GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]
rascist rasscist...
als ie dan ook nog iets tegen zwarten, roden, gelen of witte is dan is het een rascist
als ie tegen homo's is dan is ie nog steeds een minne kerel, maar geen rascist omdat het hem niet uitmaakt of ze zwart wit, rood of geel zijn.
rasscist
hij is dus een discriminant, pardon, een discriminator hmmm...
wel: iemand die discrimineerd. Of ie dat op basis van een geloof doet interesseert me geen ene (_*_)
Stoer; Marduq
Verwijderd
Ik ben bang dat er alleen niet geluisterd wordt.. waar geloof binnenkomt vliegt de rede het raam uit.
Verwijderd
Verwijderd
zij spreken 2 talen zonder redeOp dinsdag 19 juni 2001 16:42 schreef Kerrick het volgende:
Ik vond van Boxtel zn actie wel aardig laatst.. die Marokkaanse jongeren die met een petitie ter ondersteuning van El Moumni bij em aankwamen om de oren slaan met citaten uit het boek van die El Moumni.
Ik ben bang dat er alleen niet geluisterd wordt.. waar geloof binnenkomt vliegt de rede het raam uit.
als we niet meer luisteren naar de eerste, gaan ze de tweede gaan spreken,
en wordt het tijd voor de overheid om terug te praten vrees ik
Natuurlijk niet gelijk iedereen maar over een kam scheren ( generaliseren heetdat ) .
Maar El Moumni is idd wel een raszuivere rascist en bovendien niet helemaal goed in zijn bovenkamer, maar helaas zijn wel meer mensen dat ...
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Verwijderd
Zoals al eerder gezegd, is homoseksualiteit geen ras. De man discrimineert dus, maar is daarom nog geen racist. Wat jij hier doet is smaad, El Moumni zou je er voor kunnen aanklagen, en hij zou het nog winnen ook...Op dinsdag 19 juni 2001 16:59 schreef BaSSzje het volgende:
Natuurlijk niet gelijk iedereen maar over een kam scheren ( generaliseren heetdat ) .
Maar El Moumni is idd wel een raszuivere rascist en bovendien niet helemaal goed in zijn bovenkamer, maar helaas zijn wel meer mensen dat ...
Het Europese volk is nog minder dan varkens en honden omdat ze homosexualiteit accepteert!
Verwijderd
"Het Europeese Volk", welk ras is dat dan?Op dinsdag 19 juni 2001 17:17 schreef Yuri het volgende:
Ik hebt het over Rascisme!! Hij vertelde;
Het Europese volk is nog minder dan varkens en honden omdat ze homosexualiteit accepteert!
Verwijderd
Verwijderd
Ik krijg nu een beetje het idee dat die man totaal geen idee heeft in welk land ie eigenlijk is. Zou ie wel eens met nederlanders praten?
Nee, maar hij mag dat soort dingen natuurlijk zeggen op basis van welk geloof dan ook. "Even een citaat uit de metro, de kwaliteitskrant die u allemaal kent" (Jan Lebbis) hierin stond een brief van iemand die het belachelijk vond dat een dominee die homo's beledigd had slechts een boete van f500,- kreeg terwijl El Moumni bijna het land uit werd gezet.
Leuk discussiepunt?
Ik zelf weet niet wat diegene PRECIES gezegd heeft en het maakt ook verschil of je hier als 'gast' bent, of hier al woont. Hij kan natuurlijk nooit het land uit gezet worden, alleen vond ik een zwaardere straf wel op zijn plaats geweest.
Trouwens, de paus heeft ook zo z'n belachelijke uitspraken.
tiepvoud
Maar vooral nadat ik hoorde van zijn uitspraak dat alle Europeanen lager zijn dan varkens heb ik het wel gehad met die kerel.
Daar moet Justitie echt achteraan!!
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul
Verwijderd
Ik ga er niet eens verder op in...
