Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-07-2024
Zojuist krijg ik een 5D Mark i en dus geen Mark ii aangeboden. De 5D is vrijwel nieuw en echt amper gebruikt. Nog geen 10.000 foto's mee gemaakt en net nog door Canon nagekeken ivm loslaten van de spiegel. (inmiddels dus gemaakt)

Nu heb ik zelf een Canon 60D met een Sigma 17-50mm 2.8 OS en een Tamron 70-300mm SP VC waarvan alleen de laatstgenoemde past.

Ik ben op zich zeer tevreden over mijn 60D maar wil sowieso wel ooit een keer overstappen naar een FF. Degene die de camera verkoopt heeft nu dus een Mark ii gekocht en geeft dus zelf aan dat het weinig verschil is tussen de twee camera's in beeldkwaliteit en dat het wellicht de 400€ upgradekosten niet waard is tussen die twee.

Nu twijfel ik enorm. Het lijkt een achteruitgang op basis van cijfers, maar als ik dan de foto's vergelijk zijn die wel stukken beter!! Het omklapbare scherm zal ik niet missen bij de 60D, filmen doe ik ook nooit. Wat ik wel een achteruitgang vind is de CF kaart die erin zit die dus niet in mijn laptop kan! |:( En auto ISO zal ik ook wel missen! Verder flits ik nooit met de ingebouwde flitser van de 60D, maar zal ik wel het Quick instellingen menu missen op de LCD.

Ik heb zelf al berekend dat het me geen geld hoeft te kosten. De camera + Grip moet 350€ gaan kosten. De 60D en de Sigma moet wel 600€ op gaan leveren. Ik zou dus de Tamron kunnen houden en een Canon 1.8 50mm 3e generatie prime erbij kunnen kopen of een 1.4 voor max 200€. Dan kan ik later ooit nog een 24-70 kopen.

Graag tips/advies?! Is het slim of krijg ik hier spijt van? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Lijkt me wel een te grote achteruit gang.

Als je het wil doen zou ik die 5D kopen en je huidige camera houden. Alleen een 50 1.8 op je 5D is wel erg beperkt qua groothoek.

Denk dat je spijt gaat krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik zou het ook niet doen, de 5D is zon beetje een classic.
antieke autofocus en high iso moet je ook niet willen proberen met een 10 jaar oude camera.

Als je m voor 100 euro kan kopen, ok leuk.Maar 350 is naar verhouding erg veel.
daar koop je een recente aps-c camera voor.

steek je geld liever en een paar goede lichtsterke lenzen, daar schiet je veel meer mee op :)

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:16
Een 5D2 is wel echt het upgraden waard vanaf een 5D. Maar een 60D inleveren voor een 5D zou ik niet doen. Je levert heel veel in voor wat kleinere scherptediepte (als je bijbehorende lenzen koopt) en wat betere beeldkwaliteit. Je levert video in, omklapscherm, resolutie, quickmenu, AF-snelheid met andere punten dan het middelste AF-punt.
Ik zou het of goed doen, of niet.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:08
net even op MP zitten neuzen, maar ze vragen er gemidddeld nog gewoon nog rond de 500 euro voor! Sta ik van te kijken. Ik zou het ook niet doen btw...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik heb een soortgelijke situatie gehad. Was de bezitter van een 60D, heb er een 5D1 bijgekocht (had al een aantal primes die erop werkten). Na verloop van tijd een 28-70 2.8 gekocht.

Was ik er blij mee? Absoluut! De 60D bleef eigenlijk gewoon in de tas zitten en kwam alleen eruit bij opdrachten (als tweede body) of bij sport. De AF van de 5D is een stapje terug, net als eigenlijk alle moderne features (geen live view, automatic sensor cleaning of uitgebreid menu), maar qua beeldkwaliteit heeft de 60D me nooit helemaal kunnen bekoren. De 5D1 gaf naar mijn mening echt mooiere platen. Een jaar (en slechts enkele clicks) later heb ik de 60D de deur uit gedaan en een 5D2 ernaast gekocht.

Waar ik alleen wel huiverig voor zou zijn, zijn advertenties waarin men het aantal clicks vermeldt. Dat is namelijk op deze camera niet uit te lezen (of je moet €€€ willen betalen in een Canon Service Center), dus zal in de meeste gevallen een gok zijn. Een Canon 5D1 met slechts 10.000 clicks (10 jaar oud? = 1000 foto's per jaar met een toestel dat bij aanschaf behoorlijk duur was) doet mij vermoeden dat de sluiter onlangs is vervangen (in dat geval prima!) of dat de verkoper niet helemaal eerlijk is.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
tobiasvs schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:56:
Waar ik alleen wel huiverig voor zou zijn, zijn advertenties waarin men het aantal clicks vermeldt. Dat is namelijk op deze camera niet uit te lezen (of je moet €€€ willen betalen in een Canon Service Center), dus zal in de meeste gevallen een gok zijn. Een Canon 5D1 met slechts 10.000 clicks (10 jaar oud? = 1000 foto's per jaar met een toestel dat bij aanschaf behoorlijk duur was) doet mij vermoeden dat de sluiter onlangs is vervangen (in dat geval prima!) of dat de verkoper niet helemaal eerlijk is.
Bedankt voor je/jullie berichten!!! _/-\o_

Geloof me. Deze 5D is echt als nieuw. Staat ook op de bon die Canon gaf toen de camera retour van reparatie kwam. Zit ook nog geen krasje op. Als reserve body gebruikt door een prof.

