Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanpassen netwerk/wifi nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

• sfm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-11 17:43
Ik ben voornemens om de huidige netwerk/wifi omgeving in mijn woning te veranderen, ik woon er nu een aantal maanden en ben niet over het bereik van het wifi netwerk. De uitgangspunten/situatie zijn als volgt;

- relatief grote woning (2006) met drie volwaardige verdiepingen en 5 slaapkamers
- in woonkamer (2) en in iedere slaapkamer (1 per kamer) is een telefoonaansluiting aanwezig, hiervoor is CAT5e netwerkkabel gebruikt
- Ziggo kabel komt in de meterkast de woning binnen, meterkast is in de entree/hal van het huis gelegen
- in meterkast staat momenteel het Ziggo UBEE modem (router functie uitgeschakeld) en een Asus Wifi router (RT-N66U), tevens komen hier alle CAT5e netwerkkabels (in buis) van de verschillende kamers samen

Apparatuur die ik in het netwerk gebruik zijn; iPhone’s, iPad, Apple TV, PS4, WiiU, Horizon Box, Laptop, Macbook pro, Synology NAS en een aantal smart TV’s.

Probleem dat ik nu heb is dat aan de achterkant van de begane grond en in de tuin het Wifi signaal al zwak is (in huis) tot volledig weg valt (tuin). Daarnaast is er op de 1e verdieping geen/weinig wifi bereik en dit is uiteraard ook van toepassing voor de tweede verdieping. Ik heb tijdelijk hiervoor een Devolo dLAN 500 kitje aangeschaft en op de 1e en 2e verdieping op die manier wifi signaal gecreëerd. Probleem is echter dat ik in de meterkast maar één stopcontact heb en daardoor het basisstation van Devolo alleen maar op een stekkerdoos kan aansluiten. Hierdoor is de snelheid die ik behaal met deze oplossing op de 1e en 2e verdieping veel lager dan hetgeen ik met mijn Ziggo Connect & Play Complete 120Mbit abonnement zou kunnen behalen. In de praktijk haal ik nooit de 20MBit door deze oplossing.

De vraag is nu hoe ik het beste ervoor kan zorgen dat ik in de gehele woning en achtertuin een goede wifi dekking en snelheid kan realiseren.

De huidige telefoonaansluitingen (7 stuks) worden deze week vervangen door netwerkaansluitingen (met behoud van de CAT5e kabel) en deze centraliseren zich dus in de meterkast. Aangezien daar ook het Ziggo signaal binnen komt zie ik geen andere mogelijkheid dan mijn modem en wifi router daar te behouden. Vervolgens ben ik voornemens om via de nieuwe netwerkaansluitingen mijn netwerk uit te breiden met een tweetal (Wifi) Access Points, één centraal in de woonkamer om daar en in de tuin een goede dekking een snelheid te realiseren en één op de eerste verdieping om daarmee hopelijk de eerste en tweede verdieping van wifi te kunnen voorzien.

Is dit qua aanpak de beste mogelijke oplossing gegeven de situatie of hebben jullie nog andere tips of suggesties?

Daarnaast ben ik benieuwd of jullie suggesties hebben voor de te gebruiken apparatuur (huidige router behouden bijvoorbeeld of deze als een van de access points inzetten)?

• sfm
Netwerkbekabeling en aansluitingen zijn inmiddels gerealiseerd in de genoemde ruimtes. Hoop dat iemand nog tips heeft hoe de boel nu verder optimaal aan te sluiten en in te richten, waarvoor alvast dank!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:17
sfm schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:14:
Netwerkbekabeling en aansluitingen zijn inmiddels gerealiseerd in de genoemde ruimtes. Hoop dat iemand nog tips heeft hoe de boel nu verder optimaal aan te sluiten en in te richten, waarvoor alvast dank!
Je noemt zelf eigenlijk de beste optie al...AP's aansluiten op strategische punten

Bedenk even goed of je de bekabelde aansluiting wilt behouden op deze plekken zodat je kan beslissen of je een AP moet zoeken met ingebouwde switch

Voor de rest hangt het vooral van je eisen snelheidswensen af

Ik zou overigens geen wonderen verwachten voor de tuin, bij een woning uit 2006 verwacht ik een behoorlijke buitenmuur isolatie

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:11

FreakNL

Well do ya punk?

Het grootste struikelblok is al genomen inderdaad, bekabeling.

Je modem en router in je meterkast is helemaal geen probleem (dat doe je bijna zo voorkomen), dat is juist prima!

Verder zou ik misschien de WiFi functionaliteit van je router uitschakelen en deze puur laten routeren, maar dat is een keuze.

Ik heb zelf ook de Ziggo modem en router in de meterkast. WiFi staat uit op de router. Vanaf de router gaan er 2 kabels door loze leidingen naar:

1) De woonkamer
2) De zolder

In de woonkamer staat een Airport Extreme, waarbij ik netwerkpoorten gebruik voor het spul wat in mijn HiFi meubel staat
Op zolder staat een switch, waar diverse apparatuur op zit (alsmede een access point (airport express)).

Het is allemaal geen rocketscience, zeker niet nu je je bekabeling al op orde hebt/krijgt.

Laatste puntje is goede WiFi apparatuur aanschaffen, dat blijft ook een beetje persoonlijk. Ik heb voor Apple spul gekozen vanwege de goede reviews en het feit dat roaming goed zou werken. Dat laatste is ook zeker zo. Maar je kan ook gewoon quick and dirty twee access points dezelfde SSID geven, dat zou technisch gezien op dezelfde manier moeten werken.

• sfm
FreakNL schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:56:
Verder zou ik misschien de WiFi functionaliteit van je router uitschakelen en deze puur laten routeren, maar dat is een keuze.
dat is inderdaad ook nog een mogelijkheid, vraag is dan wel of ik niet beter mijn huidige ASUS router in de woonkamer of boven kan hergebruiken en in de meterkast iets anders kan plaatsen.

Is het bereik van de Apple nietwerkaparatuur overigens goed? Ik overweeg dat ook wel serieus, maar omdat er geen antennes aan de buitenkant aanwezig zijn vraag ik me af hoe goed het bereik is ten opzichte van de overige A merk apparatuur?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:35
Kijk hier een naar.
Leuk spul en heeft als voordeel dat roaming naadloos werkt.

http://www.open-mesh.com/products/access-points.html

YouTube: Review Open Mesh WiFi for a Large House or Small Business

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:11

FreakNL

Well do ya punk?

sfm schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 13:09:
[...]
..
Is het bereik van de Apple nietwerkaparatuur overigens goed? Ik overweeg dat ook wel serieus, maar omdat er geen antennes aan de buitenkant aanwezig zijn vraag ik me af hoe goed het bereik is ten opzichte van de overige A merk apparatuur?
Bereik is echt super. Ik heb niet eens de laatste generatie extreme, 1tje daarvoor.

Heb overal in huis en in de tuin (+schuur) prima dekking.
Pagina: 1