Verwijderd
ik vond dat idd ook een kewle zetOp dinsdag 19 juni 2001 16:42 schreef Kerrick het volgende:
Ik vond van Boxtel zn actie wel aardig laatst.. die Marokkaanse jongeren die met een petitie ter ondersteuning van El Moumni bij em aankwamen om de oren slaan met citaten uit het boek van die El Moumni.
maar ik denk dat die jongeren toch wel inzien dat die el moumni niet helemaal spoord..
ze zullen hem niet zo snel meer verdedigen denk ik
Verwijderd
Ik hoop het echt.. ik las alleen op de voorpagina van het parool weer een paar van die tiepes.. dat zat op de imam opleiding oid in nederland en was het helemaal met El Moumni eensOp dinsdag 19 juni 2001 19:05 schreef Flamez het volgende:
ik vond dat idd ook een kewle zet
maar ik denk dat die jongeren toch wel inzien dat die el moumni niet helemaal spoord..
ze zullen hem niet zo snel meer verdedigen denk ik
Nou Nederland is een land waar meerdere rassen wonen, maar over het algemeen heerst hier het blanke West-Germaanse Ras. Zoals in bijvoorbeeld Tsjechie dat het Slavische Ras is. Zo noemt hij alle in Europa woonachtige rassen lager dan honden en varkens! Massa-Racisme zou ik haast zeggen!Op dinsdag 19 juni 2001 17:19 schreef mietje het volgende:
[..]
"Het Europeese Volk", welk ras is dat dan?
West-Germaanse Ras (nederland, duitsland, denemarken)
Verwijderd
Sorry hoor, degene die moeten klagen zijn hier niet, de homo's zelf.
Oeveel mensen van jullie zijn er zelf niet intolerant t.o.v. homo's, 'k zal maar niet opnieuw beginnen, er zijn al topics over geweest (zie search).
Zolang dat mensen elkaar niet gaan accepteren gaat er miserie zijn.
Verwijderd
Jawel hoor, die zijn er ookOp dinsdag 19 juni 2001 21:54 schreef pikachuf het volgende:
Sorry hoor, degene die moeten klagen zijn hier niet, de homo's zelf.
en denken begint en eindigt bij hetgene wat jij denkt?Op dinsdag 19 juni 2001 20:04 schreef Kerrick het volgende:
[..]
Ik hoop het echt.. ik las alleen op de voorpagina van het parool weer een paar van die tiepes.. dat zat op de imam opleiding oid in nederland en was het helemaal met El Moumni eensZelf denken leren ze daar gewoon niet.
Verwijderd
ik vind dus dat dit een vorm van rascisme is
Verwijderd
we maken onderscheid op uiterlijk(raskenmerken bv)
Verwijderd
Uitaard niet.. maar volgens mij haat niemand uit zichzelf iets.. dat is zuiver aangeleerd.Op dinsdag 19 juni 2001 23:00 schreef sampoo het volgende:
[..]
en denken begint en eindigt bij hetgene wat jij denkt?
En ik heb niet de behoefte haat tegen wat ik ben van iemand te accepteren nee. Ik heb nog meer begrip voor iemand die om persoonlijke redenen homo's haat dan iemand die dat van de kansel of iets vergelijkbaars hoort en daar achteraan huppelt.
Verwijderd
Gr, NLX
Verandert z'n sig te weinig.
Mijn vriendin vindt me ook een hond.
Verwijderd
ehm pardon ??Op woensdag 20 juni 2001 15:37 schreef NorthernLightX het volgende:
El Moumni is in mijn ogen inderdaad een fout persoon. Maar de Paus is net zo erg
ik denk dat je hier nogal een erg foute vergelijking maakt
Hoe dat dan? Ze worden allebei door hun aanhangers gezien als religieuze leiders wiens uitspraken veel gewicht in de schaal leggen. Dat de paus toevallig iets beter geaccepteerd is in Nederland doet er verder niet toe. Of ze fout zijn is een heel ander verhaal, maar ik kan me voorstellen dat mensen ze allebei fout vinden om redenen die niet zo ver van elkaar liggen (uitspraken over normen en waarden)Op woensdag 20 juni 2001 16:15 schreef Flamez het volgende:
[..]
ehm pardon ??
ik denk dat je hier nogal een erg foute vergelijking maakt
Verwijderd
de Paus is dan wel tegen Homosexualiteit maar zal Homo's niet uitmaken voor wezens lager dan varkens en honden , wat el moumni dus wel doetOp woensdag 20 juni 2001 16:32 schreef FCA het volgende:
[..]
