Advies switch of router i.c.m glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernhard90
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-08-2020
Voor een verduidelijking van de situatie heb ik even snel een paint-schema gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://i952.photobucket.com/albums/ae8/bernhard90/glasvezel20verbinding.jpg

De UTP kabel van glasvezelbox naar KPN box en de UTP kabel van KPN box naar de (nog niet aangesloten) apparaten zijn ELRO CAT6 gigabit kabels.

Hoe kan ik nu het beste deze apparaten met internet verbinden? Is een router of een switch verstandiger?
Ik hoef niet te managen. Als het maar werkt. Ik wil geen internet-snelheid verlies hebben als ik op meerdere apparaten tegelijkertijd internet gebruik.

Extra kabels trekken is geen optie. De 2 utp kabels vanaf de experia box heb ik onder de grond getrokken en komen omhoog bij de glasvezelbox in de hoek van de woonkamer. Er is geen ruimte meer in de doorgang om nog een kabel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 18:59
Een switch tussen die apparaten en de kabel die vanuit de experiabox komt zou in dit geval genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Een switchje als bv pricewatch: Netgear Prosafe GS108 is daarmee voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernhard90
Is de genoemde switch een managed type? En verlies je ook snelheid met een switch als je meerdere apparaten tegelijkertijd gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

bernhard90 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 07:54:
Is de genoemde switch een managed type? En verlies je ook snelheid met een switch als je meerdere apparaten tegelijkertijd gebruikt?
Opgeteld blijft je snelheid hetzelfde.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
  • Laatst online: 09-06 18:59
bernhard90 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 07:54:
De switch is unmanaged, dat staat ook onder het kopje 'specificaties' . Zoals hierboven is gezegd blijft je snelheid gewoon gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eerst even checken hoeveel IP's je van KPN krijgt. Waarschijnlijk maar 1. Dan heb je dus een router nodig en geen switch. Iets zal intern die Ip's moeten uitdelen natuurlijk.
Qua aankoopadvies daarvoor: raadpleeg even smallnetbuilder en let vooral op je internetsnelheid en de doorvoer wan-lan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:13

TommieW

Numa numa.

The Eagle schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 08:27:
Eerst even checken hoeveel IP's je van KPN krijgt. Waarschijnlijk maar 1. Dan heb je dus een router nodig en geen switch. Iets zal intern die Ip's moeten uitdelen natuurlijk.
Qua aankoopadvies daarvoor: raadpleeg even smallnetbuilder en let vooral op je internetsnelheid en de doorvoer wan-lan.
Nog een keertje kijken: alles hangt achter een Experiabox. ;)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernhard90
bedankt voor alle feedback! Heb zojuist een switch gekocht. Had op aanraden van jullie mijn zinnen gezet op de netgear prosafe gs105 of gs108, maar die hadden ze niet bij de desbetreffende zaak.

Heb daarom een TP-LINK TL-SG105 gekocht. Is dit kwalitatief e.d gelijkwaardig aan de netgear prosafe?
Daarnaast heb ik ook 3 nieuwe VIVANCO cat 6 kabels gekocht.

[ Voor 30% gewijzigd door bernhard90 op 08-10-2015 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
bernhard90 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:18:
Heb daarom een TP-LINK TL-SG105 gekocht. Is dit kwalitatief e.d gelijkwaardig aan de netgear prosafe?
Bij unmanaged switches maakt het niet zo heel veel uit wat je koopt (mits het uiteraard gigabit doet en genoeg poortjes heeft). Prima keus dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernhard90
Mijn abonnement is inmiddels ingegaan. Nu blijkt dat mijn tv-ontvanger van KPN niet werkt icm tp-link switch.
Op mijn switch zitten een ps3 en een hd-tv-ontvanger van KPN. De PS3 werkt echter wel perfect met goede snelheid.

Nu las ik hier: Forum KPN switch ontvanger, dat mijn tp-linkgs105 niet werkt icm tv-ontvanger.

Heeft hier iemand ervaring mee?

[ Voor 15% gewijzigd door bernhard90 op 17-10-2015 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Uhm, dat is lelijk. Volgens de specs doet hij 'gewoon' IGMP snooping, maar ook op dat forum stelt men dat het 'niet werkt'.

Wat ik daar niet terug kan vinden is wat er nu precies misgaat. Stuurt hij het traffic alle poorten uit alsof er geen snooping plaatsvindt, of verdwijnt multicast traffic helemaal?

Voor zover ik weet gebruiken de STBs van KPN IGMPv2, dat zou het probleem toch niet mogen zijn (zo doet mijn router geen IGMPv3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernhard90
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Balen doe ik uiteraard wel een beetje omdat je probeert je voorbereidingen zo goed mogelijk te doen.

De beste optie zou zijn: een extra utp kabel aanleggen van modem rechtstreeks naar de tv-ontvanger. Dan werkt het optimaal. De switch zou eventueel in de meterkast kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:07
Je kunt de switch toch wel omruilen?

Blijkbaar werken de TP-Link unmanaged switches niet met KPN ondanks dat ze IGMP-snooping zouden ondersteunen. Lijkt me een gevalletje product voldoet niet aan specs => return to vendor.

Wel goed om te weten dat dit niet werkt.
Mijdt overigens de unmanaged switches van TP-Link (SG105(E), SG108(E), SG1016(E) en SG1024(E)), deze zouden IGMP snooping ondersteunen, maar lijken niet goed om te kunnen gaan met de TV streams van KPN.
Het gaat dus niet om een ander model.

