Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-04-2023
Hallo,

Videokaart van m'n huidige desktop is kapot en enkele andere onderdelen zijn redelijk aan het einde van hun Latijn heb ik het idee, tijd voor een nieuwe dus.

Ik ben niet aan een budget gebonden, als ik bij wijze van spreken voor 1200 euro klaar kan zijn is het prima, als het uiteindelijk op 1800 uitkomt zou het ook niet erg zijn. Het hoeft geen overkill te worden, maar het hoeft ook zeker geen budgetgebeuren te worden.

->Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Qua zwaar werk toch vooral gamen (games zoals Pro Cycling Manager, GTA, Call of Duty). Video's en foto's bewerken doe ik ook wel maar over het algemeen is dat vrij basic. Verder nog diverse andere (vooral alledaagse) dingen, maar die wegen niet zwaar op een systeem lijkt me.

->Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Zoals gezegd geen vast budget, in de voorlopig opzet van mezelf zit ik rond de 1600 euro. Maar als blijkt dat er meer nodig is, is dat geen probleem. Ik geef liever een paar euro meer (of zelfs teveel uit) zodat ik zeker goed zit voor de komende jaren.
Ik ga het systeem niet zelf assembleren, dus dat moet ook gebeuren.

->Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een Dell Soundbar die prima voldoet. Monitor werkt nog prima denk ik, als het niet nodig is hoeft deze ook nog niet vervangen te worden.

Toetsenbord en muis zijn in principe wel een keer aan vervanging toe, maar dat komt een andere keer wel.

->Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gewoon een compleet systeem, met alles wat nodig is en waar ik een tijd mee vooruit kan.

->Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De kast in ieder geval zeker niet doorzichtig met venster. Verder (uiteraard) betrouwbare componenten, waar ik, voor zover mijn kennis reikt, in mijn voorlopige opzet ook rekening mee heb gehouden,

->Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
-Bij voorkeur een zo stil mogelijk systeem
-Betrouwbare componenten
-Future-proof

->Ga je overklokken?
Nee

>Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen om het systeem te laten aansluiten bij mijn wensen: betrouwbaar, stil, future-proof en geschikt voor (met name) gaming.
Ik weet zeker dat wat ik nu heb samengesteld een overkill is, maar als dat 100-200 euro scheelt is dat geen ramp. Het gaat er vooral om dat ik met dit systeem ook met het oog op de toekomst een tijdje goed zit. Ook gezien mijn huidige monitor (Dell UltraSharp 2209WA E-IPS Ultrasharp) besef ik dat ik waarschijnlijk veel te hoog ingezet heb, maar als ik pakweg volgend jaar een nieuwe monitor haal wil ik niet weer dingen moeten upgraden. Ook niet dat ik krap kom te zitten qua games over een jaar of twee.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 6700K Boxed€ 378,95€ 378,95
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 177,95€ 177,95
1EVGA GeForce GTX 980 4GB Superclocked ACX 2.0€ 552,50€ 552,50
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 68,95€ 68,95
1Fractal Design Define R4 Arctic White€ 97,20€ 97,20
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,95€ 39,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 52,50€ 52,50
1Corsair RM550€ 102,95€ 102,95
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 167,95€ 167,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.638,90

Kleine toelichting:
Processor: Ik heb de i7 6700 gepakt, ipv de i5 6600. Scheelt qua prijs 100 euro, maar is dit zinvol?
Moederbord: Kom eigenlijk nergens slechte dingen tegen over dit moederbord
Videokaart: Is het voor mij de €200 waard om te gaan voor een GTX-980 ipv een 970? Verder gegaan voor EVGA (ipv Asus Strix en MSI GTX 980) vanwege net iets betere prestatie (niet overgeklokt). Ook qua geluid en koeling een prima videokaart lees ik.
Interne HD: Heb er maar een Seagate ingegooid, maar eigenlijk ben ik op zoek naar een betrouwbare, wat Seagate niet is (1 TB of 2 TB maakt me nog niet eens zoveel uit). Mijn huidige en vorige systeem hadden een Samsung aan boord en daar heb ik nooit enig probleem mee gehad. In mijn huidige systeem zit de pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB, maar die is niet meer verkrijgbaar. De enige Samsung van 1 TB of hoger die hier op de pricewatch staat is de pricewatch: Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB, 1TB, is die aan te raden? Eventueel andere suggesties voor een zo betrouwbaar mogelijke?
Behuizing: Neem aan dat dit prima past met deze componenten? Twijfel alleen nog of ik niet toch de zwarte (of titanium) ipv de witte zal pakken, maar dat zal dan uit deze zelfde serie zijn
Processorkoeling: PCGH version genomen ipv de reguliere Scyte Mugen 4. Ik had daar wel een reden voor maar weet niet meer precies waarom...
Intern geheugen: vrij standaard keuze, weinig over te zeggen volgens mij?
Voeding: 550 watt is ruim voldoende.750 watt is maar een euro of 15-20 duurder, maar aangezien ik zelfs met 550 voldoende marge heb is dit echt niet nodig lijkt me.
SSD: Scheelt een tientje met de BX100 500GB, maar als dat komt doordat de MX200 net iets betrouwbaarder is lijkt me dat prima

Tot slot nog een vraagje: moet ik hier ook windows 10 bij aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamar89
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09-2022
ik ben zelf niet echt de kenner maar zie wel dat je niet gaat overklokken en wel overklokbare spullen neemt.

Voor windows kan je natuurlijk ook kijken naar een windows 8 en die de upgrade laten doorlopen. Is vaak toch net wat goedkoper geloof ik.

en voor je cpu wordt eigenlijk altijd een i5 aangeraden omdat HT eigenlijk niet gebruikt wordt bij het spelen van spellen en je deed niet veel aan het bewerken van fotos of film.

maar er komen zo wel echte experts aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
Lamar89 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 13:04:
ik ben zelf niet echt de kenner maar zie wel dat je niet gaat overklokken en wel overklokbare spullen neemt.

Voor windows kan je natuurlijk ook kijken naar een windows 8 en die de upgrade laten doorlopen. Is vaak toch net wat goedkoper geloof ik.

en voor je cpu wordt eigenlijk altijd een i5 aangeraden omdat HT eigenlijk niet gebruikt wordt bij het spelen van spellen en je deed niet veel aan het bewerken van fotos of film.

maar er komen zo wel echte experts aan :)
Thanks voor je reactie, had ik inderdaad al verwacht wat je zegt.

Ik wacht verdere reacties ook even af alvorens eventuele aanpassingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-09 22:03
Op de voeding kun je besparen en op de processor kun je besparen, i7 geeft niet veel extra game performance. Als je nou eens bespaart op een paar onderdelen kun je misschien wel GTX 980 is Sli draaien O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Zie ik het goed dat die monitor 1680x1050 is??
Mijn advies is per direct een nieuw scherm aanschaffen.
Apparte keus om 1200-1800 euro beschikbaar te stellen en dan je huidige monitor blijven gebruiken.

De build:
I5 ipv I7 (geen K versie)
Het mobo kan een stuk naar beneden in prijs met dezelfde mogelijkheden en prestaties muv overklokken.
Afhankelijk van monitor keuze, neem een 970 of 980.
Ik zou in ieder geval geen SLI draaien zoals genoemd. Stutter, neem dan een TI versie van de 980. Echter lopen we vooruit op de zaken.
Wil je gamen op 1080P. of hoger? Belangrijk om te weten. Vooralsnog kunnen we niet veel zinnigs zeggen over de GPU.

De R4 is de oudere versie van de R5
Die koeler heb je waarschijnlijk genomen omdat deze ontzettend stil is tegenover een relatief hoog koelvermogen. Goede keus!
HDD. Tja dat is geluk hebben. Misschien is het ene merk procentueel net iets beter dan het andere maar veel zal het niet uitmaken. Mijn buurman met exact dezelfde auto heeft dat ding altijd bij de garage staan voor onderhoud en ik heb er al 4 jaar geen onkosten aan. Zo is het met elektronica ook je moet een beetje mazzelen.