Hoe dat dan? Ze worden allebei door hun aanhangers gezien als religieuze leiders wiens uitspraken veel gewicht in de schaal leggen. Dat de paus toevallig iets beter geaccepteerd is in Nederland doet er verder niet toe. Of ze fout zijn is een heel ander verhaal, maar ik kan me voorstellen dat mensen ze allebei fout vinden om redenen die niet zo ver van elkaar liggen (uitspraken over normen en waarden)
De paus heeft zijn lesje wel geleerd.Op woensdag 20 juni 2001 16:36 schreef Flamez het volgende:
de Paus is dan wel tegen Homosexualiteit maar zal Homo's niet uitmaken voor wezens lager dan varkens en honden , wat el moumni dus wel doet
Sowiezo vind ik 99% van extreme geloofsbelijding fout, want die mensen vergeten dat andere mensen ook nog een eigen mening heeft.
nee, de paus mag ook in dat lijstje.
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.
Verwijderd
blijkbaar weet jij dus weinig van de pausOp woensdag 20 juni 2001 16:38 schreef BaSSzje het volgende:
[..]
De paus heeft zijn lesje wel geleerd.
Sowiezo vind ik 99% van extreme geloofsbelijding fout, want die mensen vergeten dat andere mensen ook nog een eigen mening heeft.
nee, de paus mag ook in dat lijstje.
op het gebied van respect voor mensen kunnen we allemaal nog heel wat van hem leren
Verwijderd
hee, daar gaan we weer!Op woensdag 20 juni 2001 16:44 schreef Flamez het volgende:
[..]
blijkbaar weet jij dus weinig van de paus
op het gebied van respect voor mensen kunnen we allemaal nog heel wat van hem leren
Ik vind geestelijkleiders sowieso een beetje eng, je word er zo afhangkelijk van als je niet je eigen geest kan leiden.
Verwijderd
Volgens mij wel...als je de dikke van dale nakijkt (of iets dergelijks) is rascisme onderscheid maken en dat doet een religieus leider toch ten opzichte van een ander geloof..?Op woensdag 20 juni 2001 23:33 schreef BAZZA het volgende:
"rascist of een religieus leider" ???
kan het ook allebei ?
De Paus is sowieso te oud en te seniel om nog geestelijk leiderschap te geven! En ja inderdaad hij heeft wat foute dingen gedaan en meer voorgangers met hem! Bijv. Paus Pius II had meer kinderen dan een doorsnee Oud Gereformeerd gezin (gem. 6)
Maar daar in tegen vind ik wel dat de paus ook best aardige dingen doet. Zoals vrede zoeken met de Grieks Orthodoxe kerk, met de Islamieten in de Al Aksa Moskee, dat zie ik die pikkies van de EO land dag niet doen! En El Moumni zie ik zeker niet in een kerkgebouw! Dus om maar even te zeggen; De Paus is helemaal zo slecht nog niet. Hij heeft veel gedachtes die ik echt fout vind zoals anti-conceptiemiddelen, abortus enz. enz.
Maar ik wil even zeggen: PAUS, Bedankt!
Verwijderd
ehm wat dan ...Op donderdag 21 juni 2001 09:04 schreef Yuri het volgende:
Even mijn mening over de paus..
De Paus is sowieso te oud en te seniel om nog geestelijk leiderschap te geven! En ja inderdaad hij heeft wat foute dingen gedaan en meer voorgangers met hem!
overigens heeft de paus parkinson
dat maakt hem nog niet seniel
en afgaand op zijn 'vredesmissie' met andere geloven ,dat geeft toch blijk dat hij heel goed weet wat hij doet..
jeetje hij heeft kinderen... hang hem opBijv. Paus Pius II had meer kinderen dan een doorsnee Oud Gereformeerd gezin (gem. 6)
het lijkt me niet, geschat op de gemiddelde leeftijd van de pausen, dat hij die als paus zijnde nog heeft verwekt..
owja en over el moumni effe een Quote van FoK!
