Laserpen uit china, beschadigend voor het oog?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 01:45
Ik heb zojuist mijn laserpen uit china ontvangen, zou een zichtbare straal zijn maar valt iets tegen.
Zie ik dat ik perongeluk de 1mw versie ipv de 5mw versie heb besteld.

Het gaat om deze (1mw versie):
http://www.banggood.com/A...ser-Pointer-p-952441.html

Nu wil ik een andere gaan bestellen van 5MW (5mw is nog legaal in nederland)

http://www.banggood.com/5...inter-18650-p-946850.html

Maar vraag ik mij af, stel ik schijn perongeluk op een reflecterend onderwerp, is dit dan al schadelijk voor de ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:07

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Je moet er gewoon mee oppassen, ongeacht hoe sterk de laser is. Het kan schadelijk zijn, maar niet als het even een korte flits is. Ik heb zelf ook een 5mw laser, en ik heb nog nooit per ongeluk in mijn oog geschenen.

Even een quote van een ander forum:
3M (ook wel Class IIIa) - de laser kan in principe tot oogschade leiden, zelfs als de ogen direct worden gesloten, maar het risico op ernstige oogschade is klein. Dit zijn lasers die zichtbaar licht uitstralen tot 5 mW.
Het is volgens mij wettelijk verboden om ze te verkopen, en volgens mij mag je ze ook niet in het openbaar gebruiken, ik weet dit echter niet zeker, en heb hier geen bronnen van. Het bezit ervan is wel legaal.

[ Voor 24% gewijzigd door Johan9711 op 07-10-2015 19:31 ]

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ik heb zojuist toen het donker werd even uit het raam geschenen om hem te testen. Hij reflecteerde toen wel in mijn oog, is dit dan ook schadelijk of is de kracht als het weerkaatst minder sterk?

Dat ik niet direct in m'n oog moet schijnen weet ik , maar ik bedoel hoe zit het spiegels / ramen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-04 16:05
Jezelf niet te druk maken hierom als het incidenteel een moment blijft, of je moet zwarte vlekken om je netvlies zien (Die zie je ook als je lang in de zon kijkt, en dat is ook niet goed voor je ogen). Gebruik je gezonde verstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04 18:14
Waarom? Voor presentaties is het te fel, en het zit al heel snel in de categorie verboden wapens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ik gebruik het om sterren aan te wijzen (hobby), ben wel benieuwd waar jullie het zoal voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

RemcoDelft schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 19:34:
Waarom? Voor presentaties is het te fel, en het zit al heel snel in de categorie verboden wapens.
Gewoon leuk om mee te spelen, dat heeft iedereen wel eens. Verder kan het nuttig zijn voor het aanwijzen van sterren (de meest gehoorde toepassing van class 3b lasers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-04 12:11

InFamous

excommunicado

saken schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 19:36:
Ik gebruik het om sterren aan te wijzen (hobby), ben wel benieuwd waar jullie het zoal voor gebruiken?
Pas je wel op voor eventuele vliegtuigen, piloten vinden laser straaltjes niet zo leuk.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ja, deze 1mw is wel leuk om mee te spelen maar om sterren aan te wijzen kom je er niet zo ver mee :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Ik zou als ik jou was gewoon lekker die 5mw bestellen. Werkt een stuk beter. Als ik schijn zie je een mooie rechte straal in de richting van een ster, en iedereen ziet direct welke ik probeer aan te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
InFamous schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 19:37:
[...]

Pas je wel op voor eventuele vliegtuigen, piloten vinden laser straaltjes niet zo leuk.
Inderdaad, maar in het donker zie ik ze snel genoeg.
Hoe zit het eigenlijk als je met zo'n pen gaat schijnen vanuit een raam, dat reflecteert toch? = schadelijk?
( het zekere voor het onzekere nemen, als het toch gevaarlijk blijkt te zijn toch maar iets anders gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Die website lijkt mij ook erg misleidend.
http://www.banggood.com/B...er-Suit-5mw-p-948202.html
Zou een 5mw zijn, maar als het een burning laser pointer is , dan is het zeker niet legaal / veilig denk ik.

Wel mooi veel keuze, maar wat moet je dan nemen?

[ Voor 9% gewijzigd door saken op 07-10-2015 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

saken schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 19:44:
Die website lijkt mij ook erg misleidend.
http://www.banggood.com/B...er-Suit-5mw-p-948202.html
Zou een 5mw zijn, maar als het een burning laser pointer is , dan is het zeker niet legaal / veilig denk ik.
Burning van een lucifer zegt niet veel. Een gemiddelde laser is te modden tot een burning laser, inclusief de lasers die je in cd spelers vind. zoek maar eens op YouTube. Ik zie alleen niet onder welke class die laser valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-04 16:47
Heb precies die 5mw hier liggen, werkt prima voor jouw doeleinden alleen moet je goed opletten dat je niet in de buurt van een vliegtuig schijnt want dan ben je strafbaar.

