bekijk ook even de video op deze pagina:
http://www.nano.df.uba.ar/laser-safety-for-researchers/
Nu moet je natuurlijk ook weer niet overdrijven, maar het punt is wel dat de schade ontstaat als je niet weet wat je doet -- of -- als je het wel weet maar er gewoon niet naar handelt.
Als je iemand anders' goedkeuring zoekt dan klopt er iets niet. Je moet zelf donders goed weten of iets kan of niet en die verantwoordelijkheid kan niemand anders op zich nemen.
Dat gezegd hebbende:
- be safe, blijf < 1mW
- groene lasers zijn gepompte lasers. De pomp-laser is infrarood en vaak vele malen krachtiger dan de opgegeven groene output. Daarom is het zo dat je met sommige goedkope groene lasers waar geen infrarood filter inzit dingen in de fik kan zetten als je maar dichtgenoeg bij bent. Het infrarode laser licht komt er dan enigszins diffuus uit waardoor op korte afstand je bijvoorbeeld een ballon kan laten knappen. Het probleem is dat je die infrarode laser meestal niet kan zien waardoor je soms (via eventueel een reflectie of lichtbreeking) er toch in kan kijken. Door een gebrek aan een oogreflex bij infrarood kan je dan toch schade oplopen.
- de eerder genoemde goedkope groene lasers kunnen twee kanten op werken. Ofwel vermeld de chineese winkel wel het correcte groene vermogen, maar door het ontbreken van het infrarood filter is er ook een aanzienlijk infrarood vermogen, ofwel de chinees heeft stiekem het totale vermogen (groen+infrarood) opgegeven waardoor je dus eigenlijk wat betreft het groene licht afgezet word.
- Er is voor een consument geen veilige manier om met een laser te werken anders dan het gebruik van een toegestane laag-vermogen variant van goede constructie (filters) voor het gebruiksdoel waar die dingen voor bedoeld zijn. Wat ik bedoel is: je kan zo mooi een filter-brilletje kopen, maar die beschermd alleen jou, niet omstanders. En dan nog is het de vraag of dat brilletje wel voldoet.
En dan zijn er nog een heleboel dingen waar ik zo even niet opkom. Spelen met lasers is in de basis niet anders dan klooien met vuurwerk/benzine/crossmotors/autos. Het hoeft allemaal niet gevaarlijk zijn, maar er zijn altijd weer van die knuppels die persé grenzen over moeten. Nu heb ik niet het idee dat de persoon van de topick-kick zo'n figuur is
Vraag je dus af of het echt nodig is om een zichtbare straal te hebben, of dat je alleen maar de kat van de buren de boom in wil jagen. Mijn glazen bol verteld me niet precies wat je met die van jou van plan bent

. Is het niet een idee om gewoon een 1mW laser te nemen - en dan de sluiter gewoon wat langer open te zetten?