Nederland doet er goed aan zich te realiseren dat El Moumni slechts een gebedsvoorganger is: een man die de koran uit zijn hoofd citeert. Hij heeft geen theologie gestudeerd en in Marokko hooguit de basisschool gevolgd. Zelfs het bestuur van zijn moskee staat niet meer achter hem, maar kan momenteel niet ingrijpen omdat El Moumni dan voor velen een soort martelaar wordt."
uhm, volgens mij schreef jij het goed... en is het rascist ...Op dinsdag 19 juni 2001 16:29 schreef HariZ het volgende:
rasscist... hij mag vinden wattie wil, maar laat em dat dan voor zich houden... zoals onze heilige Ali G altijd zegt: Respect!
edit:
rascist rasscist...Tnx voor het verbeteren XangadiX...
* XangadiX gaat op zoek naar zijn etmologisch woordenboek
Stoer; Marduq
Verwijderd
Wat doet die vent hier dan!
Op vrijdag 22 juni 2001 08:32 schreef -.roy.- het volgende:
Kick hem het land uit,hij zei dat alle Europeanen lager waren dan honden en katten!
Wat doet die vent hier dan!
honden en VARKENS
Op woensdag 20 juni 2001 16:44 schreef Flamez het volgende:
[..]
blijkbaar weet jij dus weinig van de paus
De man was zelfs voor de locale bevolking daar iets te extremistisch. Hij stookte de jongeren op tot gevechten met ongelovigen ("minder gelovigen").
Hij is jaren werkeloos geweest totdat ie hierheen kwam en hier gewoon doorging met wat in z'n eigen land verboden is...
MAZZEL AL!!!
Ook
Wees consequent, maar niet altijd
Verwijderd
Of het nu gaat om:
* een Moslim die in zijn eigen land geeneens mag preken.(over de Mensmisdadige Talibaan nog maar te zwijgen)
*Een Christen die een abortus arts doodschiet omdat hij niet "pro life" is.
*Een communist die in de "killing Fields" van cambodja iemand met een bril doodschiet omdat hij "als Intelectueel" een vijand van het volk is".
*een Ultra orthodoxe rabbi van de die zelfs door 90% van de Israelies voor "facist" wordt uitgemaakt.
* een katholiek die zijn oorlogsverleden goedpraat met; De priester zei dat het mocht".
Etc etc.
Verwijderd
Op vrijdag 22 juni 2001 13:10 schreef Yuppers het volgende:
In mijn ogen is ELKE vorm extreem religieus/idealogisch denken fout...
* een katholiek die zijn oorlogsverleden goedpraat met; De priester zei dat het mocht".
FYI de katholieken waren slachtoffer.. (iig in WW2 maar ik neem aan dat je die bedoelt )
De priesters die de Duitse troepen inzegenden voordat ze gingen vechten?Op vrijdag 22 juni 2001 15:24 schreef Flamez het volgende:
[..]
deze hoort overduidelijk niet in het rijtje..
FYI de katholieken waren slachtoffer.. (iig in WW2 maar ik neem aan dat je die bedoelt )
De Paus die zich afzijdig hield toen Mussolini aan de macht kwam?
Verwijderd
ik heb dit in de laatst pagina van het Atheisme en Democide topic al duidelijk gemaakt.. lees dat nog maar eens !Op vrijdag 22 juni 2001 15:26 schreef FCA het volgende:
[..]
De priesters die de Duitse troepen inzegenden voordat ze gingen vechten?
De Paus die zich afzijdig hield toen Mussolini aan de macht kwam?
de Katholieke kerk was tegen nazi's en fascisme
en de paus heeft zich zeker niet afzijdig gehouden..
vergeet niet dat het vaticaan maar een klein stadje is , zonder enige vorm van verdediging
jij gaat ook niet in een feyenoord stadion tussen de feyenoord harde kern met je ajax shirt aan zitten ofwel ?
de duitse bisschoppen hadden de katholieken volgelingen al opgeroepen om NIET op de nazis te stemmen
met gevolg dat antinazi priesters uiteindelijk werden gedeporteerd en vervangen door nazi handlangers
Dit klopt!! De katholieke kerk zat zelfs diep in de BS en de lokale KP's!! Mijn opa was verzets strijder en die heeft vaak met zijn mede-strijders plannen gemaakt onder in de kelder van de katholieke kerk... Zelfs katholieke paters van diverse kloosters hebben joodse onderduikers in het klooster gehad, onder het mom van dat ze nonnen en monniken waren! Natuurlijk zullen er vast priesters geweest zijn die hun land en hun geloof verraadde in die tijd, maar ik vind wel dat je even wat genuanceerder moet reageren en ook even wat meer d'r vanaf weten voor dat je wat post!Op vrijdag 22 juni 2001 15:47 schreef Flamez het volgende:
[..]
