De spouw is geen spouw - hoe te isoleren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:18
Net een 'leuke' ontdekking gedaan in onze jaren dertig tussenwoning: waar ik dacht dat de hele gevel een spouw had blijkt de bovenste 55cm gewoon een steens muur te zijn. Dit stuk zit 'achter' de goot/overstek en dat zal dan wel de reden zijn dat dit steens is uitgevoerd en niet met de mooie rode bakstenen zoals het zichtbare deel van de gevel. Ik heb geprobeerd het in een plaatje te schetsen:

Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/5jlhujcfx/schets_spouwmuur_en_dakgoot.jpg

Via een oud rooster kon ik mooi een kijkje in de ruimte tussen buitengevel en dakbeschot nemen:
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/uyug6edgr/binnenkantgoot.jpg

Ik begrijp wel eindelijk waarom het zo koud kan zijn in huis; die steens muur is natuurlijk 1 grote koudebrug en die aansluiting van zoldervloer op de spouw is ook overall lek. Vandaar dat er 's winters ijskoude tocht uit de vloer / komt zetten...

Nu zit ik te dubben wat voor isolatie slim is. Ik dacht zelf in eerste instantie aan platen EPS, hoewel dat best wat gepruts zal zijn met die schuine zijde boven en balken onder. Nou is er net een adviseur geweest om te kijken of de spouw geisoleerd kan worden en die suggereerde om de ruimte gewoon vol te blazen (supafill of parels). Uitdaging is dan wel dat de ruimte naar beide buren toe open is en ik dan dus eerst de boel op de een of andere manier dicht zal moeten maken.
Achteraf vraag ik me alleen af of dat goed gaat als er regen onder de panen slaat en via het dakbeschot in die ruimte komt. Mogelijk moet er dan eerst een folie onder de dakpannen worden aangebracht, maar ja; dan wordt het project wel gelijk weer een stukje groter...

Overigens is de onderkant van de overstek en de dakgoot een paar jaar geleden vervangen door een aannemer. ook niet dat zo'n kerel dan even op het idee komt om voor te stellen om het te isoleren he :'(

TL;DR:
wat is de juiste manier om een steensmuur van buitenaf te isoleren in een holle ruimte?
1. houten schotten maken naar beide buren toe door wat stukken dakbeschot weg te halen. vol laten blazen met parels. Zou ik dan eerst nog moeten zorgen dat er geen vocht bij kan komen door folie op het hele dak aan te brengen?
2. onderkant overstek eraf slopen. platen EPS (oid) monteren. dichtpurren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:56
Ik vind optie 1 wel een goede eigenlijk. De kans op vocht bestaat, maar dat probleem is straks niet groter dan nu denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:39
Als je dit zelf gaat isoleren, zonder je buren, lekt jouw warmte toch nog steeds makkelijk weg via de open steens muur van de buren? Bedoelde de adviseur niet dat je dit samen met de buren zou moeten aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:18
tsja daar zeg je wat. nee de adviseur bedoelde echt dat ik het zou moeten afschotten. Anders moet ik de ruimte van de gehele straat vol blazen namelijk :-) maar als bijvoorbeeld mijn beide buren mee doen is dat voor mij wel gunstiger inderdaad. zal eens een balletje opgooien hier.

@blissard: maar als er nu wat water inregent dan droogt het wel weer op gezien alle tochtgaten. Als er eenmaal een bak parels of minerale wol in zit zou dan eventueel vocht nog wel weg kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pas op met het vol spuiten van je spouw tussen de muren. Zeker als het een buitenmuur is. Heb net de vloerbalken van mijn huis uit 1934 moeten vervangen omdat de vorige eigenaar daar lekker van die vlokken in had gedaan. Maar dat is niet een goede combie als je houten balken door je muur hebt lopen.

Oude huizen moeten juist lucht doorlaten om het droog te houden. Zou wel op de ergste plekken kijken of dit niet fatsoenlijk gemaakt kan worden. Weet niet waardoor die gaten en luchtstromen zo sterk zijn bij jou.