AdGuard Home

Acties:
  • +2 Henk 'm!

461943

Dat "burning" heeft ermee te maken dat deze laser te focusen is. Als je het brandpunt dan ergens op richt kan dat wel wat dingen laten roken/ branden. Gewoon als straal brandt deze laser helemaal niets. Het voelt hooguit warm aan. Verder zou ik het ding lekker bestellen. Gevaarlijk zijn ze bij normaal gebruik niet en de specs zijn toch meestal schromelijk overdreven.

Edit: Zoals je daar op de foto ook kan zien is de lens wanneer hij die lucifer in de fik steekt uitgeschoven, en richt hij het brandpunt dus op de lucifer. Als die lens gewoon naar binnen gedraaid is dan kan hij die lucifer niet verbranden.

[ Voor 24% gewijzigd door 461943 op 07-10-2015 19:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

What could possibly go wrong.

Hier alvast een link: http://www.geleidehond.nl/

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

MrMonkE schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 19:51:
What could possibly go wrong.

Hier alvast een link: http://www.geleidehond.nl/
Leg het verband eens uit :? Ik weet dat katten gek kunnen worden van lasers, maar honden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

saken schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 19:42:
[...]

Inderdaad, maar in het donker zie ik ze snel genoeg.
Hoe zit het eigenlijk als je met zo'n pen gaat schijnen vanuit een raam, dat reflecteert toch? = schadelijk?
( het zekere voor het onzekere nemen, als het toch gevaarlijk blijkt te zijn toch maar iets anders gebruiken).
Je mag sowieso niet naar buiten schijnen. Alle lasers van klasse 3B zijn legaal om te bezitten, maar mogen niet in het openbaar gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
InFamous schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 19:54:
[...]

Je mag sowieso niet naar buiten schijnen. Alle lasers van klasse 3B zijn legaal om te bezitten, maar mogen niet in het openbaar gebruikt worden.
Ik dacht dat tot 5 mW legaal was om te bezitten (= 3A), 3B gaat tot 0,5 W..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb ook zo'n 5mW laser pen. Het is een paar keer leuk om naar buiten te schijnen voor een mooie straal, maar niet op vliegtuigen e.d. schijnen. Het is het leukst voor katten die er achter aan rennen, maar dan kan je net zo goed een 1mW ding nemen.

Heel even op je ogen is niet zo gevaarlijk maar het is ook niet heel goed :+ Gewoon normaal mee omgaan

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Osiris schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 19:56:
[...]

Ik dacht dat tot 5 mW legaal was om te bezitten (= 3A), 3B gaat tot 0,5 W..
Dit zegt wikipedia,
Alle lasers t/m Class 3B zijn toegestaan in Nederland. Het is echter verboden om te handelen in lasers van Class 3A of hogere vermogens. Lasers van Class 3B zijn uitsluitend voor personen van 18 jaar en ouder. Verder is het niet toegestaan om lasers van Class 3B in het openbaar te gebruiken.
AFAIK klopt dit nog steeds met de huidige wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Heb het gegoogled, maar ik vind alleen maar artikelen over oogartsen die waarschuwen voor zware lasers van de categorie 200mw.
5mw lasertjes lees ik niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
InFamous schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 20:00:
[...]

Dit zegt wikipedia,

[...]

AFAIK klopt dit nog steeds met de huidige wetgeving.
Ja, ik las inderdaad wat Wikipedia schreef, maar zonder fatsoenlijke bronvermelding is Wikipedia helaas niets waard ;)

edit:
Onze minister refereert zelf naar artikel 18 van de warenwet, maar da's echt zo algemeen als de malle.. :o

Da's meer van: 't mag niet als 't gevaarlijk zou kunnen zijn. Moet je zelf blijkbaar maar even bedenken dat een laser van klasse 2 en hoger dusdanig gevaarlijk is :o

[ Voor 45% gewijzigd door Osiris op 07-10-2015 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
deze zitten ook batterijen bij.

http://www.dx.com/p/true-green-laser-pen-5mw-91

maar wat nou het verschil tussen al deze 5mw lasertjes is .... zou het niet weten. wil graag kwaliteit.

Maar hoe groot is nou de kans dat je perongeluk een vliegtuig raakt tijdens het schijnen naar sterren? Lijkt me sterk dat ik een vliegtuig op 6km hoogte raak trouwens.... woon immers niet in de buurt van een vliegveld.

