i5-6600 + B150 vs i5-6600k + z170

Pagina: 1
Acties:

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-02 20:04
--edit-- hwi heeft net een uitgebreide vergelijking van de chipsets online geplaatst: http://nl.hardware.info/r...een-onsje-minder-mag-zijn

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 265,90€ 265,90
1Gigabyte GA-Z170M-D3H€ 120,95€ 120,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 386,85

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 229,80€ 229,80
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 304,80

Kort door de bocht zie ik hier voor mezelf een besparing van €80,- 10% van mijn totale budget. Hoewel op internet wel vergelijkingstabellen te vinden zijn, zijn dat slechts getalletjes.

Hoeveel ga ik merken van:
  1. Het verlies van overclockfunctionaliteit. De uATX behuizing wordt een pricewatch: Cooler Master Silencio 352 en afgezien van een cpu koeler < €30 ben ik niet te veel van plan wat aan de koeling te gaan doen. Hoeveel overclockpotentie is er dan nog over?
  2. Het verlies van intel SRT. Is het waard me hierin te verdiepen, of is een ssd als bootdisk verstandiger?
  3. De 1 ipv 3 sata express poorten kan ik missen. Idem voor de enkele usb3 header. De behuizing heeft toch maar 1 zo'n connector nodig.
  4. Raid kan ik missen
  5. De b150 heeft minder HSIO en chipset PCI-e Lanes. Zijn er nu al uberhaubt opstellingen te vinden waarin je dat verschil gaat merken? Zoektermen als 'intel b150 benchmark' leveren op het moment van schrijven niks nuttigs op.
--toevoeging--

Ik ben van plan de pc te gaan gebruiken voor gaming en software development (dingen die je tegenkomt in een informatica opleiding (computational science): c++ + opengl 3d visualisaties , ubuntu dual boot, eventueel wat virtualisatie. En natuurlijk het gebruik voor tijdens mijn verdere carrière enkele jaren in de toekomst). De GPU, PSU, dvddrive en 1.5TB hardeschijf komen mee uit mijn oude opstelling. Aangezien in die opstelling de GPU niet de bottleneck was wil ik eerst kijken hoelang ik het er mee vol houdt en waarschijnlijk die pas volgend jaar upgraden. De ssd die ik op het oog heb, die heeft nog gewoon een sata aansluiting. De M2 modellen zijn ietsje duurder en misschien iets als extra upgrade in de verre toekomst.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 265,90€ 265,90
1Gigabyte GA-Z170M-D3H€ 120,95€ 120,95
1Gigabyte GeForce GTX 650 Ti Boost€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silencio 352€ 55,90€ 55,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,95€ 25,95
2Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 52,50€ 105,-
1Cooler Master GM G650M€ 69,95€ 69,95
1Crucial BX100 250GB€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 723,60

[ Voor 34% gewijzigd door NESFreak op 13-10-2015 15:26 ]

Verwijderd

Wat ben je van plan met de pc te gaan doen? Zonder dat te weten is het moeilijk advies geven.
En hoe gat de rest van het systeem eruit zien.

• NESFreak
Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 21:52:
Wat ben je van plan met de pc te gaan doen? Zonder dat te weten is het moeilijk advies geven.
En hoe gat de rest van het systeem eruit zien.
Kleine update aan de TOS toegevoegd.

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Ad 2: Van Intel SRT heb ik geen verstand, maar ik zou sowieso je SSD als opstartschijf gebruiken (en niet je huidige HDD). Je zult merken dat dat een wereld van verschil gaat maken voor o.a. de snelheid waarmee je computer opstart.

Ik zie dat je voeding van 650W nogal aan de erg ruime kant is voor wat je met het systeem gaat doen, zeker wanneer je volgend jaar een van de zuinige GPU's van de nieuwe generatie aanschaft. Een GTX 970 bijvoorbeeld heeft nog maar een TDP van ca. 135 wat, een enorm verschil met de TDP van je huidige videokaart. (Volgens de Tweakers specs heeft je huidige kaart een stroomverbruik van 450W, dat kan niet kloppen).

Voor het eventueel overklokken heb je weliswaar krachtige voedingen nodig, maar verwacht ik dat je zelfs dan nog een erg ruime marge over gaat houden.

Mbt een bottleneck: ik weet niet hoe snel je vorige processor was, maar ik vermoed dat in je nieuwe systeem je huidige GPU wél de bottleneck gaat worden, mede afhankelijk van wat voor soort games je er mee wilt gaan spelen. Als je die videokaart toch relatief snel gaat vervangen is dat natuurlijk een probleem van tijdelijke aard.

