Dell U2412M / Intel Z170 - Skylake / VGA = wazig beeld?

Pagina: 1
Acties:

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:40
Heb maandag een nieuw mainboard met Z170 chipset + Core i5 6600 intel Skylake en gebruik de geintregeerde video kaart HD 530 dit in combinatie met Windows 10.

Heb twee Dell monitoren U2713HM en U2412M naast elkaar in gebruik en merk dat sinds de upgrade de 24" monitor via VGA erg wazig beeld geeft. Staat netjes ingesteld op native resolutie van 1920x1200 @ 60Hz.

De 27" (via HDMI) geeft wel scherp beeld.

Andere VGA kabel heeft ook niet geholpen. Herkent iemand dit probleem en hoe is het op te lossen?

• maratropa
  • Niet online
Ik neem aan dat de conversie naar analoog op het mobo gedaan wordt? Misschien is dat brak? Op een ander scherm hetzelfde beeld?

specs

• Vaevictis_
Helaas maar 1 scherm om het op te testen. Hiervoor had ik een Core i3 met HD 4600 en op die VGA aansluiting had ik wel scherp beeld.

Verwijderd

Vaevictis_ schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 15:36:
Helaas maar 1 scherm om het op te testen.
Je U2713HM heeft ook VGA dus misschien rap eens even daarop testen of die dan ook wazig beeld geeft?

• Vaevictis_
Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 15:55:
[...]

Je U2713HM heeft ook VGA dus misschien rap eens even daarop testen of die dan ook wazig beeld geeft?
Volgens mij gaat dit niet werken. Want de monitor werkt alleen goed met DVI dual link. Denk niet dat VGA de resolutie trekt. Bovendien heeft dezelfde monitor onder Windows 10 met een oudere Intel GPU beter gewerkt.

• maratropa
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 15:36:
Helaas maar 1 scherm om het op te testen. Hiervoor had ik een Core i3 met HD 4600 en op die VGA aansluiting had ik wel scherp beeld.
Maar die i3 zat ook op een ander moederbord; het moederbord zal het digitale signaal naar vga converteren, dus ik bedoel mogelijk is het moederbord de schuldige, een gare DAC oid..

specs

• Vaevictis_
maratropa schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 16:07:
[...]

Maar die i3 zat ook op een ander moederbord; het moederbord zal het digitale signaal naar vga converteren, dus ik bedoel mogelijk is het moederbord de schuldige, een gare DAC oid..
Dat zou kunnen. Zal eens kijken of ik hierover iets kan vinden.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

VGA geeft inderdaad vaag beeld bij hogere resoluties. Het is een analoog signaal en is op resoluties hoger dan 900p vaak vaag. Het is dus niet de schuld van het beeldscherm, het ligt aan het analoge signaal :p.

Als je scherp beeld wil dan zal je over moeten schakekelen op een digitale aansluiting, bijvoorbeeld DVI, DP, HDMI.

• Vaevictis_
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 17:22:
VGA geeft inderdaad vaag beeld bij hogere resoluties. Het is een analoog signaal en is op resoluties hoger dan 900p vaak vaag. Het is dus niet de schuld van het beeldscherm, het ligt aan het analoge signaal :p.

Als je scherp beeld wil dan zal je over moeten schakekelen op een digitale aansluiting, bijvoorbeeld DVI, DP, HDMI.
Dan zal ik dus toch een extra videokaart moeten aanschaffen. Want onboard heb ik alleen 1x DVI en 1x VGA.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Inderdaad, ik zou gewoon bij V&A kijken voor een passief kaartje wat DP en HDMI heeft. Houdt er rekening mee dat een boel oude kaarten niet meer dan 2 beeldschermen maximaal kunnen aansturen, die limitatie blijft tegenwoordig voor als je meer dan 2 schermen via HDMI of DVI wilt aansluiten; Ook al heeft de kaart meer dan 2 fysieke aansluitingen via DVI/HDMI, ze delen dan de hardware die het clocksignaal maakt. Die limitatie heeft DP niet, het clocksignaal zit in de datastream verwerkt.

Dus als je een kaart zoekt die meer dan 2 schermen kan aansturen (dus de extra gaan dan via DP) dan moet je een AMD kaart vanaf de HD5xxx generatie nemen of een Nvidia kaart vanaf de 6xx generatie.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

VGA is een analoge standaard. Dat heeft voordelen (geen theoretische beperking op resolutie of form factor), maar ook nadelen. Belangrijkste is kwaliteit van kabels en connectoren. Met topkwaliteit kabels en goed afgeschermde uitgangen op kaarten kon je 15 jaar terug op high-end spul 1920x1080@60Hz of 1600x900@85Hz op goede kwaliteit krijgen (ah, de combo van Matrox G400 met Sony W900).

Maar anno 2015 is VGA puur een low-end, low-cost oplossing waar zelden veel aandacht aan besteed wordt. Gevolg is dat meegeleverde kabels vaak van discutabele kwaliteit zijn en slecht afgeschermd zijn (zowel tegen verstoring van buitenaf, maar ook tussen de geleiders onderling), maar veel problematischer is dat de connectoren en interne bedrading in zowel monitor als videokaart cq moederbord niet meer zo goed afgeschermd wordt.

En hoe goed de afscherming ook is, een TFT is een digitaal scherm, dus je houdt altijd twee keer conversie (digitaal -> analoog, analoog -> digitaal). Dat tast kwaliteit allemaal aan. Bottom line: als beeldkwaliteit ook maar enigszins van belang is, wil je digitale schermen digitaal (DVI/HDMI/DP/wat dan ook) aansturen.

Oslik blyat! Oslik!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Misschien een rare vraag, maar heb je al op het knopje "auto" gedrukt op je beeldscherm?
Dat is in 99% van de gevallen de oorzaak van wazig beeld bij gebruik van de D-Sub (vga) aansluiting.

www.ping-win.nl

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:10
Kun je in plaats van een extra kaart niet beter je moederbord terug sturen? Als je het online besteld hebt natuurlijk en binnen de 14 dagen zit. Het voldoet immers niet aan jouw eisen.
Pagina: 1