[ Voor 41% gewijzigd door saken op 07-10-2015 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

saken schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:19:

maar wat nou het verschil tussen al deze 5mw lasertjes is .... zou het niet weten. wil graag kwaliteit.

Maar hoe groot is nou de kans dat je perongeluk een vliegtuig raakt tijdens het schijnen naar sterren? Lijkt me sterk dat ik een vliegtuig op 6km hoogte raak trouwens.... woon immers niet in de buurt van een vliegveld.
Die laser lijkt op die van mij, maar dan zonder draaikopjes (voor sterrenhemels, dingen die je nooit gebruikt dus). Ik weet niet of het de zelfde is. Het verschil weet ik ook niet, misschien is de ene een diode en de ander met een module?

Overigens claimed DX het volgende:
Of u nu een leraar, een professor, een reisleider of wil je gewoon een leuke gadget om indruk op je vrienden te hebben, dit True Groene laser pen is perfect voor je. De laser pen uitgangen 5 mW, waardoor het veilig om zonder een IR-filter. Lichtgewicht en eenvoudig te gebruiken, de krachtige 3A Samsung laser chip in kan projecteren licht tot 6.000 meter afstand.

Vliegtuigen raken hiermee is dus niet onmogelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Johan9711 op 07-10-2015 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Je zou als vooronderzoek eens kunnen kijken op flightrader, of er bewegingen zijn bij jou in de omgeving.

Er is natuurlijk ook wel verschil tussen een enkele keer per ongeluk een vliegtuig aanstralen, of met opzet de piloot proberen te raken.
Bij een enkele melding naar grondcontrol zal het niet tot een onderzoek ( jacht op de dader) leiden, maar als ze een dossier krijgen dat er elke dag / week op dezelfde plek aanstralingen zijn, dan kan je een toename merken in surveillance :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
6000ft is toch 1800 meter ofzo? (gericht aan johan)

[ Voor 24% gewijzigd door saken op 07-10-2015 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

saken schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:57:
6000ft is toch 1800 meter ofzo? (gericht aan johan)
Er staat meter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
The laser pen outputs 5mW, making it safe to operate without an IR filter. Lightweight and simple to use, the powerful 3A Samsung laser chip inside can project light up to 6,000 feet away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

461943 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 19:52:
[...]

Leg het verband eens uit :? Ik weet dat katten gek kunnen worden van lasers, maar honden?
dat je zelf verblind raakt en een geleidehond nodig hebt. #offtopic #grapuitleggenisnietgrappig

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

saken schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 22:00:
The laser pen outputs 5mW, making it safe to operate without an IR filter. Lightweight and simple to use, the powerful 3A Samsung laser chip inside can project light up to 6,000 feet away
oeps, in de NL versie van DX word de beschrijving automatisch vertaald, en ze vertalen feet met meter 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-04 22:35

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Lasers en ogen:
http://blog.burningman.co...ddle-of-everything-i-see/
en
http://burningman.org/event/black-rock-city-guide/lasers/

...en op Burning Man was toch vrijwel alles toegestaan wat elders niet kon.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-04 14:25
1 of 5 mW maakt niet uit, beide zijn schedelijk voor het oog, en die schade is onomkeerbaar. Als je direct het punt achterin aanstraalt kan acute blindheid het geval zijn.

Had pas nog een paar grappenmakers die vanuit de auto in mijn gezicht aan het spelen waren. Auto opengetrokken en hond er in gestuurd om zich flink uit te leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04 18:14
Maar hoe groot is nou de kans dat je perongeluk een vliegtuig raakt tijdens het schijnen naar sterren? Lijkt me sterk dat ik een vliegtuig op 6km hoogte raak trouwens....
Des te meer reden om er gewoon vanaf te blijven!
Er worden dagelijks verkeersvliegtuigen beschenen met laserpointers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan9711

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Het hele verhaal is bij lasers: Gewoon goed opletten en het niet als speelgoed gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-04 15:44
Never look in to the laser with your remaining eye !

Schade van dit lasertje valt te verwaarlozen al is het vrij irritant als iemand je er mee loopt te sarren. met dit soort vermogens moet je lang branden (aantal sec) op dezelfde plek om er permanente schade aan over te houden. Maar het kan wel.