Geen rare dingen voor de rest. Succes

hier staan niet mijn pc onderdelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
Leijenaar schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:59:
Zie ik het goed dat die monitor 1680x1050 is??
Mijn advies is per direct een nieuw scherm aanschaffen.
Apparte keus om 1200-1800 euro beschikbaar te stellen en dan je huidige monitor blijven gebruiken.
Klopt. Ik heb alleen per direct een nieuw systeem nodig vanwege de problemen die ik er nu mee heb. Monitor komt ook nog wel op korte termijn, maar is niet dringend.
De build:
I5 ipv I7 (geen K versie)
Waarom adviseer je geen K versie te nemen? Ook niet overgeklokt is de K versie sneller dan de gewone, of lul ik daarmee onzin? Jij zou dus pricewatch: Intel Core i5-6600 Boxed of pricewatch: Intel Core i5-4690 Boxed aanraden? Is de 100 euro extra voor een i7 het niet waard met het oog op de toekomst?
Het mobo kan een stuk naar beneden in prijs met dezelfde mogelijkheden en prestaties muv overklokken.
Ik heb deze genomen omdat die op alle punten uitstekend uit de verschillende reviews komt. Wat zijn de eventuele alternatieven?
Afhankelijk van monitor keuze, neem een 970 of 980.
Ik zou in ieder geval geen SLI draaien zoals genoemd. Stutter, neem dan een TI versie van de 980. Echter lopen we vooruit op de zaken.
Wil je gamen op 1080P. of hoger? Belangrijk om te weten. Vooralsnog kunnen we niet veel zinnigs zeggen over de GPU.
SLI gaat hem niet worden idd. Belangrijkste is dat ik voor een aantal jaren goed zit, ook met betere monitor die er wel gaan komen. Wat zijn ongeveer de verhoudingen tussen een 970, een 980 en een 980 TI? Van wat ik lees is het voor mij niet echt de moeite om nu voor een TI te gaan. Is het ongeveer zo qua verhoudingen: 970 >>>>> 980 >> 980 TI? Een andere optie is om nu voor een 970 te gaan en dan tzt voor wat beters.mocht het nodig zijn.
De R4 is de oudere versie van de R5
Thanks, die had ik eigenlijk niet eens gezien. Ik ga er vanuit dat het qua ruimte niet uitmaakt of ik een R4 of R5 neem, zit er qua prestaties wel significant verschil in? Zo nee, dan kan ik gewoon gaan voor de R4 of R5 die ik qua uiterlijk het mooiste vind.
HDD. Tja dat is geluk hebben. Misschien is het ene merk procentueel net iets beter dan het andere maar veel zal het niet uitmaken. Mijn buurman met exact dezelfde auto heeft dat ding altijd bij de garage staan voor onderhoud en ik heb er al 4 jaar geen onkosten aan. Zo is het met elektronica ook je moet een beetje mazzelen.
True. Vroeg me alleen af of er voor een paar euro meer niet toevallig schijven op de markt zijn die als betrouwbaarder te boek staan. De Samsung van 1 TB die ik noemde-> pricewatch: Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB, 1TB is bijvoorbeeld bijna net zo duur als de seagate van 2 TB, maar dat zegt dus weinig?
Geen rare dingen voor de rest. Succes
Dank je, goed om te lezen dat het er al redelijk uit ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
Enkele wijzingen doorgevoerd. Andere behuizing en andere processor.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 223,50€ 223,50
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 170,95€ 170,95
1EVGA GeForce GTX 980 4GB Superclocked ACX 2.0€ 542,-€ 542,-
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 67,95€ 67,95
1Fractal Design Define R5 Wit€ 104,95€ 104,95
1Corsair RM550€ 102,95€ 102,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.472,70

Twijfel nog steeds over de HDD, is dit pricewatch: Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB een betere dan de Seagate? Ik zie dat deze hier goed scoort: https://www.backblaze.com/blog/what-hard-drive-should-i-buy/

Verder nog steeds de vraag of dit voor mij de juiste videokaart is voor de komende jaren.

Welke Windows versie zou ik moeten pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Beetje vreemde onderdelen keuze:

Bij een i5 kun je praktisch altijd voor de goedkoopste gaan, een pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed is leuk goedkoper, en bij de gemiddelde game merk je geen verschil.

Mobo is veel en veel te duur. De pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 is een leuk, deftig bordje, doet praktisch hetzelfde als de Ranger, met bijna dezelfde onderdelen, voor 50% van het geld.

De GTX980 is imo totaal niet interessant voor zijn prijs. Overkill voor fullHD, trager dan de iets duurdere Fury op 1440p. Op 1080p zou ik het bij de pricewatch: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming houden, ga je 1440p gamen en geld genoeg, zou ik de pricewatch: Sapphire Radeon Fury Tri-X nemen.

De R5 vind ik maar duur, een R4 is net zo goed, imo ook mooier, en is goedkoper: pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black

Voeding is van bleeurgh kwaliteit, helemaal voor die prijs. Een pricewatch: Seasonic S12G 450W is een stuk beter, dankzij zijn niet-modulariteit nog handiger in een R4/R5 ook, en veel goedkoper.

SSD, RAM, HDD en koeling zijn wel prima.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobinHood schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 22:45:
De R5 vind ik maar duur, een R4 is net zo goed, imo ook mooier, en is goedkoper: pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black
Hm, I disagree :p

• Stoffilter voor de volledige onderkant is er via de voorkant uit te doen
• Zowel de twee schijf kooien zijn er uit te krijgen en de optische schijf kooi.
• waardoor je dus meer ‘kooi configuraties’ hebt
• deurtje kan je aan beide kanten bevestigen (beide draai openingen mogelijk)

• verbeterde mechanismes om de zijpanelen eraf te doen
• De twee 2,5” schijven in de kabelmanagement ruimte kan je vervangen zonder het moederbord eruit te moeten doen (!)
• schijf bakjes kun je op twee posities configureren zodat je daadwerkelijk alle ruimte kan gebruiken zonder in problemen te komen met de kabels aan de achterkant
• klittenbandjes en extra locaties om kabelbinders te gebruiken

• extra waterkoelingsopties
• Ziet er mooier uit doordat de mesh aan de buitenkant nu bedekt is met ModuVents.
• matte ‘brushed aluminium’ afwerking van het deurtje wat er mooier uitziet en beter is tegen vingerafdrukken. (fake brushed aluminium, het is eigenlijk plastic, maar dat zie je niet..)
• Zowel stiller als koeler volgens hardware.info.
• Een kilo'tje lichter zonder componenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ja, oke, er zijn idd wat meer aanpassingen dan ik dacht. Vooral dat van die SSD's en het deurtje zijn idd echte verbeteringen, die moduvents vind ik zelf minder mooi, ziet er zo plastic uit op de foto's.

Maar, het zijn allebei prima kasten, zou zelf gewoon weer een R4 nemen, maar de R5 kan zijn meerprijs waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning Willy
  • Laatst online: 05-12-2023
Ik denk dat dit wel genoeg zal zijn :)
Kon het niet laten om een case zonder een window te doen bij zo'n kleurijke build.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 265,49€ 265,49
1MSI Z170A GAMING PRO€ 139,90€ 139,90
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 724,95€ 724,95
1Fractal Design Define R5 Blackout Edition Window€ 118,95€ 118,95
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 58,95€ 58,95
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 89,90€ 89,90
1Samsung 850 EVO 250GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.595,99

Mijn naam is Willy, zeg maar Willy, noem mij maar bij mijn eigen naam. Ik ben geen nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

En waarom?

TS wilt niet overclocken, dus je gooit direct al meer dan 100 euro weg door overclock spullen te kopen.