De SG105 is helaas ongeschikt om TV streams mee te distribueren.

Die TP-Links zijn echter wel de meest aangeboden switches in de Nederlandse winkels, maar het zal KPN en TP-Link dus blijkbaar een zorg zijn dat deze apparaten zoveel ellende veroorzaken bij klanten van KPN.

TP-Link switches uit de serie SG10x (x = 5,8,16 of 24) moeten vermeden worden.

Overigens heeft een switch nauwelijks invloed op de snelheid tussen de aangesloten apparaten.
Het is niet zo dat de snelheid merkbaar lager wordt omdat er 4 apparaten aangesloten zijn op 1 poort van de Experia Box.
Voor jou ook interessant om na te gaan (uit bovenstaande thread):
Weet je overigens dat je kostenloos één switch bij KPN kunt aanvragen.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernhard90
Heb besloten dat ik hem niet ga ruilen. In plaats daarvan heb ik het anders opgelost.
De TP-link switch staat nu in de meterkast. Heb 3 nieuwe Cat5e utp kabels getrokken van meterkast naar de woonkamer.

De utp-kabel van de tv-ontvanger gaat nu rechtstreeks naar het modem. De andere 2 komen in de switch.

Wel balen dat ik hier achteraf pas kennis van kreeg. Ik zal binnenkort wat foto's posten van mijn netwerk thuis. Heb flink wat kabelgootjes en utp-kabels er doorheen gejaagd :) Voor het eerst zelf kabels op maat gemaakt en rj45 geknepen. Erg leuk werk om te doen en erg leerzaam :*)

[ Voor 10% gewijzigd door bernhard90 op 17-10-2015 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernhard90
Wat ik nog wil toevoegen is dat ik het vreemd vind dat kpn dit probleem niet erkent.
De monteur die langskwam zat met z'n handen in het haar toen de tv-ontvanger niet via deze switch werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Nu online
Toevallig en V8 Experiabox ? dan kun je (nog) niet met een switch werken de V8 heeft nog geen Routed itv en dus kan je als een switch gebruikt met TV en andere apparaten zulk soort problemen ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernhard90
Ja inderdaad een v8. Heb tot nu toe erg slechte ervaringen met KPN. 1 oktober pakket besteld, 15 oktober afspraak met de monteur gehad en heb nu 18-10 nog steeds geen installatiepakket binnen!

De monteur moest het doen met de spullen die hij bij zich had... en oudere v8 dus.

Ik moet zeggen dat andere apparaten via de switch wel probleemloos werken.

[ Voor 12% gewijzigd door bernhard90 op 18-10-2015 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Nu online
Ga maar eens bij je buren vragen wss staat ie daar.

Ik had het begin juli aangevraagd en binnen 5 dagen was het pakket bezorgd... Maar i.p.v. bij mij op nr. 12 was het bezorg door die gasten van post-nl op nr. 2..

Kreeg ruim 3 weken later te horen van hun dat er nog steeds een pakket van mij bij hun stond. Terwijl ik geen briefje van post-nl had gehad.

En met de V8 wat ik al dacht dus kun je tv ontvangers alleen rechtsreeks op de EB aansluiten. Alle andere apparaten werken idd wel gewoon netjes via de switch. Hang je er een V9 of V10 tussen dan kun je wel met die switch werken omdat die wel Routed-ITV hebben waardoor jouw STB onderdeel wordt van het lokale netwerk ipv via een aparte Vlan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernhard90
Pakketje staat niet bij de buren. Die houden gelukkig alles in de gaten.
1 oktober al besteld en bijna 3 weken later nog niks binnen. Maar de v8 mag ik a.s vrijdag omruilen voor de nieuwste v10! Uiteraard wel via de kpn-winkel en niet laten opsturen...

Weet iemand of deNetgear gs108/ wel igmp snooping ondersteunt? (eigenlijk n.v.t in combinatie met de v10 dus?)

[ Voor 50% gewijzigd door bernhard90 op 19-10-2015 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernhard90
Kleine update. Ben naar de mediamarkt gegaan, netjes mijn verhaal gedaan en keurig mijn geld terug gekregen! :) Komt nu een netgear gs108 mijn kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernhard90
Alles is geïnstalleerd. Ondanks dat de netgear geen igmp snooping ondersteunt, stuur hij wel netjes tv signalen door! Ben dus helemaal dik tevreden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
De gs108 ondersteund wel icmp snooping.
Als je de gs 208 had gekocht (10 euro goedkoper) had je geen igmp snooping gehad.

Netgear heeft een beetje vreemde nummering.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernhard90
ok vreemd, bij het tabelletje achterop staat duidelijk dat hij géén snooping ondersteunt. de 105e daarintegen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
nescafe schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 11:18:
Je kunt de switch toch wel omruilen?

Blijkbaar werken de TP-Link unmanaged switches niet met KPN ondanks dat ze IGMP-snooping zouden ondersteunen. Lijkt me een gevalletje product voldoet niet aan specs => return to vendor.

Wel goed om te weten dat dit niet werkt.

[...]

[...]

Voor jou ook interessant om na te gaan (uit bovenstaande thread):

[...]
Ik heb 2 tp-link gs105e in mijn netwerk zitten. En imgp snooping werkt prima met kpn Routed itv en met bridge tv ging het ook goed.

Zowel bij tp-link als netgear moet de S versie hebben 105 en 108 zonder S kunnen geen snooping de S staat voor Snooping ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 01-11-2015 22:13 ]

Lesdictische is mijn hash#

Pagina: 1