RAM geheugen (4x4 vs 2x8)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coskun1990
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-06-2022
Hallo mede Tweakers,

Ik ben van plan om mijn RAM-gehugen uit te breiden. Ik zag op tweakers een aantal RAM-modules voor een goede prijs.

Ik wil 16GB RAM-geheugen plaatsen in mijn computer. Ik heb een MSI H55M-E33 (MS7636) moederbord. In de handleiding staat dat het maximaal 16GB aankan.

Wat is de beste keuze voor RAM-modules? 2 x 8GB of 4 x 4GB?

Op tweakers Pricewatch zag ik bijvoorbeeld de volgende 2 met ongeveer dezelfde prijs:

Voor 4 x 4GB: pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
Voor 2 x 8GB: pricewatch: Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C10

Welke kan ik het beste nemen?

Alvast bedankt.

Vriendelijke groet,

Coskun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:23

Kraz

Saving the world

Mijn mening;
Pak de goedkoopste variant.

In theorie zou 4x4 sneller moeten zijn dan 2x8, maar dat ga je in de praktijk niet merken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 15:37

hilgo

Clear your mind of can't.

Ik zou zelf 2x8 nemen, kun je later nog uitbreiden.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

4x4 is alleen sneller dan 2x8 als je CPU een quadruple-channel configuratie aan kan. Dat kan tot nu toe alleen met een X99-chipset en een Haswell-Extreme CPU, dus voor jou is het niet relevant. Als je 2x8 neemt kun je later nog uitbreiden, dus dat zou nu de slimste zet zijn. Als je zeker weet dat je niet gaat uitbreiden maakt het echt niks uit en kun je beter gewoon het mooiste/goedkoopste setje nemen. :)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pmleader
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-04 16:19
Waarom word er gesproken over uitbreiden als het moederbord maar 16GB aankan?

In mijn ogen gewoon het goedkoopste setje pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 09:59

killercow

eth0

Pmleader schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 10:38:
Waarom word er gesproken over uitbreiden als het moederbord maar 16GB aankan?

In mijn ogen gewoon het goedkoopste setje pakken.
Omdat er mogelijk nog bios updates kunnen uitkomen, en mogelijk de hoeveelheid ondersteund geheugen uberhaupt niet gemaximaliseerd is. Dat zien we al tientallen jaren bij allerlei moederborden. Ondersteuning tot X, maar als je niet om support gaat klagen blijkt t dubbele er vaak ook wel in te kunnen. Dat hangt meer van de cpu en controllers af dan van een specifiek moederbord/

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney1984
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:26
Denk dat ze doelen, toekomstige upgrade van een nieuwe pc/mobo etc. En dan het geheugen mee nemen daar die opstelling. (die waarschijnlijk wel meer dan 16gb geheugen zou kunnen dragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:22
Looney1984 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 10:42:
Denk dat ze doelen, toekomstige upgrade van een nieuwe pc/mobo etc. En dan het geheugen mee nemen daar die opstelling. (die waarschijnlijk wel meer dan 16gb geheugen zou kunnen dragen)
ja allen staan we nu op het punt naar ddr4 te gaan. de nieuwe amd sockets zullen al helemaal geen ddr3 ondersteunen. ik vermoed alleen dat 2x8 later makkelijker verkoopt.
Pagina: 1