Een 980ti is overkill tot 1440p, en daarin niet de beste bang/buck.

Voeding is een vreemde keuze, een 450w of 550w versie is ook prima, de 650w versie is behoorlijk beperkt in zijn aansluitingen.

Waarom een 850 Evo, en niet de MX200 met bewezen geheugen en powerlosscaps? Een 500GB SSD is overigens ook behoorlijk leuk met dit budget, en imo nuttiger dan een overclock set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
Wordt sowieso wel een 500 gb ssd. Denk qua kast dat het dan de r5 wordt voor een paar euro meer dan de r4.

De rest kijk ik morgen naar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning Willy
RobinHood schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 01:31:
En waarom?

TS wilt niet overclocken, dus je gooit direct al meer dan 100 euro weg door overclock spullen te kopen.

Een 980ti is overkill tot 1440p, en daarin niet de beste bang/buck.

Voeding is een vreemde keuze, een 450w of 550w versie is ook prima, de 650w versie is behoorlijk beperkt in zijn aansluitingen.

Waarom een 850 Evo, en niet de MX200 met bewezen geheugen en powerlosscaps? Een 500GB SSD is overigens ook behoorlijk leuk met dit budget, en imo nuttiger dan een overclock set.
Nee, je gooit geld weg juist door NIET te overclocken 8)7

En een 980Ti omdat hij binnenkort een nieuw scherm koopt. Tot dan kan hij genieten van 4K DSR op zijn IPS 1080P schermpje :)

[ Voor 8% gewijzigd door Koning Willy op 10-10-2015 02:09 ]

Mijn naam is Willy, zeg maar Willy, noem mij maar bij mijn eigen naam. Ik ben geen nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het altijd een beetje zonde als iemand een build maakt voor 1500 als dit ook voor 250+ euro minder kan zonder merkbare verschillen in hedendaagse games & programma's met nog steeds oog op de toekomst

Mag ik daarom op basis van uw noden een voorstel doen van deze build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 6500 Boxed€ 209,80€ 209,80
1MSI H170 GAMING M3€ 108,-€ 108,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 359,50€ 359,50
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 71,50€ 71,50
1Fractal Design Define R5 Wit€ 105,40€ 105,40
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,80€ 29,80
1Antec HCG-620M€ 88,20€ 88,20
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 174,45€ 174,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.199,15

Wat uitleg ten opzichte van jouw build:

- CPU: Ga gerust voor de 6th gen 6500 met 3.2Mhz, zeker als je niet gaat overclocken is het zonde voor een K processor

- MSI Moederbordje: De Gaming reeks van MSI is prima, dit bordje heb ik zelf en super tevreden van.

- GeForce GTX 970. Ik vind het de 200 euro helemaal niet waard om voor een 980 te gaan, zoveel verschillen deze ook niet in prestaties

- Seagate is nog steeds één van de beste merken op gebied van HD's, kan je zeker geen slechte koop met doen.

- Cooler Master Hyper 212 Evo is algemeen bekend de beste cooler indien je niet gaat overclocken.

- Antec High Current Gamer is een van de betere PSU's die je kan verkrijgen. 80+ Bronze en semi-modulair. Krijgt bij mij de voorkeur tegenover de Corsair en Cooler Master PSU's.

Voor de RAM en SSD zit je prima, alhoewel ik zelf niet zo'n fan ben van het merk Crucial.
Indien je nog een Windows 7 of 8 DVD hebt liggen, kan je die gerust installeren op de nieuwe pc. Via telefoon kan je dit dan registreren met de key van je huidige in te geven en mogelijkheid tot gratis upgrade naar Windows 10.

Anyway, zie maar wat je van dit voorstel vindt... maar ik zou geen 1500 uitgeven (zonder assemblage) als het voor 300 euro minder kan.

Extra vraagje: waar zou je de hardware kopen, of waar koop je het meestal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Koning Willy schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 02:08:
[...]

Leg eens uit?

Je betaald een flinke sloot meer, TS wilt niet overclocken [kan ik begrijpen, het nut ervan is vrij klein over het algemeen genomen] en de wat hogere stocksnelheid is vaak ook niet merkbaar.
En een 980Ti omdat hij binnenkort een nieuw scherm koopt. Tot dan kan hij genieten van 4K DSR op zijn IPS 1080P schermpje :)
Je weet niet of hij het geld heeft om een 1440p te halen, een goede is nog steeds vrij duur. 4k draaien op 1080p is leuk, maar je hebt erg veel last van erg veel uitgeven, voor weinig winst. 1080 naar 1440p is een knap zichtbare verbetering, maar is niet heel veel zwaarder. 1440p naar [in mijn geval, heb een AMD] 1800p heeft veel meer power nodig, maar het verschil is veel kleiner, en daarom vaak niet de moeite waard.

De vraag is dus vooral wat TS denkt te nemen als monitor, 1440p is een vrij logische upgrade, maar misschien is over een jaar 4k al veel normaler. Ik zou daarom nu niet al te hoog inzetten op de videokaart, Een R9 390 presteert trouwens ook nog heel leuk op 1440p, zeker voor zijn geld.

Enfin,

Lijstje van Shinyan is leuk, maar kan imo ook nog wel wat aan gesleuteld worden:

pricewatch: MSI B150M PRO-DH is al een prima plankje, de duurdere MSI heeft dan wel een M2 slot [imo niet heel spannend] maar mist een USB 3.1 aansluiting.

Als GPU zie ik liever een 390, vooral vanwege DX12 en de mogelijkheid dat TS misschien een 1440p neemt, maar de GTX970 is natuurlijk wat zuiniger.

Qua voeding zie ik geen reden om niet een Cooler Master V semi te nemen, dat zijn namelijk prima voedingen, die ook wat zuiniger zijn, en iets goedkoper, dan een HCG.

Maar, meer dan 1200 euro uitgeven is inderdaad niet echt nodig, je betaald dan veel meer, terwijl de zichtbare performance het vaak niet waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deguus
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-07-2024

deguus

shit pf laad nit

dit is mijn idee
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 265,49€ 265,49
1MSI Z170A GAMING M3€ 139,35€ 139,35
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 347,-€ 347,-
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 66,40€ 66,40
1Cooler Master GM G550M€ 61,95€ 61,95
1Crucial BX100 250GB€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.052,59

je kan ook voor de ti gaan maar dit is een prima build steek de rest in je zak en koop een ijsje en een hdd
:p

its the Guus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning Willy
RobinHood schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 14:13:
[...]

Leg eens uit?

Je betaald een flinke sloot meer, TS wilt niet overclocken [kan ik begrijpen, het nut ervan is vrij klein over het algemeen genomen] en de wat hogere stocksnelheid is vaak ook niet merkbaar.
Overclocken van CPU kan ik nog begrijpen, maar GPU is werkelijk 10 seconden werk in MSI Afterburner.

En het verschil tussen een reference 980Ti met alleen GPU boost (1100Mhz) en een custom PCB kaart met aftermarketkoeler(1500Mhz) is echt hugeee.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 11:36:
Ik vind het altijd een beetje zonde als iemand een build maakt voor 1500 als dit ook voor 250+ euro minder kan zonder merkbare verschillen in hedendaagse games & programma's met nog steeds oog op de toekomst

Mag ik daarom op basis van uw noden een voorstel doen van deze build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 6500 Boxed€ 209,80€ 209,80
1MSI H170 GAMING M3€ 108,-€ 108,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 359,50€ 359,50
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 71,50€ 71,50
1Fractal Design Define R5 Wit€ 105,40€ 105,40
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,80€ 29,80
1Antec HCG-620M€ 88,20€ 88,20
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 174,45€ 174,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.199,15

Wat uitleg ten opzichte van jouw build:

- CPU: Ga gerust voor de 6th gen 6500 met 3.2Mhz, zeker als je niet gaat overclocken is het zonde voor een K processor

- MSI Moederbordje: De Gaming reeks van MSI is prima, dit bordje heb ik zelf en super tevreden van.

