Autosleutel repareren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:05
Beste Tweakers,

Ik heb een nieuwe (2e hands) auto gekocht en hierbij een tweetal sleutels met AB gekregen. Nu werkt 1 van de AB's niet goed meer.

- De rubbertjes zijn eruit (simpel op te lossen)
- 1 van de microswitches mist het bovenstuk (zie foto)

Afbeeldingslocatie: http://i91.photobucket.com/albums/k308/FkoNL/Sleutel_zpsiw0jv3gs.jpg

Omdat een nieuwe sleutel (te) duur is lijkt het mij leuk om deze zelf te repareren. Dit door een nieuwe microswitch te kopen (nog even zoeken welk type, tips?) en de oude dan te vervangen. Hiervoor moet ik solderen en daarvoor wil ik dan dit setje kopen: https://www.conrad.nl/nl/...soldeerpunten-588332.html

Mijn vraag is eigenlijk, kan dit gewoon of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-10 09:30
Ik heb voor mijn Fiat een keer een nieuwe sleutel gekocht via Ebay (kostte paar dollar) en daarvan het omhulsel met de rubbertjes overgezet op het origineel :)

Ik had ook het binnenwerk kunnen overzetten, maar dan moest ik de Ebay sleutel laten slijpen..

Was zo gepiept in ieder geval.. Wellicht ook mogelijk voor jou.

[ Voor 34% gewijzigd door Hoyden op 08-10-2015 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Heb je al gekeken naar de andere kant van de printplaat of je de switch die is afgebroken met een soldeerbout eraf kan solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiriaq
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:54
In principe is het mogelijk, maar je zult tegen een aantal zaken aanlopen.

Ten eerste lijkt het me een uitdaging om de sleutel netjes te openen zodat je hem kunt repareren en later weer (waterdicht?) af te sluiten. Ik zie op de foto geen schroefjes die je er makkelijk uit kunt draaien.
Daarnaast heb ik slechte ervaringen met dit type goedkope soldeerbouten, en dat met name dat het tin er niet aan wil blijven zitten. Het is misschien een beter idee om een collega of kennis te vragen om zijn/haar soldeerbout te mogen gebruiken.

Alles bij elkaar zou ik eerst verder zoeken of er andere opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Bedankt voor de snelle antwoorden!

@Hoyden,

Een andere sleutel kopen kan inderdaad ook alleen zijn ze vrij prijzig en alleen te koop uit Engeland. Het komt neer op iets van €40. Nu is dat niet zo'n ramp maarja, als het het zelf goedkoper kan doen heeft dat de voorkeur natuurlijk. Het gaat om een sleutel voor een Toyota Corolla uit 2002.

@Donderdraak,

Dat heb ik nog niet bekeken, zal ik vanavond even doen.

@Tiriaq,

In de sleutel zit een plastic 'doosje' met de electronica. Ik moet inderdaad even kijken of dat open kan. In welke prijsklasse zou een beter beginners apparaat zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Klikje.... , Dan ben je voor ongeveer een tientje klaar (knopjes). Blanco sleutel kun je overigens gewoon laten slijpen bij de eerste de beste sleutelboer mocht je ook een volledige behuizing nemen en de elektronica over zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 08-10-2015 13:52 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
@Wimmel,

Die ben ik tegengekomen, alleen zijn dit alleen de omhulsels voor zover ik kan zien? Ik heb namelijk of een switch nodig die ik op mijn sleutel kan zetten, of een nieuwe electronica binnenwerkje wat ik over kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Die microswitch component vervangen valt onder SMD solderen. Het setje wat je bij conrad wilt bestellen is daar niet voor geschikt ben ik bang. Dat soort soldeer setjes zijn voor beginners. Je hebt denk ik een soldeerpunt nodig en voldoende warmte.

[ Voor 28% gewijzigd door donderdraak op 08-10-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Ik dacht zelf meer aan een van deze:

https://www.keyprof.com/Product-Microschakelaar.php

Maar hiervoor heb je dus wat betere apparatuur nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
tiriaq schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:41:
In principe is het mogelijk, maar je zult tegen een aantal zaken aanlopen.

Ten eerste lijkt het me een uitdaging om de sleutel netjes te openen zodat je hem kunt repareren en later weer (waterdicht?) af te sluiten. Ik zie op de foto geen schroefjes die je er makkelijk uit kunt draaien.
Er hoeft geen schroefje in te zitten om een dergelijke sleutel makkelijk te kunnen openen, er zit immers ook een batterij in die wel eens een keer vervangen zou moeten worden. De sleutel van mijn auto kan open door een muntstuk in de zijkant te plaatsen en dan even te wippen... volledig schroefloos. Vervolgens wordt de elektronica dan beschermt door een siliconen laagje wat netjes was afgeklemd door de achterkant van de behuizing.

Ik ben ook nog nooit een autosleutel tegengekomen waar het openmaken de door jouw gevreesde problemen op zou leveren... behalve dan de heel erg nieuwerwetse kaarten e.d. bij sleutelloze auto's.