Op zolder heb ik isolatie platen hangen om de simpele reden dat je er soms nog bij moet voor onderhoud en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-07 22:02
Kun je niet binnen een voorzetwand neer zetten en tussen de 1 steensmuur en de voorzetwand isoleren met kingspan kooltherm bijvoorbeeld?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thom074
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-03 00:11
itsjohan schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 22:05:
Net een 'leuke' ontdekking gedaan in onze jaren dertig tussenwoning: waar ik dacht dat de hele gevel een spouw had blijkt de bovenste 55cm gewoon een steens muur te zijn. Dit stuk zit 'achter' de goot/overstek en dat zal dan wel de reden zijn dat dit steens is uitgevoerd en niet met de mooie rode bakstenen zoals het zichtbare deel van de gevel. Ik heb geprobeerd het in een plaatje te schetsen:

[afbeelding]

Via een oud rooster kon ik mooi een kijkje in de ruimte tussen buitengevel en dakbeschot nemen:
[afbeelding]

Ik begrijp wel eindelijk waarom het zo koud kan zijn in huis; die steens muur is natuurlijk 1 grote koudebrug en die aansluiting van zoldervloer op de spouw is ook overall lek. Vandaar dat er 's winters ijskoude tocht uit de vloer / komt zetten...

Nu zit ik te dubben wat voor isolatie slim is. Ik dacht zelf in eerste instantie aan platen EPS, hoewel dat best wat gepruts zal zijn met die schuine zijde boven en balken onder. Nou is er net een adviseur geweest om te kijken of de spouw geisoleerd kan worden en die suggereerde om de ruimte gewoon vol te blazen (supafill of parels). Uitdaging is dan wel dat de ruimte naar beide buren toe open is en ik dan dus eerst de boel op de een of andere manier dicht zal moeten maken.
Achteraf vraag ik me alleen af of dat goed gaat als er regen onder de panen slaat en via het dakbeschot in die ruimte komt. Mogelijk moet er dan eerst een folie onder de dakpannen worden aangebracht, maar ja; dan wordt het project wel gelijk weer een stukje groter...

Overigens is de onderkant van de overstek en de dakgoot een paar jaar geleden vervangen door een aannemer. ook niet dat zo'n kerel dan even op het idee komt om voor te stellen om het te isoleren he :'(

TL;DR:
wat is de juiste manier om een steensmuur van buitenaf te isoleren in een holle ruimte?
1. houten schotten maken naar beide buren toe door wat stukken dakbeschot weg te halen. vol laten blazen met parels. Zou ik dan eerst nog moeten zorgen dat er geen vocht bij kan komen door folie op het hele dak aan te brengen?
2. onderkant overstek eraf slopen. platen EPS (oid) monteren. dichtpurren.
Het is zeker niet raadzaam om de spouwmuren te isoleren met jouw situatie. Mocht je dit doen zal je de koude bruggen versterken vanwege grotere temperatuur verschillen. Die verkort je op elkaar waardoor je condensatie gaat krijgen op je steens gedeelte. Het eerste wat beslaat zijn de koudste punten. Bijv. Je spiegel in de badkamer. Doordat de koude gedeelte gaat verkleinen zal je kans op vocht groter zijn. Het heeft een mindere oppervlakte waar het naartoe trekt. En dit gaat dus opvallen. Spouwmuurisolatie is verder een goede investering maar helaas niet met dit soort situaties. Binnenmuur isolatie zal hierin het beste zijn. Voorzetwand met isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Je reageert op een post van een jaar geleden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thom074
Trouwens als je nog een maatregel neemt kun je hiervoor ook nog eens een leuke subsidie voor krijgen. Binnenmuur isolatie geloof ik €35 pm2 terug kan krijgen. Deze subsidie geldt alleen vanaf 2 isolerende maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thom074
S_Chief schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 22:47:
Je reageert op een post van een jaar geleden..
Ok niet opgelet :/
Pagina: 1