• RubenSpoelie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-03-2021
Beste Tweakers,

Ik heb een Canon EOS 600D, en daarmee wil ik filmpjes gaan maken voor mijn website. Nou heb ik daarnaast een Boya Lavalier BY - WM5 gekocht. Echter in het boekje van de Canon staat dat als je een externe microfoon aansluit deze automatisch wordt overgenomen door de camera, maar mijn Canon doet dit niet en dus werkt mijn externe boya lavalier nog niet. Zijn hier oplossingen voor of wat kan het probleem zijn ?

Groet,
Ruben Spoelstra

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:16
Allereerst controleer je natuurlijk of de Boya wel signaal geeft. Bijvoorbeeld door oordopjes aan te sluiten op de koptelefoon aansluiting / Line-out.
Dan sluit je de boya aan via de line out met een mini-jack - mini-jack kabeltje op de camera. Als het goed is werkt het dan. Maar de audio controle met Canon Dslr's is kaka.

Verder zou je even de menu's door kunnen spitten en dubbelchecken of geluid opnemen aan staat.

Wellicht is het een bekend probleem met de 600D en kan je de firmware flashen. Al geeft de omschrijving van de firmware niet direct aan dat er iets verbeterd is op audio gebied.

Succes

• RubenSpoelie
Nouja de boya doet het prima via het microfoontje hoor ik mezelf goed, geluid opnemen staat aan en alle stekkertjes zitten er goed in, denk echt dat het aan de camera ligt die zijn eigen interne microfoon blijft gebruiken. Weet alleen niet hoe dit te fixen is

• analogworm
Hoe heb je gecontroleerd of het opgenomen geluid daadwerkelijk via de interne microfoon is gegaan?
Als alternatief zou je trouwens nog even bij magic lantern kunnen kijken trouwens, daarmee heb je veel meer instellingen om mee te spelen.

• RubenSpoelie
Um ik heb gewoon een filmpje gemaakt waarbij ik eerst in de microfoon praatte wat verder van de camera af en daarna rechtstreeks in de microfoon van de camera , en dat hoor je gewoon 80x beter dus daarvandaar neemt hij nog steeds op helaas, ik ga even kijken! hartelijk dank!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:40

ötzi

eclecticus

In je menu van instellingen heb je een optie voor geluidsopname, check of deze op automatisch staat en niet op uitschakelen (of handmatig met de gain naar -40 dB).
Mocht dit geen soelaas bieden kun je "handmatig" proberen en de gain wat op te schroeven.

• RubenSpoelie
Heb ik al geprobeerd, heb canon ook al 2x gebeld die weten het ook niet ,de microfoon zelf werkt en de camera ook , alleen hij blijft de interne microfoon pakken wat ik ook doe, dus nu heeft canon me aangeraden een andere microfoon te gebruiken en anders is de plug van de camera kapot

Update
Dank voor alle tips! ik heb hem werkend gekregen, bleek uiteindelijk dat je de plug van de microfoon er met een '' beetje geweld'' in moest rammen , nu doet hij het prima! nogmaals dank! :)

[ Voor 26% gewijzigd door Universal Creations op 08-10-2015 15:09 . Reden: dubbelpost ]

• analogworm
Ha, fijn dat je even laat weten dat het dan toch gelukt is!
Pagina: 1