- GeForce GTX 970. Ik vind het de 200 euro helemaal niet waard om voor een 980 te gaan, zoveel verschillen deze ook niet in prestaties

- Seagate is nog steeds één van de beste merken op gebied van HD's, kan je zeker geen slechte koop met doen.

- Cooler Master Hyper 212 Evo is algemeen bekend de beste cooler indien je niet gaat overclocken.

- Antec High Current Gamer is een van de betere PSU's die je kan verkrijgen. 80+ Bronze en semi-modulair. Krijgt bij mij de voorkeur tegenover de Corsair en Cooler Master PSU's.

Voor de RAM en SSD zit je prima, alhoewel ik zelf niet zo'n fan ben van het merk Crucial.
Indien je nog een Windows 7 of 8 DVD hebt liggen, kan je die gerust installeren op de nieuwe pc. Via telefoon kan je dit dan registreren met de key van je huidige in te geven en mogelijkheid tot gratis upgrade naar Windows 10.

Anyway, zie maar wat je van dit voorstel vindt... maar ik zou geen 1500 uitgeven (zonder assemblage) als het voor 300 euro minder kan.

*knip* normaal blijven reageren. Wat moet hij met een 6500 terwijl zijn oude CPU waarschijnlijk krachtiger dan dat is?

En wat is die troep PSU die ook nog eens super duur is? Waarom geen kwaliteit PSU zoals pricewatch: Seasonic S12G 450W ?

Waarom uberhaubt een nieuw PC bouwen als hij geen winst boekt? Kan hij net zo goed een 970 in zijn oude PC stoppen.

Volgens mij zegt hij duidelijk dit:
Ik geef liever een paar euro meer (of zelfs teveel uit) zodat ik zeker goed zit voor de komende jaren.
Alles onder de 6600k is weggegooid geld.

[ Voor 84% gewijzigd door br00ky op 10-10-2015 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ja, een GPU overclocken is idd kinderspel en gratis, maar een CPU niet, en ik dacht dat we het over CPU's hadden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning Willy
RobinHood schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 16:39:
Ja, een GPU overclocken is idd kinderspel en gratis, maar een CPU niet, en ik dacht dat we het over CPU's hadden :P
Dat is ook 10 minuutjes werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:34
Koning Willy schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 16:57:
[...]

[video]
Het punt is niet dat het veel of weinig werk is, het kost meer geld omdat je duurdere onderdelen nodig hebt, je kunt je afvragen of de (al dan niet geringe) extra prestaties je dat waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:24

br00ky

Moderator Harde Waren
Koning Willy schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 16:37:

En wat is die troep PSU die ook nog eens super duur is? Waarom geen kwaliteit PSU zoals pricewatch: Seasonic S12G 450W ?
Je hebt door dat die Antec ook van Seasonic afkomstig is ;)? Op de soldering is wat af te dingen, maar het is zeker geen troep.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 10-10-2015 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning Willy
br00ky schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 17:04:
[...]

Je hebt door dat die Antec ook van Seasonic afkomstig is ;)? Op de soldering is wat af te dingen, maar het is zeker geen troep.
Maar dat veranderd alsnog niet dat het 20 euro duurder is en Bronze ipv Gold.

Nooit bezuinigen op je PSU is een van de belangrijkste dingen die ik geleerd hebt na een pricewatch: Corsair CX750M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:24

br00ky

Moderator Harde Waren
Absoluut, heb je helemaal gelijk in. Het ging me alleen om het woordje "troep", want dat is die niet :>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Koning Willy schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 16:57:
[...]

[video]
Maar verre van gratis, en iets wat TS niet wilt, wat ik kan begrijpen en mede daarom respecteer.

Overigens is een 6500 ook gewoon een prima cpu, net als de 4460, zijn hun geld meer waard als een -k als je niet gaat overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
Twijfel heel erg tussen zoiets, met toch ook wel naar de centen gekeken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 6500 Boxed€ 208,95€ 208,95
1MSI Z170A GAMING PRO€ 139,90€ 139,90
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 347,-€ 347,-
1Fractal Design Define R5 Wit€ 104,95€ 104,95
1Cooler Master GM G550M€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.191,10

Of toch gewoon zeggen: wat maakt het allemaal uit, ik geef gewoon een paar honderd euro teveel uit. Dan maakt het niks uit voor wat voor monitor ik ga. En kan ik tevens in de toekomst toch toch eens gaan kijken om te gaan overclocken als het eigenlijk niet veel voorstelt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 11:36:

Ik heb alleen een Windows 7 die al op een andere systeem in gebruik is en reeds geüpgraded naar windows 10.
Alle input is meer dan gewaardeerd, van iedereen die gereageerd heeft trouwens :)

Ik heb best veel tijd gestoken in mijn eigen research voor mijn oorspronkelijke build. Ook daar heb ik echt wel gekeken naar de prijs, maar uitgangspunt was toch vooral dat uit de reviews e.d. bleek dat het voldeed aan mijn eisen voor prestatie, geluid en betrouwbaarheid. Vandaar ook dat ik zo twijfel of het (al is het alleen maar voor mijn gevoel) voor mij verstandig is om te gaan voor vooral de beste prijs/kwaliteitverhouding, waar veel reacties toch wel op gericht zijn.
Mijn laatste twee systemen heb ik laten assembleren bij Azerty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
Nog even terugkomend op een monitor: denk er toch over om deze ook maar meteen mee te nemen.

Mijn voorkeur gaat uit naar Dell, zijn er nog aanraders wat dat betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:53
Als de voorkeur uit gaat naar Dell, is dat niet zo moeilijk. Een pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart of pricewatch: Dell Ultrasharp U2715H Zwart
Beide 1440p

Ik zou nog wel een andere voeding kiezen: Voeding advies en informatie topic - Deel 31
Voor een vergelijkbare prijs moet je denk ik wel een betere voeding kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
wappiewappie schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 00:22:
Als de voorkeur uit gaat naar Dell, is dat niet zo moeilijk. Een pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart of pricewatch: Dell Ultrasharp U2715H Zwart
Beide 1440p

Ik zou nog wel een andere voeding kiezen: Voeding advies en informatie topic - Deel 31
Voor een vergelijkbare prijs moet je denk ik wel een betere voeding kunnen vinden.
Thanks. Nieuwe monitor gaat de pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart worden dan.

Nu de rest nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
Afgelopen week druk gehad, maar nu weer tijd. Heb dit nu samengesteld, met de nodige aanpassingen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 265,90€ 265,90
1Asus Z170 PRO GAMING€ 142,95€ 142,95
1Fractal Design Define R5 Wit€ 107,95€ 107,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 107,95€ 107,95
1Cooler Master V Series V550 - 80+ Gold€ 97,-€ 97,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 165,-€ 165,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 994,65

Belangrijk qua eigenschappen blijft voor mij: kwaliteit/betrouwbaarheid > geluidsproductie >> prijs.

Zoals te zien is heb ik er nog geen videokaart in zitten, aangezien ik me afvraag waar (970, 980 of 980ti?) ik nu moet gaan zoeken in combinatie met de nieuwe monitor (pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart).

Moederbord heb ik ook deze overwogen: pricewatch: MSI Z170A GAMING PRO Zal om het even zijn vermoed ik?
pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER heb ik weinig aan (nav eerdere comments in dit topic)?

Qua HDD heb ik er nog steeds een Seasonic inzitten, maar hoe veel ik er ook over lees: de indruk blijft bij mij toch hangen dat ze redelijk onbetrouwbaar zijn. Ik zoek simpelweg een HDD van minimaal 1 (liefst 2 TB) die zo betrouwbaar mogelijk is/bekend staat.

Ik heb er een 16 GB ram ingegooid ipv 8 bij mijn eerdere builds. Kon eigenlijk niet kiezen tussen pricewatch: Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 en pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS4C4G4D240FSA.

