Hoe zorg ik er voor dat mijn 2 linux servers altijd dezelfde /etc/passwd hebben. Dus als je op de ene server een user maakt, dat je daarmee ook gewoon op de andere server kan inloggen.
Wat jij wil is NIS (Network Information Server) of YP (Yellow Pages). Ik vergeet altijd welke naar wie is gerenamed 
anyway, dan heb je dus op de een zo'n server draaien en op die andere een client, en dan worden je passwords maar op 1 plek (die server dus) gechecked.
anyway, dan heb je dus op de een zo'n server draaien en op die andere een client, en dan worden je passwords maar op 1 plek (die server dus) gechecked.
The problem is in the part of your brain that handles intelligence.
Het pakketje heet ypbind en het doet NIS.
NIS is iig het geen waar je naar moet zoeken. Is vast wel een HOWTO van. Eventueel NIS+. Dat is de beveiligde variant. Maar is ook een stuk ingewikkelder om aan de gang te krijgen.
NIS is iig het geen waar je naar moet zoeken. Is vast wel een HOWTO van. Eventueel NIS+. Dat is de beveiligde variant. Maar is ook een stuk ingewikkelder om aan de gang te krijgen.
tnx, ik heb weer wat om te lezen
Verwijderd
ik wacht op de nieuwste c't, daarin zou het over NIS gaan
/me is te lui om het op te zoeken op internet
/me is te lui om het op te zoeken op internet
lol nelske volgens mij heb jij een bril nodig ofzo.Op dinsdag 19 juni 2001 16:29 schreef nelske het volgende:
edit:
daar staat passwd en niet smbpasswd
Verwijderd
[off-topic]
Ja het gaat niet echt goed met me de laatste tijd volgens mij
Da's al 2 in 2 dagen tijd
Maar ik pik ze er wel zelf uit, voordat iemand anders het voor me doet
De pest is, dat ik als antwoord gewoon een antwoord van meer dan 30 regels gemaakt had. Allemaal voor niks
.
Ik moet gewoon met m'n poten van die reply-knop af blijven denk ik.
[/off-topic]
ROTFLOLOp dinsdag 19 juni 2001 18:26 schreef wouzer het volgende:
[..]
lol nelske volgens mij heb jij een bril nodig ofzo.
Ja het gaat niet echt goed met me de laatste tijd volgens mij
Da's al 2 in 2 dagen tijd
Maar ik pik ze er wel zelf uit, voordat iemand anders het voor me doet
De pest is, dat ik als antwoord gewoon een antwoord van meer dan 30 regels gemaakt had. Allemaal voor niks
Ik moet gewoon met m'n poten van die reply-knop af blijven denk ik.
[/off-topic]
NIS inderdaad en het is ook slim om via NFS de home-dirs te koppelen tussen beide bakken.
Van een bak maak je dan NIS/NFS server en de andere client. De client kan dan de passwords overnemen via NIS en kan directory's mounten via een NFS-mount (of hoe het heet) in de fstab.
Ik heb het zelf tussen mijn Linux en mijn FreeBSD bak, dus het werkt ook tussen verschillende OSsen.
Er zijn genoeg Howto's over te vinden, zoeken op NIS en NFS
Van een bak maak je dan NIS/NFS server en de andere client. De client kan dan de passwords overnemen via NIS en kan directory's mounten via een NFS-mount (of hoe het heet) in de fstab.
Ik heb het zelf tussen mijn Linux en mijn FreeBSD bak, dus het werkt ook tussen verschillende OSsen.
Er zijn genoeg Howto's over te vinden, zoeken op NIS en NFS
Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?
eeeeeeeuh,
ik weet niet waaarom je in vredesnaam md5 uit zou zetten, maar zet er dan op zijn minst een even sterke encryptie voor in de plaats...
overigens is het zo dat je md5 passwords niet om kan zetten naar de originele text, dus je zal alle pwd's opnieuw moeten encrypten
maar is ldap hier niet voor bedoelt?
http://www.openldap.org/
ik weet niet waaarom je in vredesnaam md5 uit zou zetten, maar zet er dan op zijn minst een even sterke encryptie voor in de plaats...
overigens is het zo dat je md5 passwords niet om kan zetten naar de originele text, dus je zal alle pwd's opnieuw moeten encrypten
maar is ldap hier niet voor bedoelt?
http://www.openldap.org/
als dit hier staat heb ik een php-generated sig :)
LDAP ja, Lightweight Directory Access Protocol of iets in die richting. Dat is een soort van Open standaard. Windows 2000 Active Directory is geloof ik LDAP. Ik vind LDAP iig een beetje vaag hoe het werkt...
[deze advertentieruimte is te koop]
Pagina: 1