Omdat ik met regelmaat buiten werk is het handig om accuraat te kunnen zien welk weer het zal worden op DAG +1 en DAG +2 (vooral deze is belangrijk). Hiervoor gebruik ik gewoonlijk de buienradar maar op DAG +2 vind ik deze vaak niet accuraat. Hoe en waar checken jullie het weer en welke methode vinden jullie het meest betrouwbaar? Buienradar maakt gebruik van het HARMONIE model (te lezen op hun website).
Met welk doel wil je welke info?
Als belangrijkste tool gebruik ik meestal het raam. Dat kun je gebruiken om naar buiten te kijken en je ziet al heel veel. Draai je je nek een beetje dan zie je ook de wolken en kun je het komende uur aardig inschatten.
Verder kijk ik op de site van het knmi voor de vooruitzichten voor de rest van de dag/week.
Als belangrijkste tool gebruik ik meestal het raam. Dat kun je gebruiken om naar buiten te kijken en je ziet al heel veel. Draai je je nek een beetje dan zie je ook de wolken en kun je het komende uur aardig inschatten.
Verder kijk ik op de site van het knmi voor de vooruitzichten voor de rest van de dag/week.
alles kan off-topic
Ik nomineer deze reply hierboven voor de meest droge van 2015.
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Heel accuraat zal een voorspelling van meer dan deze dag ook niet worden, ook al wil het KNMI dat graag doen geloven.Galactic schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:08:
Omdat ik met regelmaat buiten werk is het handig om accuraat te kunnen zien welk weer het zal worden op DAG +1 en DAG +2 (vooral deze is belangrijk). Hiervoor gebruik ik gewoonlijk de buienradar maar op DAG +2 vind ik deze vaak niet accuraat. Hoe en waar checken jullie het weer en welke methode vinden jullie het meest betrouwbaar? Buienradar maakt gebruik van het HARMONIE model (te lezen op hun website).
Zelfs de dag zelf is soms moeilijk, te zien aan de mist van een paar dagen geleden (dichter en langer blijven hangen dan verwacht).
Als het echt belangrijk voor je is dan neem je contact op met de zakelijke afdeling van het KNMI, Meteo Consult of een andere weer-toko en dan laat je een op maat gemaakt weerbericht speciaal voor jouw doel maken...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Je moet me eens vertellen hoe je dat doet het weer 2 dagen vooraf zien uit het raam.Ankona schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:18:
Enkele uren lukte me namelijk ook al.
wat voor werk doe je? en waarom is die tweede dag zo belangrijk
Het weer checken dmv een app heeft ook niet heel veel zin vind ik. Het is vooral een voorspelling, maar als ik bijvoorbeeld buienalarm check dan vertrouw ik deze pas op een half uur vooraf. Heb gemerkt dat het twee uur vooraf (ook al is dat aangegeven) gewoon al niet accuraat is.Galactic schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:10:
[...]
Je moet me eens vertellen hoe je dat doet het weer 2 dagen vooraf zien uit het raam.
Enkele uren lukte me namelijk ook al.
Weer is lastig te voorspellen. En dat zal nog wel even blijven.
Verder is je beginpost wel wat summier. Lijkt me inderdaad handig om wat uitgebreider uit te leggen waarom je dit topic aan hebt gemaakt. Dan voorkom je dit soort reacties
[ Voor 4% gewijzigd door 8GUS op 07-10-2015 11:30 ]
Ik vraag mij dan vooral af, welke bronnen je allemaal kan raadplegen en welke weermodellen er allemaal zijn. Want elke weerapp geeft andere resultaten, de ene is vrij acuraat de andere helemaal niet. Buienradar vind ik bijvoorbeeld voor 1 dag vrij accuraat. Voor dag 2 gaat het vaak de mist in.
Buienradar doet niks anders dan de buien extrapoleren aan de hand van wind en luchtstromingsgegevens. Het ontstaan van nieuwe buien wordt hierdoor niet meegenomen.Galactic schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:44:
Ik vraag mij dan vooral af, welke bronnen je allemaal kan raadplegen en welke weermodellen er allemaal zijn. Want elke weerapp geeft andere resultaten, de ene is vrij acuraat de andere helemaal niet. Buienradar vind ik bijvoorbeeld voor 1 dag vrij accuraat. Voor dag 2 gaat het vaak de mist in.