Ik heb besloten het maar niet te doen afgaande op jullie berichten. Heb net nog eens wat foto's gemaakt. Alhoewel ik de beeldkwaliteit echt geweldig vind, moet ik het gewoon niet doen gezien de argumenten die jullie geven. Doorsparen voor een 5D Mark ii dus. Die zie ik rond de 900€ staan dus we zullen wel zien. Hoe dan ook; deze staat morgen al op MP. Jammer wel.

Had wel een WOW effect bij sommige foto's, maar het is gewoon niet slim. Bij de Mark ii heb ik de topfoto's + de gemakken van de 60D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De 5D2 heeft helaas geen klapschermpje :( Maar voor de rest wel heel veel andere gemakken. AF systeem is trouwens wel minder goed dan dat van de 60D, maar het middelste focuspunt werkt doorgaans prima, zelfs met tracking van niet al te snelle objecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
Universal Creations schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 20:20:
De 5D2 heeft helaas geen klapschermpje :( Maar voor de rest wel heel veel andere gemakken. AF systeem is trouwens wel minder goed dan dat van de 60D, maar het middelste focuspunt werkt doorgaans prima, zelfs met tracking van niet al te snelle objecten.
Dat klapschermpje heb ik niet per se nodig...
Welke andere gemakken zie je vooral dan tov de 60D?

En het is toch vreemd dat zo'n AF systeem van een camera die toen zo duur was minder goed is dan die van de 60D? Waarom is die slechter dan? ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
De 5D2 (en originele 5D) waren gewoon betaalbare fullframecamera's die je vooral kocht voor de beeldkwaliteit. Het AF-systeem wat gewoon een stuk minder. Wie een beter AF systeem wilde en met aps-c genoegen nam, ging voor een 40D/50D en later dus ook de 60D en 70D. Wilde je toentertijd zowel goed AF systeem en fullframe, dan moest je gewoon heel veel uitgeven aan een 1Ds(1, 2, of 3). Met de 5Ds3 hebben ze het AF-systeem goed onder handen genomen en er een pro-AF systeem in gezet.
Eigenlijk hadden ze de 5D2 al een beter AF systeem moeten geven, met bijvoorbeeld 9 crosspoint sensors, maar ja...

Wat biedt de 5D2 wel: 21MP, zeer goede beeldkwaliteit ook bij hoge iso's, fijn menu, C1/2/3-modes, video en CF-kaartjes. En ja, CF-kaartjes zijn fijn, want tot voor kort waren SD kaartjes baggertraag in camera's met wegschrijven van data. Maximumsnelheden van 25MB/s waren eerder regel dan uitzondering. CF-kaartjes waren (en zijn nu zelfs nog steeds) een heel stuk sneller met het wegschrijven van data. Dit is wel zo fijn tijdens en na een burst. En CF-kaartjes zijn redelijk robuust en verlies je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

Mocht goede autofocus belangrijk zijn, de canon 7D kost tegenwoordig niet zoveel meer op marktplaats ed.
dan heb je een camera die net zo oud is als de 60D,maar wel met veel autofucuspenten, en ergonomie.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Het ging hem volgens mij meer om beeldkwaliteit en die is met de 7D echt niet beter. Zelfde sensor namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
Ik heb eem 5Dmk2 naast de 7D gehad. Beeldkwaliteit kon ik nauwelijks onderscheiden en de scherptediepte wideopen vond ik bij lichtsterke lenzen eerder lastig dan handig. Daarnaast had ik al een aantal fijne EFS lenzen(10-22) dus groothoek had nauwelijks voordeel, en tele was een achteruitgang.

Als het op beeldkwaliteit zit zou ik eens kijken waar dat aan ligt. De 60D zou beter moeten zijn dan een 5D1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
arjandijk162 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 23:40:
Ik heb eem 5Dmk2 naast de 7D gehad. Beeldkwaliteit kon ik nauwelijks onderscheiden en de scherptediepte wideopen vond ik bij lichtsterke lenzen eerder lastig dan handig.
Dan vraag ik me toch echt af wat voor soort fotografie je doet. Een 5D2 op lagere iso's heeft meer dynamisch bereik als je gaat bewerken en op hoge iso's zien de foto's er echt veel cleaner uit. Niet alleen qua hoeveelheid ruis, maar ook de soort ruis.
Daarnaast had ik al een aantal fijne EFS lenzen(10-22) dus groothoek had nauwelijks voordeel, en tele was een achteruitgang.
Voor fullframe is er tegenwoordig de 16-35 f/4 wat een mooie FF tegenhanger is van de 10-22 en verder zijn er ook nog wat primes die echt beter zijn dan de 10-22.
Als het op beeldkwaliteit zit zou ik eens kijken waar dat aan ligt. De 60D zou beter moeten zijn dan een 5D1
Op een aantal vlakken doet de 5D1 het wel beter dan de 60D: ruis, kleurreproductie, dynamisch bereik op hogere iso's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
Om jullie te updaten over de uiteindelijke keuze/voortgang:

