Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_1981
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 14:05
Goedemorgen,

allereerst weet ik niet zeker of ik dit in het juiste forum zet, zoniet zou een modje dit naar het juiste forum willen plaatsen (kon niet echt een expliciet "vragen/problemen"- forum vinden)

Ik heb een maand of 4 geleden de volgende laptop gekocht: een Aus n551jq-cn020h (Intel Core i7-4710HQ, 8GB RAM, GeForce GT845M) in de veronderstelling dat ik hier voorlopig nog wel mee vooruit kan. Ik wil er voornamelijk mee photoshoppen, 3D-tekenen en er wordt af en toe iets gedownload via usenet dmv het programma grabit.

Nu gaan de eerste 2 zaken harstikke goed, echter het laatste niet. Zodra grabit alle files binnengehaald heeft gaat deze de bestanden repareren en uitpakken. Echter dan begint het probleem, mijn donwloadsnelheid zakt dan gigantisch in en de laptop is werkelijk niet meer vooruit te branden. Nu ben ik met de winkel (mediamarkt) in discussie waar het probleem nu ligt. Er is inmiddels al een nieuwe harde schijf in gezet, maar dat blijkt het probleem niet te zijn. (ik weet het, er zit geen SSD in, maar mijn pc van 6 jaar oud doet deze taak zonder problemen, dus moet m.i. de nieuwe laptop het ook zonder problemen kunnen). Indien ik download en uitpak naar een USB-schijf doet het probleem zicht vrijwel niet voor.

Bij een hardwaretest in de winkel is ook niets te zien, ik krijg nu te horen dat het aan de combinatie van grabit en windows 10 ligt. Zijn er mensen die dit probleem herkennen of een eventuele oplossing weten?

Alvast bedankt voor de hulp/adviezen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik vind het niet zo verwonderlijk wat je ziet. Uitpakken is een actie dat zeer zwaar is op de harde schijf. De CPU doet nagenoeg niets. Als ik op mijn privé laptop, waar een 5400 RPM schijf in zit veel I/O genereer dan is er ook niet meer te werken.

Dat je 't met je PC niet merkt, komt hoogstwaarschijnlijk omdat je meerdere harde schijven erin hebt en alle acties op de niet-systeemschijf uitvoert. Het OS voelt er dus niets van. Net zo goed dat je nergens last van hebt als je 't naar een USB schijf uitpakt. Die is sowieso al trager en het is ook nog eens een ander apparaat dan waar je OS op draait.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_1981
Ik heb op mijn oude pc idd 2 harde schijven, maar ook daar heb ik de test uitgevoerd door de cache, download en uitpak locatie op de OS-schijf te zetten. Zelfs dan merk ik het niet. Maar is het dan ook normaal dat de downloadsnelheid instort?

https://drive.google.com/...HD-RrYy1jYmtJMFo3dDQ/view

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:46
Ja dat is ook normaal. Downloaden is wegschrijven naar de hardeschijf. Als er veel I/O operaties zijn voor het uitpakken en repareren dan is er weinig tijd over om downloads weg te schrijven naar de harde schijf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Vergeet niet dat een dure 2,5" hdd veel sneller is dan een gemiddelde 3,5" hdd, maar dat een el-cheapo laptop 2,5" hdd ongeveer net zo snel is als een Quantum Bigfoot uit het jaar kruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_1981
Ik snap dat de pc het dan zwaar heeft, maar het startmenu openen duurt dan al een minuut ofzo :'(

Als ik er een SSHD in zet, is het probleem dan verholpen of heb ik er echt een SSD voor nodig?

