HP Z400 met Iiyama ProLite T2236MSC-B2

Pagina: 1
Acties:

• daan1974
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-01 19:12
Ik heb last van een bijzonder vreemd fenomeen. Ik heb 2 HP Z400 workstations. Zodra ik hier een Iiyama ProLite T2236MSC-B2 touchscreen aanhang (DVI + USB) duurt het letterlijk 10 minuten voordat de PC door zijn BIOS POST checks heen is en windows geboot wordt. De letters in het POST scherm verschijnen in groepjes van 3 a 5 letters per keer, zo traag gaat het. Zodra ik de USB kabel uit de monitor trek boot de PC weer op normale snelheid. Als de boot windows eenmaal gestart is dan is de PC terug op normale snelheid en werken de schermen als een zonnetje.

Iemand enig idee wat bovenstaande zou kunnen veroorzaken en hoe ik het zou kunnen oplossen/omzeilen? De HP Z400 draait de laatste BIOS.

Het probleem treedt ook op als ik mijn andere Z400 via USB aan dit touchscreen hang, dus het lijkt geen specifiek probleem voor een machine.

Daan

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:30

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
daan1974 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 06:23:
Zodra ik de USB kabel uit de monitor trek boot de PC weer op normale snelheid. Als de boot windows eenmaal gestart is dan is de PC terug op normale snelheid en werken de schermen als een zonnetje.
Wat is de boot volgorde? Het lijkt er namelijk dat USB als eerste staat, waardoor hij eerst alle USB apparaten afgaat om te kijken of ervan geboot kan worden.

Probeer je HDD/SDD eens bovenaan het lijstje te zetten.

• daan1974
Goede tip! Dat ik daar nu zelf niet aan gedacht heb. Wel vreemd dat het gehele boot process (inclusief IO naar het scherm) daar zo extreem traag van wordt. Ik ga het vanavond testen!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:30

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
daan1974 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:02:
Goede tip! Dat ik daar nu zelf niet aan gedacht heb. Wel vreemd dat het gehele boot process (inclusief IO naar het scherm) daar zo extreem traag van wordt. Ik ga het vanavond testen!
Is inderdaad erg vreemd. Maar heb dit ook al een keer gezien met een externe harde schijf. Die vertraagde het bootproces ook enorm.

• daan1974
Helaas, dat helpt dus niet. Het lijkt erop dat de vertraging al veel eerder in het boot proces zit. Normaal (zonder touch screen) komt het BIOS binnen 3 seconden met de opties F10 / F11 / F12. Dat duurt met touchscreen al ruim 45 seconden. Met touchscreen aangesloten reageert het systeem SUPER traag. Als je bijv. in de BIOS wilt navigeren is de vertraging na een toetsaanslag soms tientallen seconden. Een druk op [numlock] tijdens de POST duurt ook vele seconden voordat het LEDje van status veranderd.

Nog meer ideeën?

• daan1974
Niemand van alle tweakers hier dezelfde ervaring?
Pagina: 1