ik heb dit in de laatst pagina van het Atheisme en Democide topic al duidelijk gemaakt.. lees dat nog maar eens !
de Katholieke kerk was tegen nazi's en fascisme
en de paus heeft zich zeker niet afzijdig gehouden..
vergeet niet dat het vaticaan maar een klein stadje is , zonder enige vorm van verdediging
jij gaat ook niet in een feyenoord stadion tussen de feyenoord harde kern met je ajax shirt aan zitten ofwel ?
de duitse bisschoppen hadden de katholieken volgelingen al opgeroepen om NIET op de nazis te stemmen
met gevolg dat antinazi priesters uiteindelijk werden gedeporteerd en vervangen door nazi handlangers
Is het niet zo dat de jodenhaat van het fascisme direct geënt is op de officiële leer van het Vaticaan van zo'n 1500 jaar lang?
Joden werden eeuwen lang door de kerk veroordeeld als de moordenaars van Jezus. Het was zelfs een dogma geloof ik. Joden moesten in aparte wijken wonen e.d.
Joden werden gedwongen om het zich te bekeren tot het christendom, joden werden gezien als de verspreiders van de pest.
Nou, wat doe je dan als je een zondebok zoekt?
Dan kies je een groep die toch al eeuwenlang als slecht werd beschouwd.
Nee dat is inderdaad niet goed te praten nee, maar tijden veranderen en mensen ook! Waar jij het over hebt is in 1400 enzo maar met het opkomen van het protestantisme is dat ook een beetje verdwenen! Maar vergeet niet dat we zelf bijvoorbeeld ook erg veel fout hebben gedaan zoals op Indonesie (toen nog Nederlandsch Indie) maar goed dat wil toch niemand onder ogen zien. Dat zijn we allemaal alweer lang vergeten! En dat was zelfs 3 jaar na WOII, hadden we dan echt niets geleerd? Kijk en nu hebben we de VN en de EU die dat soort dingen niet meer toelaat. En in die zin zijn wij dan toch ook weer veranderd?? Of niet? Willen wij nog steeds Indonesie als sateliet staat?Op vrijdag 22 juni 2001 16:30 schreef FCA het volgende:
Nog even over Katholiek geloof en WO2:
Is het niet zo dat de jodenhaat van het fascisme direct geënt is op de officiële leer van het Vaticaan van zo'n 1500 jaar lang?
Joden werden eeuwen lang door de kerk veroordeeld als de moordenaars van Jezus. Het was zelfs een dogma geloof ik. Joden moesten in aparte wijken wonen e.d.
Joden werden gedwongen om het zich te bekeren tot het christendom, joden werden gezien als de verspreiders van de pest.
Dan kies je een groep die toch al eeuwenlang als slecht werd beschouwd.
Verwijderd
mja jij wijst dan blijkbaar naar de katholieken..Op vrijdag 22 juni 2001 16:30 schreef FCA het volgende:
Dat doe ik niet. Ik single inderdaad nu het rooms-katholieke geloof uit, maar dat dient als voorbeeld dat veel geloven wat betreft racisme e.d. boter op hun hoofd hebben.Op vrijdag 22 juni 2001 16:46 schreef Flamez het volgende:
[..]
mja jij wijst dan blijkbaar naar de katholieken..
Verwijderd
d'r zijn inderdaad nog wel geloven die niet erg vriendelijk zijn tegen mensen van andere geloven maar de Katholieke Kerk hoort niet meer in dat rijtje..Op vrijdag 22 juni 2001 16:48 schreef FCA het volgende:
[..]
Dat doe ik niet. Ik single inderdaad nu het rooms-katholieke geloof uit, maar dat dient als voorbeeld dat veel geloven wat betreft racisme e.d. boter op hun hoofd hebben.
en zoals m'n atheisme en democide topic al aantoond is het er met de afschaffing van religie niet veel beter op geworden..
Verwijderd
Sommige mensen (willen)zich makkelijk laten leiden sommige zijn (zeer) sterk.