Waar haalt de particulier de beste gegevens dan, of is dat simpelweg KNMI
Ligt een beetje aan je doel en je kennis op dit moment. Wil je het goed doen, dan moet je zelf de kaarten erbij pakken en aan de slag gaan. Maar ik blijf erbij, weer is niet goed te voorspellen voor meer dan 1 dag.Galactic schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 12:19:
Waar haalt de particulier de beste gegevens dan, of is dat simpelweg KNMI
Ik werk in de gladheidsbestrijding, waarbij goede weersvooruitzichten ontzettend van belang zijn. Een goede weersvoorspelling kan een hoop belastinggeld schelen (beslissing wel/niet strooien).
Uit ervaring weet ik (wij hebben rechtstreeks contact met meteorologen van KNMI en Meteogroup) dat een exacte voorspelling voor over 2 dagen nauwelijks te geven is. Zeker op het gebied van neerslag (waar valt de (sneeuw)bui). Sterker nog: afgelopen winter heb ik een aantal nachten doorgetrokken, wachtend op sneeuw die steeds maar niet kwam. Op dat gebied is een exacte voorspelling voor >6 uur eigenlijk al nauwelijks te doen... Sterker nog: zelfs de 2-uurs modellen kregen er geen vat op.
Het grid van de buienradar is trouwens 1x1 kilometer.. ook al niet super specifiek natuurlijk (al hangt dat van je doelstelling af natuurlijk)...
Oftewel: buien exact voorspellen >12 uur vooruit: onbegonnen werk.
Uit ervaring weet ik (wij hebben rechtstreeks contact met meteorologen van KNMI en Meteogroup) dat een exacte voorspelling voor over 2 dagen nauwelijks te geven is. Zeker op het gebied van neerslag (waar valt de (sneeuw)bui). Sterker nog: afgelopen winter heb ik een aantal nachten doorgetrokken, wachtend op sneeuw die steeds maar niet kwam. Op dat gebied is een exacte voorspelling voor >6 uur eigenlijk al nauwelijks te doen... Sterker nog: zelfs de 2-uurs modellen kregen er geen vat op.
Het grid van de buienradar is trouwens 1x1 kilometer.. ook al niet super specifiek natuurlijk (al hangt dat van je doelstelling af natuurlijk)...
Oftewel: buien exact voorspellen >12 uur vooruit: onbegonnen werk.
Ik denk dat het niet accurater te voorspellen is dan het KNMI nu doet. Wellicht met een megasupercomputer (of quantum?). Maar accuraat zal het nooit zijn. Ik heb zelfs al vaak zat meegemaakt dat buienradar over een half uur 25mm/u regen aan gaf, 10 minuten later werd op hetzelfde tijdstip nog maar 10mm/u voorspelt en uiteindelijk is het helemaal droog gebleven. Zelfs een half uur vooruit kan dus niet 100% accuraat voorspelt worden.Galactic schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:08:
Als particulier een goede site voor weersvoorspellingen: Yr.no
Verwijderd
Meer dan een dag is al niet meer betrouwbaar. Wetenschappers vragen zich af of ze daar überhaupt ooit een betrouwbare voorspelling voor zullen krijgen.
Zie ook voor wat achtergrond info en overige uitleg: YouTube: El Niño and Why We Can't Predict the Weather
Zie ook voor wat achtergrond info en overige uitleg: YouTube: El Niño and Why We Can't Predict the Weather
Je zou eens kunnen zoeken in de hoek van de watersport/grote vaart.
Veel van de voorspellingen worden gedaan aan de hand van GRIB files. Die GRIB files kan je binnen halen via internet en over kaarten/navigatie software heen leggen. De stap daarna is zelf de inschatting maken wat het weer gaat doen. Dit gaat over grote gebieden (zeiler/vrachtschip die om een lagedruk gebied of storm navigeert) maar er is voor 3-7 dagen goed te voorspellen waar een depressie naar toe gaat.
Zo gebruiken wij ook schrijvende barometers: oplopende luchtdruk = toename op kans op goed weer en vice versa.
Wellicht ook in de landbouw hoek zoeken? (hooien, oogsten, etc)
Veel van de voorspellingen worden gedaan aan de hand van GRIB files. Die GRIB files kan je binnen halen via internet en over kaarten/navigatie software heen leggen. De stap daarna is zelf de inschatting maken wat het weer gaat doen. Dit gaat over grote gebieden (zeiler/vrachtschip die om een lagedruk gebied of storm navigeert) maar er is voor 3-7 dagen goed te voorspellen waar een depressie naar toe gaat.
Zo gebruiken wij ook schrijvende barometers: oplopende luchtdruk = toename op kans op goed weer en vice versa.