Daarnaast word je niet in een keer blind van laserlicht, als je een receptor Paaltje (of hoe die dingen dan heten) raakt dan gaat die kapot als je er met genoeg energie op richt. Op dat plek zie je dan dus niet meer ofwel een zwarte vlek. Naar mate je meer wordt bloodgesteld aan laserlicht de meer paaltjes zullen afsterven. en gelijdelijkaan wordt je dan blind. Beetje afhankelijk van de spotgrote van de laser en het vermogen ben je dus nooit in 1 keer blind (tenzij je natuuurlijk een CO2 laser oid pakt van enkele watts dan ist snel over.

Btw laserlicht zie je niet behalve daar waar het reflecteerd bijv als je op de muur schijnt. In de lucht is dit normaal gesproken dus niet te zien tenzij er deeltjes in de lucht zijn die het licht kunnen reflecteren. Hier helpt meer vermogen helemaal niets bij.... Op een kraak heldere dag zonder verontreiniging zul je je laserstraaltje nooit kunnen gebruiken om sterren aan te wijzen wat voor vermogen je ook hebt...

[ Voor 29% gewijzigd door WeeDzi op 08-10-2015 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het gevaar met goedkope groene lasers is dat ze een bizarre hoeveelheid infrarood uitstralen wat je dus niet ziet maar wat wel zeer schadelijk is voor je ogen. De uitvoer van groen licht kan zo weinig zijn dat je het geen snelle reflex triggert als je het in je ogen krijgt, maar ondertussen straalt er ook een hoop IR in je oog wat dus wel schadelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
"LASER" = Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation (oftewel in het Nederlands: lichtversterking door gestimuleerde uitzending van straling). Het is de golflengte die gevaarlijk is voor het oog als die bereikt kan worden.
Klasse 1: de laser is ongevaarlijk onder alle omstandigheden, hetzij door een laag vermogen, dan wel door een afscherming die ervoor zorgt dat het licht de ogen niet kan bereiken. De lasers in cd-branders hebben een vrij hoog vermogen, maar zijn klasse 1 om laatstgenoemde reden. Lasers in streepjescodelezers vallen ook onder deze klasse omdat de laserbundel zo snel beweegt dat er nooit een gevaarlijke hoeveelheid licht in het oog kan komen.

Klasse 3B: de laser kan bij blootstelling direct ernstige oogschade veroorzaken. Vermogens van 5 tot 500 mW en lasers met onzichtbare golflengtes bij lagere vermogens. De interne lasers in cd- en dvd-branders vallen onder deze categorie wanneer de behuizing van de brander wordt geopend. Diffuus licht van dit type laser is niet schadelijk.
wikipedia.nl

Alles waar je oog aan blootgesteld wordt is per definitie schadelijk omdat het een delicaat open orgaan is met zeer zacht weefsel. Oog beschadigingen in het weefsel zijn bronnen voor oogziektes. Ook de zon is gevaarlijk voorkom daarom zonder zonnebril naar de felle zon te staren. Lasers zijn gevaarlijk. Wees alsjeblieft voorzichtig! Het voorkomen is beter dan genezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Is het dan verstandig om ook bij deze 5mw lasers een bril te kopen en deze op te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
saken schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 15:50:
Is het dan verstandig om ook bij deze 5mw lasers een bril te kopen en deze op te doen?
Koop je dan ook een bril voor iedereen in je omgeving?

Ik zou gewoon wegblijven van goedkope rommel en als je zo graag een groene laser wilt wat meer uitgeven voor een model met een fatsoenlijk IR filter erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Gewoon voorzichtig zijn, dan heb je geen bril nodig. Voorzichtig moet je natuurlijk altijd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-04 21:40

matroosoft

Lone Christian

Wat betreft vliegtuigen: deze volgen bepaalde routes, ook wel snelwegen genoemd. Ik geloof dat je die wel op internet kan vinden. Als er geen snelweg boven jou gebied ligt is de kans erg klein dat je een vliegtuig zult raken.

En wat betreft het vermogen: de ene keer zeg je 5mw en de andere keer 5MW. Ik hoop dat je begrijpt dat hier een klein verschilletje in zit? :) Als jij namelijk met een 5MW laser gaat spelen, moet ik misschien toch maar gaan emigreren.. :D