[ Voor 17% gewijzigd door choogen op 12-10-2015 12:03 ]

Verwijderd

De Tranquilo is een prima koeler om een non k cpu stil te koelen. Voor een overklokt k cpu kan je een wat betere a la pricewatch: Scythe Mugen 4 monteren.

• NESFreak
Ik heb het systeem inmiddels in elkaar gezet. Ik ben toch maar voor de K variant gegaan. Zonder enige vorm van moeite draait hij zonder problemen nu op alle 4 de cores op 4.2 ghz.
choogen schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:48:
Ad 2: Van Intel SRT heb ik geen verstand, maar ik zou sowieso je SSD als opstartschijf gebruiken (en niet je huidige HDD). Je zult merken dat dat een wereld van verschil gaat maken voor o.a. de snelheid waarmee je computer opstart.
Heb ik nu ook gedaan. Mijn vorige systeem stond letterlijk 20min te ronken voor alles een beetje netjes werkte (het laatste deel was voornamelijk dropbox die aan het indexeren was).
Ik zie dat je voeding van 650W nogal aan de erg ruime kant is voor wat je met het systeem gaat doen, zeker wanneer je volgend jaar een van de zuinige GPU's van de nieuwe generatie aanschaft. Een GTX 970 bijvoorbeeld heeft nog maar een TDP van ca. 135 wat, een enorm verschil met de TDP van je huidige videokaart. (Volgens de Tweakers specs heeft je huidige kaart een stroomverbruik van 450W, dat kan niet kloppen).
Dat denk ik ook niet. Hij heeft ook maar 1 pcie 6x connector. Dat moet geloof ik 134w zijn. Mijn vorige processor was ook een 6600. Een core 2 quad 6600 wel te verstaan. De voeding had ik al (want die was vorig jaar net vervangen en door een of andere scheve kortingsconstructie van coolblue goedkoper dan het 550w model). Dat m'n gpu nu de beperkende factor is merkte ik meteen. Maar in de meeste games was zelfs op low settings de 60fps niet haalbaar, terwijl op high dat nu makkelijk gehaald wordt. Ultra zal binnenkort wel komen, maar daar is nog geen haast bij en ik wacht denk ik dan ook sowieso op de nieuwe generatie midrange (~€250) nvidia kaarten.
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:03:
De Tranquilo is een prima koeler om een non k cpu stil te koelen. Voor een overklokt k cpu kan je een wat betere a la pricewatch: Scythe Mugen 4 monteren.
Die is helaas te hoog voor de behuizing. Een half uurtje cpuburn krijgt hem gelukkig nu ook niet over de 50graden heen met de fans op het 'stille' profiel uit de bios, en icm de casefans, maar ook voornamelijk de ouderwetse hardeschijf hoor ik eigenlijk geen verschil.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je keuze is eigenlijk simpel samen te vatten naar 1 vraag:
Ga je overclocken? Zo ja, dan de K-variant pakken met een Z170 chipset moederbord. Ga je niet overclocken, kun je net zo goed de niet K-variant pakken en een H150 chipset op je moederbord.
Die mindere PCIe lanes ga je dan ook niet merken of uberhaupt nodig zijn, als ik je zo lees en anders pak je een niet K-variant met een Z170 chipset, als je toch die lanes wilt hebben. :) Ben je iig op de CPU goedkoper uit.

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-02 19:21

Nutral

gamer/hardware freak

De 6600 heeft ook dezelfde clocks dus het zit hem dan puur voor overklockbaarheid. Als je dat niet gaat doen dan zou ik het ook niet nemen. Gezien het feit dat je van een Q6600 komt zul je deze ook echt wel een tijdje uit kunnen.

Je kunt het ook anders bekijken, stel je budget is 800€. Wat zou je voor de 80 euro kunnen doen? Weegt het op? Voor 100€ extra zou je bijvoorbeeld de samsung 950 Pro M2 256gb kunnen pakken, met nvme en 2200 mb per seconde write zou dat ook zeker wat performance opleveren.

• nephilith
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik keek even op paradigit voor de grap en zie dat de i5-6600k voor € 139 geprijst staat.
http://www.paradigit.nl/i...151/80039703/details.aspx

Volgens mij heeft er iemand daar een foutje gemaakt.

• Fanaat
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Is dan ook niet beschikbaar ;)

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:22
wat eigenlijk geen drop hoort uit te maken. ze zouden hem gewoon voor die prijs moeten leveren waneer er weer voorraad is.
Pagina: 1