Voeding heb ik een vrij nieuw model gepakt, omdat deze opvolger van de V550 semi-modulair blijkbaar een stukje stiller is dan zijn voorganger -> http://nl.hardware.info/v...7227-161898-248018-321412

SSD heb ik veranderd van pricewatch: Crucial MX200 2,5" 500GB naar pricewatch: Crucial MX200 2,5" 500GB. Is dit verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik zou zelf voor een gamesysteem niet zo snel geld uitgeven voor een overclockbare CPU, het is vrij duur voor wat je in normale gevallen terugkrijgt namelijk.

Seagate HDD's, tja, statistieken zijn verneukeratief wanneer het aankomt op N=1. Mijn Seagate's doen het al jaren prima, net als mijn WD's. Je kan ook net die ene gare WD kopen als je pech hebt.

16GB RAM, tja, het kan, het is nog niet echt nodig, maar als in het in je budget past, waarom niet?

Qua videokaart, naar mijn mening is op 1440p AMD de betere keuze, tenzij je gewoon maximale performance wilt en een 980ti pakt, al ga je dan wel over budget.

De pricewatch: Sapphire NITRO R9 390 8G D5 biedt nog erg goede prestaties op 1440p, voor een vrij zacht prijsje.

Wil je toch wat leukere prestaties, maar niet direct 700+ uitgeven aan een Fury X of de 980ti? Dan kom je al snel uit op de pricewatch: Sapphire Radeon Fury Tri-X, welke niet eens al te afschuwelijk is qua prijs/prestaties, en dat voor een enthousiast kaart.

Als SSD zou ik lekker bij de MX200 500GB blijven, bekender/beproefder geheugen dan wat de Samsung heeft, en powerlosscaps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
RobinHood schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 01:48:
Ik zou zelf voor een gamesysteem niet zo snel geld uitgeven voor een overclockbare CPU, het is vrij duur voor wat je in normale gevallen terugkrijgt namelijk.
Maar is dat echt het enige verschil? 6600K heeft een klokfrequentie van 3,5 Mhz en de 6600 van 3,3 zie ik. Is dat relevant?
Seagate HDD's, tja, statistieken zijn verneukeratief wanneer het aankomt op N=1. Mijn Seagate's doen het al jaren prima, net als mijn WD's. Je kan ook net die ene gare WD kopen als je pech hebt.
Natuurlijk, maar ik wil het risico natuurlijk zo klein mogelijk hebben als dat kan.
16GB RAM, tja, het kan, het is nog niet echt nodig, maar als in het in je budget past, waarom niet?
Is er dan nog wat te zeggen voor de crucial die ik noemde ipv de Kingston
Qua videokaart, naar mijn mening is op 1440p AMD de betere keuze, tenzij je gewoon maximale performance wilt en een 980ti pakt, al ga je dan wel over budget.

De pricewatch: Sapphire NITRO R9 390 8G D5 biedt nog erg goede prestaties op 1440p, voor een vrij zacht prijsje.

Wil je toch wat leukere prestaties, maar niet direct 700+ uitgeven aan een Fury X of de 980ti? Dan kom je al snel uit op de pricewatch: Sapphire Radeon Fury Tri-X, welke niet eens al te afschuwelijk is qua prijs/prestaties, en dat voor een enthousiast kaart.
Neig toch naar een 980ti. Is dit dan een goede keus en kan ik in combinatie hiermee beter een MSI moederbord nemen of maakt dat allemaal geen reet uit?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 259,-€ 259,-
1Asus Z170 PRO GAMING€ 144,95€ 144,95
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 707,95€ 707,95
1Fractal Design Define R5 Wit€ 107,95€ 107,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.700,65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Verschil ik clocksnelheid is bij de gemiddelde game bij een i5 eigenlijk niet belangrijk, misschien dat de i5 6400 wel iets te laag geclocked is, maar een 6500 of 4460 is niet merkbaar trager dan een 6600k, al dan niet met overclock. Ja, games die extreem op 1 core leunen [world of tanks, Total War serie] of zodra je op idiote settings [4k+] gaat gamen, dan is een overclockbaar ding wel interessant, maar dat is eigenlijk niet normaal.

Merk mobo en videokaart kun je gewoon door elkaar gooien. Pak de beste videokaart, en prik die op het beste mobo. Is dat een Gigabyte op een Asus? Geen probleem. Net als AMD op een Intel mobo of een Nvidia op een AMD bord, ook dat kan gewoon, dat dat niet samenwerkte is bullshit van de bovenste plank.

Verschil in RAM is ook nooit echt merkbaar, ik weet niet of er al low profile DDR4 is, maar als dat er is voor een normale prijs, zou ik dat wel verkiezen boven RAM met heatsinks, omdat die heatsinks graag in de weg zitten.

De 980ti is opzich een prima videokaart, het is de snelste singleGPU kaart voor consumenten, maar, daar betaal je dus wel een prijs voor. Zelf vind ik die te hoog, net als die van de FuryX, ook als je kijkt naar prijs/prestatie. als je vanuit een R9 390 [350 euro], op 1440p, kijkt is een:
GTX980 [520 euro]: 10% sneller, 48% duurder
Fury [565 euro]: 20% sneller, 61% duurder
FuryX: [700 euro] 28% sneller, 100% duurder.
980ti:[700 euro] 38% sneller, 100% duurder.

Ik heb gekeken naar: http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_Nano/30.html, wat gemiddelden gebruikt van een stapel games. Bijna alle games die zij testen zijn behoorlijk neutraal, echter, Project Cars en in wat mindere mate Wolfenstein draaien veel lekkerder op Nvidia, In pCars is het zo erg dat een GTX780ti meer dan 15% sneller is dan een Fury X, wat natuurlijk de gemiddelden voor AMD behoorlijk naar beneden douwt.

Maar, je ziet dus wel dat een 390 qua 1440p eigenlijk wel de sweetspot is, daarboven betaal je veel meer, voor vrij weinig winst. Ja, je kan altijd overclocken, en 980ti's klokken ook goed over, maar dubbel zo snel als een 390 ga je hem nooit krijgen, terwijl ze zeker 2x zoveel kosten als een R9 390.

Zelf zou ik nu een R9 390 kopen, en wanneer die te traag is, een nieuwe kaart halen. Volgend jaar zouden volgens mij Pascal en Arctic Islands al uitkomen, en die zullen denk ik een stevige performanceboost geven, omdat ze eindelijk eens afstappen van 28nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
RobinHood schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 20:33:
Verschil ik clocksnelheid is bij de gemiddelde game bij een i5 eigenlijk niet belangrijk, misschien dat de i5 6400 wel iets te laag geclocked is, maar een 6500 of 4460 is niet merkbaar trager dan een 6600k, al dan niet met overclock. Ja, games die extreem op 1 core leunen [world of tanks, Total War serie] of zodra je op idiote settings [4k+] gaat gamen, dan is een overclockbaar ding wel interessant, maar dat is eigenlijk niet normaal.
Dus (ook met het oog op de toekomst) maakt het eigenlijks niks uit?
Merk mobo en videokaart kun je gewoon door elkaar gooien. Pak de beste videokaart, en prik die op het beste mobo. Is dat een Gigabyte op een Asus? Geen probleem. Net als AMD op een Intel mobo of een Nvidia op een AMD bord, ook dat kan gewoon, dat dat niet samenwerkte is bullshit van de bovenste plank.
Duidelijk. Is het nog de moeite waard om voor €25 meer te gaan voor pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER in plaats van pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING
Verschil in RAM is ook nooit echt merkbaar, ik weet niet of er al low profile DDR4 is, maar als dat er is voor een normale prijs, zou ik dat wel verkiezen boven RAM met heatsinks, omdat die heatsinks graag in de weg zitten.
Dit zegt me eigenlijk niks, waar zou ik dat kunnen vinden?
De 980ti is opzich een prima videokaart, het is de snelste singleGPU kaart voor consumenten, maar, daar betaal je dus wel een prijs voor. Zelf vind ik die te hoog, net als die van de FuryX, ook als je kijkt naar prijs/prestatie. als je vanuit een R9 390 \[350 euro], op 1440p, kijkt is een:
GTX980 \[520 euro]: 10% sneller, 48% duurder
Fury \[565 euro]: 20% sneller, 61% duurder
FuryX: \[700 euro] 28% sneller, 100% duurder.
980ti:\[700 euro] 38% sneller, 100% duurder.

