Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• H8M3CuzUaintM3
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-03-2024
Aangezien ik geen Microsoft Lync expert ben hoop ik dat iemand mijn vraag kan beantwoorden..

Via https://www.eventzero.com/Tools/FederationTester/ kan je een check doen of de federation open staat naar een bepaald SIP adres voor messaging.

Ik heb nu een SIP adres waarbij dit bericht wel binnen komt, maar als ik in lync het sip adres op zoek dan is diegene offline en is de status "Aanwezigheid onbekend". Hierdoor heb ik toch het idee dat bij de Event Zero check de federation van buitenaf naar binnen toch open staat, maar omdat degene bij mij niet online komt snap ik het niet meer. Ook heb ik geprobeerd de desbetreffende persoon als contact toe te voegen in mijn adreslijst maar helaas zonder succes, nog steeds niet online.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welke Lync versie praten we over, met welke CU's en hoe staat je federation nu ingesteld?

Setting up Lync federation in Lync Server 2013

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• H8M3CuzUaintM3
Versie 10.0.10240 Build 10240

Maar betreft CU's heb ik geen verstand van aangezien ik de omgeving niet beheer.
Ik weet alleen dat de federation naar buiten open staat want ik kan andere mensen van andere bedrijven wel benaderen...

En vanaf de Event Zero komt er wel een bericht binnen bij degene die ik probeer te bereiken... maar vanaf mijn lync naar diegene zie ik diegene niet online..

Voor mijn beeldvorming buiten de configuratie om zou dat toch vreemd zijn?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Meestal zijn er dan problemen met de certificaten tussen beide Lync Edge servers. Je zult toch de beheerders erbij moeten halen aangezien het over server-server communicaties gaat. Mogelijk gebruikt de Lync setup van je contactpersoon een root cert die niet in de root store van jouw Lync Erge server zit. Maar goed, koffiedik kijken, kan net zo goed een DNS probleem zijn.

• MAX3400
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

supra_indo schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 16:36:
...aangezien ik de omgeving niet beheer.
Dit lijkt me een beetje de rode draad te zijn in een flink aantal recente topics; je moet "iets" oplossen waar het er vaak op lijkt dat je het niet hebt ingericht (van grond af aan) of dat je iets moet proberen te troubleshooten waar "anderen" meer verstand van lijken te hebben.

Vind het erg lastig om een antwoord te geven waar je verder mee kan; ik moet er namelijk vanuit gaan dat "de echte beheerder" weet wat hij/zij doet en dan is die persoon dus de aangewezen gesprekspartner voor jou om samen tot een oplossing te komen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

supra_indo schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 16:36:
Ik weet alleen dat de federation naar buiten open staat want ik kan andere mensen van andere bedrijven wel benaderen...
Dat zegt niks. Federatie kun je per domein regelen. Dat je wel met medewerkers van Bedrijf A wel kunt federeren betekend nog niet dat je automatisch ook met medewerkers van Bedrijf B kunt federeren.

Dus nogmaals: hoe is het nu exact ingericht?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• H8M3CuzUaintM3
Question Mark schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:36:
[...]

Dat zegt niks. Federatie kun je per domein regelen. Dat je wel met medewerkers van Bedrijf A wel kunt federeren betekend nog niet dat je automatisch ook met medewerkers van Bedrijf B kunt federeren.

Dus nogmaals: hoe is het nu exact ingericht?
Nogmaals, ik ben geen expert in deze config dit heb ik ook in mijn eerdere berichten aangegeven, kan je alsjeblieft beter lezen voordat je vragen stelt?

Het enige wat ik weet is dat ik diegene niet kan benaderen en zijn/haar status onbekend is wat naar mij inzien zeker te maken kan hebben met bepaalde certificaten die niet geactiveerd zijn. Technische diepheid heb ik niet hiervoor en van de tegenpartij al helemaal niet.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
supra_indo schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:03:
[...]

Nogmaals, ik ben geen expert in deze config dit heb ik ook in mijn eerdere berichten aangegeven, kan je alsjeblieft beter lezen voordat je vragen stelt?

Het enige wat ik weet is dat ik diegene niet kan benaderen en zijn/haar status onbekend is wat naar mij inzien zeker te maken kan hebben met bepaalde certificaten die niet geactiveerd zijn. Technische diepheid heb ik niet hiervoor en van de tegenpartij al helemaal niet.
Wat is je doel?
Dat wij in onze glazen bol kijken, je config snappen en daarna de oplossing geven?