[ Voor 11% gewijzigd door matroosoft op 08-10-2015 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-04 23:07
Ik heb deze zowel in de 5mW als 50 mW uitvoering en die schijnen allebij even fel en trekken evenveel stroom, dus het is dezelfde pen met een lager getal op de stikker zodat hij ook aan Europa verkocht mag worden 8)7
De 5 meegeleverde kaleidoscope opzetstukjes zijn trouwens wel echt gaaf, maar ps dus op dat je niet in de straal kijkt. Op ebay of ali zijn ze wellicht goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Kitano schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 16:43:
Ik heb deze zowel in de 5mW als 50 mW uitvoering en die schijnen allebij even fel en trekken evenveel stroom, dus het is dezelfde pen met een lager getal op de stikker zodat hij ook aan Europa verkocht mag worden 8)7
De 5 meegeleverde kaleidoscope opzetstukjes zijn trouwens wel echt gaaf, maar ps dus op dat je niet in de straal kijkt. Op ebay of ali zijn ze wellicht goedkoper.
Maar hoe zit dat nou eigenlijk met reflecties? Krijg je dan dezelfde kracht terug gekaatst in je ogen? heb zonet even vanuit mijn balkon op de nummerplaat van mn auto geschenen en het reflecteerde terug in mijn ogen..... ?
Wat bedoel je met in de straal kijkt, puur recht in de ogen schijnen of alleen al naar het puntje kijken terwijl je vooruit schijnt ?

[ Voor 7% gewijzigd door saken op 08-10-2015 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
De schadelijkheid van een laser voor het netvlies is niet alleen afhankelijk van de energie vab de laser, maar ook de kleur van de laser, de spotgrootte en belichtingstijd. Als de spot klein is en de belichtingduur lang, kan dit dus schadelijk zijn met weinig energie. Het probleem daar bij is dat de het centrale zien verzorgd wordt door het dunste stukje netvlies dat je hebt, de fovea, en daarbij dus ook een kwetsbaar stukje. Wat je kan krijgen van de laser is een brandpunt precies in je fovea, als je immers in de laserstraal kijkt wordt al het licht op je fovea gebundeld. Dit lijkt op hetzelfde beeld dat je kan krijgen bij het zonder bescherming naar een eclipse kijken (solar retinopathy).

Kortom, is het verstandig in een laserlicht te kijken. Nee. Kan 5mW kwaad in een snelle reflectie, waarschijnlijk niet. Is een tijd erin kijken schadelijk, jazeker. Al meerdere patienten gezien met fovea burns door simpele lasers uit china. Voor de behandelingen die ik doe met rood, groen of gele laser varieert de energie van 150mw tot soms wel 800mw, afhankelijk van spotgrootte en duur (0,02-0,1s).

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-04 15:11

SA007

Moderator Tweaking
Ik zie het een keer langskomen maar mag nog wel een keer aangestipt worden:
Goedkope groene lasers schijnen bijna altijd ook infrarood.
Dit reflecteert anders, buigt anders en komt niet op dezelfde hoek uit de laserpointer.

Schade van infrarood aan je oog merk je pas als het te laat is, opletten!

Groene lasers worden gemaakt door een veel hoger vermogen infrarood laser met een kristal naar groen te veranderen.
Een vrij flink deel van die infrarood (kan meer zijn dan het groene licht) komt door het kristal heen.
Goede lasers hebben hiervoor een filter zodat er alleen groen uitkomt, alleen deze filters dempen ook de groene laser weer.
Goedkope lasers laten daarom het toch dure filter weg, waardoor je een laser hebt die groen en infrarood tegelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-04 23:07
saken schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:22:
[...]
Maar hoe zit dat nou eigenlijk met reflecties? Krijg je dan dezelfde kracht terug gekaatst in je ogen? heb zonet even vanuit mijn balkon op de nummerplaat van mn auto geschenen en het reflecteerde terug in mijn ogen..... ?
Een kentekenplaat zal lang niet al het licht terugkaatsen en ook meer verdeeld omdat het geen vlakke spiegel is, dus dat is minder schadelijk, maar of het niet schadelijk is, durf ik niet te zeggen..
Wat bedoel je met in de straal kijkt, puur recht in de ogen schijnen of alleen al naar het puntje kijken terwijl je vooruit schijnt ?
Ik bedoelde niet recht in de straal kijken. Naar het groen puntje op de muur mag je best kijken.
De kaleidoscoop opzetstukjes verdelen het vermogen over veel meer stralen, maar ook dan zou ik zorgen dat er geen straal in je ogen komt.

Naasst het vermogen van de laser en je oogpupil opening (afhankelijk van hoe donker het is) is ook de tijdsduur erg belangrijk. Lasers in disco's en op feesten schijnen ook regelmatig op de mensen, maar bewegen heel snel, zodat ze hooguit heel kort in je ogen schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
SA007 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 23:52:
Ik zie het een keer langskomen maar mag nog wel een keer aangestipt worden:
Goedkope groene lasers schijnen bijna altijd ook infrarood.
Dit reflecteert anders, buigt anders en komt niet op dezelfde hoek uit de laserpointer.

Schade van infrarood aan je oog merk je pas als het te laat is, opletten!