Ik heb gekeken naar: http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_Nano/30.html, wat gemiddelden gebruikt van een stapel games. Bijna alle games die zij testen zijn behoorlijk neutraal, echter, Project Cars en in wat mindere mate Wolfenstein draaien veel lekkerder op Nvidia, In pCars is het zo erg dat een GTX780ti meer dan 15% sneller is dan een Fury X, wat natuurlijk de gemiddelden voor AMD behoorlijk naar beneden douwt.

Maar, je ziet dus wel dat een 390 qua 1440p eigenlijk wel de sweetspot is, daarboven betaal je veel meer, voor vrij weinig winst. Ja, je kan altijd overclocken, en 980ti's klokken ook goed over, maar dubbel zo snel als een 390 ga je hem nooit krijgen, terwijl ze zeker 2x zoveel kosten als een R9 390.

Zelf zou ik nu een R9 390 kopen, en wanneer die te traag is, een nieuwe kaart halen. Volgend jaar zouden volgens mij Pascal en Arctic Islands al uitkomen, en die zullen denk ik een stevige performanceboost geven, omdat ze eindelijk eens afstappen van 28nm.
Punt is dat ik bij voorkeur gewoon een jaar of 5 (minimaal) vooruit wil kunnen, zowel qua betrouwbaarheid als prestaties. Daarbij kunnen we natuurlijk niet precies voorspellen hoe het er over een jaar of 3 voor staat. Maar als ik nu een 390 pak voor 350 euro en over 3 jaar een 980ti moet pakken voor ook weer 350 euro pak ik liever nu die 980ti. Als de verwachting is dat de 980ti over een jaar of 3 ook niet goed genoeg meer is dan zou ik nu eerder kiezen voor een 390.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 980ti zal over 3 jaar vermoedelijk ook niet mee mee kunnen komen bij de AAA games. Grafische kaart is het onderdeel dat het snelst geüpgradet moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het vervelende is dat het bij videokaarten koffiedik kijken is. High-end van 3 jaar terug is nu mid-end, maar een 2 jaar oude R9 290 is gewoon nog een highend kaart.

Wel is 5 jaar erg lang voor videokaarten, 5 jaar terug hadden we de HD5870, nu is dat een monsterlijke low-mid end kaart. Zelf zou ik er daarom niet snel vanuit gaan dat een videokaart 5 jaar lang echt serieus mee kan doen. Hem na 2-3 jaar vervangen is vaak wel nodig wil je echt in de high-end blijven. Ze worden steeds sneller, en zuiniger immers, ik denk dat Pascal en AI een behoorlijke performance boost zullen geven. De 300 serie van AMD lijkt voor een deel vooral een stopgap oplossing terwijl ze wachten op 14nm.

Als je graag 5 jaar wilt doen met een pc, en dus ook CPU, dan kan overclocken wel een leuke extra zijn, misschien gebruik je het niet, misschien wel. Aan de andere kant, over 5 jaar is die CPU ook behoorlijk verouderd, en zal overclocken je misschien niet een extra jaartje geven.

Qua mobo: als je niet gaat overclocken kun je prima een B150 of H170 bordje pakken, wil je toch wel overclocken, kun je ook eens kijken naar de pricewatch: ASRock Z170 Extreme4, zelfde prijs, maar hij lijkt mij net iets beter.

Low profile DDR4 lijkt er nog niet te zijn als ik zo eens in de pricewatch kijk, dan zou ik zelf voor een wat kalere versie gaan, want hoewel de heatsink van de HyperX niet veel uitsteekt, het kan net voldoende zijn om in de weg te zitten. pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 kan dan prima, als je toch liever zwart geheugen hebt, is pricewatch: G.Skill Value F4-2400C15Q-16GNT een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
Als ik over een aantal jaar niet meer alles op ultra kan spelen of die ene game net toevallig te zwaar is kan ik daar best mee leven. Dan heb ik liever tijdelijk dat 'gebrek' en haal ik een compleet nieuw systeem als de rest ook aan vervanging toe is. Als de verwachting toch is dat je over 2-3 jaar moet vervangen vind ik het zonde om €400 extra uit te geven aan een 980ti ipv een 390. Lastig zeg.

Overigens: heeft het nog zin om voor een 6700 processor te gaan icm een 390?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:47
Als je 700 euro wil uitgeven aan videokaarten kan je beter nu een high-end kaart van €350 euro kopen en die over 3 jaar inwisselen voor een nieuwe high-end kaart van €350. Dan heb je over de loop van zes jaar gemiddeld genomen betere prestaties dan als je nu een kaart van €700 koopt en daar zes jaar mee wil doen.

Hetzelfde geldt in mindere mate voor de processor, als je nu een i7-6700k met Z170 moederbord koopt kan die wel iets langer mee (dan heb je de komende jaren meer processorkracht dan je eigenlijk nodig hebt), maar je kan die ±€250 verschil met een i5-6500 en goedkoper moederbord (wat voor de komende jaren ook uitstekend zal voldoen, met iedere videokaart) ook opsparen om over een jaar of 5 te upgraden naar een processor die die 6700k op alle fronten achter zich laat.

Boven een bepaalde grens staan de extra kosten steeds minder in verhouding tot de extra prestaties die je ermee wint. Twee keer zo duur betekent in dit geval niet twee keer zo snel, en ook niet dat je er twee keer zo lang mee kan doen. Mijn advies zou daarom een i5 met een R9 390 / GTX 970 zijn en het geld wat je over hebt op de spaarrekening te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 236,25€ 236,25
1Asus Z170 PRO GAMING€ 145,95€ 145,95
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 349,-€ 349,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Fractal Design Define R5 Wit€ 102,95€ 102,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 99,90€ 99,90
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 174,80€ 174,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.293,75

Weer een aantal dingen aangepast.

Had toch graag de 6600K, maar die is erg slecht leverbaar zie ik. Waarom is de i7 6700 eigenlijk €100 duurder?

Als HD een WD Blue erin gezet. Had eigenlijk een voorkeur voor de WD Black vanwege de betrouwbaarheid, maar ik lees in veel reviews terug dat deze blijkbaar vrij luidruchtig is, klopt dit? En als de Seagate echt zo slecht is qua betrouwbaarheid, waarom wordt deze dan toch zoveel gekozen, waaronder in de BBG?

Met deze videokaart zit ik dus goed icm deze monitor pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart ?
Of is het nog de moeite waard om voor de 390x pricewatch: MSI R9 390X Gaming 8GB te gaan (met het oog op over een aantal jaren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
Iemand eventueel nog wat input :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R9 390X Is een overgeklokte r9 390. En ja de videokaart is perfect voor de beeldscherm hierboven. je hebt een locked processor met een moederbord waar je mee kan overklokken je kan daarop besparen als je dat zou willen door een locked moederbord te nemen. Verder ziet alles er netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 15:31:
R9 390X Is een overgeklokte r9 390. En ja de videokaart is perfect voor de beeldscherm hierboven. je hebt een locked processor met een moederbord waar je mee kan overklokken je kan daarop besparen als je dat zou willen door een locked moederbord te nemen. Verder ziet alles er netjes uit.
Bedoel je de 390 of de 390x die perfect is?