Het solderen kan idd tricky zijn, maar ik zou toch nog wel eens wat foto's van de binnenkant willen zien. Afhankelijk van de soort sleutel kan je soms alles vervangen, nieuw baard laten slijpen etc. zonder dat je de sleutel opnieuw hoeft in te leren... bij mijn sleutel zit er gewoon een losse chip in die je zo kan overzetten in een andere sleutel. Maar zo niet dan is het bij vele sleutels vaak ook nog heel eenvoudig om die chip over te zetten... iig een stuk makkelijk dan zo'n knopje vervangen. Oftewel, er kunnen meerdere oplossingen zijn afhankelijk van het binnenwerk.

[ Voor 21% gewijzigd door MicGlou op 08-10-2015 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Je kunt eens op http://www.aliexpress.com/ kijken, daar kun je vaak voor een paar Euro een nieuwe behuizing voor je sleutel vandaan halen, dat lost het missende rubbertje op (plus je sleutel ziet er weer als nieuw uit).
Voor de microswitch ga je inderdaad wat soldeerskills nodig hebben. Zal wel kunnen met dat setje van Conrad op zich, maar is niet ideaal, zeker niet als je geen / weinig ervaring hebt.
Wat je ook kunt doen als je toch op AliExpress kijkt, is een compleet nieuw binnenwerk voor je sleutel bestellen. Prijs daarvan varieert nogal per merk / type auto, maar als je mazzel hebt ben je voor € 20 à € 30 klaar. Wel even vantevoren checken of de sleutel en / of je auto ingeleerd moeten worden en hoe dat kan. Soms kan dat door bepaalde handelingen uit te voeren, soms is daar speciale apparatuur voor nodig.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-10 09:30
Hercul3s schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:45:
Bedankt voor de snelle antwoorden!

@Hoyden,

Een andere sleutel kopen kan inderdaad ook alleen zijn ze vrij prijzig en alleen te koop uit Engeland. Het komt neer op iets van €40. Nu is dat niet zo'n ramp maarja, als het het zelf goedkoper kan doen heeft dat de voorkeur natuurlijk. Het gaat om een sleutel voor een Toyota Corolla uit 2002.
Het zal per merk verschillen, maar ik bedoel ook niet een originele sleutel.
Stel je sleutel bestaat uit 2 delen: 1 deel waar de printplaat en batterij en dergelijke in zitten, en 1 deel wat je alleen maar klikt op het andere deel en daar waar de rubbertjes in zitten.

Dan zoek je een zelfde soort (imitatie) sleutel via e-bay oid en met een beetje geluk past daarvan het deel met rubbertjes op het originele deel van je defecte sleutel.

Dit is exact de wijze waarop ik mijn Fiat sleutel nieuw level heb ik geblazen en waarvan ook alleen de rubbertjes kapot waren.

In mijn geval had ik ook het binnenwerk kunnen overzetten op de nieuwe e-bay sleutel (printplaat e.d. kan ik er zo uithalen), maar dan had ik de sleutel moeten laten slijpen zodat 'ie werkt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Hoyden op 08-10-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Heb even zitten zoeken op AliExpress, los rubbertje kost € 0,78 inclusief verzending 8)7

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Toevallig heb ik pas mijn eigen autosleutel gerepareerd. De afstandbediening deed het niet meer doordat de batterijhouder niet meer vast zat op de printplaat. Sleutel opengemaakt en batterijhouder weer vast gesoldeerd op het printplaatje met een cheap ass soldeeraparaatje wat ik al jaren gebruik. Scheelde me toch rond de 80 euro voor een nieuwe sleutel + inprogrammeren (bij de dealer dan).

Ik denk dat het best te doen is met de spullen die je bij Conrad wilt kopen, je zal alleen precies dezelfde knopjes moeten vinden of iets wat ook past. Let wel op dat als je niet zoveel ervaring hebt met solderen en met name de-solderen, je het misschien door een wilt ander laten doen. Met name dat de-solderen kan soms best tricky zijn als je geen ervaring hebt. En waar je ook even op moet letten is dat die goedkope tinzuigers, een tik naar onder geven wanneer je op het release knopje drukt. Dit ramt dan tegen je printplaatje aan als je 'm er te dicht tegenaan zet (geen idee overigens of dit ook bij duurdere tinzuigers het geval is, misschien doe ik het wel niet goed :) ).

Al door anderen aangehaald, maar bijna alle auto's hebben een chip waardoor je niet zomaar kan starten met een andere sleutel. Mijn eigen autosleutel bestaat uit twee delen: één waar de elektronica huist en één waar het chipje + ijzer van de sleutel zit. Ik had dus ook de ene helft van een nieuwe behuizing kunnen kopen en de printplaat over kunnen zetten. De helft waar het chipje inzit zou ik dan zo in de nieuwe behuizing kunnen steken. Kosten: rond de 8 euro. Misschien dat dat ook met jouw sleutel kan mocht je er niet uit komen.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Pagina: 1