De 5D is retour en staat op MP. Toch besloten om de 60D te verkiezen boven de 5D.

Echter door jullie tips en door het inlezen in de FF camera's ben ik toch verder gaan zoeken op MP naar een 5D mark ii. Nu heb ik er 1 gevonden die ik deze week nog kan gaan halen. <50.000 clicks met 24-105 lens voor een schappelijke prijs.

Ik twijfel nog wel wat of dat dit wel echt de moeite waard is, maar gezien alle positieve reacties zal het vast wel een upgrade zijn! Ben zeer benieuwd. Helaas moet dus de sigma 17-50mm 2.8 OS de verkoop in. Heel jammer want dit was echt een toplens! De 60D uiteraard ook, maar die moet ik icm de sigma vast snel kwijt zijn!

Ps, streven is om de 24-105 een jaar te gebruiken en dan de switchen voor een 24-70 2.8. De Tamron 70-300 VC wil ik nog even aanhouden voor wat Tele werk. Die kan dan een keer weg voor een 70-200 2.8 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 12:05
Wil je bij Canon blijven vanwege de 70-300? Is het geen optie om alles te verkopen en een Nikon D600 te zoeken? Die zit in dezelfde prijscategorie als de 5D mk II maar ik denk dat je er dan een betere body voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
Kwintessens schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:45:
Wil je bij Canon blijven vanwege de 70-300? Is het geen optie om alles te verkopen en een Nikon D600 te zoeken? Die zit in dezelfde prijscategorie als de 5D mk II maar ik denk dat je er dan een betere body voor hebt.
Nee ik kan ook alles verkopen hoor... Zijn goede lenzen, maar inruilen kan altijd. Ik blijf alleen liever bij Canon. En hoor zeer goede verhalen over de 5D mark ii. De Nikon D700 concurreert toch meer met de 5D mark ii trouwens?

Heb geen goede reden voor Canon hoor. Bevalt me gewoon goed. Geen klachten en ben er na drie camera's goed bekend mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 12:05
opa_paul schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 18:39:
[...]

Nee ik kan ook alles verkopen hoor... Zijn goede lenzen, maar inruilen kan altijd. Ik blijf alleen liever bij Canon. En hoor zeer goede verhalen over de 5D mark ii. De Nikon D700 concurreert toch meer met de 5D mark ii trouwens?

Heb geen goede reden voor Canon hoor. Bevalt me gewoon goed. Geen klachten en ben er na drie camera's goed bekend mee.
Ok, dat is ook een prima reden om bij Canon te blijven.

Als ik kijk naar tweedehands prijzen, schelen de D700 en de D600 niet veel. Toch is de D600 veel nieuwer en biedt betere beeldkwaliteit. Ik denk niet dat je kunt zeggen dat de D700 meer concurrent is. Tenzij je de extra body-functies van de D700 nodig hebt, is de D600 de betere keuze. Volgens mij zijn de D600 en 5D Mark II veel vergelijkbaarder qua functionaliteit en beeldkwaliteit dan de D700 en 5D Mark II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Had de D600 niet problemen met olie op de sensor? Die is daardoor toch vrij vlot geupgraded naar de D610. Is dat niet de reden dat de D600 vrij goedkoop zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Nikon schijnt die D600 nog te vervangen onder coulance, dus dat lijkt niet zo'n issue te zijn. Verder inderdaad nieuwere techniek, waarschijnlijk ook betere AF dan een 5D en 5DII. Ik zou zelf ook eerder naar zoiets gaan kijken dan een 5DII of iets dergelijks.

De 60D vervangen door een 5DII zou qua beeldkwaliteit wel een verbetering moeten zijn, in ieder geval op hoge ISOs, maar qua AF ga je er wel nog steeds op achteruit. Voor landschappen niet zo'n probleem, voor spelende (klein)kinderen misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-09 20:33
De D600 is inderdaad weer een andere generatie dan de 5D mark ii en weer een stukje beter en moderner. Meer vergelijkbaar met de Canon 6D, maar met o.a. veel meer focuspunten. Ik vraag me af of het echt een vergelijking is: 5D Mark ii's gaan vanaf € 750,-, de nikon vanaf een kleine duizend tweedehands. De TS had het over 400 euro upgradekosten.

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Pagina: 1