Wat betreft de processor heb je gelijk. Ik wilde eigenlijk toch de K-versie pakken om toch de optie om te overklokken open te houden, maar die was een paar dagen terug zeer slecht leverbaar. Zie dat die nu opeens wel weer prima leverbaar is, dus dan ga ik alsnog voor de K in combinatie met dit moederbord denk ik. Dat is toch wel net wat beter dan een locked processor met een wat goedkoper moederbord neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wimderon schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 16:04:
[...]

Bedoel je de 390 of de 390x die perfect is?

Wat betreft de processor heb je gelijk. Ik wilde eigenlijk toch de K-versie pakken om toch de optie om te overklokken open te houden, maar die was een paar dagen terug zeer slecht leverbaar. Zie dat die nu opeens wel weer prima leverbaar is, dus dan ga ik alsnog voor de K in combinatie met dit moederbord denk ik. Dat is toch wel net wat beter dan een locked processor met een wat goedkoper moederbord neem ik aan?
R9 390 bedoelde ik. Klopt het is beter maar alleen als je er zeker van bent dat je hem gaat overklokken als je het niet nodig vindt voor de dingen die je wilt gaan doen dan is het idd verstandig dan om een z moederbord te nemen met een locked processor voor later als je het echt nodig gaat hebben :*)

• wimderon
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 264,51€ 264,51
1Asus Z170 PRO GAMING€ 148,95€ 148,95
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 365,80€ 365,80
1Fractal Design Define R5 Wit€ 106,95€ 106,95
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 173,04€ 173,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.352,10

Dit lijkt het te gaan worden. Plus de eerder genoemde monitor en Windows 10 dan nog.

• Koning Willy
wimderon schreef op donderdag 19 november 2015 @ 19:02:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 264,51€ 264,51
1Asus Z170 PRO GAMING€ 148,95€ 148,95
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 365,80€ 365,80
1Fractal Design Define R5 Wit€ 106,95€ 106,95
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 173,04€ 173,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.352,10

Dit lijkt het te gaan worden. Plus de eerder genoemde monitor en Windows 10 dan nog.
Perfect, niks meer aan veranderen ;)
Koeler heb ik ook, erg stil.

• wimderon
Gisteren is hij eindelijk geleverd (de videokaart was net op moment van bestellen niet op voorraad). Ziet er allemaal goed uit.

Lukt me alleen niet om windows geïnstalleerd te krijgen. Heb gewoon windows 10 dvd gekocht (bij de bestelling), alleen niet voor gekozen om het ook te laten installeren omdat het nogal prijzig was. Denk alleen dat ik het onderschat heb aangezien het niet even dvdtje invoeren en met een paar klikken klaar is. Mijn vraag is dus of er ergens precies stap voor stap beschreven staat wat te doen of dat er bijvoorbeeld iemand via Skype bereid is te helpen..

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
wimderon schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:44:
Gisteren is hij eindelijk geleverd (de videokaart was net op moment van bestellen niet op voorraad). Ziet er allemaal goed uit.

Lukt me alleen niet om windows geïnstalleerd te krijgen. Heb gewoon windows 10 dvd gekocht (bij de bestelling), alleen niet voor gekozen om het ook te laten installeren omdat het nogal prijzig was. Denk alleen dat ik het onderschat heb aangezien het niet even dvdtje invoeren en met een paar klikken klaar is. Mijn vraag is dus of er ergens precies stap voor stap beschreven staat wat te doen of dat er bijvoorbeeld iemand via Skype bereid is te helpen..
Waar loop je precies tegenaan bij de installatie?

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Zoek een paar tutorials op YT ;)

• wimderon
NO_Excuses schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:01:
[...]

Waar loop je precies tegenaan bij de installatie?
Ik had in eerste instantie gewoon de dvd erin gegooid en windows geïnstalleerd, met als resultaat een bureaublad met alleen de prullenbak erop. Daarna de kleine lettertjes pas gelezen en blijkbaar moet er wat voorwerk verricht worden, maar het hoe en wat wordt me niet volledig duidelijk helaas.

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Hoezo? Wat verwacht je nog meer op het bureaublad?

Eventuele extra's kun je installeren via het configuratiescherm, windows opties toevoegen.

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
wimderon schreef op donderdag 17 december 2015 @ 16:02:
[...]

Ik had in eerste instantie gewoon de dvd erin gegooid en windows geïnstalleerd, met als resultaat een bureaublad met alleen de prullenbak erop. Daarna de kleine lettertjes pas gelezen en blijkbaar moet er wat voorwerk verricht worden, maar het hoe en wat wordt me niet volledig duidelijk helaas.
Enkel prullenbak op het bureaublad is exact wat ik zie wanneer ik Windows 10 vers installeer. Wat ik de afgelopen tijd een aantal keren heb gedaan.

Klik eens op start, zie je dan de rest van de "apps"?

• wimderon
cannibal schreef op donderdag 17 december 2015 @ 16:05:
Hoezo? Wat verwacht je nog meer op het bureaublad?

Eventuele extra's kun je installeren via het configuratiescherm, windows opties toevoegen.
Dat zie ik niet staan:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2zp2fwo.jpg

• wimderon
zeadope schreef op donderdag 17 december 2015 @ 16:11:
[...]

Enkel prullenbak op het bureaublad is exact wat ik zie wanneer ik Windows 10 vers installeer. Wat ik de afgelopen tijd een aantal keren heb gedaan.

Klik eens op start, zie je dan de rest van de "apps"?
Als ik op start en alle apps klik krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/331kcb5.jpg

• uname -r
In mijn ogen niks aan de hand dus.

• KappaRoss
Dus je ziet de configuratie scherm niet?

• wimderon
https://www.microsoft.com...pks.aspx#fbid=a5wzQHJR6As

https://www.microsoft.com...ild.aspx#fbid=a5wzQHJR6As

Dit heeft er dus niks mee te maken verder?

Ik kan verder bijvoorbeeld geen verbinding met internet maken omdat 'er geen netwerkhardware is gevonden' :S

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Klik op vorige (net boven het start icoon)

Xbox: Gulpener88

• wimderon
Nou, lijkt er dus op dat windows wel goed geinstalleerd is dus?

Maar extra probleem erbij. Net computer opnieuw opgestart en de resolutie van het scherm staat op 800 x 600 en kan niet aangepast worden 8)7

Buiten dat kan ik dus geen verbinding met internet maken omdat er geen netwerkhardware wordt gevonden.

• KappaRoss
''
Buiten dat kan ik dus geen verbinding met internet maken omdat er geen netwerkhardware wordt gevonden.''
Als je mobo geen Wifi heeft.. Doe je het met een kabel?

• wimderon
KappaRoss schreef op donderdag 17 december 2015 @ 17:39:
''
Buiten dat kan ik dus geen verbinding met internet maken omdat er geen netwerkhardware wordt gevonden.''
Als je mobo geen Wifi heeft.. Doe je het met een kabel?
Met een kabel ja.

• uname -r
wimderon schreef op donderdag 17 december 2015 @ 17:20:
Nou, lijkt er dus op dat windows wel goed geinstalleerd is dus?

Maar extra probleem erbij. Net computer opnieuw opgestart en de resolutie van het scherm staat op 800 x 600 en kan niet aangepast worden 8)7

Buiten dat kan ik dus geen verbinding met internet maken omdat er geen netwerkhardware wordt gevonden.
Windows 10 heeft die netwerk chip drivers (nog) niet ingebakken. Dus die zou je apart moeten downloaden en installeren.
Hier kan je alle drivers van je moederbord vinden:
http://www.msi.com/produc...html#down-driver&Win10 64
Meestal ook de eerste stap na de Windows installatie.

[ Voor 49% gewijzigd door uname -r op 17-12-2015 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
zeadope schreef op donderdag 17 december 2015 @ 19:59:
[...]