Overigens blijf ik het vreemd vinden dat ik er met mijn oude pc geen last van heb en dat ik dit probleem nog nergens anders gehoord heb, of hebben jullie precies hetzelfde probleem bij het gebruik van Grabit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Let ook op de overall doorvoer van de harde schijf en totale CPU gebruik. Als je PC een trage CPU heeft, dan is die drukker bezig waardoor je harde schijf niet zo zwaar belast wordt en dus toch iets meer kan doen. Er is een dunne lijn waarop het overbelasten van de een of de ander directe gevolgen heeft voor de gebruikerservaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_1981
Dat is natuurlijk ook weer zo ja. Ik heb gisteravond op mijn andere pc windows 10 geinstalleerd. Zijn er nog gegevens die ik hier neer kan zetten zodat er een goede vergelijk gemaakt kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Spekkies kan natuurlijk wel handig zijn. ;) Want vergelijken we een i7 4e generatie nou met een Pentium 4, of een i5 van de 3e generatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:46

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Misschien kun je als vergelijking ook een andere indexer gebruiken. Bijvoorbeeld Alt.binz, Spotnet, Newsleecher, SABNzbd of Usenet Explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_1981
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik heb het volgende systeem als desktop:
https://drive.google.com/...jeE05MTQ/view?usp=sharing

Met windows 10 heb ik nu wel het probleem dat tijdens het uitpakken de downloadsnelheid in elkaar zakt en dat de pc traag wordt, terwil dit met windows 7 niet het geval was. Wellicht moet ik wat met de instellingen spelen of een ander programma proberen.

Wel merk ik een verschil dat tijdens het downloaden de schijf niet steeds 100% belast wordt:
https://drive.google.com/...pRThFT28/view?usp=sharing

Bij de laptop staat de harde schijf wel steeds 100%.
https://drive.google.com/...JMFo3dDQ/view?usp=sharing

Is de harde schijf van de laptop "slechter" dan die nu in de pc zit?

edit:
Ik zie nu dat het screenshot van de laptop tijdens het uitpakken is, nu begin ik te twijfelen hoe het was tijdens het downloaden.... 😑 Zodra ik m'n laptop weer heb laat ik het weten!

[ Voor 11% gewijzigd door bas_1981 op 07-10-2015 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Met je laptop schrijf je 19,6 MB/sec weg, op je desktop 9,5 MB/sec.

Daar is dus wat anders aan de hand...

Maar... bottomline. Mijn laptop heeft een i7 en een SSD. Ook daar is het uitpakken/repairen van een download gewoon killing voor de performance. Het duurt alleen wat minder kort, maar op momenten dat hij daarmee bezig is merk ik dat gewoon. De enige oplossing is om dit soort acties op een seperate disk te laten uitvoeren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07
Ik zo zeker controleren of de instellingen op de PC en laptop wel overeenkomen. Je kunt de Cache van Grabit ook op een andere locatie instellen, toen ik nog Grabit gebruikte zette ik deze op een andere partitie dan mijn Windows partitie (om de Windows partitie niet te veel te laten fragmenteren). Met een SSD zou dat overigens niks uit mogen maken.

Nog twee andere hints, heb je wel de laatste Intel IO drivers voor de harddisk controller op de laptop staan ? Wordt de SSD in de laptop wel via AHCI aangesproken ? Dat is wat ik zo kan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:55
Klopt, dat had ik ook vaak. Optie is om het downloaden naar de ene schijf te zetten, en het uitpakken naar een andere schijf. dat scheelt een hoop performance, maar desondanks stort hij in (I7 en SSD en 8GB hier)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_1981
Question Mark schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:24:

Maar... bottomline. Mijn laptop heeft een i7 en een SSD. Ook daar is het uitpakken/repairen van een download gewoon killing voor de performance. Het duurt alleen wat minder kort, maar op momenten dat hij daarmee bezig is merk ik dat gewoon. De enige oplossing is om dit soort acties op een seperate disk te laten uitvoeren.
Oké, maar dat ik het merk dat is logisch, maar er is nu gewoon niet mee te werken. Ik kan geen programma's openen, hij raakt helemaal over de zeik. Je merkt met een SSD dat ie bezig is, maar is er nog wel met je pc te werken (welke windows staat er op?)?
peterpv schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:25:
Ik zo zeker controleren of de instellingen op de PC en laptop wel overeenkomen. Je kunt de Cache van Grabit ook op een andere locatie instellen, toen ik nog Grabit gebruikte zette ik deze op een andere partitie dan mijn Windows partitie (om de Windows partitie niet te veel te laten fragmenteren). Met een SSD zou dat overigens niks uit mogen maken.