Groene lasers worden gemaakt door een veel hoger vermogen infrarood laser met een kristal naar groen te veranderen.
Een vrij flink deel van die infrarood (kan meer zijn dan het groene licht) komt door het kristal heen.
Goede lasers hebben hiervoor een filter zodat er alleen groen uitkomt, alleen deze filters dempen ook de groene laser weer.
Goedkope lasers laten daarom het toch dure filter weg, waardoor je een laser hebt die groen en infrarood tegelijk is.
Helpt zo'n laser bril ook tegen de infrarood? Als ik die opzet icm een goedkope laser is het probleem opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
saken schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 07:43:
[...]

Helpt zo'n laser bril ook tegen de infrarood? Als ik die opzet icm een goedkope laser is het probleem opgelost?
Wat is er niet duidelijk aan de waarschuwingen
"schijn NOOIT direct in het oog" ?

Zijn mensen dan gewoon ECHT zo lomp en onverstandig om het toch te proberen ?
Het is een staafje, met een accu waar een lichtje uitkomt, wijs dat lichtje van je af, en niet op anderen ( lichaam of ogen )
Wat kan er dan misgaan ?

Het is net als een pistool, de ene kant is open, en de andere dicht, zou je dan de trekker overhalen om te controleren of er ECHT een kogel uit komt, EN of dat zo gevaarlijk is als je overal leest ?

* FreshMaker mompelt iets over Darwin en zijn gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Of zo'n bril helpt hangt helemaal van de bril af.
Er zijn letterlijk honderden soorten brillen, elke type bril heeft zijn eigen functie.

Wat dingen die universeel zijn is dat ze de lichtkleur in nanometers geven en een OD factor.

OD+5 betekend bijvoorbeeld dat de goldlengte waar op gemikt wordt een factor 10^5 of 100 duizend keer verzwakt.
Dus je zoekt een bril die de infrarood golflengte en de groen verzwakt,

Meestal zijn de golflengtes die je wil filteren 808nm, 1064nm en 532nm.
Voorbeeld is deze bril: http://www.ebay.com/itm/5...98883?hash=item58b7f96cc3
Die is OD+4 voor de betreffende golflengtes, dus verzwakt het 10 duizend keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
FreshMaker schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 08:13:
[...]

Wat is er niet duidelijk aan de waarschuwingen
"schijn NOOIT direct in het oog" ?

Zijn mensen dan gewoon ECHT zo lomp en onverstandig om het toch te proberen ?
Het is een staafje, met een accu waar een lichtje uitkomt, wijs dat lichtje van je af, en niet op anderen ( lichaam of ogen )
Wat kan er dan misgaan ?

Het is net als een pistool, de ene kant is open, en de andere dicht, zou je dan de trekker overhalen om te controleren of er ECHT een kogel uit komt, EN of dat zo gevaarlijk is als je overal leest ?

* FreshMaker mompelt iets over Darwin en zijn gelijk
Ik vraag dit alleen omdat ik lees dat van de groene goedkope laser (die ik heb) veel infrarood straling afkomt (ook al kijk je er niet in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-04 09:24

auto660

1991 240 GL Brick

saken schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 11:44:
[...]

Ik vraag dit alleen omdat ik lees dat van de groene goedkope laser (die ik heb) veel infrarood straling afkomt (ook al kijk je er niet in).
Er is een rede waarom er in bijvoorbeeld beamers een IR filter zit... ;)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
auto660, ik ben nog geeneen beamer tegengekomen met een IR filter.

LCD beamers hebben een UV filter omdat de UV anders de LCD's sloopt.
Daarnaast een kleurfilter per kleur (vaak via cromatische spiegels, is efficienter)

DLP beamers hebben alleen een (draaiend) kleurfilter en de UV komt er gewoon uit.

Door de materialen in de filters/spiegels wordt wel vrij veel infrarood gefilterd, maar is geen doel van de filters, gewoon door de materiaalkeuze/bijeffecten van coatings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoihoi ik ga dit topic schoppen omdat ik eigenlijk hetzelfde wil weten maar dan met wat variatie:

Ik heb een glazen bol van een cm of 5 met daarin een gravure, deze wil ik voor een fotochallenge beschijnen met een laser waarbij de laserstraal leuk zal breken. Dit wil ik vastleggen met mijn camera.

Nu heb ik deze laserpen van een maatje van me geleend en betreft het een 532nm laser met "<50mW" vermogen. Volgens mij is dit dus een 3b laser en eigenlijk niet heel veilig...
Nu vind ik het bijzonder leuk speelgoed, maar ik weet niet wat die reflecties gaan doen in die bol. Kan iemand me vertellen in hoeverre ik risico's loop als ik een reflectie uit die bol opvang? Ik ben slim genoeg om die laser niet in mijn oog te krijgen (en ook schade aan derden te voorkomen) maar dit vind ook wat lastig in te schatten.

