hiermee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil en zuinig. Toekomst bestendig zou ook fijn zijn. Persoonlijk heb ik geen problemen om tweedehands te kopen, maar mijn vriend wel, en hij betaald. Dus geen tweedehands
Ga je overklokken?
De verwachting is niet. Het klinkt wel spannend, maar ervaring uit het verleden heeft mij geleerd dat ik het toch niet doe.
Wat verwacht je van ons?
Advies over beide systemen om een keuze te kunnen maken.
Welke grafische kaart past hier goed bij?
Heb ik iets gemist, over het hoofd gezien, past dit bij elkaar?
Geheugen uit mijn oude systeem hergebruiken of nieuw (kan natuurlijk alleen bij het Haswel systeem)?
Is de 400 Watt van mijn oude systeem voldoen? Deze is 1 tot 2 jaar oud.
Aftermarket koeler nuttig/nodig?
Kaartlezer staat nog niet in de lijstjes, komt er wel bij met bestellen.
Om die reden wil ik dus nu het moederbord + processor vervangen. Vooral omdat mijn gevoel de schuld geeft aan het moederbord. Dit is een MSI P55-CD53 (MS-7586) Huidige processor een i5.
Sinds kort heeft de game Cities: Skylines mijn aandacht getrokken. Even geprobeerd te spelen maar dit huidige systeem heeft er behoorlijk veel moeite mee. Daar geef ik de grafische kaart de schuld van, dat is een NVIDIA GeForce GTS 250
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals de titel al aangeeft een allround systeem voor Photoshop CS6, Lightroom CS6, PTGui voor fotobewerking en Cities: Skylines. Daarnaast licht office gebruik, browsen ed. Fotobewerking is een hobby van me, maar een beetje snelheid is wel fijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Pc is een cadeautje van mijn vriend, voorlopig budget is €600. In elkaar zetten doe ik zelf, Win 7 is aanwezig. De bedoeling is de nieuwe pc te voorzien van Win10. Mocht er een goede reden zijn kan het bugdet verhoogd worden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Seagate Desktop HDD ST4000DM000, 4TB | € 126,95 | € 126,95 |
| 1 | Fractal Design Define R5 Zwart | € 104,95 | € 104,95 |
| 1 | Dell Ultrasharp U2412M Zwart | € 253,99 | € 253,99 |
| 1 | be quiet! System Power 7 400W | € 41,95 | € 41,95 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 103,- | € 103,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 630,84 | |
Daarnaast blijft de DVD brander in de kast zitten en vraag ik mij af of het geheugen mee kan naar de nieuwe pc. Dit zijn 4 Corsair reepjes van 4GB PC3-10700H (667 MHz) per stuk.
Toestenbord en muis gaan ook mee.[/i]
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord en processor, grafische kaart, zeer waarschijnlijk geheugen, kaartlezer. Ik heb hiervoor 2 opzetjes gemaakt.
Haswell
| 1 | Intel Core i5-4690 Boxed | € 224,82 | € 224,82 |
| 1 | MSI B85M-E45 | € 62,10 | € 62,10 |
| 2 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 48,95 | € 97,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 384,82 | |
en deze gebaseerd op Skylake
| 1 | Intel Core i5-6600 Boxed | € 229,80 | € 229,80 |
| 1 | Gigabyte GA-B150-HD3P | € 88,50 | € 88,50 |
| 2 | Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2400C14R | € 51,95 | € 103,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 422,20 | |
De volgende grafische kaarten kunnen in mijn ogen een optie zijn, maar ik heb geen idee of ik hier een juiste keuze mee maak.
| 1 | Asus GTX760-DC2OC-2GD5 | € 219,- | € 219,- |
| 1 | Club 3D Radeon R9 270 royalQueen | € 147,- | € 147,- |
| 1 | MSI Radeon R9 270X GAMING 2G | € 199,90 | € 199,90 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Lichte voorkeur voor MSI en Gigabyte, waarom weet ik eigenlijk niet. Geen AMD processor graag wegens slechte ervaringen in het verleden hiermee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil en zuinig. Toekomst bestendig zou ook fijn zijn. Persoonlijk heb ik geen problemen om tweedehands te kopen, maar mijn vriend wel, en hij betaald. Dus geen tweedehands
Ga je overklokken?
De verwachting is niet. Het klinkt wel spannend, maar ervaring uit het verleden heeft mij geleerd dat ik het toch niet doe.
Wat verwacht je van ons?
Advies over beide systemen om een keuze te kunnen maken.
Welke grafische kaart past hier goed bij?
Heb ik iets gemist, over het hoofd gezien, past dit bij elkaar?
Geheugen uit mijn oude systeem hergebruiken of nieuw (kan natuurlijk alleen bij het Haswel systeem)?
Is de 400 Watt van mijn oude systeem voldoen? Deze is 1 tot 2 jaar oud.
Aftermarket koeler nuttig/nodig?
Kaartlezer staat nog niet in de lijstjes, komt er wel bij met bestellen.