Nog twee andere hints, heb je wel de laatste Intel IO drivers voor de harddisk controller op de laptop staan ? Wordt de SSD in de laptop wel via AHCI aangesproken ? Dat is wat ik zo kan bedenken.
Grabit was op de PC en laptop exact hetzelfde ingesteld (allebei vers geinstalleerd). De cache, download en uitpaklocatie had ik alledrie op de D-partitie staan, ook om de fragmentatie tegen te gaan.
Ik zal inderdaad de drivers nog eens controleren als ik m'n laptop terug heb. Kijken of dat nog wat brengt.
ID-College schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:28:
Klopt, dat had ik ook vaak. Optie is om het downloaden naar de ene schijf te zetten, en het uitpakken naar een andere schijf. dat scheelt een hoop performance, maar desondanks stort hij in (I7 en SSD en 8GB hier)..
Het scheelt een hoop performance zeg jij, maar is er nog wel mee te werken tijdens het uitpakken en repareren op dezelfde schijf (welke windowsversie heb je?)?
Ik ga wel eens kijken wat ie doet als ik ga uitpakken naar de externe schijf die aan m'n router hangt.

[ Voor 4% gewijzigd door bas_1981 op 08-10-2015 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is de D: op je laptop gekoppeld aan een aparte schijf, of een andere partitie op dezelfde fysieke schijf? Het heeft namelijk geen nut om je acties op een andere partitie uit te voeren en dan verwachten dat je OS partitie daar niets van merkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Heeft je pakket de mogelijkheid om artikelen eerst te cachen naar mem? Bij sabnzb kan dit en schijf hij in 1 keer her rar bestand naar de disk ipv dat hij eerst alle losse delen naar de disk schrijft. Zou flink in de io moeten schelen.
En meestal is de performance van 2.5 schijven om te huilen. Vooral als er veel seeks nodig zijn.
Je kan ook nog kijken of er een optie is om het downloaden te pauzeren als hij aan het parren en rarren is

Ps wat voorverbinding heb je 500Mbit of 10 Mbit maakt natuurlijk flink uit

Je kan natuurlijk altijd voor een nasje met download gaan of tweaker style een systeempje in elkaar zetten met een celeron/pentuim, 4 a 8 GB mem, goedkoop m-atx bord, 1 ssd 60/120 GB en 3 sata disks en een DIY Nas bouwen

Kon het niet laten :p
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 33,-€ 33,-
1Gigabyte GA-H81M-S2V€ 42,20€ 42,20
3Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 67,95€ 203,85
1Crucial CT51264BA160BJ€ 19,51€ 19,51
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 47,50€ 47,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 379,01

[ Voor 86% gewijzigd door brid op 08-10-2015 09:48 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

bas_1981 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 07:50:
[...]
Ik ga wel eens kijken wat ie doet als ik ga uitpakken naar de externe schijf die aan m'n router hangt.
Dan gaat alle data via je wifi en valt er niet meer mee te internetten...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_1981
@brid, thnx voro het uitzoeken, maar dat vind ik het niet waard. Voor dat geld laat ik m'n laptopje 's-nachts wel aanstaan om te downloaden en uit te pakken.

Ik heb overigens zelf een 150mbit verbinding, maar usenet maar 20mbit, dus zal nog gewoon kunnen internetten.