Wellicht ook in de landbouw hoek zoeken? (hooien, oogsten, etc)
Voorspellen zal inderdaad steeds lastig blijven. Handig is dat ik bijvoorbeeld de kans op regen weet, dat helpt ook veel. Vriendin heeft bijvoorbeeld app op haar telefoon die neerslag zeer goed kan voorspellen maar slechts 1,5 uur vooraf. De meteoblue.com is overigens erg mooi en bied veel detail.
*snip* buiten de tijd, grapje is geweest.
[ Voor 85% gewijzigd door Señor Sjon op 07-10-2015 15:35 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Wat ik in iedergeval wel geleerd heb is om in iedergeval niet op de icoontjes af te gaan.
En voor de rest doet iedere dag even de pluimen/lange termijnverwachting te volgen en de schommelingen erin al veel om een inschatting van de accuraatheid te kunnen maken.
Daarnaast geeft de meerdaagse europese regenverwachtings animatie van buienradar ook wel een beetje inzicht in hoe uitgestrekt men verwacht dat regengebieden gaan zijn.
En voor de rest doet iedere dag even de pluimen/lange termijnverwachting te volgen en de schommelingen erin al veel om een inschatting van de accuraatheid te kunnen maken.
Daarnaast geeft de meerdaagse europese regenverwachtings animatie van buienradar ook wel een beetje inzicht in hoe uitgestrekt men verwacht dat regengebieden gaan zijn.
Ik weet niet hoe accuraat de vaart is, maar weet wel dat in de luchtvaart het ook best vaak afwijkt van de verwachting. Het voordeel is dan wel dat je per vliegveld een mooie voorspelling hebt, alsmede een actueel weer.flip75 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 14:24:
Je zou eens kunnen zoeken in de hoek van de watersport/grote vaart.
moet je wel even weten hoe de "code" te ontcijferen, maar heel moeilijk is dat nu ook weer niet, plus daar zijn websites voor.
Voor mij doet over het algemeen The weather underground het wel aardig. Geen idee hoe nauwkeurig het is trouwens, wel wereldwijd handig in gebruik
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.
Sorry hoor, maar als je geen antwoord geeft wat er zo essentieel is en waarom dan kan je ook geen goeie tips krijgen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik vind jou reactie echt geniaal haha.Ankona schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:18:
maar even ontopic, ik gebruik ook de KNMI website. Maar onthoud wel dat het weer in 1 dag zo snel kan veranderen dat geen enkele site dit ''redelijk" goed kan voorspellen.
Je hebt vast wel eens gehoord van het vlinder effect; een wegfladderende vlinder in China, veroorzaakt uiteindelijk een storm in Amerika. Naar mijn weten zijn er teveel variabelen om een juiste voorspelling te kunnen doen. Als de wind maar een paar graden draait, kan dat al betekenen dat een wolkenveld niet over spanje trekt, waardoor de luchttemperatuur en daarmee de luchtdruk daar stijgt, wat weer een andere luchtstroom veroorzaakt, waardoor die voorspelde bui niet over Engeland, maar over Nederland gaat. Een officieel meteorologisch instituut is de beste bron die je gaat krijgen. Sites als buienradar trekken een bepaalde lijn enkel door, vandaar die snelle veranderingen in neerslag verwachting.
Hier nog een supporter van de noorse weerdienst; YR.no.
De app (Android of iOS) heeft een handige grafiek van de komende 48 uur met min/max temp, dikte wolkendek, zekere neerslag, en mogelijke neerslag, wind en luchtdruk. Die krijg je door een lokatie te selecteren en dan je telefoon een kwartslag te draaien.
De app (Android of iOS) heeft een handige grafiek van de komende 48 uur met min/max temp, dikte wolkendek, zekere neerslag, en mogelijke neerslag, wind en luchtdruk. Die krijg je door een lokatie te selecteren en dan je telefoon een kwartslag te draaien.
Verwijderd
In duitsland hebben ze het over de wettervorhersage ( hoop dat ik dit goed shrijf) is een 'sage' niet een soort van sprookje?
Vraag het een boer, die weten meestal haarfijn wanneer ze moeten maaien om te hooien. Wellicht hebben hun een 6e zintuig wat je aan kan leren
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Ik denk dat Erwin je er het beste bij kan helpen, hij heeft de nodige ervaring in het Weer.
*NVM*
[ Voor 99% gewijzigd door Superkiwi op 11-03-2016 03:19 ]
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Het topic gaat mij er vooral om om handige websites en apps voor het weer te leren kennen en ervaringen te delen. Er zijn in ieder geval al enkele goede sites naar boven gekomen waarvoor dank.
Pagina: 1