(ik weet dat als ik ga fotograferen ik niet door mijn lens heenkijk maar gewoon liveview moet gebruiken).

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:45
Het is een beetje offtopic dus misschien is het beter om een nieuw topic aan te maken.

Maar om je vraag te beantwoorden: koop een laserveiligheidsbril (en niet eentje uit China van €2,50..). De kans bestaat dat de straal op een onverwachtse manier toch in je oog komt, en als het rond de 50mW is kan dat wel eens permanent schadelijk zijn voor je ogen. Er kan bijv. een klein barstje in de bol zitten waardoor het licht wordt afgekaatst/gebroken. De enige manier om zeker te weten dat je ogen veilig zijn is door zo'n bril te dragen. Overigens gaat je camera waarschijnlijk ook stuk als (een te groot deel van) de laserstraal op de sensor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bij class 3B is dat juist ook gevaarlijk. Dan is het licht van glimmende objecten (metaal, etc.) al schadelijk. Lagere laser klassen geven aan dat beschadiging kan optreden bij direct oog contact. Vaak is dan ook nog het sterk af te raden dat te doen. Ik denk dat 5mW ook al niet een hele leuke ervaring gaat zijn. Bovendien berusten enkele standaarden op oogreflexen of wegkijken, wat misschien niet bij iedereen even snel zal zijn. Bij 50mW is bij ongeluk een beschadiging wss binnen een fractie van seconde al gebeurd.

Dus zeker een passende laser bril aanschaffen. Bij dergelijke lasers horen minimum OD factoren voor veilig gebruik, die ook afhangen van de golflengte (kleur). Ik zou hier zeker niet op besparen en je goed te laten adviseren bij een winkel die zulk spul verkoopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 02-01-2016 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa ik weet het beter gemaakt, ga het gewoon niet doen met deze laser. Veel te link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 11:23

Stoney3K

Flatsehats!

Boudewijn schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:13:
(ik weet dat als ik ga fotograferen ik niet door mijn lens heenkijk maar gewoon liveview moet gebruiken).
Daar wel voorzichtig mee zijn: Als de laser op je matglas terecht komt kan het (afhankelijk van het soort matglas) redelijk onschuldig uitpakken, maar als je via de live-view een laserbundel door de lens oppikt dan sloop je je sensor.

Natuurlijk nog altijd liever een sensor kapot dan je netvlies :)

Veiligheid begint ook bij de bron, zorg dat je laser maar zo kort mogelijk aan staat en op momenten dat er niemand in de buurt hoeft te zijn. Met wat creativiteit zou je hem kunnen synchroniseren aan de zender van je flitser en dan een langere sluitertijd gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Stoney3K op 02-01-2016 23:10 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 23:08:
[...]

Daar wel voorzichtig mee zijn: Als de laser op je matglas terecht komt kan het (afhankelijk van het soort matglas) redelijk onschuldig uitpakken, maar als je via de live-view een laserbundel door de lens oppikt dan sloop je je sensor.

Natuurlijk nog altijd liever een sensor kapot dan je netvlies :)
zo is een cheapo webcam met 1.3 mpixel sensor nog best goedkoop te scoren..
ideaal om met een DIY filterpakket bv een zonsverduistering te kijken.. die kijk ik dan wel via de camera op mn laptop.. idem voor expirementjes met lasers.. ( je ziet meteen ook het IR deels... ) en ook wel eens bij het "gebrek aan een laskap" een camera er voor mishandeld. maar hey ik gooit liever 10 euro weg bij wijze....

zolang ze geen ogen in een petrischaaltje kweken die 100% compatibel zijn neem ik t risico niet.. :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou ja het is voor een fotowedstrijd, dus een 1.3mpixel webcam gaat hem gewoon niet worden. Nee ik zie denk ik maar van dit project af met deze laserpen, mij echt te link. Ogen zijn te waardevol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
saken schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 19:21:
…van 5MW (5mw is nog legaal in nederland)
Nou, dan ben je dus vet illegaal bezig!

Crap, hoe kun je nou zo onzorgvuldig met de eenheden omgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

bekijk ook even de video op deze pagina:

http://www.nano.df.uba.ar/laser-safety-for-researchers/

Nu moet je natuurlijk ook weer niet overdrijven, maar het punt is wel dat de schade ontstaat als je niet weet wat je doet -- of -- als je het wel weet maar er gewoon niet naar handelt.

