Computer helemaal dood, voeding goed, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

• erikb1971
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-11-2025
Goedemorgen Tweakers

Sinds vanmorgen doet mijn PC helemaal niks meer. Geen lampje, geen ventilator, niks. Ander stopconnact geprobeerd: geen resultaat. Voeding naar Informatique gebracht: voeding is in orde.
Hardware:
Lian Li pc c32 atx kast
Coolermaster Silent pro m2 720 wat voeding
ASRock P67 Extreme4 Gen3 S1155 P67 moederboard

Klinkt voor mij als een kapot moederbord... of zou bijvoorbeeld de aan en uit schakelaar van de kast kuren hebben? Kortom: hoe nu verder?

Bij voorbaat dank!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Loop deze even door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Daarmee kan je goed uitzoeken welk onderdeel de boosdoener is.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• erikb1971
dank je wel. Volgens mij is dit de sleutelzin:

Draaien de fans wel? Zo nee; zijn de PWR_ON en RESET connectors correct aangesloten? Check de handleiding van het moederbord. Anders is hoogstwaarschijnlijk de voeding of het moederbord kapot. Ook kan dit door een hangende reset-knop komen, maar dat komt weinig voor.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

erikb1971 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:54:
dank je wel. Volgens mij is dit de sleutelzin:

Draaien de fans wel? Zo nee; zijn de PWR_ON en RESET connectors correct aangesloten? Check de handleiding van het moederbord. Anders is hoogstwaarschijnlijk de voeding of het moederbord kapot. Ook kan dit door een hangende reset-knop komen, maar dat komt weinig voor.
Wat heb je verder nog getest dan?
Geheugen er al eens uit getrokken en maar 1 reepje laten zitten?
Checkt op geplofte elco's?
Andere videokaart, c.q. huidige er uit en de onboard video geprobeerd?

Bij elk kopje 'ten einde raad' staan een aantal tests die je kan uitvoeren, en de meesten er van kunnen er voor zorgen dat je systeem niet wil starten.

Het hoeft niet persé het moederbord te zijn namelijk. Een gare videokaart kan ook roet in het eten gooien, of slecht geheugen, bijvoorbeeld.
Tegenwoordig zijn er ook steeds minder systemen met een PCspeaker, dus hoor je de BIOS beeps niet als die toevallig probeert te melden dat onderdeel X niet functioneert.

• erikb1971
zouden dat soort zaker er ook voor zorgen dat de fans niet draaien? En er geen enkel lampje ook niet op de kast gaat branden?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

erikb1971 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:29:
zouden dat soort zaker er ook voor zorgen dat de fans niet draaien? En er geen enkel lampje ook niet op de kast gaat branden?
Ja, dat is zeker mogelijk.
Als een videokaart b.v. doorgebrand is en een kortsluiting veroorzaakt, weigert het moederbord om de stroomvoorziening in te schakelen.
Dan wil helemaal niets werken, hoe vaak je ook op het powerknopje drukt.

Maargoed, als je de power-knop van de kast volledig wil uitsluiten, dan zou je het stekkertje van het moederbord af kunnen halen en dan even met een schroevendraaier, of ander metalen voorwerp, contact kunnen maken tussen de 2 pinnen waar het stekkertje af kwam.

• erikb1971
powerknop aansluiting met een ijzerdraadje doorverbonden, nog steeds niks. Alle kaarten en usb aansluitingen en dergelijke los gehaald, nog steeds geen enkel lampje of beweging.
Langzaam toch een geval garantie moederbord denk ik?

• harry89
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-11-2021
erikb1971 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:56:
powerknop aansluiting met een ijzerdraadje doorverbonden, nog steeds niks..
Ik hoop dat je dit aan de knopkant hebt gedaan en niet op het moederbord?

De aansluiting op het moederbord hoef je enkel 1 sec te connecten (schroevendraaier tussen de twee pinnen doet het altijd goed). Moederbord krijgt dan het signaal, om te starten...

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-01 15:49
Doorverbonden?
een powerswitch voor je PC is een zogenoemde Momentairy switch.
dit houd in dat de schakelaar éénmalig kort contact maakt.
wanneer je deze schakelaar ingedrukt houd (of de pinnetjes continue doorverbonden laat) heeft dit hetzelfde effect als de reset-knop. deze ersetknop is volgens mij ook al aangehaald hierboven.

wat harry zegt

[ Voor 3% gewijzigd door spank_mojoo op 07-10-2015 12:04 ]

• erikb1971
ja wat harry zegt :-)
dat dus... gedoe zeg!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Als je PC niet wil starten met 1 reepje geheugen, CPU en onboard video, heb je nog 2 opties.
- Geheugen omwisselen. Ergens een reepje lenen bijvoorbeeld.
- CPU omwisselen. Dat doe je niet zomaar (aannemende dat je die niet even op voorraad hebt liggen ;) ) en is vaak ook niet het probleem, tenzij je hem overgeklokt hebt.

Dus ik zou, indien mogelijk, het geheugen nog even wisselen.
Helpt dat niet, dan is het vermoedelijk inderdaad het moederbord.

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-01 15:49
hoe is dit eigenlijk afgelopen?

• erikb1971
Ik heb het moederbord teruggebracht naar Informatique. Er zat 36 maanden garantie op. Informatique heeft het aankoop bedrag (na wat heen en weer gediuscussieer) op mijn informatique account gestort. Ik heb het daar afgehaald door een harddisk er van te kopen en die gelijk weer terug te brengen en mijn geld terug te laten storten. Nu op zoek naar een nieuwe moederbord!
Pagina: 1