Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PSU kortgesloten, computer start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

• FlaffTweakr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-07 09:37
Beste tweakers,

Ik heb zonet een stomme flater begaan. Ik ben op zoek naar de reden waarom een PC artifacts op het scherm krijgt tijdens het spelen van zware games. Het probleem is inconsistent waardoor de oorzaak niet makkelijk aan te wijzen is. Na enkele mogelijke oorzaken uit te sluiten, besluit ik de voedingsspanning te meten, op zoek naar een brown-out o.i.d.. Het is niet makkelijk met de multimeter aan de pinnen te raken, dus haal ik er een verloopje bij om de uiteindes buiten de kast te kunnen meten. Ik steek het in, hoor/zie een klein vonkje en daarna niets meer. .. .. .. :'(

Nu blijkt dat het verloopje de +5V rail met de +3.3V rail kortsluit. :F Te snel geweest en gedacht dat modulaire kabels niet zouden passen in het foute slot. Never again. De computer is van mijn broer, dus ik moet het zelf oplossen of dokken.

Dit kabeltje (geleverd bij Radeon R9 270X):
Afbeeldingslocatie: http://cdn.eteknix.com/wp-content/uploads/2013/12/Sapphire-R9-270-Dual-X-3.jpg

hoort niet in deze sata/peripherals output (Corsair RM750):
Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/7/78/782d7776_CorsairRM750.jpeg

Bestaat er een kans dat ik die voeding kan maken? Ik vind geen informatie over een interne zekering en heb in het verleden nog geen voedingen opengemaakt vanwege de restspanning op hun condensatoren. De 5 jaar carry-in garantie is reeds nog niet verlopen, maar zal zulke problemen waarschijnlijk niet accepteren?..

Voor de geïnteresseerden:
De computer werkt nog en draait momenteel op een Corsair HX750W van een oudere PC. Opvallend is dat er zich geen artifacts/crashes meer voordoen tijdens zware games.
Voor de crash mat ik 12.053V op het bureaublad, ~12.044V tijdens Furmark en ~12.033V tijdens UT4. Geen probleem dus. Hardware: R9 290X en i5 4570K, Corsair RM750.

Update: voeding werkte na een cooldown tijd voor de zekering, artifacts blijven bestaan
Opgelost: grafische kaart is de boosdoener

[ Voor 3% gewijzigd door FlaffTweakr op 12-10-2015 11:40 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Is er een kans dat je het kan maken? Vast wel. Wil je het risico nemen?

Maaruhm, wat moet een 750W voeding in een systeem met die hardware?

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 07-10-2015 15:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ai, dus je klikte er een kabel IN toen het systeem al draaide ?
Dan heb je misschien wel meer gesloopt als de PSU...
Weg met dat ding en met een andere hertesten. Een goede 450 is niet zo duur...

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

450W voeding is wat laag voor een R9 290X met een 4570K, maar een degelijke ~550W voeding is ruim voldoende als de TS ook nog eens wil overklokken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• FlaffTweakr
D4NG3R schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 15:11:
Maaruhm, wat moet een 750W voeding in een systeem met die hardware?
Die pc heeft een 290X en was voorzien voor Crossfire 'in de toekomst'. Niet mijn build.
Mijn pc werd op budget gebouwd en heeft de 270X steken met een 430W voeding.

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 23:47
Een voeding heeft ook kortsluiting beveiliging. Voeding van de stroom halen en poosje laten staan dan heb je kans dat tie het weer doet.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

D4NG3R schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 15:17:
450W voeding is wat laag voor een R9 290X met een 4570K, maar een degelijke ~550W voeding is ruim voldoende als de TS ook nog eens wil overklokken.
Mijn fout, las niet goed.

• FlaffTweakr
JantjeKoud schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 15:20:
Een voeding heeft ook kortsluiting beveiliging. Voeding van de stroom halen en poosje laten staan dan heb je kans dat tie het weer doet.
Hier hoopte ik op! Ik zal 'm vanavond opnieuw testen en post het hier.