Als je iemand anders' goedkeuring zoekt dan klopt er iets niet. Je moet zelf donders goed weten of iets kan of niet en die verantwoordelijkheid kan niemand anders op zich nemen.

Dat gezegd hebbende:
  • be safe, blijf < 1mW
  • groene lasers zijn gepompte lasers. De pomp-laser is infrarood en vaak vele malen krachtiger dan de opgegeven groene output. Daarom is het zo dat je met sommige goedkope groene lasers waar geen infrarood filter inzit dingen in de fik kan zetten als je maar dichtgenoeg bij bent. Het infrarode laser licht komt er dan enigszins diffuus uit waardoor op korte afstand je bijvoorbeeld een ballon kan laten knappen. Het probleem is dat je die infrarode laser meestal niet kan zien waardoor je soms (via eventueel een reflectie of lichtbreeking) er toch in kan kijken. Door een gebrek aan een oogreflex bij infrarood kan je dan toch schade oplopen.
  • de eerder genoemde goedkope groene lasers kunnen twee kanten op werken. Ofwel vermeld de chineese winkel wel het correcte groene vermogen, maar door het ontbreken van het infrarood filter is er ook een aanzienlijk infrarood vermogen, ofwel de chinees heeft stiekem het totale vermogen (groen+infrarood) opgegeven waardoor je dus eigenlijk wat betreft het groene licht afgezet word.
  • Er is voor een consument geen veilige manier om met een laser te werken anders dan het gebruik van een toegestane laag-vermogen variant van goede constructie (filters) voor het gebruiksdoel waar die dingen voor bedoeld zijn. Wat ik bedoel is: je kan zo mooi een filter-brilletje kopen, maar die beschermd alleen jou, niet omstanders. En dan nog is het de vraag of dat brilletje wel voldoet.
En dan zijn er nog een heleboel dingen waar ik zo even niet opkom. Spelen met lasers is in de basis niet anders dan klooien met vuurwerk/benzine/crossmotors/autos. Het hoeft allemaal niet gevaarlijk zijn, maar er zijn altijd weer van die knuppels die persé grenzen over moeten. Nu heb ik niet het idee dat de persoon van de topick-kick zo'n figuur is ;)

Vraag je dus af of het echt nodig is om een zichtbare straal te hebben, of dat je alleen maar de kat van de buren de boom in wil jagen. Mijn glazen bol verteld me niet precies wat je met die van jou van plan bent :+ . Is het niet een idee om gewoon een 1mW laser te nemen - en dan de sluiter gewoon wat langer open te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yup ik ga inderdaad een 1mW laser nemen en de sluiter langer open zetten. Punt is dat ik zelf geen laserpen heb en er een kon lenen. Ik wist niet dat het een nogal lomp ding is, dus daarom eerst even advies online vragen. En inderdaad , hij is wat diffuus op korte afstand.

Ik wil er verder buiten de foto om niets mee doen. Buren/vliegtuigen/katten zijn nogo ;).
Als je iemand anders' goedkeuring zoekt dan klopt er iets niet. Je moet zelf donders goed weten of iets kan of niet en die verantwoordelijkheid kan niemand anders op zich nemen.
Neen , het ging mij vooral het risico met reflecties in zo'n bol en de effecten daarvan. Als ik het zo goed lees (heb ondertussen ook nog wel wat research gedaan) kan ik niet anders dan tot de conclusie komen waar ik toe kom, namelijk dat het op deze manier te link is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostbird
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-12-2021
Bigs schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:03:
Het gevaar met goedkope groene lasers is dat ze een bizarre hoeveelheid infrarood uitstralen wat je dus niet ziet maar wat wel zeer schadelijk is voor je ogen. De uitvoer van groen licht kan zo weinig zijn dat je het geen snelle reflex triggert als je het in je ogen krijgt, maar ondertussen straalt er ook een hoop IR in je oog wat dus wel schadelijk is.
Hier wil ik ook voor waarschuwen. Lage qualiteit onderdelen in groene lasers kan leiden tot hoge IR straling. Meestal niet genoeg dat de warmte te voelen is, maar sterk genoeg om de "veilige" tijd dat je erin kunt kijken terug te brengen van ~1 bij 5 mW seconde naar korter dan je knipperreflex.
Pas ook op met reflecties. Een muur die geen of weinig zichtbaar licht terugstraalt kan een "felle kleur" in het infrarode spectrum hebben en dus veel terugkaatsen. Meten is bij twijfel verstandig.

[ Voor 14% gewijzigd door Ghostbird op 04-01-2016 00:00 ]

Pagina: 1