(m.a.w. iemand die graag wil horen dat het goed is een jood aan te geven zal geen vraagtekens zetten bij de woorden van de pastoor die dit goedpraat)
In Polen was de Katholieke Kerk op de hand van de Duitsers. Fragmenten uit de megadocu "shoah" maken dit pijnlijk duidelijk.
Er werd in de oorlog wel gezegd "elke Nazi is een katholiek...maar dat maakt niet van elke katholiek een nazi."
Zoals al aangehaald waren de Nazi's meesters in het manipuleren van oude sentimenten. Zij misbruikte de al levende anti joodse gevoelens voor hun eigen doeleiden.
In nederland was de Katholieke Kerk over het algemeen zeer antie duits/Facisme (dit begon al met officiele brieven tegen de NSB in 1934/35.
Katholieken mochten geen lid zijn van de NSB
Het was bijv. niet toegestaan om de sacramenten toe te dienen (nsb'ers mochten niet trouwen voor de kerk en hun kind laten dopen Etc.)
(bron" Het verzet vd Nederlandsche Bisschoppen tegen Nat soc. en Duitse Tirannie". Uitg Spectrum Utrecht aug 1945).
*Net als andere geloofstromingen kende zij Helden en verraders (KP zuid in rotterdam bestond uit protestantse christenen die door een der hunne werden verraden).
Laten we het erop houden dat El Moumni volgens onze(Nederlandse) definitie een rascist is, dat hij door velen wordt gezien als religieus leider, en dat andere religieuze leiders ook wel eens "foute" uitspraken doen.
Verwijderd
aangezien het grootste gedeelte van de 3 miljoen katholieke holocaust slachtoffers uit polen kwamenOp vrijdag 22 juni 2001 16:59 schreef Yuppers het volgende:
In Polen was de Katholieke Kerk op de hand van de Duitsers. Fragmenten uit de megadocu "shoah" maken dit pijnlijk duidelijk.
lijkt me dus niet dat de katholieke kerk daar op de hand van de Nazi's was
eerder IN handen van de Nazi's
Er werd in de oorlog wel gezegd "elke Nazi is een katholiek...maar dat maakt niet van elke katholiek een nazi."
de nederlands katholieke bisschopen sproken zich het felst uit tegen de Nazi's ( wat ook helaas desastreuze gevolgen had )
de nazi partij had al rond '32-'33 katholieken scholen gesloten en katholieke bijeenkomsten verboden anders dan in de kerk en onder toeziend oog van de Gestapo
de spreuk "elke nazi een katholiek" is dus een verdraaing van de werkelijkheid..
Verwijderd
Op vrijdag 22 juni 2001 17:16 schreef FCA het volgende:
Hmmmz.... deze discussie begint aardig off-topic te raken.
Laten we het erop houden dat El Moumni volgens onze(Nederlandse) definitie een rascist is, dat hij door velen wordt gezien als religieus leider,
** Niet door velen.. Schreeuwende marokaanse jeugd die uit is op sensatie (en niet van plan is zelf na te denken) is niet echt een "gelovige aanhang".
en dat andere religieuze leiders ook wel eens "foute" uitspraken doen.
** Helemaal mee eens...Het Echtpaar Goeree. Wie kent ze nog?
Verwijderd
Op vrijdag 22 juni 2001 17:34 schreef Flamez het volgende:
Yuppers ik ben het met je stukje eens behalve het volgende
[..]
rare opvatting hadden ze dan in de oorlog iig het eerste gedeelte
de nederlands katholieke bisschopen sproken zich het felst uit tegen de Nazi's ( wat ook helaas desastreuze gevolgen had )
de nazi partij had al rond '32-'33 katholieken scholen gesloten en katholieke bijeenkomsten verboden anders dan in de kerk en onder toeziend oog van de Gestapo
de spreuk "elke nazi een katholiek" is dus een verdraaing van de werkelijkheid..
** Men bedoelde hiermee aan te geven hoe de nazi's religie/ideologie misbruikten voor hun eigen doel. Tuurlijk waren zij geen katholiek, maar ze waren wat hen het beste uitkwam.
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
Verwijderd
er staan er NU 2 een auto voor me huis te stelen