@hero of time, een andere partitie op dezelfde schijf, dat heb ik niet gedaan voor de perfomance maar voor het fragmenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

bas_1981 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 10:53:
@hero of time, een andere partitie op dezelfde schijf, dat heb ik niet gedaan voor de perfomance maar voor het fragmenteren.
Dat is iets wat ik ook altijd deed, voor tegen de fragmentatie op de OS partitie. Maar je zei zelf dit:
Grabit was op de PC en laptop exact hetzelfde ingesteld (allebei vers geinstalleerd). De cache, download en uitpaklocatie had ik alledrie op de D-partitie staan, ook om de fragmentatie tegen te gaan.
Dat woordje 'ook' geeft aan dat fragmentatie niet je enige reden was, maar dat je dit deed met performance in gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_1981
Dit was "ook" als in "net als jij" ;)

EDIT:
Ik blijf het wel vreemd vinden dat ik er bij windows 7 geen last van had en nu bij windows 10 wel.
@de anderen met een laptop met SSD: zakt de downloadsnelheid bij jullie ook in? Je merkte dat het wat zwaarder gaat tijdens het uitpakken en downloaden tegelijk, maar dusdanig dat er niet meer mee te werken is?

[ Voor 85% gewijzigd door bas_1981 op 08-10-2015 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

bas_1981 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:16:
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik heb het volgende systeem als desktop:
https://drive.google.com/...jeE05MTQ/view?usp=sharing

Met windows 10 heb ik nu wel het probleem dat tijdens het uitpakken de downloadsnelheid in elkaar zakt en dat de pc traag wordt, terwil dit met windows 7 niet het geval was. Wellicht moet ik wat met de instellingen spelen of een ander programma proberen.

Wel merk ik een verschil dat tijdens het downloaden de schijf niet steeds 100% belast wordt:
https://drive.google.com/...pRThFT28/view?usp=sharing

Bij de laptop staat de harde schijf wel steeds 100%.
https://drive.google.com/...JMFo3dDQ/view?usp=sharing

Is de harde schijf van de laptop "slechter" dan die nu in de pc zit?

edit:
Ik zie nu dat het screenshot van de laptop tijdens het uitpakken is, nu begin ik te twijfelen hoe het was tijdens het downloaden.... 😑 Zodra ik m'n laptop weer heb laat ik het weten!
Je disk is voor 100% bezet tijdens het rar/parren. Dan is het toch niet gek dat je systeem traag wordt.
Een standaard 5400rpm 2,5 diskje is nou eenmaal traag.

Wel loont het om de drive te testen/checken om te kijken of die 100% nu komt doordat ie aan zijn limiet zit.

Ik denk dat je gewoon teveel concurrent I/O hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_1981
KillerAce_NL schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 12:44:
[...]

Je disk is voor 100% bezet tijdens het rar/parren. Dan is het toch niet gek dat je systeem traag wordt.
Een standaard 5400rpm 2,5 diskje is nou eenmaal traag.
Het klopt dat ie wat trager wordt, maar op m'n oude desktop (specs) had ik met windows 7 geen problemen tijdens het uitpakken, nu met windows 10 (dezelfde desktop) is er geen land mee te bezeilen, het systeem wordt dan extreem traag (vergelijkbaar met m'n nieuwe laptop)

Zou windows 10 anders omgaan met het wegschrijven van files dan windows 7?

[ Voor 9% gewijzigd door bas_1981 op 08-10-2015 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Appels en peren vergelijken (dat blijkt al uit eerdere opmerkingen van anderen) heeft geen zin.
Bench die disk maar eens op te zien wat ie kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brid

brid

Hmmmm, je zou toch echt eens sabnzb moeten proberen.
Is par zo druk met een repair of is dit de basis check of je bestand klopt?
Sabnzb heeft 1 of andere snelle par check, binnen een paar seconde klaar

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_1981
Tijdens de normale check flipt ie hem al. Ik ga vanavond m'n laptop weer ophalen en zal dan Sabnzb eens installeren. Kijken hoe het dan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Daar schiet je niks mee op, je creëert alleen een mogelijke workaround, je weet dan nog steeds neit of je een probleem hebt of dat het normaal gedrag van die schijf is (ik verwacht het laatste, laptop 5400 rpm disks zijn traaaag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

