--edit-- hwi heeft net een uitgebreide vergelijking van de chipsets online geplaatst: http://nl.hardware.info/r...een-onsje-minder-mag-zijn
Kort door de bocht zie ik hier voor mezelf een besparing van €80,- 10% van mijn totale budget. Hoewel op internet wel vergelijkingstabellen te vinden zijn, zijn dat slechts getalletjes.
Hoeveel ga ik merken van:
Ik ben van plan de pc te gaan gebruiken voor gaming en software development (dingen die je tegenkomt in een informatica opleiding (computational science): c++ + opengl 3d visualisaties , ubuntu dual boot, eventueel wat virtualisatie. En natuurlijk het gebruik voor tijdens mijn verdere carrière enkele jaren in de toekomst). De GPU, PSU, dvddrive en 1.5TB hardeschijf komen mee uit mijn oude opstelling. Aangezien in die opstelling de GPU niet de bottleneck was wil ik eerst kijken hoelang ik het er mee vol houdt en waarschijnlijk die pas volgend jaar upgraden. De ssd die ik op het oog heb, die heeft nog gewoon een sata aansluiting. De M2 modellen zijn ietsje duurder en misschien iets als extra upgrade in de verre toekomst.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6600K Boxed | € 265,90 | € 265,90 |
| 1 | Gigabyte GA-Z170M-D3H | € 120,95 | € 120,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 386,85 | |
| 1 | Intel Core i5-6600 Boxed | € 229,80 | € 229,80 |
| 1 | Gigabyte GA-B150M-D3H | € 75,- | € 75,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 304,80 | |
Kort door de bocht zie ik hier voor mezelf een besparing van €80,- 10% van mijn totale budget. Hoewel op internet wel vergelijkingstabellen te vinden zijn, zijn dat slechts getalletjes.
Hoeveel ga ik merken van:
- Het verlies van overclockfunctionaliteit. De uATX behuizing wordt een pricewatch: Cooler Master Silencio 352 en afgezien van een cpu koeler < €30 ben ik niet te veel van plan wat aan de koeling te gaan doen. Hoeveel overclockpotentie is er dan nog over?
- Het verlies van intel SRT. Is het waard me hierin te verdiepen, of is een ssd als bootdisk verstandiger?
- De 1 ipv 3 sata express poorten kan ik missen. Idem voor de enkele usb3 header. De behuizing heeft toch maar 1 zo'n connector nodig.
- Raid kan ik missen
- De b150 heeft minder HSIO en chipset PCI-e Lanes. Zijn er nu al uberhaubt opstellingen te vinden waarin je dat verschil gaat merken? Zoektermen als 'intel b150 benchmark' leveren op het moment van schrijven niks nuttigs op.
Ik ben van plan de pc te gaan gebruiken voor gaming en software development (dingen die je tegenkomt in een informatica opleiding (computational science): c++ + opengl 3d visualisaties , ubuntu dual boot, eventueel wat virtualisatie. En natuurlijk het gebruik voor tijdens mijn verdere carrière enkele jaren in de toekomst). De GPU, PSU, dvddrive en 1.5TB hardeschijf komen mee uit mijn oude opstelling. Aangezien in die opstelling de GPU niet de bottleneck was wil ik eerst kijken hoelang ik het er mee vol houdt en waarschijnlijk die pas volgend jaar upgraden. De ssd die ik op het oog heb, die heeft nog gewoon een sata aansluiting. De M2 modellen zijn ietsje duurder en misschien iets als extra upgrade in de verre toekomst.
| 1 | Intel Core i5-6600K Boxed | € 265,90 | € 265,90 |
| 1 | Gigabyte GA-Z170M-D3H | € 120,95 | € 120,95 |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 650 Ti Boost | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Cooler Master Silencio 352 | € 55,90 | € 55,90 |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 25,95 | € 25,95 |
| 2 | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | € 52,50 | € 105,- |
| 1 | Cooler Master GM G650M | € 69,95 | € 69,95 |
| 1 | Crucial BX100 250GB | € 79,95 | € 79,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 723,60 | |
[ Voor 34% gewijzigd door NESFreak op 13-10-2015 15:26 ]