Met de HX750W voeding draait hij nu al een uurtje vlot met stress tests in de achtergrond. Ik heb geluk!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

JantjeKoud schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 15:20:
Kortsluit beveiliging is wat anders dan de 5V en 3V3 aan elkaar knopen :X

Het is allicht nog een poging waard, al zou ik er persoonlijk voor kiezen om de voeding eerst los eens te testen. Wie weet heb je mazzel.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Misschien heeft hij geen mazzel en geeft zijn HHD en SSD er naar een paar maanden er de brui aan, terwijl die net met een scriptie bezig is, waar natuurlijk geen backup van gemaakt is. :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
FlaffTweakr schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 15:08:
De computer werkt nog en draait momenteel op een Corsair HX750W van een oudere PC. Opvallend is dat er zich geen artifacts/crashes meer voordoen tijdens zware games.
Voor de crash mat ik 12.053V op het bureaublad, ~12.044V tijdens Furmark en ~12.033V tijdens UT4. Geen probleem dus. Hardware: R9 290X en i5 4570K, Corsair RM750.
Hardware testing 101. Wat je kunt proberen is de voeding uit de computer van jouw broer gebruiken voor het testen of jouw moederbord nog werkt. Wel testen zonder de videokaart. Indien aanwezig testen met onboard VGA. Test daarna of je capslock of num-lock led op je keyboard reageert en of je eventueel bios bliepjes hoort.

Wat bedoel je met PC artifacts op het scherm?
YouTube: Battlefield 3, GPU Artifacting (NVIDIA 320.49 Display Driver)
Dit is een driver probleem.

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/forums/attachment.php?attachmentid=106014&stc=1&d=1330392823
Deze blokjes op je beeld die ook voorkomen bij post-bios en tijdens het opstarten zijn gerelateerd aan het geheugen van je grafische kaart.

[ Voor 9% gewijzigd door donderdraak op 07-10-2015 18:58 ]

• FlaffTweakr
Ik had gisteren geen tijd meer, maar heb vandaag de originele voeding teruggeplaatst en de computer werkte opnieuw zoals voor de kortsluiting: normale werking tot artifacts komen => crash.

De artifacts zijn ook opgetreden met de vervangende voeding (HX750), maar heb het helaas niet met mn eigen ogen gezien om te kunnen vergelijken.
.
Vandaag een uur of twee ARK gespeeld met mn R9 270X ipv de 290X om de graka als oorzaak uit te sluiten. Resultaat: geen problemen tot ik op het einde de instellingen op epic zet bij 2560x1440 => artifacts gelijkaardig aan de windows boot foto in bovenstaande post. Beide windows 10. Ter controle ga ik epic settings testen op mijn pc.

De artifacts van de 290X zijn eerder lokale blokjes ruis, dus niet verspreid over het hele scherm. Plots krijgt het hele scherm problemen (verschuivingen, kleurwijzigingen,grijze ruis) en zijn er slechts enkele seconden over tot een crash waarbij het beeld geen signaal meer ontvangt en de aan-uit knop niet meer reageert voor een soft-shutdown.

De schuldigen lijken nu dus eerder het moederbord of het RAM, tenzij de artifacts bij een andere voeding door de consistente ARK+epic settings(enkel indien voor game launch reeds ingesteld)+hoge resolutie bug kwam.

2 uur memtest 86 gaf nog geen problemen, is dit genoeg?

De artifacts lijken veroorzaakt te worden wanneer zowel CPU als GPU zwaar belast worden. Daarom leek de voeding de meest voor de hand liggende boosdoener.

Het is moeilijk alles op een rijtje te zetten zonder interessante details te missen.. Daardoor de verwarrende tekst. :X Er zijn nog enkele tests die ik wil uitvoeren voor ik opnieuw vast zit. Tot dan heb ik geen raad meer nodig. Wish me luck.

Update: epic settings werken zoals ze moeten op mijn pc, terwijl ze de haperende PC élke keer doen crashen. Misschien heb ik iets te pakken, alhoewel ze elk met een andere versie catalyst drivers draaien. Wordt vervolgd (later). :z

[ Voor 8% gewijzigd door FlaffTweakr op 09-10-2015 02:18 ]

Verwijderd

Catalyst 13.12??

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Punten van aandacht:
GPU temp (ram/core te heet)
GPU drivers
GPU bios up to date ?

• FlaffTweakr
Twee dagen Crossfire gedraaid ( in het weekend => redelijk wat uurtjes gespeeld :) ) zonder een enkele crash of artifact te hebben gezien. De 270X was slechts 1x gecrasht na ARK af te sluiten en dat zal waarschijnlijk een softwarefout zijn geweest die door het early access spel zelf veroorzaakt werd. De 290X crashte regelmatig: tijdens de boot, na een kwartier of na een uur, maar niet veel later.

Bedankt voor de tips, heb de meeste in tussentijd al eens uitgeprobeerd. Temperaturen en drivers waren in orde. Hopelijk brengt garantie geen problemen.
Pagina: 1