Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 22:28:
Thysco,
Bedankt voor je uitleg. Weer wat geleerd! Blijf reageren, vooral als je denkt een goede bijdrage te leveren aan de discussie!
Techneut en Orion,
Ik heb jullie reactie gelezen en het lijkt erop alsof jullie elkaar tegenspreken. Techneut zegt eigenlijk dat de weerstanden er voor zorgen dat de motor er zwaarder aan moet trekken bij een hogere snelheid (en dus meer energie verbruikt van de accu) en Orion zegt dat het vermogen hetzelfde blijft omdat de verschillende tandwielen e.e.a. opheffen. Tenminste als ik het goed begrepen heb. Kunnen jullie mij dit uitleggen?
Alle reacties zijn welkom!
Even voorafgaand moet ik zeggen dat ik de laatste dagen niet zo erg mee lees, en ik heb even gauw over de nieuwe reacties heen geskimmed.
Plus jouw korte samenvatting, wat me heel goed uitkomt

dank u
Wat Orion en Techneut zeggen klopt allebij. Ze praten dan ook over verschillende dingen.
Eerst wat Orion zegt.
Een versnellingsbak is een koppel omvormer.
Even drastisch versimpeld: koppel * toeren = vermogen
In de versnellingsbak zitten tandwielen. Laten we even zeggen dat er een set in zit van 100 tanden op een 50 tanden tandwiel, een van 75 tanden op 75 tanden en 50 tanden op 100 tanden.
Dus dat zijn de ratios 2:1, 1:1 en 1:2.
De eerste deelt het toerental door twee. tweede deelt niets en de derde verdubbelt het toerental.
Het koppel van de elektromotor is 100newtonmeter, het toerental 100rpm.
1e versnelling: (100*2) * (100/2) = 1000watt
2de versnelling (100*1) * (100/1) = 1000watt
3de versnelling (100/2) * (100*2) = 1000watt
Zie je de trend?

Vermogen blijft altijd gelijk.
Echter, de verhalen gaan over trappen met een fiets of het gebruik van een brandstof motor.
Mensen en brandstofmotoren zijn beide slechts in een beperkt toerengebied efficient.
Elektromotoren zijn over hun hele toerengebied efficient.
Als je, op de fiets, een hogere of lagere versnelling kiest, maakt dat niks uit, zolang je binnen het toerental blijft waar jouw benen efficient zijn. Bij (bijvoorbeeld) 21 versnellingen, boeit het echt niet of je nou versnelling 11 of 13 neemt. Daar zit niet zoveel verschil in en valt beide in het efficientste toerenbereik als je cruise snelheid rijdt.
Daar buiten gaat het zwaarder aanvoelen of moet je ongelofeloos snel trappen wat ook erg vermoeiend is. Niet omdat er meer energie nodig is, maar omdat jij minder efficient voedsel en lucht omzet in energie.
Plus dat je interne weerstand hoger wordt. Je produceert meer frictie (spieren tegen je huid en botten, even plat gezegd) en dus wordt meer bewegingsenergie omgezet in hitte (houd verband met Techneut's verhaal, zie onder)
Daarom kies je ook een lage versnelling om weg te komen bij het stoplicht, want dan maak jij optimaal energie en accelereer je harder.
Zodra je aan het einde van je efficiente toerenbereik bent gekomen, kies je een hogere versnelling en accelereer je weer verder.
Ben je eenmaal aangekomen op cruise-snelheid, dan pak je een versnelling waarin jij efficient jouw snelheid kan behouden.
Een elektromotor heeft geen last van inefficienties bij bepaalde toerentallen. Ze zijn altijd efficient.
Die hoeft dus ook niet te schakelen, maar trekt gewoon met hetzelfde vermogen door tot de gewenste cruise-snelheid is bereikt.
Wat Techneut zegt heeft te maken met luchtweerstand die groter wordt naarmate je sneller door de lucht heen wil gaan.
Als je snelheid verdubbelt, verviervoudigt je luchtweerstand.
Wrijving in de overbrenging (wielen op de weg, kogellagers in de motor, noem het maar) vergroot ook met een verhoging van de snelheid.
Daar door wordt de hoeveelheid energie die je nodig hebt om dezelfde snelheid te behouden steeds groter, naarmate je harder rijdt.
En dat is waar Techneut en Orion weer samenkomen.
Orion benadrukt het uitgangsvermogen van de motor. Die wordt niet meer of minder.
Techneut benadrukt dat er méér vermogen nodig is om harder te gaan, buiten het feit dat accelereren energie kost.
Ze vullen elkaar aan en geven het resultaat dat er ergens een keer een grens is aan hoe hard je kan gaan.
Het maximale vermogen verandert niet, maar het verbruik van vermogen om op snelheid te blijven wordt steeds groter naarmate je harder rijdt.
Maar, het verbruik wordt ook hoger door inwendige weerstand, namelijk door wrijving van tandwielen. Dus hoge toeren versus lage snelheid is niet efficient.
Er is dus ergens een sweetspot tussen energie uit de accu gebruiken en alle wrijvingen bij elkaar die een optimale efficientie opleveren, waarmee je zo ver mogelijk komt op één volle accu.
[
Voor 4% gewijzigd door
McKaamos op 19-10-2015 00:44
]