Ik zou het probleem bij de Lync beheerders neerleggen, die hebben de "technische diepheid" om te troubleshooten.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• H8M3CuzUaintM3
Oogje schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:32:
[...]

Wat is je doel?
Dat wij in onze glazen bol kijken, je config snappen en daarna de oplossing geven?

Ik zou het probleem bij de Lync beheerders neerleggen, die hebben de "technische diepheid" om te troubleshooten.
Die logica snap ik, enige wat ik wou weten of ik het eventueel nog kon verhelpen op een andere manier dan de technische aspecten betreft config aan te passen... voor mij is nu duidelijk dat het te maken kan hebben met de geïnstalleerde certificaten die niet overeenkomen. Topic mag in ieder geval dicht :)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

supra_indo schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:03:
[...]
Joh, rustig even. Ik heb je post heus wel gelezen. Het punt is alleen wel dat we geen ondersteuning kunnen leveren zonder informatie.

Naast certificaten en federatie-instellingen, kan ik nog wel wat redenen verzinnen waarom het federeren niet lekker gaat. Voordat we je daar bij kunnen ondersteunen hebben we toch echt meer info nodig. De test die je uitvoert met die website test ook nog eens enkel de config bij de partij waarmee je wilt federeren. De config van je eigen lync omgeving wordt nergens getest.
supra_indo schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:36:
[...]
Voor mij is nu duidelijk dat het te maken kan hebben met de geïnstalleerde certificaten die niet overeenkomen.
Certificaten die niet overeenkomen is niet wat Wagenveld gezegd heeft. Die heeft het (terecht) over de trustrelatie mbt gebruikte certificaten. Dat is wel compleet iets anders.

• Distrax1988
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Misschien wat aan de late kant, maar dit lijkt te maken te hebben met een firewall rule aan jou of aan de externe kant, Federatie is duidelijk actief bij beide partijen waardoor er samenwerking plaatst kan vinden tussen twee externe domeinen.

Zoals Question Mark al aangeeft is dit wel van belang dat dit domein in de whitelist staat als deze setting gekozen is.

IM komt dus aan maar je hebt geen presence binnen Lync? ontvangt de ontvanger wel een notificatie van jou IM of komt er ook niks binnen, en blijft IM als het ware laden en wordt niet verzonden?

Het specifieke protocol waar je naar moet zoeken is XMPP voor presence status, beschikbaarheid en een verbinding tussen de twee Exchange omgevingen.

Voor dit specifieke stukje moet je je gaan focusen op poort 5269 23456 beide TCP.
Probeer het ook eens met een ander domein, bv je hebt nu @KPN.com geprobeerd, probeer het eens met iemand van @Microsoft.com. werkt dit? dan is er een issue aan de kant van je vorige contact, werkt dit niet dan heb je zelf ook werk te doen.

Zoals al aangegeven is dit stuk complex en heel lastig om er een oorzaak aan te hangen, er is geen vinkje of setting binnen de client die dit kan tegen houden.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hoe kom jij nou aan XMPP dan? XMPP en de poorten die jij noemt heeft 0,0 met Lync-Lync federation te maken. Wel even je feiten controleren voor je hier een zut incorrecte informatie neerzet.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Distrax1988 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:15:
Het specifieke protocol waar je naar moet zoeken is XMPP voor presence status, beschikbaarheid en een verbinding tussen de twee Exchange omgevingen.
Lync 2013 en SfB hebben XMPP niet nodig voor het onderling federeren (lync Server Federation). XMPP wordt gebruikt om IM werkend te krijgen met 3th party's zoals Jabber, ICQ, Google Talk en AOL.

Deze zijn allemaal gebasseerd op XMPP. Om dit samen te kunnen laten werken met Lync moeten er Gateways services geinstalleerd worden. Hoe en wat verschilt per Lync versie.

[ Voor 12% gewijzigd door Question Mark op 13-10-2015 14:09 ]

• Distrax1988
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
wagenveld schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:07:
Hoe kom jij nou aan XMPP dan? XMPP en de poorten die jij noemt heeft 0,0 met Lync-Lync federation te maken. Wel even je feiten controleren voor je hier een zut incorrecte informatie neerzet.
Excuus twee foutjes idd ik ben van UC toestellen en hardware van derde partijen uitgegaan.
Pagina: 1