KillerAce_NL schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 16:07:
Daar schiet je niks mee op, je creëert alleen een mogelijke workaround, je weet dan nog steeds neit of je een probleem hebt of dat het normaal gedrag van die schijf is (ik verwacht het laatste, laptop 5400 rpm disks zijn traaaag).
Moet natuurlijk ook gebeuren, hier zijn een aantal programma's om de disk op snelheid te testen https://www.raymond.cc/bl...perfomance-under-windows/
Mijn voorkeur gaat meestal uit naar AS SSD(32/64 Queue kun je uitzetten een HD, alleen nuttig voor SSD) kun je gelijk zien of je disk 4k aligned is en of je niet stiekem de microsoft storage driver gebruikt.

Staan je disk wel op ACHI en niet stiekem IDE

En als laatste nog een checkdisk

[ Voor 3% gewijzigd door brid op 08-10-2015 16:40 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:55

Het scheelt een hoop performance zeg jij, maar is er nog wel mee te werken tijdens het uitpakken en repareren op dezelfde schijf (welke windowsversie heb je?)?
Ja er is op zich prima mee te werken! De downloadsnelheid stort alleen flink in. Als je kleine bestanden download (a 50mb) dan is er niets aan de hand. Echt bij de grote (200 MB) heeft ie er iets meer moeite mee, maar nog kan ik er zeer goed mee werken. Een SSD is in dat opzicht wel een flinke verbetering!
Ik gebruik windows 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kan het zijn dat je netwerkchippie op je laptop de CPU gebruikt terwijl die op je desktop gewoon hardware based is? Verder toevallig goede netwerkdrivers geinstalleerd, danwel een of andere netwerkdriversuite die de boel kan vertragen? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 22:25
Gebruikte je onder Windows 7 een virusscanner ?
Gebruik je onder Windows 10 een losse virusscanner, of de ingebouwde ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_1981
@brid, ik heb je verhaal even snel gelezen maar dat moet ik nog een keer op m'n gemak doen. een hoop abacadabra voor me ;) Wel is de HD vervangen vorige week, en deze is in de winkel nog een keer onderworpen aan een test en daar kwam niets uit. Ik ga er van de week ff voor zitten en kom er op terug.

@id-college, jij werkt ook met windows 10? Een SSD brengt dan idd wel een verbetering, echter had ik dit probleem bij windows 7 helemaal niet.

@the eagle, betreft cpu-gebruik of hardwarebased... werkelijk geen idee wat dat inhoudt of waar ik dat kan vinden. Betreft de drivers: het is een verse originele install van windows 8.1 die geupdate is naar windows 10. En er zit een asustool op die controleert of alles update is. Die geeft niet aan dat er iets geupdate moet worden.

@martinr, ik heb windows 7 geupdate naar windows 10 zonder wijziging in virusscanners oid. Ik weet niet of windows defender dan automatisch ingeschakeld wordt na de update.

@iedereen, hartelijk dank voor het meedenken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 22:25
Windows 7 had geen ingebouwde virusscanner (de Windows defender onder Windows 7 doet niet zo veel, niet echt een virusscanner te noemen). Met een upgrade naar Windows 10 heb je wel een virusscanner aktief, het komt over alsof je die eerder nog niet had. Als die alle tijdelijke bestanden van Grabit controleert zou dat de disk wel eens extra druk kunnen houden in vergelijking met een OS zonder virusscanner.

BTW Je hebt onder Windows 10 al uitgezet dat deze ook updates mag/moet aanleveren aan PC's die niet op je eigen netwerk zijn aangesloten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_1981
Oké, dat wist ik niet. Is die virusscanner goed genoeg of kan ik beter een andere installeren (avast?).

Tijdens de laatste test met de laptop had ik nog geen virusscanner geinstalleerd en toen werd ie ook al overbelast tijdens het scannen/repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De ingebakken bescherming van W10 is een leuke eerste verdedigingslijn, maar de wat slimmere virussen en cryptolockers houd je er niet mee tegen.

Pagina: 1