Windows 10 heeft die netwerk chip drivers (nog) niet ingebakken. Dus die zou je apart moeten downloaden en installeren.
Hier kan je alle drivers van je moederbord vinden:
http://www.msi.com/produc...html#down-driver&Win10 64
Meestal ook de eerste stap na de Windows installatie.
Ik heb de support dvd van m'n moederbord er maar eens bijgepakt. Waarschijnlijk oerdom dat ik het niet automatisch gedaan heb, maar goed.

Meeste is wel duidelijk, maar welke drivers en utilities moet ik wel installeren en welke zeker niet?

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2w5oeub.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/21j0vmf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xer_00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 31-08 14:28
Ik zou alleen de LAN driver pakken en als die het doet de overige via internet binnenhalen dan heb je meteen van alles de laatste versie.
De overige software die op die cd staat haal ik meestal van ninite (1 installer zonder add ons die ongemerkt mee installeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
Dank voor de reactie en de tip!

Nog een probleem dat ik tegenkom: De HDD lijkt niet beschikbaar te zijn of iets dergelijks. Bij apparaatbeheer staat de schijf wel (ingeschakeld en correct werkend), maar verder kan ik hem zo nergens terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
wimderon schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 19:13:
Dank voor de reactie en de tip!

Nog een probleem dat ik tegenkom: De HDD lijkt niet beschikbaar te zijn of iets dergelijks. Bij apparaatbeheer staat de schijf wel (ingeschakeld en correct werkend), maar verder kan ik hem zo nergens terugvinden.
eerste google hit:
http://www.computeridee.n...oor-deze-pc-in-verkenner/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
Als ik ik computerbeheer naar schijfbeheer ga komt de melding dat 'schijf initialiseren', volgens mij is dat de schijf. Heb ik de optie om MBR of GPT als partitiestijl te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
wimderon schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 01:22:
[...]

Als ik ik computerbeheer naar schijfbeheer ga komt de melding dat 'schijf initialiseren', volgens mij is dat de schijf. Heb ik de optie om MBR of GPT als partitiestijl te kiezen.
Die moet je wel voor het eerste in gebruik name wel even formatteren inderdaad. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
zeadope schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 01:29:
[...]

Die moet je wel voor het eerste in gebruik name wel even formatteren inderdaad. O-)
Kan ik dan beter MBR of GPT pakken. Van wat ik zo lees heeft GPT pas bij grotere schijven voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
Iemand enig idee :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien bij youtube ff kijken ''Installing hard drive'' en dan heb je een paar filmpjes waar ze het je laten zien hoe je het correct moet installeren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 18:38:
Misschien bij youtube ff kijken ''Installing hard drive'' en dan heb je een paar filmpjes waar ze het je laten zien hoe je het correct moet installeren etc.
Had ik al gedaan. Dat lijkt me verder duidelijk.

Alleen wordt me niet duidelijk welke partitiestijl ik moet kiezen (MBR of GPT). Op de ene site lees ik dat MBR prima is, op het andere forum staat dat GPT alleen voor grotere schijven voordelen heeft en ergens anders wordt weer geschreven dat MBR min of meer achterhaald is. Als noob op dit gebied zie je dan al snel door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan klik je MBR aan. Ik ''denk'' dat beide opties geen enkel probleem zal zijn en dat hij gewoon normaal zal werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
Schiet mij maar lek hoor.

Schijf initialiseren in eerste instantie mislukt, na opnieuw opstarten was deze toch online. Daarna de stappen doorlopen (een letter gekozen voor de schijf en een naam gegeven, rest alles standaard gelaten volgens mij). Vervolgens blijft schijfbeheer, na een hele tijd activiteit, hangen. Schijf werkt nog steeds niet naar behoren en als ik nu schijfbeheer in wil gaan blijft hij hangen bij virtual desk service, of, als dat eens werkt, bij 'schijfconfiguratiegegevens laden'.

Ik ben best een noob op dit gebied, maar het zou toch niet superlastig moeten zijn, dus ik begin er nu wel een punthoofd van te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Koning Willy schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 02:08:
[...]
Nee, dat is onzin. Je mist wat extra performance. extra performance, die wellicht niet nodig is.
Je ben wel duurder uit met overklokken; niet alleen word de build duurder, de stroomrekening gaat ook omhoog. in geval van hogere overkloks zelfs onevenredig hoger tov de extra performance.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimderon
Wordt steeds gekker. Computer uitschakelen duurde daarstraks 20 minuten, opstarten 5 minuten. Bij opnieuw opstarten sluit hij weliswaar meteen af maar duurt het opstarten nog steeds 5 minuten.

Wat adviseren jullie me te doen? Contact opnemen met de winkel waar ik hem gekocht heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:47
Dit begint toch de klinken alsof de harde schijf kapot is. Wat gebeurt er als je die loskoppelt?

Ik pak trouwens altijd GPT voor m'n schijven maar dat maakt allemaal niet zoveel uit.

[ Voor 31% gewijzigd door Sebastiaannn op 20-12-2015 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning Willy
Madrox schreef op zondag 20 december 2015 @ 09:32:
[...]

Nee, dat is onzin. Je mist wat extra performance. extra performance, die wellicht niet nodig is.
Je ben wel duurder uit met overklokken; niet alleen word de build duurder, de stroomrekening gaat ook omhoog. in geval van hogere overkloks zelfs onevenredig hoger tov de extra performance.
Zo late reactie zeg :+

Hoezo wordt de build duurder? Je blijft hetzelfde betalen voor meer performance. Je kunt nooit te veel performance hebben, dat is onzin.

En de stroomrekening slaat ook nergens op, elektriciteit kost minder dan gas om een kamer te verwarmen.

Als we elke euro gaan uitrekenen waarom gaan we dan voor nieuwe hardware? Dat is het grootste kostenpost namelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Koning Willy op 20-12-2015 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Als een overklok niets doet voor je fps, heb je nutteloze extra cpu performance.
Elektriciteit kost nog steeds geld, alles wat je meer verstookt kost meer geld.

Jij vind het dus niet erg om stroom "weg te gooien" , zolang je maar maximale performance hebt doet het er niet toe dat je pc 400watt of meer per uur verstookt. O wacht, waarom geen 1000watt, kan je stroomnet makkelijk aan.

Wat natuurlijk wel zo is is dat je beter een non-K cpu kan nemen als je niet overklokt. Dat is idd het goedkoopst en zuinigst.

[ Voor 14% gewijzigd door Madrox op 21-12-2015 03:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappaRoss
Madrox schreef op maandag 21 december 2015 @ 03:27:
O wacht, waarom geen 1000watt, kan je stroomnet makkelijk aan.
Doe maar 1500watt, hij verbruikt maar 350-400 onder 100% load, en een lichte overklok.. :O
Alleen als je AMD CPU's en GPU's zwaar gaat overklokken, dan pas zie je verschil in kosten... :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Snap ik ook wel, ik reageer alleen even op de ongenuanceerde uitspraak K. Willy.
Bij overklokken kan je, ook bij Intel, meer stoken dan je lief is. Of iig niet erg rendabel.

Afbeeldingslocatie: http://overclocking.guide/wp-content/uploads/2015/08/power_consumption.png
4.6Ghz blijkt bij de Skydale cores de sweetspot te zijn, daarboven neemt het stroomverbruik rap toe.
(de laatste 100mhz kost je 30watt extra)
Volledig artikel

[ Voor 33% gewijzigd door Madrox op 21-12-2015 21:06 ]

• wimderon
Sebastiaannn schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:48:
Dit begint toch de klinken alsof de harde schijf kapot is. Wat gebeurt er als je die loskoppelt?

Ik pak trouwens altijd GPT voor m'n schijven maar dat maakt allemaal niet zoveel uit.
Na loskoppelen werkte het systeem inderdaad weer normaal. Schijf inmiddels teruggestuurd, bleek defect en de vervangende is onderweg :)
Pagina: 1